Trailerladen, paard blijft niet in de trailer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:55

Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie. Inmiddels ben ik met haar wel zo ver dat ze de trailer in gaat en blijft staan. Bij voorkeur als ik mee loop de trailer in, maar ze laadt ook als ik buiten blijf staan. Ze hoeft echter maar beweging achter zich te zien of horen of ze vliegt achteruit de trailer af. Veel van de tips die hier voorbij komen werken met mijn paard ook echt niet. Misschien op dat moment wel, maar dan krijg ik haar de volgende dag de trailer niet meer in. Zodra ze druk achter zich voelt gaat ze vechten. Druk aan de voorkant verdraagt ze ook niet. Dit is overigens alleen met trailerladen zo, tijdens grondwerk kan je er alles mee. Die van mij is gelukkig wel gericht op voer. Ik heb een voerbakje in de trailer gemonteerd en ze krijgt regelmatig haar eten in de trailer. Dan loopt ze er zo in. Maar is ook snel verdwenen als ze zich niet meer veilig voelt. Ik ben nu bezig om haar te poetsen in de trailer en te zorgen dat het gewoner voor haar wordt dat ik om haar heen loop en met haar bezig ben.

Ik heb dus niet echt nuttige tips voor je, maar vind wel dat je fijn bezig bent. Je denkt in het belang van het paard in plaats van in snelle oplossingen die misschien tijdelijk werken, maar je op lange termijn niet helpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:01

peer2005 schreef:
Een buttrope kan nooit gevaarlijk zijn want die bedien je zelf. Het is een lus die onder de staart hangt en via de rug langs de zijkant naar je hand. Die kan je zelf dus wat aantrekken (naar je toe komen, stilstaan) of laten vieren.

Natuurlijk kan dat wel gevaarlijk zijn. Probeer dat maar eens met een paard wat volle kracht achteruit gaat. Daar houd je niks aan met een dergelijk systeem :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:05

Imre schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie. Inmiddels ben ik met haar wel zo ver dat ze de trailer in gaat en blijft staan. Bij voorkeur als ik mee loop de trailer in, maar ze laadt ook als ik buiten blijf staan. Ze hoeft echter maar beweging achter zich te zien of horen of ze vliegt achteruit de trailer af. Veel van de tips die hier voorbij komen werken met mijn paard ook echt niet. Misschien op dat moment wel, maar dan krijg ik haar de volgende dag de trailer niet meer in. Zodra ze druk achter zich voelt gaat ze vechten. Druk aan de voorkant verdraagt ze ook niet. Dit is overigens alleen met trailerladen zo, tijdens grondwerk kan je er alles mee. Die van mij is gelukkig wel gericht op voer. Ik heb een voerbakje in de trailer gemonteerd en ze krijgt regelmatig haar eten in de trailer. Dan loopt ze er zo in. Maar is ook snel verdwenen als ze zich niet meer veilig voelt. Ik ben nu bezig om haar te poetsen in de trailer en te zorgen dat het gewoner voor haar wordt dat ik om haar heen loop en met haar bezig ben.

Ik heb dus niet echt nuttige tips voor je, maar vind wel dat je fijn bezig bent. Je denkt in het belang van het paard in plaats van in snelle oplossingen die misschien tijdelijk werken, maar je op lange termijn niet helpen.

Hier nog zo'n merrie. Ik heb hulp ingeroepen van Esther de Vries. Ik kan nu alleen laden, stang erachter doen en op pad. Uitladen gaat nog steeds een beetje heftig, maar dat laat ik voorlopig gewoon gebeuren. Dus vooral geen druk op het hoofd uitoefenen als ze wat snel naar achteren loopt.

Mijn merrie wil graag ALLES zien wat er om haar heen gebeurt en dat is lastig als ze in de trailer staat :j . Intussen zijn we zover dat ze op rust in de trailer gaat staan.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:29

Wendy schreef:
peer2005 schreef:
Een buttrope kan nooit gevaarlijk zijn want die bedien je zelf. Het is een lus die onder de staart hangt en via de rug langs de zijkant naar je hand. Die kan je zelf dus wat aantrekken (naar je toe komen, stilstaan) of laten vieren.

Natuurlijk kan dat wel gevaarlijk zijn. Probeer dat maar eens met een paard wat volle kracht achteruit gaat. Daar houd je niks aan met een dergelijk systeem :n

Dat doet de mijne, inderdaad. Hou je niks aan. :n

[***] schreef:
Ik kan nu alleen laden, stang erachter doen en op pad. Uitladen gaat nog steeds een beetje heftig, maar dat laat ik voorlopig gewoon gebeuren. Dus vooral geen druk op het hoofd uitoefenen als ze wat snel naar achteren loopt.

Als die van mij in paniek achteruit vliegt laat ik ook vieren, doet ze rustig een stap achteruit dan vraag ik wel iets druk van voren. Maar dat accepteerd ze dan ook wel.

Zo gaat het laden ongeveer bij ons. Overigens zet ik regelmatig 'gekke' dingen in en om de trailer, die ziet ze op vreemd terrein ook, dus daar kan ze thuis mooi aan wennen. https://www.youtube.com/watch?v=_F-3A0ZkSaw

Anoniem

Re: Trailerladen, paard blijft niet in de trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:56

@Imre, zo lijkt ze inderdaad super relaxt. Gek is dat hè, als ze zo snel omslaan zodra ze onzeker worden?

Dat van die dingen in en om de trailer is een goede tip! Ga ik ook proberen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:40

Twee helpers met hindernisbalk erachter wil ook wel eens goed helpen. Of balk gewoon op de grond leggen paardlengte achter de klep en dan steeds verder naar voren. Werkt als soort stang en stuk veilger dan de stang zelf.
Is wel zaak dat je dan helpers hebt die weten wat ze doen ivm veiligheid en timing.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:32

Heb dit ook. Heb er al hulp bij gehad van een zeer ervaren persoon die dit heel veel doet en waar ik ook heel veel goede verhalen heb gehoord, maar helaas kon hij me ook niet helpen met het laden (dat was eerst het probleem, dat ze er niet op wilde). Hij gaf aan dat er maar weinig paarden zijn waarmee hij geen resultaat bereikt, alleen is mijn paard qua gedrag anders dan andere paarden. Ze sluit zich opeens volledig af voor de omgeving en dan is ze niet meer te houden) Dus dat vertrouwen met anderen heb ik ook niet zo. En ik wil best dat iemand me helpt, maar wie dan, want de meesten doen het niet op no cure no pay basis en gezien de ervaring met een echt ervaren persoon die dit niet voor elkaar krijgt, ben ik huiverig.
Met veel geduld krijg ik haar nu ook wel zo op de trailer, maar inderdaad als er wat achter staat is ze met een rotvaart eruit en ze gaat overal dwars doorheen. Dus erachter staan is geen optie. Ik denk dat het me wel ooit gaat lukken, maar wanneer? Ik oefen rustig verder, maar het heeft me al uren gekost en met hele kleine stapjes gaan we dus wel vooruit, want ze gaat er nu (na zo'n 200 uur oefenen al)wel in.
Helaas zie ik nog geen tips hier waar ik wat aan heb, veel heb ik al geprobeerd, weet wel dat ik rustig moet blijven en niemand moet erachter staan omdat het gevaarlijk is.
TS heb jij wel al wat aan de tips gehad?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:33

Neff schreef:
Heb dit ook. Heb er al hulp bij gehad van een zeer ervaren persoon die dit heel veel doet en waar ik ook heel veel goede verhalen heb gehoord, maar helaas kon hij me ook niet helpen met het laden (dat was eerst het probleem, dat ze er niet op wilde). Hij gaf aan dat er maar weinig paarden zijn waarmee hij geen resultaat bereikt, alleen is mijn paard qua gedrag anders dan andere paarden. Ze sluit zich opeens volledig af voor de omgeving en dan is ze niet meer te houden) Dus dat vertrouwen met anderen heb ik ook niet zo. En ik wil best dat iemand me helpt, maar wie dan, want de meesten doen het niet op no cure no pay basis en gezien de ervaring met een echt ervaren persoon die dit niet voor elkaar krijgt, ben ik huiverig.
Met veel geduld krijg ik haar nu ook wel zo op de trailer, maar inderdaad als er wat achter staat is ze met een rotvaart eruit en ze gaat overal dwars doorheen. Dus erachter staan is geen optie. Ik denk dat het me wel ooit gaat lukken, maar wanneer? Ik oefen rustig verder, maar het heeft me al uren gekost en met hele kleine stapjes gaan we dus wel vooruit, want ze gaat er nu (na zo'n 200 uur oefenen al)wel in.
Helaas zie ik nog geen tips hier waar ik wat aan heb, veel heb ik al geprobeerd, weet wel dat ik rustig moet blijven en niemand moet erachter staan omdat het gevaarlijk is.

Ik kan je echt Equinologica aanraden. Ik heb ook een rare maar zelfs haar is het gelukt!

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:37

Dit is iemand die volgens mij dezelfde methode hanteert, dus ik weet niet of dat werkt...maar bedankt Nicje

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:59

ik heb ook zo'n merrie,alleen,eens de stang dicht is,kalmeert ze en staat ze 'rustig' in de trailer(lees,ze vecht niet om eruit te komen),maar je moet bij haar wel geluk hebben,is de stang half toe of ben je net te laat met toe doen,dan dendert ze eruit als een halve gare.....

maar niet alle paarden beginnen dus massaal in de stress te schieten als ze plots niet meer achteruit kunnen in de trailer.

waar ik aan dacht,bv zo'n opvoelbox of een trekpaardkap box.

is opener,maar geeft wel hetzelfde gevoel dat ze voor,achter,l&r niet meer wegkunnen.

maar natuurlijk moet je dan eerst zo eentje te pakken krijgen om mee te oefenen.

hier een paardje met een enorm trauma van de trailer,sinds die ben ik vooral fan van open trailers,zonder tussenschotten,meer ruimte,los erin en een hele hoop stress is hier al verdwenen daardoor alleen al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:08

Neff schreef:

Volgens mij doet Esther de Vries wel op "no cure, no pay basis". Zij heeft mij in ieder geval goed kunnen helpen. Daar moet ik eerlijk bij zeggen dat mijn paard geen extreem gedrag vertoonde. Maar goed, je kunt haar altijd eens een mail sturen en je probleem voorleggen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:18

Ik heb ook trailer laad les gehad voor mijn paarden. Dat begon met goed grondwerk. Voor het achteruit gaan heb ik een trucje geleerd dat heel goed werkt. Het paard aanleren dat hij als hij een tikje (aanraking) op zijn kont voelt, hij naar voren moet. Dat op de grond oefenen. En zodra je paard netjes bij aanraking naar voren gaat dit ook op de trailer toepassen. Zodra je paard gewicht naar achteren verplaatst een klein tikje geven zodat ze weet dat ze weer naar voren moet. Evt met stemhulp erbij. Ik gebruik zelf ' voorwaarts' . En alles valt of staat bij timing....

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:32

Mijn bescheiden mening is dat hier het trailerladen veel te spannend gemaakt wordt en dat TS gewoonweg veel te voorzichtig is.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:43

danzzz schreef:
Mijn bescheiden mening is dat hier het trailerladen veel te spannend gemaakt wordt en dat TS gewoonweg veel te voorzichtig is.

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb zelf een jaar geoefend met mijn vorige merrie (ik heb te veel geduld gehad). Zij deed precies hetzelfde. Ik heb haar alles goed aangeleerd, altijd aan de veiligheid en haar belangen gedacht. Alles in rust en vertrouwen. Maar madam ging eruit als zij het wilde. In het beginstadium is dat prima. Maar als ze op een gegeven moment de stang eruit weten te trappen, of perfect timen wanneer je hem zal sluiten, dan weten ze heel goed wat ze doen. Over je heen denderen is over je heen denderen. Angst of niet.

Ik heb er meerdere mensen bij gehad. Uiteindelijk is Eddy Modde er 2,5 uur mee bezig geweest. Hij heeft tegen mij gezegd: Zachte leermeesters maken stinkende wonden. Oftewel: je bent lief en aardig, maar je had misschien beter een paar keer duidelijk en assertief kunnen zijn. Zijn timing met mijn merrie was fenomenaal. Ik heb daarna nog een middag samen met hem gewerkt. Daarna kon ik mijn paard probleemloos alleen laden. Als de stang eenmaal dicht zat, vond ze het helemaal prima.

Of dit bij jouw merrie zo is, weet ik natuurlijk niet. Je weet het pas zeker als je ermee bezig bent.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:48

Ik deel die mening :D het is een trailer geen moordwapen. Hij vind het dus niet zo spannend anders liep die niet mee. Geloof dat die van mij als hij er achteruit uit gaat, het hele parkeerterrein achterwaarts over moet, tot ie dat helemaal zat is. Dan gewoon meelopen en zo nodig herhalen, of gewoon een ferme tik had gehad op zijn billenkoek, Ho is Ho net als onder het zadel := we gaan pas naar achteren als ik dat zeg, niet wanneer hij dat wil issienou helemaal gek. Jij zegt dat hij erin moet, dat het niet eng is en daar moet ie het maar mee doen. Hij komt er vanzelf wel achter dat het niet zo eng is.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 17:55

Ik heb 2 paarde die je met je ogen dicht nog kunt laden, het is zeker geen spanning aan mijn kant. Ook zelf diverse probleempaarden begeleid. Slaan heeft geen zin, paard gaat gewoon probleemloos de trailer op zonder hulp van buitenstanders.

Kortom,ik ga gewoon zo door als ik deed en meerderen mij aangaven. Ik zie verbetering en meer ontspanning in mijn paard. We hebben geen haast, ik heb liever een blij en ontspannen paard.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:16

Ik heb het niet over slaan, verre van dat zelfs. Ik heb het erover dat er iets heel speciaals van wordt gemaakt terwijl het echt basis is. Paard moet altijd meelopen en stilstaan wanneer wij dat willen, voor onze eigen veiligheid. Als een paard dat soort basale dingen zelf mag gaan beslissen dan krijg je dit soort problemen.

Dat is het enige wat ik zeg.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:38

Is het mogelijk dat ze de bodem in de trailer als glad ervaart? Dat zou kunnen verklaren dat ze er niet te lang op wil staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:58

Staart omhoog doen, achteruit lopen is moeilijk met de staart wortel omhoog, dat geeft je genoeg tijd voor de stang.
Lukt het je dan nog niet snel genoeg dan moet je aan je eigen reflexen werken ;)

Stang erachter moet je binnen 3 tellen voor elkaar kunnen hebben.
Ik heb echt watervlugge paarden geladen en als je zelf niet snel genoeg bent dan geef je hem de kans om verkeerd gedrag te ontwikkelen.

Finestenz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:51

Ik heb dit probleem veel gezien op mijn stage, bij trainingscentrum Annemarie v/d Toorn. Tegenwoordig gerunt door Suzanne, onder de naam Equinologica. Ik heb daar zelfs een paard van 1.80 gezien die bij zijn eigenaar het presteerde om de achterstang er uit te bonken. En een ander groot paard rond de 1,70 die bij de eigenaar onder de achterstang door was gekomen.
Een hele rustige meid die op heel paardvriendelijke wijze werkt en heel creatief is met oplossingen bedenken. Het voordeel van het trainingscentrum is dat zij de beschikking hebben over een 4 paardstrailer, zonder tussenschotten waardoor het paard veel dieper (4 m) de trailer in kan lopen.
ik heb nog geen een paard gezien bij wie ze het nog niet is gelukt. kijk de filmpjes op facebook maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:15

Finestenz1 schreef:
Ik heb dit probleem veel gezien op mijn stage, bij trainingscentrum Annemarie v/d Toorn. Tegenwoordig gerunt door Suzanne, onder de naam Equinologica. Ik heb daar zelfs een paard van 1.80 gezien die bij zijn eigenaar het presteerde om de achterstang er uit te bonken. En een ander groot paard rond de 1,70 die bij de eigenaar onder de achterstang door was gekomen.
Een hele rustige meid die op heel paardvriendelijke wijze werkt en heel creatief is met oplossingen bedenken. Het voordeel van het trainingscentrum is dat zij de beschikking hebben over een 4 paardstrailer, zonder tussenschotten waardoor het paard veel dieper (4 m) de trailer in kan lopen.
ik heb nog geen een paard gezien bij wie ze het nog niet is gelukt. kijk de filmpjes op facebook maar

Klinkt allemaal erg goed en leuk, maar wat als je thuis geen "4 paards trailer" hebt, maar gewoon een 1.5 of 2 paards?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:16

ja,maar als je paard niet laadt,hoe raak je daar dan?

Finestenz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:13

Ze haalden bijna iedere week wel ergens een paard op. En ik heb in mijn jaar stage nooit meegemaakt dat ze het paard niet mee kregen

Ze beginnen de trainig in de 4 paards en daarna gaan ze naar een 2 paards zonder tussenschot en dan naar de trailer van de eigenaar van het paard. Wat ik begreep is dat zij de 4 paards trailer gebruiken om het zo makkelijk mogelijk te maken voor het paard. Soms deden ze dan daarna de trailer van binnen uit kleiner maken met schotten, zodat het paard steeds dichter naar de achterklep toe stond. Maar ik heb ook gezien dat ze daarna gelijk gingen laden in een 2 paards trailer. was altijd erg knap wat zij gedaan kregen.

Finestenz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:15

misschien zo ie zo leuk om op hun facebook pagina: equinologica te kijken. Ze hebben een heleboel filmpjes er op staan.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:36

Princesj schreef:
Ik heb 2 paarde die je met je ogen dicht nog kunt laden, het is zeker geen spanning aan mijn kant. Ook zelf diverse probleempaarden begeleid. Slaan heeft geen zin, paard gaat gewoon probleemloos de trailer op zonder hulp van buitenstanders.

Kortom,ik ga gewoon zo door als ik deed en meerderen mij aangaven. Ik zie verbetering en meer ontspanning in mijn paard. We hebben geen haast, ik heb liever een blij en ontspannen paard.

Heel goed. Wat ik met mijn reactie wou aangeven is dat mijn paard ook liever uit de trailer ging als ze iets hoorde. Zolang het stil was buiten, geen probleem (tot aan minutenlang toe.) maar als ze iets hoorde, wilde zij eruit. Kon ik weinig mee, want ze denderde overal dwars doorheen.

"Iemand de tip om haar te overtuigen gewoon in de trailer te blijven staan?"

Om heel droog te antwoorden: voor mijn merrie was er niets overtuigend. Alleen een stalen stang die op het juiste moment dicht ging. Daar had ze alleen respect voor als ie ook meteen gezekerd werd. Dan was haar 'paniek' ook meteen over.