24/7 buiten, geen deken en toch doortrainen 's winters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:57

Anoniem schreef:
Dat denk ik dus ook,hahaha.....misschien eerste keer even iemand vragen.
ga eens rondzoeken.

Ik woon vlakbij jou en scheer voor anderen. Scheer vaak bij ijslanders model 10, die staan altijd zonder deken en dat gaat prima :j

Samantha2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:38

Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje. Ik heb interesse om een pony van een manege vol te gaan huren. Ik heb de laatste tijd een beetje nagevraagd over de prijs enz. Je kan er voor kiezen om je pony met koud weer een stal te geven, maar dat is best wel aan de dure kant en ben bang dat m'n ouders dat niet gaan doen :( Je kan ook je pony heel de winter op het land te laten staan maar er is geen beschutting en geen bomen dus dan zou ik een deken moeten gebruiken. De pony die ik wil huren staat nu alleen maar in stal. (Ze heeft wel een tijdje op het land gestaan maar dat is al een hele tijd geleden) Ik ben bang dat ze niet heel het jaar lang in de wei kan staan en ze heeft nu ook een dunne vacht. Ik ben echt radeloos dus advies is zeker welkom!!

Anoniem

Re: 24/7 buiten, geen deken en toch doortrainen 's winters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:52

Open even een eigen topic, stuk handiger..

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:02

Mijn paard gaat zijn 5e winter in van 24/7 buiten zonder deken en ook ik train gewoon intensief door. Geen enkel probleem.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:42

Ik zou zeggen probeer het eerst net als vorig jaar.
Gaat het niet kun je altijd scheren.

Ik doe bij mijn paarden een deken om (nu 0 gram met fleece en in de winter 150 gram) zo krijgen ze niet een hele dikke wintervacht en zijn ze sneller droog na het rijden.

Als ze wel natter zijn droog ik ze met stro af en mogen ze even een uurtje in de stal staan. (niet minder koud maar wel uit de wind)

succes deze winter :)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:29

Mijn haf staat ook 24/7 buiten en deed altijd dekens op en liet haar gedeeltelijk scheren, nu heb ik alleen snachts een regendeken op om de vacht iets in te perken. Maar ik twijfel nog wat ik verder ga doen, ze krijgt zo'n megavacht (klaar voor -20 en het wordt max -2 :+ ) maar dat gedoe met die dekens heb ik ook niet zon zin in. Nu heb ik er door ziekte al 7 maanden niet opgezeten maar hoop dat we binnenkort weer kunnen oppakken.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:05

Ik heb even advies nodig. Ben intensiever gaan rijden (ook wedstrijden) en paard staat 24/7 buiten. Hij is een halve fjord en dus een enorme haarmachine....ik wil dit jaar liever geen deken op want hij heeft eczeem en s dus de hele zomer ook al onder de deken. Maar....hij word zo kletsnat met rijden dat geen deken / lange vcht ook geen optie is. Wat bied mogelijkheden?

Dingen die ik zelf had bedacht
1. op tijd de deken op doen (deken met hals) zodat de vacht aanmaak beperkt wordt. Maar mijn probleem: Wanneer dan??? Nu al, of over een maandje? Of als het koud is??

2. jachtmodel 9,10 of 11 scheren en dan zonder deken (kan dat wel in de winter? En hoeveel mm moet de vacht dan blijven die je laat zitten??)

3. Jachtmodel evt combineren met deken zodat de rest van de vcht ook niet te lang wordt.

Ik vind het echt lastig....

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:25

Storm2009, als je hem niet wilt scheren, zul je nu een deken op gaan moeten doen.
Mijn ervaring is met mijn kruising Haflinger, dat bij flink trainen dit niet voldoende was.
Zeker bij binnen wedstrijden was het echt zielig, beest had t snikheet.

Ik zou een jachtmodel scheren en een deken op doen.
Voor 24/7 buiten heb ik mijn paard ook altijd geschoren in een jachtmodel. Je zou nog met de haren mee kunnen scheren ipv er tegenin. Blijven de haren langer.
Ik hoor soms wel eens mensen zeggen dat ze hun paard een jachtmodel hebben geschoren en zonder deken buiten laten staan.
Ik zou dat zelf nooit doen. Je haalt hun vacht weg die ze hard nodig hebben zonder deken in de winter. Ik vind dat je dan een deken erbij op moet doen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:44

En wanneer doe je deken dan/scheren. Heb een 0 gram zonder hals en 300 met hals. Maar door exceem is evt exceemdeken met 0 gram erover ook optie

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:57

Ik train mijn paard in de winter ook gewoon door en hij staat gewoon de hele dag buiten zonder deken. Nog nooit problemen gehad.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:26

Ik heb bijv mesjes de op 4/5 mm scheren. Dat is langer dan de normale 3mm. Ik zou kinken of je zoiets kan vinden en dan een mooi jachtmodel met de benen erin en dam lekker onder je 300 grams hals straks :j

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:40

Ik ben er ook over aan het nadenken voor komend seizoen. Alleen mijn paard van 16 heeft de afgelopen 10 jaar wel onder dekens gestaan (0-300grams). Is ie dan niet al 'gewend' aan dekens/kan die dan nog wel een goede wintervacht aan maken?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:49

ik zou normaal rond deze tijd scheren.
Mijn paard is nu met pensioen dus wordt niet meer geschoren maar ik kreeg toevallig een herinnering van Facebook van drie jaar geleden. Foto van mijn net geschoren paard :)

Ik denk dat het er heel erg aan ligt hoeveel haar je paard aan maakt. Als je paard niet veel wintervacht krijgt en je rijdt niet zoveel in een binnenbak, kun je het prima zo laten.
Mijn paard krijgt een mega vacht en reed eerder veel binnen en wedstrijden. Dat vond ik geen doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:54

Anniick schreef:
Ik ben er ook over aan het nadenken voor komend seizoen. Alleen mijn paard van 16 heeft de afgelopen 10 jaar wel onder dekens gestaan (0-300grams). Is ie dan niet al 'gewend' aan dekens/kan die dan nog wel een goede wintervacht aan maken?

Ik zou het gewoon proberen, goed in de gaten houden en je dekens paraat houden. Meestal gaat het goed, maar je hebt er natuurlijk uitzonderingen tussen zitten.

langedeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:02

mijn paard stond overdag ook buiten, heb nooit een deken omgehad en we hebben gewoon getraint zoals daarvoor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:35

Arabesk schreef:
Endurance paarden hier. Altijd buiten geen deken niet scheren. Geen probleem met trainen.

Merk je ook geen verschil hartslag zeker in het begin als de vacht nog niet doorweekt van het zweet is? Zou verwachten dat die hoger is als ze hun warmte niet goed kwijt kunnen?

Ik vergelijk link trainen van een paard met een dikke wintervacht weleens met hardlopen in een skipak. Doordat ze hun warmte niet goed kwijt kunnen zullen de prestatie minder zijn. Heb je de optie of minder intensief trainen of inderdaad een stukje scheren zodat ze de warmte beter kwijt kunnen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:44

Vorige jaren nooit geen dekens maar dit jaar toch wel een regendeken er op gelegd. Iedere keer ik wou rijden een uur kwijt aan modder uit de vacht halen. Puur voor het eigen gemak dus...

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:54

Hoe gaat het met jullie wollies?

Hier al echt een flinke teddy maar omdat het behoorlijk warm is rond deze tijd vind ik het geen doe voor haar. Ik heb niet zo intensief gereden maar het zweet droop van haar af en ze was na een half uur nog zeiknat. Met poetsen was ze al een beetje vochtig.

Dus besloten om gaar toch as te scheren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:59

Ik heb hals, borst en stukje buik tot net na de singel geschoren. Zo kan ze zonder deken buiten blijven ( wel s'nachts op stal) maar wel haar warmte kwijt

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:03

Dat is ook een idee! :)*
Geen last van dat een deel kaal is en een deel niet? Heb het nooit zo gedaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:16

Nee zeker niet. De meeste hebben ook nooit een halsdeken op maar toch de hals wel kaal. De paarden gaan met de kont in de wind staan dus hebben geen last daarvan dan.
De mijne staat s'nachts op stal anders had ik het stukje buik niet geschoren. Als je de buik ( deels) scheert moeten ze wel droog kunnen rusten vind ik.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:08

Hier begint er een aardig wat haar te krijgen!

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:34

Mijn oude dame sinds een week een 150 gram deken op.
Ze heeft lekker een extra laagje haar gekweekt en nu lekker een licht dekentje op.
Nu is ze makkelijk droog te stappen en heeft ze het lekker warm.
Ook heb ik haar een deken om omdat ze al 24 is en lichte kissing spines heeft en daardoor gevoelig op haar rug word als er kou op komt.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:45

Ik heb toch helemaal geschoren (alleen lijf gedaan), wat een bak haar kwam er vanaf zeg. Kon net aan een trui breien :+ daarna vond ik haar meteen een stuk pittiger kijken. Ik denk dat het oplucht! Nu een regen deken met daaronder een onderdeken van 100 gram

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:15

Dit word voor mijne merrie van 18 haar eerste winter dag en nacht op de wei met schuilstal. Maar het is echt een miep. Als ze ergens in de regen stond had ze het koud. (Maar dan stond ze in de paddock zonder eten) ze heeft 3weken geleden 2 weken een dekentje (100gr) opgehad en met de warme zonnige dagen afgedaan. Nu al 8dagen helemaal dekenloos. Alleen nu het weer kouder word ben ik bang dat ze het koud krijgt. En het is niet echt om de hoek om voor een bui even heen en weer te rijden. Wat zouden jullie doen?