paard laden=hakken in het zand....tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:02

YamaSaki schreef:
Maar dushi, in dit geval gaat het om angst, niet om er even een keer geen zin in te hebben ;)

Klopt na mijn eerste reactie vertelde ts idd dat het om angst gaat. Daar heeft dit geen zin bij.

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:04

Ik zou Emiel Voest raadplegen. Ik ben daar geweest met de mijne, waarbij er een wereld voor me open ging
Met lange leadropes langs de trailer / vrachtwagen (je hebt wel even een 2e persoon nodig dus). Hiertussen staat je paard, waarbij de leadropes dienen als ondersteuning / wand.
Op moment van achteruit of stilstand en er is druk voor aan het halster, wordt er met de touwen zachtjes beide zijden (of de zijde waarnaar je paard "uitbreekt") tegen het paard getikt. Geen reactie betekend een hardere tik.
Geen geweld, werken met lichte druk.
Vaak heeft hij wel een vreedzame oplossing

Succes!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:05

dushishoeve schreef:
YamaSaki schreef:
Maar dushi, in dit geval gaat het om angst, niet om er even een keer geen zin in te hebben ;)

Klopt na mijn eerste reactie vertelde ts idd dat het om angst gaat. Daar heeft dit geen zin bij.

Ik vind t een beschamende oplossing! Ook al is een paard baldadig..Ik wil dat een paard mij respecteert en niet een heftruck!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:06

Addicty schreef:
Ik zou Emiel Voest raadplegen. Ik ben daar geweest met de mijne, waarbij er een wereld voor me open ging
Met lange leadropes langs de trailer / vrachtwagen (je hebt wel even een 2e persoon nodig dus). Hiertussen staat je paard, waarbij de leadropes dienen als ondersteuning / wand.
Op moment van achteruit of stilstand en er is druk voor aan het halster, wordt er met de touwen zachtjes beide zijden (of de zijde waarnaar je paard "uitbreekt") tegen het paard getikt. Geen reactie betekend een hardere tik.
Geen geweld, werken met lichte druk.
Vaak heeft hij wel een vreedzame oplossing

Succes!!

Werkt ook goed!!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:07

Wat ook kan helpen is als je ziet dat hij gaat stoppen hem snel zelf stoppen dit werkt ook super als je er op zit trouwens maar je moet er wel de tijd voor nemen maar dan houd je zelf controle en heb jij alsnog de leiding en laat je begrip zien wat allemaal positief is.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:08

Mijn paard kon ik altijd alleen laden. Nooit nare ervaringen, maar toch begon ze te opeens te kloten. Waren we met z'n tweeen, dan liep ze er zo weer in. Maar opeens was dat ook niet voldoende. 1 man aan het touw en 2 man naast de klep, nou vooruit dan ging ze er toch maar op.
Maar ja, ik ben vaak alleen, dus wil haar ook alleen kunnen laden.
Dus ik heb een longeerlijn door de onderkant van het halster gehaald, tussen de voorbenen door en dan als een soort singel om de buik. Andere eind van de longeerlijn gooi ik om de voorstang. Ik neem dan een menzweepje, omdat ik dan m'n arm iets kan verlengen. Elke keer als ze dan naar voren loopt, trek ik de longeerlijn weer strak, Als ze terugloopt houdt ik de longeerlijn strak en als ze trekt, trekt ze aan zichzelf (om de buik). Dit geeft ze gauw op en dan loopt ze er zo in.
Nu loopt ze gewoon weer mee en heel soms moet ik het nog op deze manier doen. Maar vaak is de longeerlijn aanklikken al voldoende.

Let op, dit zijn geen methodes voor angstige paarden net zoals de strobaal. Maar echt voor die exemplaren die het soms vertikken.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:10

pol1 schreef:
Ik vind t een beschamende oplossing! Ook al is een paard baldadig..Ik wil dat een paard mij respecteert en niet een heftruck!!

Maar als je 5 uur lang gaat klooien om vervolgens toch te stoppen, gaat je paard je daarvan wel respecteren? Nee.

Respect krijg je wel als je met de heftruck erachter langs gaat. Dan weten ze dat het menens is en dat ze moeten stoppen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:12

Nou daar zou die van mij geen respect van krijgen hoor @TerraHowrse.
Nee die heeft baat bij, heel veel uren oefenen en positief eindigen, zoals voetje op de klep, of neusje in de laadruimte. En dan met kleine stapjes verder. (dus niet in 1x helemaal erin willen staan als t echt paniek en angst is waar t paard mee zit).
Een paard in blinde paniek, los je niet op door te dwingen.
Respect krijg je niet, door zelf respectloos te zijn, maar goed dat is mijn mening.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:12

Settili's manier kan goed werken als je t paard wel tussendoor laat merken dat voorwaarts goed is dus dan ontspant... heb je een ietwat koppig, snel beledigd type.... ze kunnen daar enorm tegen gaan vechten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:13

YamaSaki schreef:
Nou daar zou die van mij geen respect van krijgen hoor @TerraHowrse.
Nee die heeft baat bij, heel veel uren oefenen en positief eindigen, zoals voetje op de klep, of neusje in de laadruimte. En dan met kleine stapjes verder. (dus niet in 1x helemaal erin willen staan als t echt paniek en angst is waar t paard mee zit).
Een paard in blinde paniek, los je niet op door te dwingen.
Respect krijg je niet, door zelf respectloos te zijn, maar goed dat is mijn mening.

In dit geval niet nee, dit paard is bang, dus die methode gaat niet werken.

YamaSaki

Re: paard laden=hakken in het zand....tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:14

Fijn dat we het eens zijn :)
Als ze gewoon echt de pest erin hebben en t eigenlijk braaf kunnen, dan is t idd net ff wat anders.
Niet dat ik dan snel een heftruck zou pakken :') Maar dan zou ik wel een andere methode gebruiken dan bij een angstig paard.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:14

TerraHowrse schreef:
pol1 schreef:

Maar als je 5 uur lang gaat klooien om vervolgens toch te stoppen, gaat je paard je daarvan wel respecteren? Nee.

Respect krijg je wel als je met de heftruck erachter langs gaat. Dan weten ze dat het menens is en dat ze moeten stoppen.

Jij snapt het. Respect krijgen ze wel hoor. Want paard heeft in dit geval niet gewonnen.

Maar paard van ts is bang. Ik zou toch proberen te sederen. Gewoon heel licht gewoon kijken hoe en wat die daarop doet. baat het niet schaad het niet.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:16

Ik heb er ongetwijfeld overheen gelezen... maar heb je al een emmer brokjes geprobeerd?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:19

amie1965 schreef:
Ik heb er ongetwijfeld overheen gelezen... maar heb je al een emmer brokjes geprobeerd?

Ik moest hier even om gniffelen. Van heftruck naar een emmer brokjes ...

Zoals ik het geleerd heb longeerlijn achter de billen, snoepjes/brokjes erbij en zelf soms meehelpen met het zetten van de volgende stap.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:24

Haha moet eerlijk bekennen dat de heftruck methode bij mijn pony echt gewerkt heeft. Maar ja m'n pony stond me echt gewoon uit te lachen op de klep :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:25

Mooi hoe die heftruck zo terug blijft komen. Ik vind het van weinig respect naar je paard tonen als je hem moet overtuigen met een heftruck. Doet me denken aan het zelf van een hoge duikplank afspringen. Je kan niet durven of niet willen, maar ik zou het zelf niet grappig vinden als iemand met een heftruck bij die plank gaat staan en me ff aanduwt. :D

Ts: mijn paard had ook angst voor de trailer. Echt trillende beentjes en zweet droop van zn lijf. Mij spreekt de eddy modde methode erg aan, ben je daarmee bekend?
Het is mij op die manier niet helemaal gelukt, omdat we uiteindelijk echt naar de kliniek moesten hebben we toch een lijntje erachter moeten doen. Maar daar trokken we niet aan, was puur begrenzen. Dat was voldoende om hem te beseffen dat er voor ruimte is en achter hem een 'muur'.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:28

420BlazeIt schreef:
amie1965 schreef:

Ik moest hier even om gniffelen. Van heftruck naar een emmer brokjes ...

Zoals ik het geleerd heb longeerlijn achter de billen, snoepjes/brokjes erbij en zelf soms meehelpen met het zetten van de volgende stap.

Met druk (lees heftruck, zwepen of longeerlijnen) bereik je toch niet veel bij een angstig paard.... Gewoon brokjes voor de neus zetten, na elke stap op de klep al brokjes voeren en vooral niet boos worden om een stapje terug ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:31

[quote="Jotoma"]Mooi hoe die heftruck zo terug blijft komen. Ik vind het van weinig respect naar je paard tonen als je hem moet overtuigen met een heftruck. Doet me denken aan het zelf van een hoge duikplank afspringen. Je kan niet durven of niet willen, maar ik zou het zelf niet grappig vinden als iemand met een heftruck bij die plank gaat staan en me ff aanduwt. :D

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:33

Kunnen we de heftruck misschien even laten voor wat het is?

Het gaat om het probleem van de ts, voor dat paard en die situatie is een heftruck met strobaal niet de oplossing- klaar.

Edit tussengevoegd: voor degenen die de (interessante!) 'aanduw discussie' voort willen zetten; voila :+

TS: heb je geprobeerd of hij in een andere wagen of trailer wel te laden is? Ik ben benieuwd wat je verder hebt geprobeerd in die 5 uur (pfoeh, je houdt inderdaad wel vol!)
Misschien als het kan een trailer- of die wagen een tijdje in wei/paddock zetten?
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 03-08-16 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:35

Als je dat soort dingen als een heftruck uit de kast ( lees uit de schuur) moet trekken dan moet je wel heel wanhopig zijn.. Ik vraag me af wat een paard daarvan leert??? Ik wil dit geen paard aandoen..stout of niet! Je paard zal jou moeten respecteren maar visa versa is zeker ook t geval!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:38

parnassia schreef:
Settili's manier kan goed werken als je t paard wel tussendoor laat merken dat voorwaarts goed is dus dan ontspant... heb je een ietwat koppig, snel beledigd type.... ze kunnen daar enorm tegen gaan vechten

Ik heb er 1 gehad die inderdaad even ging vechten, maar dit heel snel opgaf omdat het geen nut had. En met snel bedoel ik ongeveer 5 seconden

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:42

dushishoeve schreef:
Jij snapt het. Respect krijgen ze wel hoor. Want paard heeft in dit geval niet gewonnen.

Maar paard van ts is bang. Ik zou toch proberen te sederen. Gewoon heel licht gewoon kijken hoe en wat die daarop doet. baat het niet schaad het niet.

Ja respect kan je inderdaad echt afdwingen...
Wat een rare redenering, volgens mij weet iedereen dat je respect verdient en niet afdwingt met een machine.
Verder TS, ik zou blijven proberen en belonen als hij stappen de goede richting op maakt. Het komt vanzelf wel goed, neem er een paar keer de tijd voor en gooi een trailer+auto in de bak en oefenen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:04

Wat ik niet begrijp, is dat mensen opeens druk gaan zetten op eeen paardenhoofd bij het trailerladen. Wanneer gebruik je deze 'hulp' normaal gesproken? Ik iig nooit, mijn paard begrijpt niet eens het pasje vooruit voor de hoefsmid, door aan het halster te trekken. Ik ben voor druk van achteren, niet doormiddel van een longeerlijn, maar dmv een drijvende arm, zweepje of halstertouw. Druk is naar voren, druk eraf is rust. Mijn paard laadt er fantastisch mee!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:20

En als je de trailer in de weide zet en daarin gaat voeren? Zodat hij op eigen houtje erin en eruit kan? Of zeg ik nu iets heel stoms. :p

Edit. Zodat hij zonder druk van een mmens die trailer opnieuw kan ontdekken. En leert dat het niet eng is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 23:51

khirshanta schreef:
Kunnen we de heftruck misschien even laten voor wat het is?

Het gaat om het probleem van de ts, voor dat paard en die situatie is een heftruck met strobaal niet de oplossing- klaar.

Edit tussengevoegd: voor degenen die de (interessante!) 'aanduw discussie' voort willen zetten; voila :+

TS: heb je geprobeerd of hij in een andere wagen of trailer wel te laden is? Ik ben benieuwd wat je verder hebt geprobeerd in die 5 uur (pfoeh, je houdt inderdaad wel vol!)
Misschien als het kan een trailer- of die wagen een tijdje in wei/paddock zetten?

Ik heb vandaag geen andere wagen geprobeerd, maar ik weet wel dat hij hierin moeilijker te laden is dan in trailers. Ligt aan hem en moet hij toch echt overheen komen. Deze heb ik nl ter beschikking. Hij heeft echt een blokkade hierop, maar ik heb even niets anders.

Wat betreft vrachtwagen in de wei/bak. Hij staat nu in de uiterwaarden, 3m lager dan de weg bovenlangs. Ik zou er nooit meer uit komen met de wagen. Ook bak is helaas geen optie.