Hoe pak jij zoiets aan? ...Frozen horse

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:29

AlwaysH schreef:
Ik snap de methode wel ja!

Maar meestal weet ik wanneer hij iets eng gaat vinden. Heeft hij gewoon die extra: "Kom maar stap" nodig. Hij heeft toch wel vertrouwen om mij te volgen.

Ja dat kan heel prima werken, dan heb je al voldoende vertrouwen opgebouwd zodat je paard jou wil volgen.
Als hij vervolgens ontspant doe je het heel goed.

Het meegaan in angstig gedrag, dus afstemmen op de angst van je paard is voor het paard niet fijn, maar het zien van het gedrag en daarop reageren door bijv. stil te staan en terug te trekken, of in vertrouwen te vragen met je mee te gaan is leiderschap en bouwt zelfvertrouwen voor het paard op.
Het is dus afhankelijk van de situatie, paarden die nieuw zijn in alles geef ik mega veel tijd, terwijl ik een paard waar ik mee door veel dingen heen ben gegaan weleens een stapje verder vraag, om zichzelf te overwinnen.

Echter, freeze gedrag lost meestal op met terugtrekken, althans, lost op in een ontspanning waarin het paard wat leert. De freeze kan ook over zijn als je het enge bent gepasseerd, maar dan is het soms meer overleven voor het paard dan leren. Al laten ze dan ook vaak ontspanning zien door kauwen, likken of proesten, wat betekent dat ze het verwerkt hebben en dus geleerd dat dat niet zo eng was.

Bij een echte freeze is doorvragen niet handig, maar bij een twijfelend paard kan dat ook best een keuze zijn.

AlwaysH

Re: Hoe pak jij zoiets aan? ...Frozen horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:31

En terugstappen om vervolgens weer naar voren te stappen? (Wat je bijvoorbeeld doet met trailerladen)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:36

AlwaysH schreef:
En terugstappen om vervolgens weer naar voren te stappen? (Wat je bijvoorbeeld doet met trailerladen)

Ja dat is exact wat ik bedoel met approach en retreat!
Dus van het enge af, wachten op ontspanning (kauwen en likken, knipperen met ogen) en dan er weer naartoe, totdat de spanning opbouwt, stoppen, evt stapje terug en wachten op ontspanning. Zo kom je er helemaal doorheen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:40

Ja is dat ook duidelijk! :D

Die van mij vindt de spuitplaats namelijk heel erg eng, maar we bouwen het nu op. Hij gaat soms staan ronken en snuiven, en dan wilt hij uit angst door je heen. Maar dan blijf ik staan tot hij er zelf op af komt, of draai ik om en loop ik er nog eens recht op af. Van de week heb ik hem kunnen afspuiten op de spuitplaats. Ging nog best wel goed, hij wilde alleen wel alles zien.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:39

AlwaysH schreef:
Ja is dat ook duidelijk! :D

Die van mij vindt de spuitplaats namelijk heel erg eng, maar we bouwen het nu op. Hij gaat soms staan ronken en snuiven, en dan wilt hij uit angst door je heen. Maar dan blijf ik staan tot hij er zelf op af komt, of draai ik om en loop ik er nog eens recht op af. Van de week heb ik hem kunnen afspuiten op de spuitplaats. Ging nog best wel goed, hij wilde alleen wel alles zien.

goedzo!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:06

Ja ik was ook erg trots op hem! Hij heeft een soort claustrofobie, en heeft de vorige keer ontzettend hard zijn hoofd gestoten (hoofd komt makkelijk boven de 2 m, schoft is 1.80) dus ik was bang dat dat weer zou gebeuren:')
Maar nee, dit keer was ie braaf en stond hij steeds naar mij te kijken hoe ik met de slang voorzichtig zijn staart en benen af spoot!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:22

Ja heel goed, dat hij meer zelfvertrouwen krijgt en jij vertrouwen opbouwt. Alle paarden zijn min of meer claustrofobisch, voor een vluchtdier is ruimte erg belangrijk en kleine ruimten betekent in principe dat ze zich gevangen (en dus worden opgegeten) voelen.
Ook dat kun je oefenen door bijv twee hindernissen neer te zetten met zeil aan over de palen en die wijd uit elkaar zetten, paard ervoor, wachten op ontspanning, erdoorheen, ontspanning, eruit ontspanning. Dan de palen steeds iets dichter naar elkaar. Beginnen met heel veel ruimte en dan steeds kleiner.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:23

Een zeil opzich (en staandersxD) vindt meneer eng:')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:09

ben ik eindelijk van mijn frozen horse af, heb ik een frozen donkey......... alle paardentruuks werken niet, dus ik moet een blik ezeltruuks open gaan trekken.
Gaat lukken, duurt alleen ff }>

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:30

AlwaysH schreef:
Een zeil opzich (en staandersxD) vindt meneer eng:')

Haha! huiswerk/oefenmateriaal dus ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:09

Als daar de ruimte voor is wel ja:)