Handen in het haar.. Paard gooit me er elke keer weer af..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Handen in het haar.. Paard gooit me er elke keer weer af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:33

Begrijp ik goed dat er dus nog geen osteopaat bij is geweest en geen dierenarts (rontgenfoto's)? Dat de rug ook nog op geen enkele manier is nagekeken? Hoe kun je dan zo stellig zeggen dat hij 'gezond' is?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:53

Misschien weet hij dat hij je eraf kan krijgen als het hem niet zint? Welke sprongen hij kan maken om je eraf te krijgen. Ik reed ooit een paard en ik had door dat zij precies wist hoe ze me eraf kon krijgen. En inderdaad als we echt oorlog hadden tijdens het rijden(mvr wilde niet linksaf dus ging rechtsaf terwijl ik echt linksaf eiste) dan kon ze ook zo gemeen bokken. Ook aantal keer vanaf gelegen.

Misschien vindt hij het in sommige situaties(waarin hij moet vluchten, denkt hij) niet handig als jij op hem zit te bungelen en trapt ie je eraf?

Misschien laten trainen door iemand die nog beter dit soort dingen uit kan zitten? zodat hij leert dat het geen heeft. Punt is dan wel dat een paard kan voelen welke ruiter erop zit.. en garandeerd het trainen door n ander dan dat hij jou er ook niet meer afgooit?

Lastig dit.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:47

Herkenbaar verhaal. Al ben ik er (gelukkig) niet zo vaak afgevallen als jij ;-).
Ik heb een jong paar, beetje onstuimig type bij tijd en wijle maar ook wel heel lief en fijn dier. Na een tijdje gaf hij ineens een mega bok en vloog ik eraf...gevolg...de onzekerheid sloeg toe, waardoor paard meer bevestiging ging zoeken, vaker uit ging proberen en ik hem geen zekerheid gaf..gevolg...hij begon weer te bokken, etc vicieuze cirkel. Toen ik er voor de derde keer loeihard afvloog in een half jaar (daarvoor 12 jaar niet van een paard gevallen) heb ik hem na laten kijken incl zadel (alles was in orde). en instructie gezocht die ook goed is met angstige ruiters (vond het namelijk inmiddels zelf ook wel spannend worden).

Ik merk bij mezelf dat echt de angst erin geschoten is. Ik ga dan toch (vaak onbewust) meer gespannen/onzeker/anders rijden, ik ben me er heel vaak niet bewust van hoor maar ik heb priveles en daarmee heb ik wel goede inzichten gekregen.Ik geef het paard dan niet voldoende vertrouwen dat we goed bezig zijn, waardoor hij gaat 'zoeken naar andere bezigheden'. (bokken, wegschieten, druk gedrag). Tijdens de lessen heb ik meer geleerd naar mezelf te luisteren, signalen van mijn paard te herkennen, maar ook om zelf rustiger te blijven en het werkt echt. Het gaat nu een stuk beter en ik voel nu geen angst meer als er rare dingen gebeuren.

Kortom ik raad je toch aan iets van les te nemen of in ieder geval iemand te zoeken die je kan begeleiden.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:54

Misschien is het joligheid en helpt het om hem eerst even 10 minuutjes te longeren voordat je opstapt. Hoe oud is het paard?