Wie nog meer alleen naar buiten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:00

tennan schreef:
Veiligheidsdingetjes zoals telefoonnummers aan het zadel, bodyprotector en telefoon op je houden zijn al genoemd. Zelf heb ik ook altijd een (lange) zweep mee, mocht ik boze honden of mensen van me af moeten slaan. Er staat ergens een interessant filmpje op YouTube over hoe je van iemand af komt die bijvoorbeeld je paard of jou wil beetpakken, dat zal ik even voor je opzoeken.

Pardon?!? Waar rij jij paard dat je een zweep nodig hebt om mensen van je af te slaan of technieken om te voorkomen dat iemand je paard of jou beet wil pakken? Ik vind dit echt een bizarre post :?

Haha Doriene66, grappig om te lezen dat er meer ruiters zijn zoals mij. Ik kreeg van de week met de Wooldse vierdaagse nog de vraag of ik niet bang was alleen, hihi!

@TS, als ik je zo hoor is het gewoon een kwestie van gaan met die banaan, en na 2 x tot de conclusie komen dat het toch eigenlijk heel erg fijn is om lekker met je paard op stap te kunnen :)

emil01

Re: Wie nog meer alleen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:25

Ik rijd bijna altijd alleen. Gewoon telefoon mee, en afstappen en er langs wandelen met je paard als hij/zij ergens niet langs wil. Niet boos worden, gewoon rustig blijven en weer door gaan. Uiteindelijk vertrouwt je paard je en kun je overal langs zonder af te hoeven stappen. Zoek routes waar je veiliger kunt rijden met meer ruimte of berm of fietspad tussen jou en het verkeer en bouw langzaam vertrouwen op. Dan kun je steeds meer aan en ook "gevaarlijkere" routes nemen, zoals viaducten, bruggen enz.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:29

Ik ga ook vaak alleen naar buiten. Labeltje aan het zadel, telefoon in m'n zak en gaan. Als paard iets spannend vindt dan stap ik gewoon af, ga het gevaar niet opzoeken als ik alleen ben om hem dan door te pushen of ergens langs te vragen waarvan ik weet dat hij het doodeng vindt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:22

wij gaan regelmatig op zondag op buitenrit, meestal Montferland maar ook naar Ede (alshoewel wij daar niet zo bekend zijn).

Voor oktober organiseer ik een ruitervakantie van 28 tot 31 oktober 2016 naar Drente. als je mee zou willen kun je contact opnemen. Kosten voor ruiter en paard maximaal 225,00 euro (de vorige keer werd het uiteindelijk 205,00 euro).

EvalynnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:29

Ik rijd eigenlijk altijd alleen de laatste tijd. Als ik niet in mijn uppie op pad zou durven, had ik een groot probleem gehad. In de bak rijden vind ik zo nu en dan leuk, maar buitenritten staan op nr 1 bij mij en bij mijn paard.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:30

Bernoe schreef:
tennan schreef:
Veiligheidsdingetjes zoals telefoonnummers aan het zadel, bodyprotector en telefoon op je houden zijn al genoemd. Zelf heb ik ook altijd een (lange) zweep mee, mocht ik boze honden of mensen van me af moeten slaan. Er staat ergens een interessant filmpje op YouTube over hoe je van iemand af komt die bijvoorbeeld je paard of jou wil beetpakken, dat zal ik even voor je opzoeken.

Pardon?!? Waar rij jij paard dat je een zweep nodig hebt om mensen van je af te slaan of technieken om te voorkomen dat iemand je paard of jou beet wil pakken? Ik vind dit echt een bizarre post :?

Zo raar vind ik dat niet hoor. Ik heb mijn paard hier voor ook een aantal dingen aangeleerd. Er lopen genoeg gekken rond en je zal ze maar tegen komen. Ik rij veel in de bossen aan de grens en daar zit in een hoop criminaliteit: het ingraven van grote hoeveelheden drugs, dumpingen e.d. en op een van mijn vaste routes is zelfs een lijk aangetroffen. Je zult er maar toevallig bij uitkomen. Maar goed, dat kan overal. Ook als je gewoon naar je werk fietst. Daar hoef je niet panisch mee om te gaan en overal beren op de weg te zien, maar ik ben toch blij dat ik mijn paard dan op een paar dingen heb voorbereid. Het is al eens van pas gekomen. Maar dat weerhoudt mij er niet van er in mijn eentje op uit te gaan.

Edit: het belangrijkste is denk ik om je paard te leren om in geval van nood op een dubbeltje te kunnen omdraaien en er direct op hoge snelheid van door te gaan. Confrontaties kan je namelijk beter vermijden. Ik wil verder niemand angst aan jagen of zo, ik vind het meer "common sense".

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:44

Ik rij bijna altijd alleen. Mijn pony is 6 jaar en ik rijd al 2 jaar alleen buiten. Heb hem zelf verkeersmak gemaakt en ondertussen al behoorlijk wat km erop zitten.

Wij hebben helaas geen bos alleen polder. Hij is dus gewend aan vrachtwagens, auto's, busjes aanhangers, trekkers, moters etc.

Soms vind hij het wel spannend maar het blijft dan bij kijken en stilstaan. Ik heb altijd een opgeladen telefoon bij me en ik laat ook altijd weten hoe lang ik denk weg te zijn en welk rondje.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:32

Bernoe schreef:
tennan schreef:

Haha Doriene66, grappig om te lezen dat er meer ruiters zijn zoals mij. Ik kreeg van de week met de Wooldse vierdaagse nog de vraag of ik niet bang was alleen, hihi!

@TS, als ik je zo hoor is het gewoon een kwestie van gaan met die banaan, en na 2 x tot de conclusie komen dat het toch eigenlijk heel erg fijn is om lekker met je paard op stap te kunnen :)

Bizar? Zo vreemd vind ik dit niet. Ik rijd buiten in heel normale gebieden maar heb toch al een keer een hond in het achterbeen van mijn paard gehad. De eigenaar was nergens te zien, ik had geen zweep, de hond volgde bij wegrijden en ik kon ook niet van mijn paard.
Laatst was er hier op bokt ook een topic over een agressieve wandelaar die het paard zou slaan.
Daarom heb ik nu een zweep mee om mijn paard te beschermen: als ik weg kan ga ik weg, maar als dat geen optie is, gaat onze veiligheid voor.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:52

Ik ga altijd alleen naar buiten :P ben 15 maar maakt verder niks uit. Heb altijd hoevekrabber bij me.
Als pony ergens niet langs durft ga ik er langs lopen totdat ze het weer vertrouwt. Heb meestal telefoon bij.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:04

Ik rijd ook vaak alleen buiten. De afstand en route ligt een beetje aan hoe hij zelf die dag is (hij is niet altijd even braaf, niet gevaarlijk gelukkig). In het begin ben ik begonnen met buitenritjes alleen en dat heb ik uitgebouwd. Mijn pony had het wel even nodig dat ik hem vertelde wat we gingen doen en het heeft mijn zelfvertrouwen erg omhooggekrikt. Nu doen we zonder moeite hele grote ronden en vind hij eigenlijk niets eng (behalve gigantische trekkers met gigantische karren en die automatische grasmaaiers dan). Gewoon er voor gaan, beetje kijken hoe het gedrag van je pony die dag is en dan kan je heerlijk rijden :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:23

Ik ga meestal alleen en eigenlijk vind ik dat het fijnst ook. Mijn oudere merrie is nagenoeg bomproef. De jongere pony schiet regelmatig weg maar echt gek doet hij nooit. Straks heb ik terug een 3jarige op stal, amper zadelmak, en de eerste keren dat ik daarmee buiten op pad ga, neem ik mijn man mee, die stapt dan te voet mee.

Ik draag steeds cap en valvest en heb altijd mijn gsm bij. Aan mijn zadel hangt een ID-label en ik heb VH-beugels.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:34

Samen rijden vind ik veel gezelliger, maar ga ook graag alleen. Als ik ponylief niet helemaal vertrouw wandelen we een stukje. Ze is verkeersmak maar kan nog wel eens schrikken van een hond of vogel die ze niet aan heeft zien komen o.i.d. Gelukkig weet ik dat als ik er een keer naast lig ze niet weg loopt. (ik wil nog wel eens flauw vallen, uit ervaring weet ik dat ze dan gewoon rustig gaat eten van het dichtsbijzijnde stukje gras) Wel laat ik altijd iemand weten dat en waar ik ga rijden, dit is meestal mijn vriend. Ook heb ik een mobiele telefoon bij me en staan het telefoonnummer van mij en mijn vriend in mijn zadeltas. Dit heb ik gelukkig nog nooit nodig gehad. Nu scheelt het dat mijn stal naast een omheind natuurgebied ligt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:48

Ik zou willen dat ik alleen naar buiten kon. Ik durf wel, maar mijn paard niet. Met een ander er bij doet hij het prima, maar helaas alleen niet. Dan weigert hij om verder te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:52

Zag dat ik niet meer gereageerd had maar nog even zeggen dat ik ondertussen een paar keer alleen ben geweest (hoefschoenen moesten getest worden :P ) en dat ging gewoon prima. Pony loopt ook veel fijner als we alleen zijn .. geen afleiding (voor zowel pony als ruiter 8-) ).

Ik ga dat wel meer doen, gewoon opzadelen en gaan, want buiten kunnen we zo genieten .. Binnenkort ook weer grotere rondes gaan doen, maar moeten even wachten tot de dazen weer inactief zijn want momenteel is het niet zo leuk ^)

En dan maar lekker in mijn eentje pannenkoeken gaan eten denk ik .. als anderen dat willen missen is dat hun zaak :Y) :))

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:06

Lekker dat je weer alleen bent gaan rijden (wel jammer dat je dan alleen pannenkoeken moet gaan eten, had graag meegedaan maar je woont een eind uit de richting).

Ik rijd ook graag alleen. Mobiel in de broekzak en gaan. Dat zijn trouwens maar korte rondjes, nooit langer dan een uur. Mafje is niet zo gelukkig buiten, daar moet nog eens stevig aan gewerkt gaan worden als de blessure straks helemaal OK is.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:09

Even een telefoontip (weet niet of deze al gegeven is, heb alleen OP gelezen): Koop een goedkope telefoon, zoals nokia o.i.d die nog goed functioneert en zet daar beltegoed op of neem een klein abonement. Die oude telefoons kunnen meestal meer hebben en beschadigen bij een val dus minder snel. En als het beschadigt, was het geen 120 euro dat je weg kunt gooien :') Dan kun je die telefoon meenemen op buitenrit

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:18

Ik rijd ook voornamelijk alleen; vind het heerlijk om gewoon alleen met mijn paard de natuur in te gaan. Ik heb altijd mijn telefoon bij me in een heuptasje en ga een tag voor aan mijn zadel bestellen.

Mijn route plan ik eigenlijk nooit, maar als ik alleen ben vermijd ik wel bepaalde paden, bij ons vooral de zandpaden waar nog wel eens auto's overheen scheuren.

Als ik vertrek neem ik altijd even de tijd om in te schatten hoe mijn paard die dag is. De 5-jarige tuttebel heeft wel eens een dag waarop ze druk is en dan ga ik ook bepaalde paden niet over. Op dat soort dagen heb ik niet zo'n zin in discussies over hoe eng water wel niet is :+

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:18

Ik rijd meestal alleen buiten. Wel blijf ik bij ons voor de stoplichten. Als ik alleen ga is hij toch wat schrikachtiger(heeft hij niemand om aan te plakken als het "eng" is), dus dan blijf ik zo dat als hij naar huis rent, hij geen drukke weg over hoeft.
Verder zorg ik dat ik altijd mijn telefoon bij mij heb.

Is verder gewoon een kwestie van doen denk ik. Leren door trial en error.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een paard heb wat makkelijk alleen ergens mee heen gaat en totaal niet plakt aan anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:20

Maflinger_S schreef:
Lekker dat je weer alleen bent gaan rijden (wel jammer dat je dan alleen pannenkoeken moet gaan eten, had graag meegedaan maar je woont een eind uit de richting).

Ik rijd ook graag alleen. Mobiel in de broekzak en gaan. Dat zijn trouwens maar korte rondjes, nooit langer dan een uur. Mafje is niet zo gelukkig buiten, daar moet nog eens stevig aan gewerkt gaan worden als de blessure straks helemaal OK is.

Daar hebben ze trailers voor uitgevonden ;) En paardvriendelijke overnachtingsplekken :P

Ik ben ook nog niet verder geraakt dan een uur, maar dat is vooral omdat je momenteel nergens het bos in kan door dat vliegend gespuis .. zelfs in het veld is het met momenten een ramp .. En dan blijven de rondjes vanzelf kort :+ En met wat meer tempo dan oorspronkelijk gepland :')

Fijn nog die andere ervaringen allemaal. Ik begon het idee te krijgen dat het "not done" was om alleen op pad te gaan, maar er zijn er nog genoeg die het wel gewoon doen zo te lezen :Y)

Maar [***] zelf doet het gewoon prima :j Daar heb ik niet over te klagen :)

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:52

TS, je hebt al veel reacties gehad zie ik, maar toch ga ik ook nog even reageren :)

Ik ben een fanatieke 'alleen-buitenrijder'. Om eerlijk te zijn vind ik alleen zelfs prettiger dan met zijn 2en! Je kan lekker je eigen tempo bepalen wanneer en hoe hard je maar wilt, je hoeft niks te overleggen... heerlijk is dat, althans dat vind ik dus :D

En moet zeggen, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het zal gaan voor jou en je paard. Enge situaties zoveel mogelijk uit de weg gaan/ rustig opbouwen. Zo kan je rustig meer vertrouwen op bouwen en zal je merken dat jullie straks alles aan kunnen/ durven! *\o/*

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:00

Ik ga gewoon oppad via strand of de wegen hier!! Rij vaak rondes van 15km.

Ik heb wel altijd mijn telefoon bij! Wil op het hoofdstel en zadel van mijn paard nog adres van stal zetten + telefoonnr. Van staleigenaar zo als er wel wat gebeurd dat er dan gebeld kan worden. Of je nu eigelijk alleen of met zijn 2tjes bent als je paard gaat sta je er vaak jammer genoeg nog steeds alleen voor het is alleen erg makkelijk als je wel verkeerd valt en je bent niet meer bij bewustzijn. Maar daar ga ik denk ik liever gewoon maar niet van uit want anders kun je niets meer doen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:36

Hier ook altijd alleen naar buiten. Heb geen eigen paard en als ik buiten rijd is t met de pony van een vriendin omdat zij weg zijn. Telefoon mee, zweep mee om eventuele honden mee op afstand te kunnen houden en gewoon lekker genieten. Zeker nu ik vakantie heb en s'ochtends vroeg wanneer het park nog heerlijk rustig is kan rijden!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:06

Meestal rijdt ik ook alleen. Ik sta particulier en heb maar 1 stalgenoot die niet rijdt en de eigenaar zelf ook niet. Af en toe met de bijrijder. Verder is het gewoon erg lastig om met iemand af te spreken. En daarnaast zet pony ook het liefst veel tempo in en ben wel van mening dat als je fijn met iemand samen wil buiten rijden dat het voor iedereen zo prettig is als ze hetzelfde tempo kunnen aanhouden. Voor een keer is aanpassen geen probleem maar met regelmaat lijkt mij niet fijn. Mijn eigen paard kan ik niet alleen meenemen. Dus helaas kom ik daarmee niet vaak het erf af.
Vindt het ook wel fijn om alleen te rijden, gewoon niets of niemand aan je hoofd, eigen tempo en eigen route. Maar samen is toch ook wel gezellig.
Neem niet veel mee. Alleen telefoon en soms lampjes als ik tegen het donker aankom.
Aan het zadel hangt wel een label met de eigenaar, telefoon nummer en adres. Ben eigenlijk nog wel opzoek naar zo'n inklapbare hoevekrabber. Maar die zie je niet zoveel.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:23

als ik naa rbuiten ga rijd ik eigenlijk altijd alleen.

er zijn een aantal dingen die je kunt doen. die tip van het telefoon nummer aan je zadel vind ik wel mooi. ik meld altijd aan iemand op stal dat ik weg ben en hoelang dat is. ben ik veel langer weg dna word tik gebeld etc. ik neem wel altijd een hoevenkrabber en telefoon. de rest is gewoon rijden niet teveel zorgen maken.

zorg dat alle knoppen aanwezig zijn op je pony dan ben je zeker dat er niks gebeurd.