Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
FCSA schreef:Het kan helpen om hem een tijd lang aan een rubberen lijn (te koop bij ruitersportzaak) vast te zetten. Dan leert hij dat hij niet los komt als hij gaat hangen. Heeft bij mijn jonge paard destijds perfect gewerkt.
https://www.divoza.com/nl/trailerlijn-rubber
Ellebel123 schreef:Wat doe jij als hij gaat hangen? Geef je hem een pets op zijn kont of kijk je het aan totdat hij het halster/halstertouw kapot heeft getrokken?
Hangen is gevaarlijk, niet alleen voor het paard maar ook voor mede mensen. Als hij een keertje verder wil dan het gras en hij komt bij een weg, dan heb je de poppen aan het dansen.
Die van mij heeft het een keertje geprobeerd, ik gaf een pest op haar kont en toen ze weer netjes stil stond uitgebreid beloond en verder gegaan alsof er niets gebeurd was, als ze het probeerd geef ik een piep en staat ze weer stil.
Ik zou strenger zijn tegen je paardje, als hij gaat hangen tikkie op de kont en stemverheffing. Als hij zich toch lostrekt, gewoon weer op zijn plaats zetten, want hij moet niet denken dat als hij los is niet meer gepoetst hoeft te worden of naar stal mag.
maar 3 van de 5 halsters waren binnen 1 sec kapot. Dus kon ik niet op tijd hem naar voren krijgen. Ik loop zo snel mogelijk naar achter en verhef inderdaad mijn stem, ik heb hem nog geen tik oid gegeven. Puur mijn stem en 'druk' (doordat ik naar achter loop) van achter.aadburg schreef:Kabayo schreef:Paard haald grapje met je uit zo te lezen
Die weet wel hoe die zn zin moet krijgen. Gewoon hangen , klaar.
Oftewel , zoals vaker gezegt. Goed stevig halster , koeienhalster of halsband zegmaar en een ketting.
Laat hem maar gewoon hangen...
Hij komt er wel achter dat het niet werkt.
Of evt een bezem achter zijn reet
Maarja als het allemaal aah zielig is en hij van porselein is wens ik je succes...
Er worden goede werkende tips gegeven
Precies, ik word af en toe niet goed van dat softe gedoe! Ik zit zelf al 40 jaar in de paarden en kom uit een familie en omgeving waar men daarvoor ook al volop met paarden bezig was. Wat ik van paarden weet heb ik voor een groot deel geleerd van mensen die een stuk ouder waren dan ik en ook weer jaren ervaring hadden. Deze ervaring en kennis was vaak van levensbelang omdat men voor zijn inkomen direct van de paarden afhankelijk was. Ik zou wel gek zijn om met deze wetenschap die je niet op school kan leren mijn paarden of paarden van anderen schade toe te brengen. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen die kennis binnen handbereik heeft maar neem adviezen in ieder geval serieus, wat je er mee doet moet je zelf weten.
EdkingEnzo schreef:....
Ik heb mijn paard nog niet zo lang, 2 maand.
De stal waar we nu staan is nog maar net 'open' dus moest nog veel gebeuren. In het begin ging ik dan ook poetsen in zijn stal, daar was niks aan de hand.
Vigo is wit, en gaat altijd in zijn poep liggen dus hij moet nog wel is onder de douchevoor dat ik hem kocht vond hij het douchen erg eng en heeft hij zich 1 keer los getrokken. Sinds dien wil hij eigenlijk niet meer naar de was/poets plaats toe. Met veel geduld, oefenen en belonen krijg ik hem er steeds beter op. In het begin voornamelijk met meerdere mensen, zodat iemand hem kon vast houden.
Nu hebben we sinds kort de poetsplaats buiten af, en kunnen we daar staan. Ik dacht, dat zal hij wel minder eng vinden. Dit was helaas niet het geval, dus weer veel geoefend en beloont.
Omdat ik het vervelend vond dat hij elke keer in de achteruit ging als hij los stond, heb ik hem gewoon vast gezet op de poetsplaats. Toen is hij dus gaan hangen, zonder reden.. Hij schrikt niet, heeft geen spanning. Hij kan zo maar in een keer uit het niets achteruit springen, voelt druk en gaat er tegen in hangen. Of hij zet gewoon rustig een stap achteruit, en wanneer er dan druk op het halster komt gaat hij ook hangen. Hij heeft nu al 5 halsters en 2 touwen kapot getrokken en het wordt steeds erger..
Wie heeft er tips, adviezen?
Moet ik hem gewoon maar in z'n stal gaan zetten? Ben ik te snel gegaan? Hij zal het toch moeten leren om normaal, rustig vast te kunnen staan..

aadburg schreef:De kans op letsel aan hals/ nek is m.i. Niet groter dan met een halster, eerder kleiner. Kijk maar eens hoe ze aan een halster hangen, dan worden er nog meer delen belast dan wanneer je een halsriem gebruikt. Het enige verschil is dat het halster eerder kapot zal gaan, als ze dit blijven herhalen lijkt het mij ook niet fijn voor de nek...
Laat ik het anders zeggen: laat een loeisterk halster maken van zwaar nylon en sterke gespen en ringen, dat is echt wel zo te doen dat het niet breekt en laat ze dan daar maar aan gaan hangen. Het maakt namelijk niet uit hoe je ze vastzet als ze maar echt vast staan en het spelletje niet kunnen winnen dan zijn ze het in No time afgeleerd.
Taucha schreef:Is het mogelijk om er bv met behulp van wat hindernispalen een afgezet stukje van te maken, of misschien is die plek van 4x4 al deels afgezet? Hem daarin los te zetten en dan te voeren, poetsen, trutten, net zolang tot ie rustig blijft staan. Daarna een keer iemand laten helpen met een touw door de ring en hem zover kan krijgen dat hij niet continu gaat draaien maar enigzins op dezelfde plek blijft staan. Wsl moet je dan een heel aantal keren oefenen, zal het lang duren voor ie door heeft dattie nergens heen kan als ie gaat hangen, maar dan kun je het allemaal zonder extra spanning doen.
Ellebel123 schreef:Zachte heelmeesters maken stinkende wonden..
DatBenIkNou schreef:Een gewoon halster knapt binnen een paar seconden stuk...<knip>
.yarrah schreef:Ga naar de welkoop o.i.d en koop een koeienhalsband of halster.
Vastzetten en een kop koffie of twee gaan drinken. Kom je over 20 minuten terug. Dan staan ze als een lammetje. Soms willen ze ineens weer raar doen. Omdraaien en neem en een watertje o.i.d. Als je teveel koffie drinkt dan slaap je zo slecht.
Op alle (opfok)stallen waar ik tot nu heb gestaan deden ze dit met jonge hengsten. Ze leren meteen vast is vast.
Janneke2 schreef:Citaat:Ik zou een stalgenoot zodra hij een pas naar achter zet gewoon met een bezem klaar laten staan zodat hij daar tegenaan loop en/of een por op z'n reet mee krijgt.
...het klinkt wel stoer, maar heeft weinig te maken met meesterschap of communicatie.

Wesco schreef:Ik heb het bij een paard opgelost door op het juiste moment een goede schop onder zijn kont te geven.
Floortz schreef:EdkingEnzo schreef:....
Ik heb mijn paard nog niet zo lang, 2 maand.
De stal waar we nu staan is nog maar net 'open' dus moest nog veel gebeuren. In het begin ging ik dan ook poetsen in zijn stal, daar was niks aan de hand.
Vigo is wit, en gaat altijd in zijn poep liggen dus hij moet nog wel is onder de douchevoor dat ik hem kocht vond hij het douchen erg eng en heeft hij zich 1 keer los getrokken. Sinds dien wil hij eigenlijk niet meer naar de was/poets plaats toe. Met veel geduld, oefenen en belonen krijg ik hem er steeds beter op. In het begin voornamelijk met meerdere mensen, zodat iemand hem kon vast houden.
Nu hebben we sinds kort de poetsplaats buiten af, en kunnen we daar staan. Ik dacht, dat zal hij wel minder eng vinden. Dit was helaas niet het geval, dus weer veel geoefend en beloont.
Omdat ik het vervelend vond dat hij elke keer in de achteruit ging als hij los stond, heb ik hem gewoon vast gezet op de poetsplaats. Toen is hij dus gaan hangen, zonder reden.. Hij schrikt niet, heeft geen spanning. Hij kan zo maar in een keer uit het niets achteruit springen, voelt druk en gaat er tegen in hangen. Of hij zet gewoon rustig een stap achteruit, en wanneer er dan druk op het halster komt gaat hij ook hangen. Hij heeft nu al 5 halsters en 2 touwen kapot getrokken en het wordt steeds erger..
Wie heeft er tips, adviezen?
Moet ik hem gewoon maar in z'n stal gaan zetten? Ben ik te snel gegaan? Hij zal het toch moeten leren om normaal, rustig vast te kunnen staan..
Nog even terugkomend hierop...
Wat vind je zelf?
Je paard geeft veel aan, maar zijn signalen worden genegeerd omdat het nodig is dat hij op de poetsplaatsen moet staan? Je hebt hem nog maar kort, en twee maanden is voor sommige paarden veel te kort om zich 'thuis' te voelen, laat staan om iemand volledig te vertrouwen.
Geef het dier tijd, poets maar in de stal als hij daar geen spanning heeft, en probeer over een paar weken weer een keer de poetsplaats zonder gelijk vast te zetten. Bouw het wat rustiger op. Als het dier meer vertrouwen heeft zal het veel makkelijker gaan. En dat kost tijd.
Ga je zijn signalen nog harder negeren, dan loop je de kans dat het nóg erger wordt.
Je paard communiceert wel, maar je moet het wel oppikken.
Taucha schreef:Taucha schreef:Is het mogelijk om er bv met behulp van wat hindernispalen een afgezet stukje van te maken, of misschien is die plek van 4x4 al deels afgezet? Hem daarin los te zetten en dan te voeren, poetsen, trutten, net zolang tot ie rustig blijft staan. Daarna een keer iemand laten helpen met een touw door de ring en hem zover kan krijgen dat hij niet continu gaat draaien maar enigzins op dezelfde plek blijft staan. Wsl moet je dan een heel aantal keren oefenen, zal het lang duren voor ie door heeft dattie nergens heen kan als ie gaat hangen, maar dan kun je het allemaal zonder extra spanning doen.
Waar ik nog steeds nieuwsgierig naar ben is of de poetsplaats nu een afgesloten stuk is of toch alleen een wand met een ring in de muur en verder niets.
Afhankelijk daarvan moet je de strategie waarschijnlijk aanpassen.