Paard toont te weinig respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:38

Ik heb niet alle berichten doorgelezen maar ik heb zelf ook een Draver sinds 27 augustus, dus hij is al iets meer dan 2 maanden bij mij. De eerste paar weken was hij heel lief en deed hij gelijk alles wat ik vroeg, daarna kreeg hij zijn buien en begon hij mij uit te testen en had hij geen respect meer voor me. En dan heb ik het over naar mij trappen als ik hem wilde longeren, lelijk doen met uit de stal/wei halen. Ik ben erg consequent geweest tegen hem en hem ook echt laten weten als hij iets deed wat niet mag. Hij had ook zo'n vreselijke bui op een gegeven moment dat ik hem geen eens meer uit zijn stal mocht halen en heeft hij tegen mijn voet aan getrapt. Ik hou er ook totaal niet van om paarden te slaan, maar toen heb ik hem wel een tik op zijn kont gegeven. Dat mag echt niet! Diezelfde avond heb ik iemand op hulp gevraagd die mij vanaf die volgende dag 1 keer in de week les is gaan geven. Nu krijg ik nog steeds les van haar. Mijn band met mijn Draver is heel veel verbeterd en hij komt nu ook naar me toe om te knuffelen. Alles gaat weer heel erg goed. Het longeren gaat perfect en al het grondwerk ook. Het rijden gaat ook steeds beter. We galopperen nu zelfs stukjes!
En over dat slaan. Als ik mijn hand te snel omhoog doe dan schrikt hij ook een beetje, maar dat betekend niet meteen dat hij geslagen werd.

Ik vertel dit als voorbeeld dat het goed kan zijn om een persoon erbij te halen die je kan helpen :)

cissie

Re: Paard toont te weinig respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:46

Zonder vertrouwen geen respect...

Werk aan het vertrouwen en respect ( zoals wij mensen dat noemen) komt vanzelf.

Je kunt veel grondwerk doen en door middel van leuke interessante oefeningen aan de hand al veel verbeteren.
Het begint al bij uit de stal of weide halen en het halster om doen.

Wees rustig en duidelijk....verlies je geduld niet.
En leg de lat niet tehoog....neem de tijd voor alles wat jullie samen doen.
Het maakt daarbij niet zoveel uit wat je doet, maar hoe je het doet.
Focus je niet op het resultaat of doel van een oefening maar op de interactie tussen jullie beiden. De rest is bijzaak.....

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:47

Les bij 'Horse medicine' kan ik zeker aanraden.
Hoeft niet per se voor te rijden, maar ook grondwerk, en heel veel lichaamstaal en communicatie tussen jou en het paard, oorzaak en gevolg, waarom doet het paard zoals het doet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:48

cissie schreef:
En leg de lat niet tehoog....neem de tijd voor alles wat jullie samen doen.
Het maakt daarbij niet zoveel uit wat je doet, maar hoe je het doet.
Focus je niet op het resultaat of doel van een oefening maar op de interactie tussen jullie beiden. De rest is bijzaak.....

Sluit ik me volledig bij aan. :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:53

Maar dan heb je wel inzicht nodig in de signalen die je zelf bewust en onbewust geeft. Mijn ervaring is dat een ervaren paar ogen naast die van jezelf daar toch vrij noodzakelijk voor zijn om je daarmee op weg te helpen.

Mijn ander paard stond net een maand in training toen ik mijn eerste grondwerkles met hem kreeg. Ik deed iets wat in iets anders resulteerde dan dat ik wou. En terwijl ik dat met mijn instructrice aan het overlopen was en ik nog steeds de leadrope in mijn hand hield met mijn paard voor me, bewoog ik mijn hand heel onbewust naar rechts. Paard ging plots op de cirkel lopen. Ik had hem totaal onbewust de cirkel opgestuurd.

Om maar te zeggen: we geven zo veel signalen waar we ons niet eens bewust van zijn. Paard reageert daar gewoon op. De problemen en oplossingen zijn dus heel vaak gewoon bij onszelf te zoeken. Maar je moet wel weten waar je moet zoeken...

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:00

Ik zou inderdaad iemand met ervaring erbij vragen. 2 paar ogen zien meer dan 1 paar. Iemand van buitenaf kan zoveel meer zien dan dat je zelf ziet. Bovendien ben je zelf druk bezig met je paard, dus kun je dingen 'over het hoofd' zien of simpelweg niet weten dat je paard zo reageert op bepaalde kleine signalen.
Als je weet waar je het moet zoeken, weet je waar je aan kan werken. Zodra je dit weet én goed kunt aanpakken, heb je echt niet elke keer weer hulp nodig van die ervaren persoon. Maar de eerste keren is dit wel verstandig. Zo weet je wat er fout gaat en hoe je dit kunt verbeteren.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:05

Vraag er inderdaad iemand met ervaring bij, kost wel wat maar beter dan dat je een keer in het ziekenhuis of iets dergelijks beland. Plus wil ik je de tip geven hem niet als mishandeld paard te behandelen, des te meer je je paard 'bang' probeert te maken des te minder bang word hij.. Dus als jij altijd heel voorzichtig rond hem doet dan gaat hij het veel enger vinden als je dat een keer minder doet dan dat je gewoon doet wat je wil en snelle bewegingen maakt.

Misschien kun je je laten filmen en het in het topic zetten, misschien kunnen we je zo beter verder helpen!

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:16

Wat n interessante problemen om aan te werken, zo divers van stal uitrennen tot geen respect. Persoonlijk denk ik "leuk om mee te werken!" maar kan me voorstellen dat als je nog niet goed weet hoe dat dit lastig kan zijn. Ik raad je aan les te nemen in grondwerk en als je geen les wilt nemen hierin om veeeeeel filmpjes te kijken over probleem oplossend gedrag op youtube en veeeeel boeken te lezen over timing van belonen, respect, grondwerk en leiderschap etc. Succes!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:31

Kim66 schreef:
Voor de mensen die zeggen dat hij niet geslagen is ik zeg dit niet zomaarik weet dit zeker hij heeft op heel hoog niveau gedraaft en aardig wat gewonnen, maar hij is ook aardig wat geslagen.

Je blijft maar hameren dat hij zo geslagen is, maar zoek de fout eens bij jezelf. Je schrijft zelf dat hij in begin heel braaf was. Dan zou hij het dus ook al moeten hebben gehad, als het door de "mishandeling" komt. Vind het altijd zo makkelijk om het af te schuiven op iemand anders. :(
Je doet net of de drafsport alleen maar slaan is en dat de paarden het slecht hebben. Je wilt niet eens zeggen welk paard het is. Vind ik vreemd. Mensen die echt in de dravers zitten weten dan over welk paard het gaat en kunnen je dan beter verder helpen.
Niemand kan je zo helpen, want we weten niet hoe jij op dingen reageert of het paard.
Vind dit erg mysterieus. :?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:41

Ik heb een en ander gelezen. Kijk, mensen kunnen je hier tips geven, maar je zult
toch echt met een goede trainer ( iemand als bv John Erb) aan de slag moeten. Dat ben je aan jezelf en je paard verplicht. Veiligheid, vertrouwen, rust om mee te beginnen.
Iemand moet jullie leren hoe je duidelijkheid in de verhouding schept. Iemand moet jullie leren hoe je moeilijke situaties kan gaan aanpakken. Als je een paard koopt, ben je niet klaar. Les hoort er gewoon bij. Zeker alsner problemen zijn. Ja dat kost wat. Nou en? Het is de investering dubbel en dwars waard. Paarden houden kost nu eenmaal veel geld.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 01:01

Het gaat niet om goed of fout, maar om wel of niet effectief.
Je paard beoordeelt jou niet, maar laat merken of je duidelijk bent voor hem.
Wij mensen zijn geneigd onze communicatie naar een paard veel te groot en te veel te maken. Een paard voelt een vlieg zitten.

P.s. Omgang met paarden (en andere wezens :) ) is een levenslange studie... en is reuze boeiend.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 03:04

even om het op te sommen:
- paard toont geen respect
- geen vertrouwen
- bang om bak en stal in en uit te gaan
- 2 uur op paddock, 1,5 rijden
- kan niet met andere paarden samen

Als het niet klopt, zeg het gerust.

Kan je paard zijn energie kwijt? (even flink rennen en spelen?)
Misschien is 20 uur maximaal op stal staan niet geschikt voor hem, is er mogelijkheid hem langer buiten te zetten?

Kan niet met andere paarden: wat is jullie aanpak geweest, wat was zijn reactie, en die van andere paarden?

Wat heb je verder met hem gedaan, hoe pak je zijn (her)opvoeding aan?
(als hij iets fout doet, wat doe jij? als hij iets goed doet, wat doe jij?)

Welke dingen doe je buiten rijden en aan de hand grazen?

Wat heb je gedaan om te zorgen dat hij je zou moeten vertrouwen?

Is je paard onderzocht door tandarts/dierenarts (bij aankoop gekeurd hoop ik?)

Welke professionals had je er al bij gehaald, wat hebben zij gedaan en wat was de reactie van je paard?
(Niet met naam, maar bijv. 'een dressuur instructeur, hij/zij deed dit, mijn paard reageerde zo')

Hopelijk kunnen we tips geven, maar wij kénnen je paard niet, zien jouw omgang ermee niet. Het verschil tussen een goede correctie en een foute is soms een verschil van een seconde.

Je geeft aan ervaring te hebben, dus ik verwacht dat je weet dat het soms gevaarlijk kan zijn...

edit: iemand moet hem na zijn dravers tijd omgeschoold hebben tot rijpaard- wellicht kan die persoon je helpen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 03:35

Kim66 schreef:
Als je mij niet vertellen wat ik fout doe weet je ook niet zeker of het door mij komt.

Je kocht een goed opgevoed paard wat keurig deed wat je vroeg. Die gewoontes heb je niet kunnen bevestigen en zijn nu (tijdelijk) foetsie. Ja, dat komt door jouw. Het is ook een vrij bekend fenomeen als je je eerste paard koopt. Heel braaf bij de verkoper, nog steeds braaf de eerste x weken/maanden en dan begint het mis te gaan. De eerste ministapjes op dat traject heb je niet gezien en gecorrigeerd, pas zodra het overduidelijk en gevaarlijk gedrag wordt merkte je dat paard niet meer braaf was en dan is het ook door minder zelfvertrouwen/minder vertrouwen in het paard een stuk lastiger om alles weer goed te krijgen. Paard weet zeker nog hoe het moet en het zou mij niks verbazen als bv de oude stalhulp van de verkoper er zonder vinger op te tillen in 5 sec. weer alles mee kan. Paard heeft alleen geleerd dat die goede manieren bij jouw niet nodig zijn. Dat in je uppie rechtzetten is niet makkelijk, ook omdat het aan jouw houding ligt samen met het missen van die eerste teststapjes van mag dit nu toch wel.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 07:16

Niet banketstaaf bedoeld maar ik denk dat je de verkeerde keuze in ras gemaakt heb en zowiezo voorlopig niet meer op je paard moet klimmen. Het klinkt hier dat jij duidelijk niet de leider bent,ook al probeer je dit nog zo over te laten komen aan je paard. Als jij bijvoorbeeld als leider probeert over te komen maar je schouders laat hangen (al dan niet minimaal ) kan je hoog en laag springen maar zal hij je nooit serieus nemen. Enige wat je hierbij kan helpen is GOEDE begeleiding van deskundige. Als ik je een hele kort door de bocht vraag mag stellen? : waarom heb je voor een draver gekozen? Niet banketstaaf bedoeld maar wat ik zo interpreteer denk ik dat je niet weet wat je eigenlijk aangeschaft hebt. En heel grof gezegd misschien maar als je geen geld voor les hebt door geldgebrek koop dan ajb geen paard en al zeker geen draver.dravers zijn relatief goedkoop en daarom zijn ze soms erg gewild maar niet iedereen is voor een draver wegelegd. Je hebt echt goede begeleiding nodig meid. Je kan dit niet alleen oplossen. Zelf heb ik op meerdere stallen gewerkt en daar werden ze allemaal niet geslagen. Als je de naam van je paard weet kan je dit heel simpel uitzoeken. Om het gedrag de schuld te geven door te zeggen dat hij geslagen is is nogal onlogisch. Neem grondwerkles en dat ik dan meer voor jou dan voor het paard. Hij was nl goed gemanierd toen hij kwam dus is dat nu ook echt wel maar blijkbaar heb je er een die continue grenzen opzoekt en dus makkelijk de leiding overneemt als jij dit niet doet. Ik hoop dat je toch les gaat nemen en dat dit goed komt. Maar start eerst met grondwerk voor je erop gaat.en in mijn ogen had je (als je dan ondanks weinig geld toch een paard wilt) beter een fjord/tinker kunnen nenem wat tenperament betreft.
Laatst bijgewerkt door MissPippin op 04-11-16 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 07:20

khirshanta schreef:
- geen vertrouwen

Misschien is 20 uur maximaal op stal staan niet geschikt voor hem, is er mogelijkheid hem langer buiten te zetten?

Kan niet met andere paarden: wat is jullie aanpak geweest, wat was zijn reactie, en die van andere paarden?

Welke professionals had je er al bij gehaald, wat hebben zij gedaan en wat was de reactie van je paard?
(Niet met naam, maar bijv. 'een dressuur instructeur, hij/zij deed dit, mijn paard reageerde zo')

Hopelijk kunnen we tips geven, maar wij kénnen je paard niet, zien jouw omgang ermee niet. Het verschil tussen een goede correctie en een foute is soms een verschil van een seconde.

Je geeft aan ervaring te hebben, dus ik verwacht dat je weet dat het soms gevaarlijk kan zijn...

edit: iemand moet hem na zijn dravers tijd omgeschoold hebben tot rijpaard- wellicht kan die persoon je helpen?
wij hebben hem omgeschoold tot rijpaard dus daar kunnen we ook geen hulp aan vragen.

MissPippin schreef:
Niet banketstaaf bedoeld maar ik denk dat je de verkeerde keuze in ras gemaakt heb en zowiezo voorlopig niet meer op je paard moet klimmen. Het klinkt hier dat jij duidelijk niet de leider bent,ook al probeer je dit nog zo over te laten komen aan je paard. Als jij bijvoorbeeld als leider probeert over te komen maar je schouders laat hangen (al dan niet minimaal ) kan je hoog en laag springen maar zal hij je nooit serieus nemen. Enige wat je hierbij kan helpen is GOEDE begeleiding van deskundige. Als ik je een hele kort door de bocht vraag mag stellen? : waarom heb je voor een draver gekozen? Niet banketstaaf bedoeld maar wat ik zo interpreteer denk ik dat je niet weet wat je eigenlijk aangeschaft hebt. En heel grof gezegd misschien maar als je geen geld voor les hebt door geldgebrek koop dan ajb geen paard en al zeker geen draver.dravers zijn relatief goedkoop en daarom zijn ze soms erg gewild maar niet iedereen is voor een draver wegelegd. Je hebt echt goede begeleiding nodig meid. Je kan dit niet alleen oplossen. Zelf heb ik op meerdere stallen gewerkt en daar werden ze allemaal niet geslagen. Als je de naam van je paard weet kan je dit heel simpel uitzoeken. Om het gedrag de schuld te geven door te zeggen dat hij geslagen is is nogal onlogisch. Neem grondwerkles en dat ik dan meer voor jou dan voor het paard. Hij was nl goed gemanierd toen hij kwam dus is dat nu ook echt wel maar blijkbaar heb je er een die continue grenzen opzoekt en dus makkelijk de leiding overneemt als jij dit niet doet. Ik hoop dat je toch les gaat nemen en dat dit goed komt. Maar start eerst met grondwerk voor je erop gaat.en in mijn ogen had je (als je dan ondanks weinig geld toch een paard wilt) beter een fjord/tinker kunnen nenem wat tenperament betreft.

Ik heb zelf niet gezegd dat zijn gedrag komt dat die geslagen is alleen dat die geslagen is. En of zijn gedrag daardoor zou kunnen komen. Verder heb ik wel al les, maar kan er niet nog iemand bijnemen, dat wordt te duur. Verder weet ik dat dn fjord en tinker niet bij mij passen en een draver is wel geschikt. Ik denk dat de meeste mensen denken dat het allemaal iets heftiger is dan het is, maar ik vraagde dit, voor als het erger word. Verder vind ik je antwoord nergens opslaan.

tamary schreef:
Kim66 schreef:
Als je mij niet vertellen wat ik fout doe weet je ook niet zeker of het door mij komt.

Je kocht een goed opgevoed paard wat keurig deed wat je vroeg. Die gewoontes heb je niet kunnen bevestigen en zijn nu (tijdelijk) foetsie. Ja, dat komt door jouw. Het is ook een vrij bekend fenomeen als je je eerste paard koopt. Heel braaf bij de verkoper, nog steeds braaf de eerste x weken/maanden en dan begint het mis te gaan. De eerste ministapjes op dat traject heb je niet gezien en gecorrigeerd, pas zodra het overduidelijk en gevaarlijk gedrag wordt merkte je dat paard niet meer braaf was en dan is het ook door minder zelfvertrouwen/minder vertrouwen in het paard een stuk lastiger om alles weer goed te krijgen. Paard weet zeker nog hoe het moet en het zou mij niks verbazen als bv de oude stalhulp van de verkoper er zonder vinger op te tillen in 5 sec. weer alles mee kan. Paard heeft alleen geleerd dat die goede manieren bij jouw niet nodig zijn. Dat in je uppie rechtzetten is niet makkelijk, ook omdat het aan jouw houding ligt samen met het missen van die eerste teststapjes van mag dit nu toch wel.

Dat heeft die echt wel geleerd alleen nadat die 3 weken mank is geweest (in die tijd) is zijn gedrag achteruit gegaan, want bij de verkoper was die wel heel lief, maar er was geen band of vertrouwen en dit is uiteindelijk wel gekomen. En bij de verkoper rende die ook al zijn stal uit en dat hebben we hem toen afgeleerd alleen doet die t nu weer maar dan erger.

Kim66 schreef:
tamary schreef:

Dat heeft die echt wel geleerd alleen nadat die 3 weken mank is geweest (in die tijd) is zijn gedrag achteruit gegaan, want bij de verkoper was die wel heel lief, maar er was geen band of vertrouwen en dit is uiteindelijk wel gekomen. En bij de verkoper rende die ook al zijn stal uit en dat hebben we hem toen afgeleerd alleen doet die t nu weer maar dan erger ik wil hiermee niet zeggen dat het probleem niet bij mij ligt, maar dat dit niet klopt met wat jullie zeggen.[/quote]

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 07:36

Ik had net zo goed niet kunnen reageren want je begrijpt gewoon niet dat de fout bij jou ligt. Blijkbaar heb je nu een slechte instructeur want dan had die je zeker verder kunnen helpen en had je dit niet hoeven plaatsen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 07:49

Ts, als je wilt leren zul je moeten kijken of er dingen zijn die jij anders kan doen.
Tot nu toe is ieder antwoord van je een poging naar het geven van een extern excuus.

Indien je werkelijk reeds ervaring in paarden hebt weet je dat bij dit soort problemen er geen andere oplossingen via het internet te geven zijn dan er een persoon bij halen die exact kan zien wat er speelt.
Het gaat om zulke kleine signalen, tot nu heb jij al niet aangegeven bij welke signalen het fout gaat, hoe moet een ander aangeven wat je dan wel moet dan?

Kim66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 08:06

cobiie schreef:
Ts, als je wilt leren zul je moeten kijken of er dingen zijn die jij anders kan doen.
Tot nu toe is ieder antwoord van je een poging naar het geven van een extern excuus.

Indien je werkelijk reeds ervaring in paarden hebt weet je dat bij dit soort problemen er geen andere oplossingen via het internet te geven zijn dan er een persoon bij halen die exact kan zien wat er speelt.
Het gaat om zulke kleine signalen, tot nu heb jij al niet aangegeven bij welke signalen het fout gaat, hoe moet een ander aangeven wat je dan wel moet dan?

Ik heb er ook al iemand bij gehaalt en met diegene erbij gaat het goed en ik bedenk geen excuus ik vraag alleen of het nog steeds zo kan zijn als ze sommige dingen weten die ik nog niet vertelt heb.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:17

Dit wordt allemaal wel erg lastig als TS niet wil toegeven dat het probleem wel eens bij haar zelf zou kunnen liggen en als zij geen hulp van buitenaf wil inschakelen.

Bovendien vind ik het nogal een hype om te zeggen: 'mijn paard is mishandeld/geslagen'. Niet elke draver is geslagen. Sommigen zijn heel gevoelig en doen daarom hun hoofd omhoog bij te snelle bewegingen in die richting.

Bovendien zit er nog zo'n groot gebied tussen mishandelen en 'wil je dat misschien aub niet doen, lief paardje?'. En ik durf zeker te zeggen dat veel paarden hier weleens een corrigerende tik krijgen als ze te ver gaan en een voorgaande lichtere correctie negeren. Of heb ik dat mis? Dat maakt al deze paarden nog niet mishandeld.

TS; jij moet duidelijk en consequent worden voor je paard. Dat is wat anders dan gemeen worden. Ik denk alleen echt dat je hierbij hulp moet gaan vragen, want dit is gewoon lastig aan te leren aan jezelf. Als je iemand hebt die je er constant op wijst, dan leer je dit beter.
Grondwerkles lijkt me een goed begin.
Als je huidige instructeur op vakantie is, dan neem je toch gewoon (tijdelijk) een ander? Genoeg mensen hier die jou iemand kunnen aanraden in Zuid-Holland.

Verder denk ik dat de huisvesting van dit paard beter kan. 2 Uur in zijn eentje op een paddock volstaat niet. En zelfs mijn hyperdominante merrie kan samen staan met een ander zonder ongelukken; als ze maar met het juiste paard staat en ze genoeg ruimte hebben (geen postzegel paddocks dus!).

Kim66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 08:20

mairead schreef:
Dit wordt allemaal wel erg lastig als TS niet wil toegeven dat het probleem wel eens bij haar zelf zou kunnen liggen en als zij geen hulp van buitenaf wil inschakelen.

Bovendien vind ik het nogal een hype om te zeggen: 'mijn paard is mishandeld/geslagen'. Niet elke draver is geslagen. Sommigen zijn heel gevoelig en doen daarom hun hoofd omhoog bij te snelle bewegingen in die richting.

Bovendien zit er nog zo'n groot gebied tussen mishandelen en 'wil je dat misschien aub niet doen, lief paardje?'. En ik durf zeker te zeggen dat veel paarden hier weleens een corrigerende tik krijgen als ze te ver gaan en een voorgaande lichtere correctie negeren. Of heb ik dat mis? Dat maakt al deze paarden nog niet mishandeld.

TS; jij moet duidelijk en consequent worden voor je paard. Dat is wat anders dan gemeen worden. Ik denk alleen echt dat je hierbij hulp moet gaan vragen, want dit is gewoon lastig aan te leren aan jezelf. Als je iemand hebt die je er constant op wijst, dan leer je dit beter.
Grondwerkles lijkt me een goed begin.
Als je huidige instructeur op vakantie is, dan neem je toch gewoon (tijdelijk) een ander? Genoeg mensen hier die jou iemand kunnen aanraden in Zuid-Holland.

Verder denk ik dat de huisvesting van dit paard beter kan. 2 Uur in zijn eentje op een paddock volstaat niet. En zelfs mijn hyperdominante merrie kan samen staan met een ander zonder ongelukken; als ze maar met het juiste paard staat en ze genoeg ruimte hebben (geen postzegel paddocks dus!).

Zoals k al heb gezegd ik heb hulp van buitenaf. En als jou hyperdominate merrie wel met andere kan staat wil niet zeggen dat mijn paard dat ook kan. Ook heb ik gewoon al gezegd dat het probleem bij mezelf kan liggn. Dus het enigste nuttige wat je hebt gezegd is over het consequent zijn bedankt daarvoor, maar lees eerst derest voordat je zomaar gaat oordelen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:27

Werkelijk? Heb je echt een dag op de wei gezeten (ik neem aan dat je paard van de zomer op de weide in een kudde heeft gelopen) en de kudde dynamiek geobserveerd? Weet je waar jouw paard staat in de rangorde en met welke paarden hij op trok of welke hij niet moest of welke paarden hem wegjoegen? Heb je alle mogelijke combinaties met paarden geprobeerd? Eerst naast elkaar en dan evt bij elkaar?
Hoe groot zijn de paddocks daar? Heb je gezocht naar andere stallen met grotere paddocks en/of meer tijd buiten?

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:31

Kim66 schreef:
MissPippin schreef:

Ik heb zelf niet gezegd dat zijn gedrag komt dat die geslagen is alleen dat die geslagen is. En of zijn gedrag daardoor zou kunnen komen. Verder heb ik wel al les, maar kan er niet nog iemand bijnemen, dat wordt te duur. Verder weet ik dat dn fjord en tinker niet bij mij passen en een draver is wel geschikt. Ik denk dat de meeste mensen denken dat het allemaal iets heftiger is dan het is, maar ik vraagde dit, voor als het erger word. Verder vind ik je antwoord nergens opslaan.

Wat jammer dat je hierop zo reageert.
Het is in mijn optiek juist om te kijken wat er vanuit jouw paard is veranderd.
Dravers lopen normaal gesproken de hele dag buiten met soortgenoten. Krijgen een eenduidige opvoeding.
Waar het mis gaat is dat je paard jou checkt....is het veilig? Zo ja dan volgt ie. Zo nee dan kiest hij voor zijn eigen veiligheid.
Waarschijnlijk vind je dit ook grote onzin :o
Ik heb met mijn 2.5 jarige les in grondwerk....dit is niet omdat ik niets van paarden weet.
Mijn 23 jarige draver heb ik deze maand 21 jaar.
Waarom is het dan wel zul je je misschien afvragen....dit is om een vertrouwensband met mijn quarter op te bouwen (o wacht alle quarters zijn toch cool zul je nu denken....nee niet allemaal het is hoe ze worden getraind).
Door deze lessen regelmatig te volgen (1x per 2 weken) en veel te oefenen heb ik een paard die dingen voor me wil doen. Ook ik merk dat de dingen die bij mijn oude paard zo gewoon zijn niet heel gewoon zijn. De jongste heb ik vanaf dat hij 1 week oud is....hij kon niets alleen drinken bij zijn moeder. Daar stond hij eerst na het afspenen dacht ik leren in de opfok...was voor hem geen slimme keuze. Nu voedt mijn draver hem op...hij leert hem meer dan ik hem ooit zal kunnen leren...nl de paardentaal.
Soms heb ik les en dan reageert hij anders dan ik wil....blijk ik onbewust een verkeerd signaal af te geven.
Ik wens je paard veel geluk toe.

Ook hier kan ik me in vinden.....probeer er met andere ogen naar te kijken....voel je niet aangevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:04
- geen vertrouwen

sorry quote lukt niet....kijk even op de vorige blz wie dit schreef.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:34

Sorry ts, als jij naar je paard net zo dwarrelig bent als hier in je antwoorden, kan ik me goed voorstellen dat jouw paard zijn eigen plan gaat trekken.

Ik denk dat bewustwording van je eigen gedrag, je eigen gedachten, je eigen overkomen nu heel belangrijk is. Wat doe jij, hoe en waarom. Gisteren, vandaag, morgen.

En gooi het idee overboord dat ie mishandeld is. Ga hem benaderen als een normaal paard.

Bij ons op stal heeft ook lange tijd en jonge koersdraver gestaan. Kwam van een bekende trainer vandaan en werd Door mijn stalgenoot ook gekoerst. Ook dit dier schrok zich de bimbam toen ik hem een keer even wilde aaien. Het beestje schrok, omdat het dat niet gewend is. De grotere trainers hebben doorgaans geen tijd voor pennygeknuffel zoals wij dat doen. Ik heb het beestje de tijd en ruimte gegeven en hijkwam uiteindelijk zelf naar me ttoe voor een aaitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:35

- als hij gaat rennen, achterwaarts laten lopen terug tot het punt waar hij begon te rennen
- dit herhalen tot hij normaal met je mee loopt
- veel meer buiten zetten samen met een ander paard
-les nemen

Kim66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 08:38

mairead schreef:
Werkelijk? Heb je echt een dag op de wei gezeten (ik neem aan dat je paard van de zomer op de weide in een kudde heeft gelopen) en de kudde dynamiek geobserveerd? Weet je waar jouw paard staat in de rangorde en met welke paarden hij op trok of welke hij niet moest of welke paarden hem wegjoegen? Heb je alle mogelijke combinaties met paarden geprobeerd? Eerst naast elkaar en dan evt bij elkaar?
Hoe groot zijn de paddocks daar? Heb je gezocht naar andere stallen met grotere paddocks en/of meer tijd buiten?

Ja we zijn op dit moment al verder aan het kijken, omdat ze ook maar heel kort op de wei mogen, ook is er op stal maar 1 paddock dus kan dje er niet meer dan 2 uur in de paddocken zijn idd ook niet groot. Zou het hier misschien aan kunnen liggen?

VivaLaVida schreef:
- als hij gaat rennen, achterwaarts laten lopen terug tot het punt waar hij begon te rennen
- dit herhalen tot hij normaal met je mee loopt
- veel meer buiten zetten samen met een ander paard
-les nemen

Dankjewel ga het zeker proberen, maar les heb ik al.