Kan ik deze pony laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:57

Koper schreef:
Nogmaals: de pony krijgt geen chemische medicijnen. Het enige waar de veearts voor langskomt is om te enten tegen tetanus (en verder dingen als evt bloedonderzoek, foto's enz maar niks wat in die pony gaat). Het gaat mij om de maat van de pony en het gegeven dat ze PPID heeft. Dat is door middel van een bloedonderzoek vastgesteld. Ik kan me dus voorstellen dat er in andere weefsels ook wat terug te vinden is. Zijn die weefsels (o.a. vlees) dan niet ziek? En kun je zo'n pony dan gewoon eten? Gewoon de naturel pony dus, zonder toevoeging van farmaceutische troep.

Ik vermoed - maar dit is slechts een hypothese :D - dat er in de weefsels wel een verhoogde hoeveelheid cortisol kan zitten. Of dat effect heeft op de voedselveiligheid weet ik niet. Wel weet ik dat ze in China denken dat stress de smaak van het vlees verbeterd, dus wellicht smaakt het cortisol-biefstukje van je pony wel beter dan dat van een PPID-loos paard. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:58

O jee, hormonen. Ze is 18 jaar fokmerrie geweest en het is de meest promiscue pony die je je kunt voorstellen :P Als ik met haar in het bos wandel en ik kom ruiters tegen moet ik altijd vragen of mensen een ruin hebben zodat ik weet of ik m'n bejaarde shet in bedwang moet gaan houden. "Euhh ja ik heb een ruin. Is je shet een hengst?" "Nee, een sletlander :o "

Ik weet wel dat oudere paarden lekkerder smaken. En dan ook nog met cortisol. Ik ga d'r omdopen naar Wagyu *\o/*

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:10

Jolliegirl schreef:
Bij v.d Veen hoef je meestal niet te betalen voor een klein dier. Maar dan krijg je ook geen geld toe.

Veel medicatie word niet geschreven, en ik kan mij niet heugen dat er ooit vreselijke dingen gebeurt zijn qua zieke mensen e.d.
Ik eet rustig het vlees van een paard wat Buut heeft gehad, ben er nog nooit ziek van geworden..

Oorspronkelijk was Bute zelf een humaan geneesmiddel en wordt het sporadisch nog voor mensen gebruikt: https://en.wikipedia.org/wiki/Phenylbutazone

cissy

Re: Kan ik deze pony laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:52

Mijne is in 1993 geboren, paspoort is pas in 2000 afgegeven en had geen inlegvel. Inlegvel heb ik in 2007 geregeld maar ze kan nog steeds voor humane consumptie geslacht worden omdat het niet is ingevuld.
Er is dus al heel wat jaren medicijnen niet ingevuld en ja ze heeft al meerdere keren bute op. Alleen werd dat toen nog niet verplicht in paspoort ingevuld. Ik weet het dus zorg dat ze uit de voedselketen blijft. Maar de controle op paspoort is een grote wassen neus

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:49

cissy schreef:
Mijne is in 1993 geboren, paspoort is pas in 2000 afgegeven en had geen inlegvel. Inlegvel heb ik in 2007 geregeld maar ze kan nog steeds voor humane consumptie geslacht worden omdat het niet is ingevuld.
Er is dus al heel wat jaren medicijnen niet ingevuld en ja ze heeft al meerdere keren bute op. Alleen werd dat toen nog niet verplicht in paspoort ingevuld. Ik weet het dus zorg dat ze uit de voedselketen blijft. Maar de controle op paspoort is een grote wassen neus

Een hele grote wassen neus want mijn pony krijgt al jaren Prascend/pergolide en mag dus absoluut niet meer voor humane consumptie geslacht worden. Maar inlegvel werd nooit van enige aantekening voorzien. Heb het laatst op eigen verzoek laten doen door de DA.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:00

Ik weet niet of het in Nederland ook zo gaat maar ik moet het inlegvel waar het gedrukt staat dat het dier voor consumptie naar de slacht kan, laten afstempelen door de dierenarts in de week dat het paard geschoten gaat worden.

Wij hebben hier een Noodslachter die paarden aan huis schiet. Direct erna wordt het dier in een soort aanhanger met opvang "gesleept" en daar gestoken om te verbloeden.

Voor het dier is dit een fijne oplossing. Thuis en heel erg snel.
Geld krijg je er niet voor want noodslachting wordt alleen voor dierlijk consumptie gebruikt voor zover het bruikbaar is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:23

Precies Focussed! Ik zou het niet kunnen verantwoorden voor mijn geweten om mijn paard voor consumptie te laten slachten. Ik zou natuurlijk het formulier kunnen laten aftekenen maar ik wil eigenlijk even testen of een DA erom vraagt indien nodig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:26

Ik snap het niet...de pony leeft gewoon nog.Mijn maag zou omdraaien als ik er alleen al aan moest denken om er een eind aan te laten maken.Of dat nou slachten is of inslapen.
TS...vind je een topic als dit nou leuk om te lezen ofzo?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:50

geerke schreef:
Ik snap het niet...de pony leeft gewoon nog.Mijn maag zou omdraaien als ik er alleen al aan moest denken om er een eind aan te laten maken.Of dat nou slachten is of inslapen.

Nou,iets aardiger mag ook wel. Er zijn mensen bij die zich gewoon verdiepen in de mogelijkheden,is toch prima? Een goed voorbereid mens weet immers meer. Niet gek toch,om je zoiets te bedenken met een paard op die leeftijd? Het is immers hetzelfde als dat mensen zich bedenken of ze begraven of gecremeerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:05

Wat ik mij dan afvraag....

Als ik als melkveehouder een koe naar de slacht doe, ze komen er achter dat er antibiotica in zit... Moet ik een fikse boete betalen.
Gebeurt dit met paarden dan nooit? Bute moet je dan toch terug kunnen vinden in het paard?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:14

amoj schreef:
Wat ik mij dan afvraag....

Als ik als melkveehouder een koe naar de slacht doe, ze komen er achter dat er antibiotica in zit... Moet ik een fikse boete betalen.
Gebeurt dit met paarden dan nooit? Bute moet je dan toch terug kunnen vinden in het paard?

Uh ja. Boeren zijn altijd de banketstaaf.

Paardenwetgeving en handhaving is zo streng niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:20

geerke schreef:

Het is juist goed om er wel aan te denken! Wij hebben ook al wat oudere pony's en een geblesseerde. Dan moet je eraan denken. Je kan wel je kop in het zand steken, maar op het moment dat je ervoor staat, moet je iets beslissen. Wat je absoluut niet wil, is spijt achteraf hoe je het hebt gedaan.

Iedereen kan ervoor komen te staan. Soms geheel onverwachts, soms weet je dat het eraan komt. In beide gevallen hoort het erbij, dat je als eigenaar een goede beslissing neemt. Zowel voor je paard, als voor jezelf!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:25

ts, ik heb het erover gehad een tijd terug en meende ook dat het bij oudere paarden heel lastig ligt. Wij hebben er eentje van 23 en twee van 18. Dat is nog uit een tijd dat niks verplicht was en ook niet alles werd bijgehouden. Het is vreemd dat die op basis van hun ''moderne'' paspoorten geslacht mogen voor consumptie. Nu weet ik van de 18 jarigen wat ze de afgelopen 14 en 16 jaar hebben gehad en dat is eigenlijk niks op een metacam kuur na. Maar dat op mijn blauwe ogen geloven zou raar zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 23:33

Dat is inderdaad opmerkelijk en ik snap ook wat amoj zegt. Het is alleen niet de reden geweest dat ik dit topic heb geopend. Het lijkt nu een andere discussie te worden. Wat mij betreft niet erg, ik heb mijn antwoord. Maar misschien is het dan beter om in een ander topic verder te discussieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:40

Ik hoef helemaal geen discussie, ik vroeg mij gewoon iets af, niet op jou gericht...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:31

geerke schreef:

Denk jij dan helemaal niet na over het afscheid van je eigen beest? Over wat je graag zou willen indien mogelijk en bijvoorbeeld hoe ver je wil gaan als er wel iets gebeurd?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 06:46

Daar valt toch niet veel over na te denken? Als het voor het paard niet echt meer leefbaar is komt de veearts om een spuitje te geven. Hier, op hun vertrouwde plek.
Op het laatst nog met een paard gaan rondsjouwen om een paar euro te besparen vind ik echt not done.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:11

Ja hoor daar is een heleboel over na te denken. In het emotie en de schrik van een plotseling ziek paard maak je wel eens beslissingen waar je voor die tijd misschien niet over hebt nagedacht.
Hoe ver je wil gaan in een behandeling bv, wil ik wel naar een kliniek? Wil ik wel opereren? Wil ik dat mijn paard als het niet verder kan een spuitje krijgt of indien mogelijk naar de slacht gaat? En indien ik dat laatste wil, waar moet ik dan rekening mee houden qua medicatie?
Dat zijn allemaal dingen waar ik weleens over nagedacht heb en waar ik voor mezelf een standpunt in genomen heb. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik daar niet van af kan gaan wijken maar ik heb wel een plaatje in mn hoofd van hoe ik het graag zou willen.
Ik heb ook een keer met vd Veen aan de telefoon gezeten over mijn specifieke wensen voor mijn halfbejaarde, ex hoefbevangen shet met epilepsie. Dat was voor mij geen makkelijk gesprek maar het was wel heel fijn te horen dat wat ik graag wil mogelijk is en dat hij er toen in mee wilde gaan om dat voor elkaar te krijgen en als de tijd daar is zal ik hem zeker weer benaderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:11

Nou inderdaad, daar kun je al heel erg over nadenken. Doe ik ook, ik houd zielsveel van mn pony en hoop dat ze nog jaaaaaaren rondhuppelt, maar ze is al 28, dus morgen kan ze ook dood in het land liggen.
Ik ben nu al een paar jaar aan het sparen voor haar crematie. Want ik wil niet dat ze met de rendac mee gaat. Mijn 'ideaal' zou zijn dat ze uit zichzelf dood gaat, maar mocht leven lijden worden dan krijgt ze een spuitje.
Hoever ik ga met operatie en behandelingen, dat ligt er aan. Als ik haar daar mee kan redden (zonder dat het onnodig lijden oplevert!) dan zou ik het doen.
Ik heb haar al 10 jaar, en in die 10 jaar heb ik daar wel meer dan 10x over na gedacht.

Lijkt me heel logisch om te doen, net zoals TS dat doet, net zoals Polly dat doet en zo zijn er nog heel veel anderen die hier gewoon af en toe eens over nadenken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:30

In Nijkerk kun je je paard idd af laten schieten zonder medischinlegvel , je moet er alleen voor betalen ipv dat jij geld krijgt. Paard wordt dan als veevoer gebruikt of afgevoerd door de rendac. Voor zover ik weet kun je ook paarden met inlegvel waarop staat dat hij niet voor consumptie is af laten schieten op dezelfde manier als wat ik net zei, maar dat weet ik niet heel zeker. Mijn pony had ook geen inlegvel en toen heb ik daar ook geïnformeerd of die mogelijkheid er was, aangezien ze toen een periode slecht liep en al oud was en nooit echt lief is geweest, soms zelfs gevaarlijk. Inmiddels loopt ze weer goed en is ze bij de vorige eigenaar terug. Maar ik wilde haar af laten schieten als het tijd was omdat een paard dan in een keer weg is, mijn hondje heeft bij het inslapen namelijk erg tegen gevochten toen hij de spuit kreeg en schieten is gewoon in een keer klaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:35

Sclimpre schreef:
Daar valt toch niet veel over na te denken? Als het voor het paard niet echt meer leefbaar is komt de veearts om een spuitje te geven. Hier, op hun vertrouwde plek.
Op het laatst nog met een paard gaan rondsjouwen om een paar euro te besparen vind ik echt not done.

Nooit gehoord van paarden die vechten tegen die spuiten? Dát is pas verschrikkelijk!

Mijn haflinger die amper nog kon staan en die trailers verschrikkelijk vond heb ik een apuitje laten geven. Maar ik heb ook een shet die altijd makkelijk de trailer op loopt en waarvan het mij niet zou verbazen als hij zou vechten tegen de spuit. Mocht hij nog in staat zijn om op een trailer te staan zonder problemen. Dan laat ik hem misschien ook wel schieten. Simpelweg omdat ik dat (in zijn geval) dan humaner vind dan een spuitje

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:43

Polly schreef:
geerke schreef:

Denk jij dan helemaal niet na over het afscheid van je eigen beest? Over wat je graag zou willen indien mogelijk en bijvoorbeeld hoe ver je wil gaan als er wel iets gebeurd?

Ja hoor...ik denk wel degelijk na....vooral in stilte.Als ik info wil hebben over slachten bel ik het betreffende slachthuis wel op.Maar goed dat is persoonlijk.

Vorig jaar februari mijn paard van 28 in laten slapen.En daar heb ik wel degelijk over nagedacht,dat doe je namelijk niet zomaar.Slachten vind ik geen optie.Paarden komen zelden op de trailer.
Horror verhalen over vechten tegen een spuit heb ik persoonlijk nooit meegemaakt.Een goede dierenarts die de goede dosering kan uitrekenen scheelt wel een stuk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:28

Maar niet iedereen is hetzelfde en wat jij zo doet, doet een ander weer anders.

Als iedereen zelf nadacht of direct de veearts zou bellen, kun je bokt wel sluiten.

Die van ons staan bijv al jaren in koppel en als ik de keus heb, wil ik dat ze afscheid kunnen nemen. Toen de shet vorig jaar met koliek verschijnselen naar Utrecht moest, kon dat niet. Maar ik kon aan het gedrag van de andere 2 wel zien, dat het niet oke was met de shet.

Hoe je ze laat inslapen is persoonlijk en hangt van de situatie af. Maar stel dat mensen het nog nooit hebben meegemaakt, is ervaringen horen misschien wel fijn. Nogmaals, je wil nooit spijt achteraf.

De taboe moet er ook vanaf! Dood gaan hoort nou eenmaal bij het leven. Als je lang genoeg paarden houdt en zelf oud mag worden, maak je het vaker dan 1x mee.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:49

Maartje1990 schreef:
Sclimpre schreef:

Nooit gehoord van paarden die vechten tegen die spuiten? Dát is pas verschrikkelijk!

Mijn haflinger die amper nog kon staan en die trailers verschrikkelijk vond heb ik een apuitje laten geven. Maar ik heb ook een shet die altijd makkelijk de trailer op loopt en waarvan het mij niet zou verbazen als hij zou vechten tegen de spuit. Mocht hij nog in staat zijn om op een trailer te staan zonder problemen. Dan laat ik hem misschien ook wel schieten. Simpelweg omdat ik dat (in zijn geval) dan humaner vind dan een spuitje

Dat vechten tegen spuitje heb ik alleen nog maar gehoord hier op bokt, bij voorstanders van slachten. Bij mijn oude paard is het heel vredig verlopen, hier in zijn eigen wei. Als de veearts zijn werk goed doet, zie ik niet in waarom dat fout zou lopen. Ik heb alle vertrouwen in onze veearts.
Voor een operatie worden paarden toch ook verdoofd, daar heb ik ook nooit iets meegemaakt van vechten, wel van extra moeten verdoven, en het definitieve spuitje komt pas wanneer het paard helemaal niets meer weet.
Voor de eigenaar is het minder leuk om het paard door rendac te moeten laten ophalen, maar het paard zelf weet dat niet meer, en dat heb ik dan voor een oude vriend graag over.
Daarentegen een paard dat op de trailer of vrachtwagen moet terwijl hij alles behalve in vorm is, dat is gegarandeerd stress, zelfs wanneer hij gewend is om vervoerd te worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:21

Heb jaren bij een dierenarts gewerkt en nog nooit 1 zien vechten tegen een spuit. Ook niet bij eigen paarden.
Dat gebeurd alleen als er gespaard word op de middelen.

Niks ontspannenders als een paard in narcose leggen in zijn eigen vertrouwde wei en dan pas de spuit.