Sorry voor mijn lange verhalen Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ponyparadijs schreef:Hoe oud is je merrie?
En rij je wedstrijden met haar?
Dressuur? Springen?
Inxs schreef:@ Deniswinter
Voorgaande jaren ging het in de weide periode ook beter dan in de winter, alleen dit jaar loopt het even anders dan voorheen. Ik heb het vermoeden dat zij zich lekkerder in haar vel voelt en dit, logisch ook, uit zich in wat meer "jump for joy" zullen we maar zeggen
laten we het daar maar op houden dan. Hopelijk slijt het met de jaren ookal zie ik net een bericht van een meisje met een paardje van 22 jaar hahaha.
dus no rush
ze vertrok geen spier.
je eigen buikspieren bewust ontspannen en energieniveau heel laag brengen. Maar in het zadel heeft dat 0 effect en moet ik maar meegaan met haar opzijspringacties. Casca schreef:Mijn merrie spiegelt ook heel erg. Aan de hand helpt 'buikrust' veel. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven,je eigen buikspieren bewust ontspannen en energieniveau heel laag brengen. Maar in het zadel heeft dat 0 effect en moet ik maar meegaan met haar opzijspringacties.
.
Of de stalkat die ineens via de rijbaan oversteekt ipv omloopt resulteert in 4 benen in de lucht in de achteruit en al knorrend staan kijken alsof er een neushoorn in volle vaart op hem af komt
Ik merk dat de les voor ons wel goed helpt, vooral omdat mijn instructrice heel veel op mij let. Ik word helaas zelf heel strak, wat dus averechts werkt.
cissie schreef:Kan me voorstellen dat het soms knap irritant is...
De meesten uitermate sensible paarden zijn gebaad met een rustige, vriendelijk en duidelijke benadering zowel onder het zadel als ernaast.
Heb je een keer je dag niet of ben je gehaast? Laat dit type paard dan maar staan....
Ze ruiken het van een kilometer afstand en laten zich over het algemeen niet beduvelen.
Mede omdat dit type paard intelligent is.
Al fluitend en zingend net doen alsof je de rust zelve bent met engelen geduld zet vaak geen zoden aan de dijk.
Een vriendelijk woord en veel fysiek contact maakt de meesten wel rustiger mits gemeend en vol overtuiging gebracht.
Mijn sensibele merrie van destijds 4 jr oud met helaas niet zon beste opvoeding was in beginsel voor mij een draak.
Niet gemeen maar wel gevaarlijk...bij alles sloeg bij haar de paniek en stres toe.
Met letterlijk knikkende knieën stond ze mij met grote ogen en briesende neus gaten aan te kijken.
Het was bijna zielig om een paard bij het minste of geringste zo te zien stressen.
En ik werd er radeloos van, want ik deed niks bijzonders.
Ja ik hoestte een keer en zei goedendag tegen een voorbijganger...fout.
Alleen als ik een standbeeld bleef staan kon ze een heel klein beetje omspannen.
Later ging het een keertje wat beter om vervolgens de volgende dag weer met m'n neus op de feiten te worden gedrukt.
Op stal werd ze inmiddels genegeerd door stalgenoten want dat gekke paard had een steekje los.
Er moest iets neurologisch niet goed zitten zo diagnosticeerde de wanna bee dierenartsen.
Ik nog radelozer dan ik al was...moest ik dan de da bellen om haar te laten onderzoeken?
En de vraag wat er met dr aan de hand moest zijn bleef onbeantwoord.
Ik kon in de tussentijd niks goed doen, vriendelijk, rustig, iets minder vriendelijk, nog duidelijker, haar negeren, haar bemoedigend toespreken ect.
Het was iedere dag bal..en ik was de versiering die opgehangen werd want ik was soms m'n leven niet zeker.
Dan komen de hulptroepen, enkele stoere stalgenoten die wel wisten hoe je een dergelijk paard tot kalmte bracht incl de bijbehorende instructeurs.
Het werd van kwader tot erger...ze flipte compleet de pan uit en vermagerde door alle stress.
Ik heb iedereen vriendelijk verzocht zich niet meer met ons te bemoeien met als gevolg dat de volledige verzorging op mij neer kwam. Wbt voeren.. Dit doen we middels een voerschema.
Maar ik wilde het niet meer, voeren bracht namelijk ook stress met zich mee.
3 maanden lang ben ik 2 tot 3 keer per dag bij dr geweest...voor het werk na het werk en voor het slapen gaan.
Maar het bracht na een maand rust voor dr...ze ging zich ontspannen in mijn bijzijn en ik werd na 1,5 maand zelfs met een welkoms hinnik begroet.
Die enthousiaste blik zal ik nooit vergeten...haar oogjes straalde alsof ze wilde zeggen " ben je er weer voor mij wat fijn".
In de tussentijd heb ik mezelf onder de loep genomen...wat doe ik en vooral hoe?
Wat is het effect op mijn paard en waarom doe ik bepaalde dingen juist op die manier?
Dit kosten me veel energie, het is moeilijk en confronterend tegelijk.
Waar denk ik aan als ik bij mijn paard ben en wat straal ik daarmee uit?
Mijn conclusie was niet al te best...ik was een prutser.
Wat moet dit paard nou met mij?
Ik geef haar niet de duidelijkheid waar ze naar snakt, ja dat denk ik...maar het bleek allemaal nep en aangeleerd gedrag.
Ik meende het niet, het kwam niet uit m'n hart.
Dit paard gaf geen reet om kennis en ervaring, ...tig keer z dress gereden.
Je bent nep en je snapt er niks van zal ze misschien gedacht hebben.
We zijn inmiddels een half jaar verder en ze is met recht het beste wat me is overkomen.
Dat dit me na bijna 30 jr paarden me heeft mogen overkomen...wat een eer.
Sinds enkele weken heeft ze een zadel op gehad en wat deed ze braaf mee.
Nog even en ik zit er misschien wel op...
Onze stalgenoten die dr nu ook iedere dag kunnen kriebelen waar ze erg van geniet..
Hoe groot de obstakels of problemen ook zijn, het draait uiteindelijk om vertrouwen.
En vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Kortom 1 stap gezet, 2 stapjes terug ect.
Leg je erbij neer en neem de dag zoals hij komt.
Maak er geen punt van en geniet samen van de korte successen en gehaalde doelen...al zijn ze nog zo klein en kort.
Ik denk dat het accepteren van dergelijk gedrag leid naar de mogelijkheid om dit om te kunnen zetten naar positief gedrag.
Daarmee bedoel ik niet dat je er niks mee moet doen en het op zn beloop kan laten...met de gedachten het komt vanzelf goed.
Want dat is niet zo, maar neem je paard soms niet te serieus...hij schrikt, hij paniekt...ja nou en? Hij wordt weer rustig en je gaat weer verder.
Klinkt makkelijk, maar dat is het niet.
Het geeft soms wel ruimte om te ontspannen en door te gaan.