Verkoopcontract opstellen voor paard met belemmering

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:08

piezze schreef:
De kans dat verkoop niet goed afloopt voor het paard is groter dan dat het wel goed afloopt.Mijn advies: TS neem je verantwoording zelf zodat je zeker weet dat je paard geen lijdensweg krijgt. De dood is vaak humaner hoe banketstaaf het ook is.

Ik sluit me hierbij aan....
De kans is betrekkelijk groot dat het dier van hand tot hand gaat, en wellicht zelfs op een vrachtwagen naar Italie afreist.
Jij hebt een geschiedenis en dus band met dit dier en wil er al afstand van nemen, iemand die die band nog niet heeft zal daar nog vele malen makkelijker over denken en dan is er helemaal NIETS aan te doen.

Dat het paard nog goed genoeg is om iets te doen volgens jouw dierenarts is mooi, maar doet niks af aan bovenstaande.
Als je ruimte hebt, kun je ook een bijrijder zoeken die een kleine vergoeding betaalt.
Of je geeft dit dier in bruikleen aan een betrouwbare partij en gaat regelmatig kijken.

De constructie die jij zoekt is helaas een sprookje.

Ninx

Re: Verkoopcontract opstellen voor paard met belemmering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:15

Ik lees net je advertentie. Het dier heeft dus artrose in de wervelkolom. JUIST dan is correct trainen belangrijk, terwijl zich nu mensen gaan aandienen die door het bos sloffen waardoor de klachten waarschijnlijk weer toenemen.
Ik zie echter ook dat er al vervanging staat, dus je paard is overtallig en moet weg..... denk ik? Of begrijp ik het verkeerd?

Weet je overigens hoe ze aan die artrose in de rug gekomen is?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:19

Artrose wervelkolom vind ik ook te zwaar om nog te verkopen.
Dat paard zal goed over de rug gereden moeten worden.
Dat gaat de gemiddelde recreant inderdaad niet doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:26

JoyCiej007 schreef:
op zich is de tekst die bokker jury hierboven neerzet wel redelijk goed.

een clausule voor eventuele eerste terugkoop zou je op kunnen nemen, maar heeft vrij weinig zin en is juridisch gezien helaas gewoon niet waterdicht.

Het is daarentegen WEL heel verstandig van je dat je de bemerkingen aan je paard duidelijk in het contract vermeld, zodat daarover idd later geen gemiep kan ontstaan als 'ik wist het niet'..... dan wordt het wellus-niettus namelijk....

Probeer dan ook in het contract zo precies en secuur mogelijk te omschrijven wat precies de bemerkingen van je paard zijn, en daarnaast noem zeer specifiek dat jij haar verkoopt als RECREATIEPAARD, en dat koper daarmee akkoord gaat.

Daarmee dek je jezelf wel in op het moment dat koper ineens besluit de sport in te gaan en vervolgens bij jou terugkomt met 'hij is kapot, niet geschikt voor wedstrijden dus vorder ik dit en dat'.

Alsnog kun je nooit tegengaan dat de koper het paard doorverkoopt zonder het "verhaal" erbij, contract of niet. Het enige dat zo'n contract doet is, dat je als verkoper aan je meldingsplicht hebt voldaan, niets meer niets minder.
Met wat ik lees over zijn "bemerkingen" is hij als recreatiepaard zeker ook ongeschikt. Dat zou ik het dier niet aandoen. Misschien is inslapen dan toch een beter idee.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 12:32

Ninx schreef:
Ik lees net je advertentie. Het dier heeft dus artrose in de wervelkolom. JUIST dan is correct trainen belangrijk, terwijl zich nu mensen gaan aandienen die door het bos sloffen waardoor de klachten waarschijnlijk weer toenemen.
Ik zie echter ook dat er al vervanging staat, dus je paard is overtallig en moet weg..... denk ik? Of begrijp ik het verkeerd?

Dan weet jij meer dan mij :+ , er is helemaal geen vervanging dus het paard staat helemaal niet in de weg en MOET ook niet weg. Pas bij het juiste adres mag ze weg en daarna zal ik toch echt weer moeten gaan sparen voor een nieuw paard.
Ik ben gewoon iemand die fulltime moet werken om deze hobby te kunnen bekostigen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:44

Zoals de meeste van ons. :)

Helaas ga jij met een contract niet voorkomen dat hij de handel in gaat.
En met zijn bemerking zou ik dat risico niet gaan lopen.

Kun je hem niet verleasen?
Anders lijkt me inslapen toch wel een eerlijke optie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:46

amies100 schreef:
Ninx schreef:

Dan weet jij meer dan mij :+ , er is helemaal geen vervanging dus het paard staat helemaal niet in de weg en MOET ook niet weg. Pas bij het juiste adres mag ze weg en daarna zal ik toch echt weer moeten gaan sparen voor een nieuw paard.
Ik ben gewoon iemand die fulltime moet werken om deze hobby te kunnen bekostigen...

Dan begrijp ik het verkeerd.....

Dit paard moet je toch niet meer willen verhandelen met artrose in de rug. Dat is niet eerlijk naar het dier toe, dit is wel even iets meer dan een bemerking.
Ik zou je richten op leuke dingen die je zelf nog met haar kunt doen, of haar laten inslapen. Dit is vragen om ellende voor het paard.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 12:56

Ik zit inderdaad nu te denken over de optie om haar inderdaad in bruikleen oid te geven.

Verder wil ik even duidelijk hebben dat deze beslissing gemaakt is n.a.v diverse therapieen, adviezen en dergelijke van diverse deskundige.

Mijn vraag was wat de mogelijkheden zijn met het opstellen van een contract. Deze vraag is beantwoord en ik zal zelf een beslissing moeten maken. Bedankt voor jullie tips en adviezen. Ik ben bekend met wat artrose is en doet. Op opmerkingen die niet gerelateerd zijn aan mijn vraag zal ik hier niet meer reageren. Jullie zijn vrij om mij een pb te sturen hierover.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:09

Ik ben het wel met Ninx eens. Begrijp dat het paard artrose bij de lendewervels heeft. Dat maakt dat het moeilijk kan verzamelen en dan is het niet eerlijk om ze dat uberhaupt nog te vragen. Ik snap best dat als je sportambities hebt het daarbij stopt.
Misschien kan ze recreatief nog een tijdje mee, maar hoe lang is maar de vraag. Dat je paard geen pijn toont wil niet zeggen dat ie het niet heeft. Als de goede spieren eraf gaan, dan loopt allemaal het snel van je af.
Ik weet het ik heb er ook zoeen gehad. Artrose in SI gebied, lendenen en onder het zadel iets. Zo'n wervelkolom is net een ketting. Ergens een storing en het werkt door in de hele rug. Paard heeft nooit maar dan ook nooit een krimp gegeven. Was alleen wat moeilijk in de verzameling. Pas toen onze trailer van achteren werd aangereden en de spieren een opdonder kregen werd hij onregelmatig.
Wij hebben hem laten inslapen. Weide was ook geen optie ivm IR.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:13

amies100 schreef:
Ik zit inderdaad nu te denken over de optie om haar inderdaad in bruikleen oid te geven.

Doe inderdaad iets waar je nog enige grip op hebt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:38

Verstandig ts, denk er maar even over.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:45

amukela schreef:
Niet doorverkopen lijkt mij ook heel lastig om contractueel vast te leggen.
Mbt atrose en luchtzuigen: dit zou ik heel duidelijk in het paspoort vermelden.

Dat mag niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:13

Wij hebben ons paard wat niet meer geschikt was voor zwaar werk ook met een iets aangepast contract zoals op de eerste pagina weggegeven (nou ja verkocht voor een euro omdat we dan minder hoefde aanpassen aan het contract :o ). Daar staat dus ook duidelijk in dat hij "verkocht" is als pensionada en wat zijn gebreken precies zijn.

Maar zo'n contract heeft alleen waarde om jezelf te beschermen tegen mogelijke klachten van de koper. Die kan dan later niet doen of hij niet wist van de gebreken en proberen om jou voor de kosten op te laten draaien. Maar het paard kan je er niet mee beschermen, als ze er toch op gaat zitten dan hebben we verder niets aan dat contract en terug koop imo net zo, dat is een afspraak die je op eer en geweten maakt je kan het toch niet afdwingen achteraf. Je moet zo'n paard gewoon alleen weggeven/verkopen als je ook echt voor 100% vertrouwd op degene die hem dan krijgt/koopt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:37

recht op eerste (terugkoop) is sowieso zo'n schertsvertoning..

want dan verkoop je iets gewoon onder N.O.T.K
en bied je het bij de voormalige eigenaar aan voor een belachelijk hoog bedrag als je niet wilt dat hij daar naartoe terug gaat..

zodra je dus zegt: je mag m van mij kopen voor 25.000 graag of wil niet..
dan heb je je bod feitelijk gehad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:55

En even hypothetisch: als je 'de helft' of 51% verkoopt? Dan hou je er wel zeggenschap over. Als medeeigenaar kun je een verkoop tegen houden lijkt mij.
Dan kun je alsnog de waarde op het dubbele zetten van wat je voor wil hebben en dan dus de verkoper een 'normale' prijs vragen.

of je een gek vindt die daar voor gaat betwijfel ik. Maar dat is vers 2.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:25

jep.. en dan komt ze ook de helft van de dierenartsenrekeningen vorderen,
je hebt immers op papier staan dat je mede eigenaar bent ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:10

Ook dat zou je vast kunen leggen natuurlijk. Maar je hebt een punt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:30

Ja het lastige bij in bruikleen geven is als het paard schade maakt jij als eigenaar nog altijd aansprakelijk bent, wat je er ook over afspreekt in een contract.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:47

Dat valt nog maar te bezien. Wettelijk is de bezitter (dus niet perse de eigenaar) van het paard (risico)aansprakelijk. Ik kan me situaties voorstellen waarbij degene die het paard in bruikleen heeft als bezitter wordt gezien.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:56

janderegelaa schreef:
amukela schreef:
Niet doorverkopen lijkt mij ook heel lastig om contractueel vast te leggen.
Mbt atrose en luchtzuigen: dit zou ik heel duidelijk in het paspoort vermelden.

Dat mag niet.
Van wie niet,en waarom niet?

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:16

amukela schreef:
janderegelaa schreef:
Dat mag niet.
Van wie niet,en waarom niet?

Omdat zelfgemaakte aantekeningen het paspoort ongeldig maken.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:27

Oh, wist ik niet