Vang'problematiek'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 06:47

Ik heb zelf geen ervaring met zo'n hardnekkig probleem. Maar ik heb vorige zomer is Ijsland op eeb paardenboerderij gewerkt, en het is bijna vanzelfsprekend dat de angst zp diep zit bij je paard. Niet dat ze daar slecht zijn voor hun paarden, verre van. Maar de kuddes komen niet in de hand, worden enkel verzet vanop andere paarden of door opjagen. En als ze in de hand komen worden ze tussen buizen gejaagd om zo aan een heel strakgetrokken halster in een box te worden vastgemaakt. Nogmaals, ze zijn er niet slecht mee, maar de dieren zijn het niet gewend om in de hand te zijn. Ook de rijpaarden daar kon je heel moeilijk vangen. Was ook altijd wat opjagen bij.

Daar gelaten. Mijn paard had hier ook probleem mee. Het was al 2 jaar elke zomer feest. Ik had ook al vele adviezen geprobeerd. Dan een winter in de paddock aan de slag gegaan.

Ik heb mijn paard geleerd dat wanneer ik mijn vlakke hand op hou (soort stopbeweging), hij dit met zijn neus moet aanraken, en er dan uit de andere hand een snoepje komt. Targetten dus. Het stopgebaar is visueel en naar lichaamstaal toe heel herkenbaar. Wanneer dit goed ingebakken was verder gegaan. Hij komt nu targetten, halster aan en dan snoepje en dan snoepje bij het vastbinden. Allemaal heel leuk dus voor hem.

Als hij de eerste dag op de wei ging, heel veel tijd ingestoken. Om het uur even naar hem toe. Eerst worteltje gooien, dan eens aaien en dan de targetoefening. Uiteindelijk ook een paar keer target met halster en een rondje in de wei gewandeld.

En op 5u, kon ik hem er zo afhalen, zonder gedoe. 2 jaar later komt hij nog steeds vrolijk mee. Als ik eens een momentje heb, ga ik nog eens kroelen of worteltje geven in de wei, zodat hij dat komen halen niet associeert met werken.

Hopelijk heb je er iets aan. Ik ben helemaal niet van het principe prop die knol vol met snoep om de band te versterken.
Ik ben zelf maar vorig jaar begonnen met een beetje grondwerk. Hij is al altijd een dominant geval geweest en ik vermijd voor de rest voeren uit de hand vanwege de dominantie. Maar voor dit probleem was een snoepje en wat conditionering de oplossing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:17

HippoLogic schreef:
Jouw probleem is heel gemakkelijk op te lossen. Laat je paard naar jou toekomen ipv jij naar hem.

Dit. Dit is de basis als je iets, wat dan ook, met je paard gaat doen. Paard moet bij jou komen. Als je het andersom doet, dus jij loopt naar je paard, geef je daarmee aan dat het paard het voor het zeggen heeft.

Het is voor een paard heel verwarrend als je naar hem toe loopt, halster om doet en dan van het paard verwacht dat hij doet wat je zegt. Veel paarden doen het, omdat paarden nou eenmaal over het algemeen coöperatieve wezens zijn. Maar het is niet logisch voor een paard.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:27

Koper schreef:
HippoLogic schreef:
Jouw probleem is heel gemakkelijk op te lossen. Laat je paard naar jou toekomen ipv jij naar hem.

Dit. Dit is de basis als je iets, wat dan ook, met je paard gaat doen. Paard moet bij jou komen. Als je het andersom doet, dus jij loopt naar je paard, geef je daarmee aan dat het paard het voor het zeggen heeft.

Het is voor een paard heel verwarrend als je naar hem toe loopt, halster om doet en dan van het paard verwacht dat hij doet wat je zegt. Veel paarden doen het, omdat paarden nou eenmaal over het algemeen coöperatieve wezens zijn. Maar het is niet logisch voor een paard.

Helemaal mee eens. En het is een beetje een utopie om te denken dat via de methode die ik beschrijf jouw paard plots in galop naar de poort komt gelopen.

Ik ga nog steeds in de wei, wandel naar hem toe in een boogje op zijwaarts tot ik merk dat ik net tegen dat spanning punt aankom waarbij hij heel nieuwsgierig wordr naar waarom ik kom afgelopen. In plaats van verder te 'duwen, stop ik en doe mijn targetteken. Paard loop de laatste meters zelf naar mij toe. De afstand is de ene keer groter dan de andere keer. Ligt aan hoe lekker het gras die dag is denk ik ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:34

Het maakt ook niet uit hoe je het doet. Als voor jou targetten werkt dan is het toch goed?

Ik heb een pony die dus wel hinnikend naar me toe komt gerend. En ik heb er één die wat kritischer is.
Hij geeft aan dat hij het op prijs stelt als ik er ben maar dat komt je met een intelligent en/of hoog in rang staand en/of getraumatiseerd/gedissocieerd paard absoluut niet aanwaaien. Mijn ruin is reteslim, regelt graag zelf z'n zaakjes en met hem is het elke minuut, en soms elke seconde, een intellectueel duel. En daarom vind ik 'm ook zo leuk :D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 22:07

Het alweer even geleden dat ik gereageerd heb ik dit topic! Ik wou wel vooruitgang laten zien, en dat duurt nu eenmaal even.
Het gaat nu erg goed! Geen vangproblemo's meer bij mij. Omdat het bij mij zo goed gaat ben ik iemand anders gaan introduceren zodat hij leert dat hij ook door andere mensen gepakt kan worden. Ik sta dan op een afstand en spreek diegene er doorheen. Dus wanneer diegene moet gaan stilstaan ect. Sinds we daarmee bezig zijn kan ik mijn paard nog beter lezen omdat ik dan het geheel beter zie.

De stappen die ik ondernomen heb:
1. Rustig/ontspannen naar hem toelopen tot ik zie dat hij 'reactie' geeft. Dit kan in vorm zijn van opkijken, hoofd naar mij toedraaien als hij aan het grazen is of natuurlijk weglopen. Zodra hij reactie geeft sta ik stil. Toen dat goed ging, stap 2.
2. Eerst stap 1. Zodra ik stil sta een hand aanbieden met wat lekkers en zachtjes zijn naam roepen. Komt hij niet, doe ik een stap dichterbij. Komt hij wel dan blijf ik staan, geef hem alleen wat lekkers en dan 'gewoon staan' even niks dus. En dan weglopen. (idee hierachter, in elkaars personal space staan, en dat is genoeg). Dit breidde ik uit door middel van paar passen naar achteren doen en hem weer naar mij toevragen. Zodra hij stil bleef staan tijdens het weglopen, stap 3. (idee hierachter, weglopen vond hij vreemd)
3. Stap 1 en stap, 2 eerst. Dus naar hem toelopen, contact maken, naar mij toe roepen, even niks. Stap 3 was even zoeken moet ik eerlijk bekennen. Dit is namelijk de 'aanraak'stap. Ik probeerde eerst dan alleen neusje aan te raken, maar dit werkt niet echt goed. Wat ik toen ben gaan doen is armen ontspannen naar beneden laten en circa twee stappen schuin naar voren doen zodat ik bij z'n hals kwam. Dan gaf ik hem daar een aaitje. In het begin trilde hij dan nog wel, maar nu ondertussen helemaal niet meer. En als ik dat aaitje had gegeven liep ik weer weg.
4. Zie eerst bovenstaande stappen. Hierbij ga ik hem dus na de aai in de hals naar zijn hoofdje toe en pak ik hem en lopen we naar de paddock.

Al deze stappen deed ik regelmatig opnieuw. Bijvoorbeeld als ik contact kwijt was. Dan liep hij weer weg. Dan ging ik dus weer contact maken.

Hier een filmpje waarin je ziet hoe ik hem nu van de wei af haal. (incl rijden ect maar dat mag je skippen haha)

Runa

Re: Vang'problematiek'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:15

Mooi filmpje TS, goed gedaan :)

Caily

Re: Vang'problematiek'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 00:47

Heel goed! Je legt het initiatief en de keuze nu hij hem, en hij laat jou zien hoe leuk hij dat/jou vindt :D