Blijvend trailerprobleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:28

_Melanietje_ schreef:
Waarom eerst meelopen met je paard dan vast zetten en dan door het deurtje om de stang dicht te doen? Vindt het ten eerste hartstikke link alsook onhandig. Ik leer mijn paarden om zelfstandig de trailer op te lopen en dan kan ik zelf de stang dicht doen, klep dicht doen en dan naar voren te gaan om hem vast te binden en het deurtje dicht te doen.

Dat heb ik mijn merrie ook geleerd, ideaal! Alleen m'n ruin is nog niet zo ver. Maar dat komt vanzelf wel. Alle tijd en rust :-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:30

xAnthea schreef:
Cissy: Ik heb hem vorige week eerst zelf moeten laden. Ik was enorm zenuwachtig omdat het een vrij open locatie was en als hij wou, hij ook weg kon. :+ Ook zei ik al tegen die man 'nou hij zal er niet opgaan hoor, op locatie is steeds een probleem'. Dus ik was niet enorm rustig of zo toen, wss hetzelfde als op wedstrijd... Nadien heeft die man hem erop gezegd omdat hij eens wou zien wat er gebeurd als er lawaai vanachter is en dan hebben we daar verder op getraind.
Het enige verschil is dat nu mijn mama naast de trailer stond ipv die man om de stang toe te doen... Heeft hij geen vertrouwen in mijn moeder of zo?

Ik zie diverse alarmbellen in je verhaal. Jij zenuwachtig en je ging er al van uit dat het niet ging lukken. Aangezien paarden feilloos aanvoelen hoe jouw stemming is dan gaat het inderdaad niet lukken.
Die man lukte het wel en dat is waarschijnlijk omdat hij er geen emotie bij gebruikt zoals jij wel doet. Ook zal hij een leider zijn geweest voor je paard en jij niet op dat moment.
Een paard heeft een leider nodig en als jij niet leiderwaardig bent dan moet je paard het zelf doen. Als hij denkt dat het niet veilig is door jouw zenuwen (want dat voelt hij heel duidelijk) tja wat gebeurt er dan?

Als jij nou iets engs moet doen en jouw begeleider doet er zenuwachtig over, doe jij dan met plezier wat er van je gevraagd wordt?
Dus?

Probeer je emoties onder controle te houden en neem er de tijd voor om op vreemde locatie te trainen. Ga anders naar een rijvereniging in de buurt en train daar. Of naar kennissen of zo. Niet te ver uit de buurt zodat je evt naar huis kunt rijden mocht het niet lukken. Maak er een oefening van ipv een taak.

Naar die man toe gaan is ook een optie als hij niet te ver weg woont.

xAnthea

Re: Blijvend trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:39

Ja maar cissy, ik was zenuwachtig en ik dacht dat het niet ging lukken, maar het lukte gek genoeg toen wel. Dat was die keer met die trainer, maar de trainer had hem toen nog niet aangeraakt of zo. Op wedstrijd begon ik er vol goeie moed aan omdat hij het de keer daarvoor zo goed deed dus ik had geen zenuwen. :)
Die man is idd rustig maar dat was ik op dat moment op wedstrijd ook en hij ging er dan niet in.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:23

xAnthea schreef:
Eline91: volgens mij is dat geen oplossing voor ons. Wij zouden een hele troep aan sterke mannen kunnen hebben, dan nog zal hij er niet op gaan... Als hij er echt op verplicht wordt, dan geraakt hij helemaal in paniek en gaat hij stampen :( Doet hij echt nooit want het is echt een braaf paard, maar als hij echt in paniek is, dan wordt het dus echt wel gevaarlijk...
Bij jou lukte dat wel met sterke mannen en nu met die laadhulp, maar vanaf het moment dat er iets achter hem komt, blijft hij achterwaarts gaan tot hij er terug af staat (dit is thuis nu ietsjes beter nu we het met die stok proberen). Ik ben dus ook bang dat hij gaat stampen en mss wel steigeren als hij zoiets achter zijn lichaam heeft en hij op dat moment niet echt een uitweg gaat zien.
Toch bedankt voor je reactie.

Dat is natuurlijk een kwestie van je paard kennen :) Ik wou het je alleen even meegeven omdat het bij mijn paard, die een gelijkaardig probleem had, wel werkt.

De kunst is meestal om te kunnen zien of je paard echt angstig is of gewoon niet wil. Als jij het gevoel hebt dat hij in paniek kan raken heeft dwingen inderdaad geen zin. Mijn paard was oorspronkelijk echt bang, hij heeft als jonkie een ongeval gehad met de trailer. Maar op een bepaald moment merkte ik dat, hoewel hij hetzelfde gedrag bleef vertonen, zijn gemoedstoestand anders was. Het niet op de trailer willen was gewoon een automatisme geworden. En vanaf dan kon (lichte) dwang wel helpen :)

xAnthea schreef:
Mijn paard is 1m80, we hebben er idd al over nagedacht om een hogere trailer te kopen want volgens mij is onze trailer voor hem niet zo goed, maar ik ben iemand aan het zoeken die zo'n hoge trailer heeft zodat ik dat eens kan uittesten. Als dat ook nog steeds hetzelfde is, is het best stom om terug zo'n aankoop te gaan doen...

Wat voor trailer heb je nu? Ik heb wel een XL-trailer staan waarmee je het eventueel eens zou mogen proberen :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 15:45

Heb nu een XX trail Jade. Maar een normale. Moet eens meten hoe hoog die precies is, maar online lees ik dat hij 2320 mm hoog is...

Ik heb Sandra gecontacteerd en ik ga haar laten komen (normaal komt ze de 23e). Vervoerskosten zijn wel erg hoog, maar goed, er moet iets gebeuren... Zij is ook bereid om naar wedstrijd te komen dus we zullen zien :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:08

Heb je zelf weleens in een lege trailer gestaan terwijl er gereden werd? Dat is heel eng. Alles beweegt, piept, kraakt en rammelt en je hebt geen idee waar je heen gaat. De trailer zo aanpassen dat de herrie en het getril minder is helpt misschien een beetje.
Sommige paarden (waaronder ook onze pony) hebben last van claustrofobie. Smalle doorgangen, kleine ruimtes vinden ze doodeng. Als we haar met veel moeite op de trailer hadden gekregen, stond onze welshpony de hele weg te hinniken en te trillen en kwam nat bezweet van de trailer. Samen met een paard (haar maatje) was het probleem veel minder.
Zij probeerde altijd achterwaarts uit de trailer te stormen als ze ook maar het idee had dat er iets achter haar was... want dan zou de klep weleens dicht kunnen gaan en zat ze opgesloten.

Als je geen zwaardere trailer kunt rijden omdat je auto te licht is, zou je misschien eens naar een tweedehands paardenvrachtwagentje kunnen kijken, eventueel samen met anderen. Dan is het trailerrijden niet zo'n martelgang voor je paard.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 16:11

Ik heb momenteel gewoon niet het geld om 'even' een paardenvrachtwagentje te kopen. Jammer maar helaas. Ook is het laadvermogen vaak enorm weinig waardoor mijn paard er niet eens op zou mogen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:35

xAnthea schreef:
Heb nu een XX trail Jade. Maar een normale. Moet eens meten hoe hoog die precies is, maar online lees ik dat hij 2320 mm hoog is...

Die van mij is wel langer en breder, maar helaas niet hoger :o