Trailer helt wat achter over aangekoppeld ? Niet ok ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Trailer helt wat achter over aangekoppeld ? Niet ok ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:24

Ikke, waren dat torsierubbers van de auto of van de caravan? Ik weet niet zoveel van auto's...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:25

Hilary schreef:
Ikke, waren dat torsierubbers van de auto of van de caravan? Ik weet niet zoveel van auto's...

Dat zijn de veerblokjes in de as van de aanhanger.
Ik heb dat bij een club in Scherpenzeel laten doen, die ik op een of andere beurs tegen kwam.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:54

Jaren geleden eens een goedkope 2e hands trailer gekocht waarbij de wielkas ook zo dicht op de banden zat. Beide assen bleken verrot en moesten vervangen worden voor 600,- per as.

Speedster

Re: Trailer helt wat achter over aangekoppeld ? Niet ok ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:46

Ik heb met een auto (Renault megane estate) het tegenovergestelde gehad, de trailer helde naar voren, wat erg onstabiel reed. Bleek dat de trekhaak te laag zat. Vervangen door een ander merk trekhaak gaf wel verbetering. De dealer vertelde ons dat er voor elk type auto meerdere (erg verschillende) merken trekhaken beschikbaar zijn en dat ze er in een garage onder zetten wat ze op dat moment toevallig hebben liggen. Terwijl er dus behoorlijk hoogteverschil in kan zitten. Verder speelt de vering van de auto ook een behoorlijke rol in de trekhaakhoogte op het moment dat er daadwerkelijk iets achter hangt. Mijn ervaring is dat dealers en garagehouders zich van deze verschillen totaal niet bewust zijn en van het effect ervan op het rijgedrag. Als je erop gaat letten bij auto's, is het hoogteverschil tussen trekhaken enorm, kan makkelijk 10 cm in zitten. Dus ik zou eens informeren of er een lagere trekhaak te krijgen is en hier zeker niet zomaar mee blijven rijden.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:11

Het is het beste dat je trailer er netjes recht achter hangt!

Zoals karreman al zei is het eenvoudig op te lossen door de hoogte van de oplooprem aan te passen. Dit kan inderdaad door hem te verplaatsen naar de bovenkant van de dissel, met of zonder extra opvulkokers die benodigd zijn om de trailer netjes recht achter de auto te krijgen.

Bij busjes komt het ook vaak voor, meestal omdat deze helemaal ingericht zijn met gereedschap, waardoor de bus wat in z'n veren zakt en de trekhaak zomaar een paar centimeter kan zakken.

Mochten de rubbers in de as versleten zijn zou ik je adviseren om gewoon de hele as te vervangen ipv alleen de rubbers. Dit zal qua kosten niet veel maken en dan is alles gelijk nieuw (remschoenen,lagers,etc)