Paard rent weg aan de hand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard rent weg aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:43

En uiteindelijk gaat het om het op de meest veilige en voor het dier duidelijkste en vriendelijkste manier te doen. :j
Met corrigeren geldt bij ons; zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:52

Ik snap nooit helemaal waarom mensen zo vreemd doen over voedselbeloning. Om met voedsel te trainen moet je paard/dier gewoon een beetje basismanieren hebben (gewoon uit je ruimte blijven, voedelweigering oefenen etc) maar opzich is het niet fundamenteel anders dan een ander soort beloning. Zeker in een situatie waarbij je wil dat een paard een bepaalde ruimte in loopt en je in die ruimte dan wat lekkers legt lijkt dat me eerlijk gezegd geen enkel nadeel hebben, je hoeft immers niet eens perce uit de hand te voeren dus bijna geen kans dat ie daardoor gaat happen oid?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:55

Dat volg ik. Gelukkig hoeft het nooit hard zolang je niet onvoorbereid in een noodsituatie terecht komt.
Het leuke is dat als je een paard enkele maanden hebt een bestand hebt op de juiste manier (waar je niet veel correctie voor nodig hebt, goede leiding is meestal voldoende) dat dan zeker correctie en problemen voorbij zijn.

Ik heb het principe van nooit geweld of pijn te gebruiken behalve als het nodig is voor de zelfverdediging. Tot nu toe heb ik nog geen paard getraind waarbij zelfverdediging nodig was. En correctie omvat ook nooit enige vorm van geweld of pijn. Dat kan op een zachte manier die van inhoudt dat de DJ die het paard ervaart blijft bestaan (zelfs niet vermeerdert).

Maar dit is een geheel andere manier van werken dan dat ik tot nu toe ben tegengekomen in België of Nederland en het vereist een omgooien van manier van werken en denken over paarden en hun gedrag. Vroeger stond ik achter de parelli methode, nu niet meer omdat deze veel vriendelijkere manier veel sneller en effectiever werkt voor zowel het doel te behalen als bijkomend de band te versterken.

Wil dit zeggen dat dit de enige juiste manier is en de rest fout is?
Zeker niet. Voor mij werkt deze beter en ik heb nog geen problemen ondervonden met deze methode, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zich kan vinden in die manier.
Dit is een geheel persoonlijke voorkeur en ik denk dat die voorkeur er ook voor gezorgd heeft dat er zo veel verschillende manieren van werken zijn. Het leuke is dat we hier de verschillende methodes kunnen vergelijken :)

Maar misschien terug om topic want volgens mij wijken we te ver af van het door te aangename topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:05

Ik ben sowieso tegen geweld en vind het wel mooi om te zien hoeveel verschillende methodes er zijn. :j
Vind dit ook een fijne discussie met respect voor de mening van de ander.

Ben zelf niet tegen voedselbeloningen, gebruik ze zelfs regelmatig, maar niet bij basis dingen, zoals wijken voor druk en netjes meelopen.

Jensvl, je schrijft dat je nog nooit een paard hebt getraind waarbij zelfverdediging nodig was en dat jouw correctie geen geweld of pijn omvat.
Nu heb ik een paard dat in het begin met haar oren plat en tanden bloot op je af kwam vliegen als je haar bijvoorbeeld wilde longeren of uit de wei wilde halen en zij had daar geen zin in.
Hoe zou jij dat oplossen?

De eerste keren dat mij dit overkwam, ben ik aan de kant gesprongen, mijn hart zat in mijn keel.
Toen ik eenmaal bij zinnen kwam heb ik de eerstvolgende keer dat ze dit weer wilde doen, haar een harde mep met het touwtje van de longeerzweep tegen haar hoofd gegeven.
Resultaat: het was direct over en ze heeft het nagenoeg nooit weer geprobeerd.
Deed dat haar pijn? Ja, dat weet ik wel zeker. :j
Deed het mij pijn? Ja, ik doe mijn dieren natuurlijk niet graag pijn.
Maar het had mij nog veel meer pijn gedaan als ze me werkelijk had aangevallen.
Dan had ik het misschien niet na kunnen vertellen en was ze waarschijnlijk bij de slager geëindigd.
In mijn ogen was dit niet anders op te lossen dan op deze manier.

Edit: het gaat deels wel offtopic inderdaad, deels ook niet.
Misschien kan er een centraal gedragsdiscussie-topic komen. :+

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:26

KoudbloedKim schreef:
Ik ben sowieso tegen geweld en vind het wel mooi om te zien hoeveel verschillende methodes er zijn. :j
Vind dit ook een fijne discussie met respect voor de mening van de ander.

Ben zelf niet tegen voedselbeloningen, gebruik ze zelfs regelmatig, maar niet bij basis dingen, zoals wijken voor druk en netjes meelopen.

Jensvl, je schrijft dat je nog nooit een paard hebt getraind waarbij zelfverdediging nodig was en dat jouw correctie geen geweld of pijn omvat.
Nu heb ik een paard dat in het begin met haar oren plat en tanden bloot op je af kwam vliegen als je haar bijvoorbeeld wilde longeren of uit de wei wilde halen en zij had daar geen zin in.
Hoe zou jij dat oplossen?

De eerste keren dat mij dit overkwam, ben ik aan de kant gesprongen, mijn hart zat in mijn keel.
Toen ik eenmaal bij zinnen kwam heb ik de eerstvolgende keer dat ze dit weer wilde doen, haar een harde mep met het touwtje van de longeerzweep tegen haar hoofd gegeven.
Resultaat: het was direct over en ze heeft het nagenoeg nooit weer geprobeerd.
Deed dat haar pijn? Ja, dat weet ik wel zeker. :j
Deed het mij pijn? Ja, ik doe mijn dieren natuurlijk niet graag pijn.
Maar het had mij nog veel meer pijn gedaan als ze me werkelijk had aangevallen.
Dan had ik het misschien niet na kunnen vertellen en was ze waarschijnlijk bij de slager geëindigd.
In mijn ogen was dit niet anders op te lossen dan op deze manier.

Edit: het gaat deels wel offtopic inderdaad, deels ook niet.
Misschien kan er een centraal gedragsdiscussie-topic komen. :+

Voila. Dat bedoel ik. Als daarbij een agressieve houding niet helpt (zowat zoals een kat doet :p ) dan heb je je geen keuze in mijn opinie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:28

Ja precies, dan zitten we daarmee op één lijn. :j
Maar dus alleen in situaties waarin je echt geen keuze hebt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:33

Eileen_ schreef:
Hmm het paard waar ik over praatte, die ik getraind heb (en nu deels mijne is), was een jaar geleden nog wild ;) komt uit een wilde kudde die alleen een tractor gezien heeft. Maar geen mensen.
Deze paarden hebbem een grooot gebied en moeten dus ook zien te overleven, dus ja dat overlevingsinstinct is er dus echt wel.
Toen we met m begonnen waren ze dus ook bamg, schrikkerig, gevaarlijk. Is er allenaal uitgetraind. Nu is t t meest veilige beestje dat je je kam voorstellen..
Schrikkerigheid kan je er uit trainen. Nouja, dat zeg ik verkeerd.. Een paard is een vluchtdier en zal dus altijd schrikken en weg willen rennen. Ook paarden van die paardenmannen die die awesome liberty shows doen.
De kunst is om je paard de volle leiderschap en vertrouwen in jouw te hebben. Dat jij de focus zo snel mogelijk op jou terug kan krijgen. Dat je paard weer kan relaxen. En dat is iets wat wij de paarden dus aanleren bij het beleren.
Daarom kan ik veilig tuigloos rijden, omdat ik de focus op mij terug kan krijgen wanneer hij schrikt. En daar heb je dus geen hulpteugels en een zwaar bit voor nodig, als je echte leiderschap en wederzijds vertrouwen hebt. Het is gewoon zo zo jammer dat dit niet geleerd word in Europa. Ik hoop echt dat dit veranderd gaat worden (en daar ga ik aan werken :P), als dit veranderd zou worden zouden de paarden zo veel beter worden begrepen. Minder gevaarlijke situaties, minder problemen en minder frustraties.

Ben t zo met je eens _/-\o_

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:38

liedje89 schreef:
Ik snap nooit helemaal waarom mensen zo vreemd doen over voedselbeloning. Om met voedsel te trainen moet je paard/dier gewoon een beetje basismanieren hebben (gewoon uit je ruimte blijven, voedelweigering oefenen etc) maar opzich is het niet fundamenteel anders dan een ander soort beloning. Zeker in een situatie waarbij je wil dat een paard een bepaalde ruimte in loopt en je in die ruimte dan wat lekkers legt lijkt dat me eerlijk gezegd geen enkel nadeel hebben, je hoeft immers niet eens perce uit de hand te voeren dus bijna geen kans dat ie daardoor gaat happen oid?

Jij snapt het! _/-\o_
Er word veel te veel beredeneert terwijl het niet zo moeilijk is. Een paard heeft tenslotte ook zintuigen en laat die nou prima werken.
Het heeft totaal niks te maken met slecht gedrag belonen integendeel je beloont juist goed gedrag, in geval van ts zal het dan zo zijn dat het paard em niet peert maar bij haar blijft.
Het is allemaal niet zo moeilijk, de mens maakt het zelf moeilijk. ;)
En neeee het heeft totaal niks te maken met paardenfluisteren end, gewoon de tools gebruiken die de natuur heeft gegeven, paarden zijn daar erg handig in....nu de mens nog. :P

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:31

funnyhorses schreef:
liedje89 schreef:

Jij snapt het! _/-\o_
Er word veel te veel beredeneert terwijl het niet zo moeilijk is. Een paard heeft tenslotte ook zintuigen en laat die nou prima werken.
Het heeft totaal niks te maken met slecht gedrag belonen integendeel je beloont juist goed gedrag, in geval van ts zal het dan zo zijn dat het paard em niet peert maar bij haar blijft.
Het is allemaal niet zo moeilijk, de mens maakt het zelf moeilijk. ;)
En neeee het heeft totaal niks te maken met paardenfluisteren end, gewoon de tools gebruiken die de natuur heeft gegeven, paarden zijn daar erg handig in....nu de mens nog. :P

Ik denk dat het zeker af en toe nut heeft zoals in het geval van koudbloedkim dat het soms de veiligste oplossing is. Er iets tegen hebben? Zeker niet. Volgens mij is het ook iets persoonlijks. Waarom ik het liever niet gebruik bij de paarden dat ik train is dat de eigenaars het misschien gaan overnemen zonder de juiste kennis zoals het belang van voedselweigering. Hierdoor kan er later een probleem bestaan met dominantie of happerigheid. En extra motivatie is dat ik door het niet te doen sneller zie hoe het paard in elkaar zit als uniek wezen en er beter mijn training op kan aanpassen. Bovendien zie ik wanneer het het respect gebaseerd op vertrouwen begint te komen. Dit is zeker mogelijk met voedselbeloning, maar zie je sneller zonder voedselbeloning.
Als je nu echt trucjes gaat aanleren bij VD vindt ik het logisch dat je een extra stimulans en beloning geeft. Ook om een angstige situaties te ontstressen kan het zeker zijn nut hebben. Maar hiermee bedoel ik dan meer het voeren in de buurt van de trailer ed. Gewoon zodat het paard wordt aangemoedigd op verkenning te gaan ( hierbij vindt ik het wel belangrijk dat er ook voedsel ligt op een andere plaats zodat het paard niet moet eten onder stress omdat dit de enige mogelijkheid zou zijn). Het is dus zeker mogelijk, maar ik gebruik het bijna nooit omdat ik het beter vindt gaan op andere manieren. Maar zoals gezegd is dat iets persoonlijks.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:32

KoudbloedKim schreef:
Ja precies, dan zitten we daarmee op één lijn. :j
Maar dus alleen in situaties waarin je echt geen keuze hebt.

Inderdaad :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:44

Ik heb een jonge hengst gehad die telkens weer recht vooruit er vandoor ging. Geen houden aan. Toen een be nice halster aangeschaft, waarna die het nog twee keer geprobeerd heeft, sindsdien geen problemen meer gehad. Halster corrigeert op het goede moment en daar leren ze het meeste van. Ondertussen loopt hij ook braaf en netjes aan een normaal halster.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:00

Op zich goed dat dat werkt, maar nog beter is zelf leren op het juiste moment het juiste te doen. Maar het hangt er vanaf wat je doelen zijn natuurlijk.

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:05

Dit is voor mij zo herkenbaar! Ik verzorg een Fries die het liefst gewoon de hele dag lekker op de wei staat. Als ik dan toch wil gaan rijden, rent ze weg als ik het hoofdstel om wil doen... En tja... Ik als meisje dat 50 kilo weegt, kan geen paard van 900 kilo (ja ze is groot... En dik := ) tegenhouden... Maar toch hou ik van haar juist omdat ze zo gek is. Al mag ze wel stoppen met dar wegrennen

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:17

Dat is weer een ander probleem... niet meer met hoofdstel naar de wei gaan maar met een halster, niet alleen uit de wei halen om te rijden maar ook om te poetsen etc. en ook de wei ingaan om ze even lekker te kriebelen. Zolang het paard niet weet wat je gaat doen, en wat je doet is leuk en lekker komen de meesten wel. Als je alleen de wei inkomt mét het hoofdstel om te gaan rijden...dan kunnen ze ineens tellen. 1+1=....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:20

TS, dit gedrag heeft niks met leiderschap te maken hoor. Het is gewoon een trucje wat hij kent, maar wel een erg gevaarlijk trucje. Lees maar even mijn vorige post, wij hebben inmiddels al dertien jaar ervaring met een dominant en erg slim paard wat dit trucje ook kent.

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:30

Floortz schreef:
Dat is weer een ander probleem... niet meer met hoofdstel naar de wei gaan maar met een halster, niet alleen uit de wei halen om te rijden maar ook om te poetsen etc. en ook de wei ingaan om ze even lekker te kriebelen. Zolang het paard niet weet wat je gaat doen, en wat je doet is leuk en lekker komen de meesten wel. Als je alleen de wei inkomt mét het hoofdstel om te gaan rijden...dan kunnen ze ineens tellen. 1+1=....
ik haal haar ook uit de wei met halster. En ik poets haar super vaak buiten de wei. Maar zodra ze het hoofdstel ziet is zo zovan: Nee. Maar ik weet gewoon dat ze me voor de gek houd. Ze is zo ongelofelijk slim. En ze weet dat ze de kans krijgt om de stal uit te rennen als ik het halster af doe, om het hoofdstel om te doen. Ze komt ook naar me toe op de wei omdat we meestal dan lekker gaan poetsen of spelen in de bak. Ze weet ook dat als ik haar kom halen, we leuke dingen gaan doen.
Je had me verkeerd begrepen :)
Laatst bijgewerkt door Nizoni4 op 15-05-16 15:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:34

Halster om haar hals houden dan. Pas van haar hals halen als je het hoofdstel om hebt en het vast gegespt zit.

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:35

Ineke2 schreef:
Halster om haar hals houden dan. Pas van haar hals halen als je het hoofdstel om hebt en het vast gegespt zit.
heb ik al zo vaak gedaan... Maar ze is zo sterk dat ze gewoon de staldeur eruit trekt... ( al 3 x gebeurd) en als ze dat niet doet, trekt ze het halster wel kapot.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:42

Eh paard opvoeden dan om gewoon te blijven vast staan.
Veilige plek uit kiezen die niet stuk kan. Vastzetten aan een deur is sowieso nooit handig.

Staldeur dicht en vast zetten aan de box. Dit uitbouwen naar buiten aan de box

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:43

Ineke2 schreef:
Eh paard opvoeden dan om gewoon te blijven vast staan.
Veilige plek uit kiezen die niet stuk kan. Vastzetten aan een deur is sowieso nooit handig.

Staldeur dicht en vast zetten aan de box. Dit uitbouwen naar buiten aan de box

Ja ik noem de boxdeuren ook wel stalduren. Dus ik maak haar al vast aan de box

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:34

Voorlopig zou ik dan gewoon halster om laten onder het hoofdstel. Of andere manier zoeken.
Geen afgesloten plek waar je haar kan zadelen? Bijv in de box? En dan dus niet vast zetten.

Hier wil paardlief gelukkig altijd graag aan t werk, zelfs nu hij sinds kort net vriendjes op het 24/7 land staat komt ie naar het hek toe

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:51

darkadia schreef:
Voorlopig zou ik dan gewoon halster om laten onder het hoofdstel. Of andere manier zoeken.
Geen afgesloten plek waar je haar kan zadelen? Bijv in de box? En dan dus niet vast zetten.

Hier wil paardlief gelukkig altijd graag aan t werk, zelfs nu hij sinds kort net vriendjes op het 24/7 land staat komt ie naar het hek toe

Ze komt ook vanaf het einde van de wei aangaloperen :) maar ze houd gewoon niet van in de bak rijden. Buiten vind ze wel super leuk! Ik ga idd eens proberen of ik haar ergens kan zetten waar ze niet weg kan. Gelukkig heb ik nog een eigen paard wat heel graag gaat rijden :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:38

Nizoni4 schreef:
Ineke2 schreef:
heb ik al zo vaak gedaan... Maar ze is zo sterk dat ze gewoon de staldeur eruit trekt... ( al 3 x gebeurd) en als ze dat niet doet, trekt ze het halster wel kapot.

Bozer zou ze mij niet krijgen!!
Opvoeding en leiderschaps problemen mijn ogen!

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:25

Ze is ook niet goed opgevoed. Maar vroeger deed ze dit soort dingen niet. Volgens mij zit ze in een 2e puberteit ofzo... En dat van leiderschap snap ik ook wel. Maar het zijn alleen die momenten dat ze weg rent... En ik kan in mn eentje geen paard van 900 kilo tegenhouden... Verder luistert ze wel echt goed. En ik wordt ook echt altijd boos als ze zoiets flikt. Maar het lijkt haar gewoon niks te intereseren als iemand boos op haar word. Maar gelukkig luistert mijn eigen paard wel altijd dus ik hoef gelukkig niet altijd boos te worden haha

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:29

Sammyoo schreef:
TS, dit gedrag heeft niks met leiderschap te maken hoor. Het is gewoon een trucje wat hij kent, maar wel een erg gevaarlijk trucje. Lees maar even mijn vorige post, wij hebben inmiddels al dertien jaar ervaring met een dominant en erg slim paard wat dit trucje ook kent.

Volgens mij is dit het enige juiste antwoord.

Truukje is snel in de koelkast als paard eens flink zijn neus stoot bij het uithalen van het truukje.