YamaSaki schreef:Maar dushi, in dit geval gaat het om angst, niet om er even een keer geen zin in te hebben
Klopt na mijn eerste reactie vertelde ts idd dat het om angst gaat. Daar heeft dit geen zin bij.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
dushishoeve schreef:YamaSaki schreef:Maar dushi, in dit geval gaat het om angst, niet om er even een keer geen zin in te hebben
Klopt na mijn eerste reactie vertelde ts idd dat het om angst gaat. Daar heeft dit geen zin bij.
Addicty schreef:Ik zou Emiel Voest raadplegen. Ik ben daar geweest met de mijne, waarbij er een wereld voor me open ging
Met lange leadropes langs de trailer / vrachtwagen (je hebt wel even een 2e persoon nodig dus). Hiertussen staat je paard, waarbij de leadropes dienen als ondersteuning / wand.
Op moment van achteruit of stilstand en er is druk voor aan het halster, wordt er met de touwen zachtjes beide zijden (of de zijde waarnaar je paard "uitbreekt") tegen het paard getikt. Geen reactie betekend een hardere tik.
Geen geweld, werken met lichte druk.
Vaak heeft hij wel een vreedzame oplossing
Succes!!
pol1 schreef:Ik vind t een beschamende oplossing! Ook al is een paard baldadig..Ik wil dat een paard mij respecteert en niet een heftruck!!
YamaSaki schreef:Nou daar zou die van mij geen respect van krijgen hoor @TerraHowrse.
Nee die heeft baat bij, heel veel uren oefenen en positief eindigen, zoals voetje op de klep, of neusje in de laadruimte. En dan met kleine stapjes verder. (dus niet in 1x helemaal erin willen staan als t echt paniek en angst is waar t paard mee zit).
Een paard in blinde paniek, los je niet op door te dwingen.
Respect krijg je niet, door zelf respectloos te zijn, maar goed dat is mijn mening.

Maar dan zou ik wel een andere methode gebruiken dan bij een angstig paard. TerraHowrse schreef:pol1 schreef:Ik vind t een beschamende oplossing! Ook al is een paard baldadig..Ik wil dat een paard mij respecteert en niet een heftruck!!
Maar als je 5 uur lang gaat klooien om vervolgens toch te stoppen, gaat je paard je daarvan wel respecteren? Nee.
Respect krijg je wel als je met de heftruck erachter langs gaat. Dan weten ze dat het menens is en dat ze moeten stoppen.
amie1965 schreef:Ik heb er ongetwijfeld overheen gelezen... maar heb je al een emmer brokjes geprobeerd?

420BlazeIt schreef:amie1965 schreef:Ik heb er ongetwijfeld overheen gelezen... maar heb je al een emmer brokjes geprobeerd?
Ik moest hier even om gniffelen. Van heftruck naar een emmer brokjes ...
Zoals ik het geleerd heb longeerlijn achter de billen, snoepjes/brokjes erbij en zelf soms meehelpen met het zetten van de volgende stap.

parnassia schreef:Settili's manier kan goed werken als je t paard wel tussendoor laat merken dat voorwaarts goed is dus dan ontspant... heb je een ietwat koppig, snel beledigd type.... ze kunnen daar enorm tegen gaan vechten
dushishoeve schreef:Jij snapt het. Respect krijgen ze wel hoor. Want paard heeft in dit geval niet gewonnen.
Maar paard van ts is bang. Ik zou toch proberen te sederen. Gewoon heel licht gewoon kijken hoe en wat die daarop doet. baat het niet schaad het niet.
khirshanta schreef:Kunnen we de heftruck misschien even laten voor wat het is?
Het gaat om het probleem van de ts, voor dat paard en die situatie is een heftruck met strobaal niet de oplossing- klaar.
Edit tussengevoegd: voor degenen die de (interessante!) 'aanduw discussie' voort willen zetten; voila
TS: heb je geprobeerd of hij in een andere wagen of trailer wel te laden is? Ik ben benieuwd wat je verder hebt geprobeerd in die 5 uur (pfoeh, je houdt inderdaad wel vol!)
Misschien als het kan een trailer- of die wagen een tijdje in wei/paddock zetten?