Te zwaar om te paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:04

Kan best op een wat groter en sterk gebouwd paard, die zelf ook zeker niet te zwaar is. Op een fjord/haflinger/tinker onder de 1.50/1.55 vind ik niet kunnen.. dat die zelf zwaar gebouwd zijn (vaak veel te dik gewoon) vind ik niet een reden om dan een zwaardere ruiter er op te zetten. Vaak lijkt het nog wel redelijk te passen omdat die ruggen heel breed zijn, maar ik vind het maar niks als ik eerlijk ben.

Linda en haar vos zijn in mijn ogen dan wel weer een mooie combinatie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:07

Ik reed nog op ponies met overgewicht. Het zag er niet heel gek uit, terwijl als ik de berichten hier lees, ik toch een behoorlijke dierenmishandelaar was :+

Afbeelding
Een pony van 1.45 ofzo? Nou vertekend dit beeld wel wat, had mijzelf heel dik aangekleed met truien, skibroek en dikke jas, was -10 graden :+ )

Afbeelding
Pony van ca 1.50

Nooit het idee gehad dat de paarden er last van hadden. Ik had een goed balans, zat stevig in het zadel en wanneer ik merkte dat het even niet zo lekker ging deed ik het rustig aan.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 16-03-16 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:07

Amigo_stan schreef:
Hier ook 85 kg. Op een fjord *\o/* Kan primaaaa.

Nou, op mijn Fjord kom je niet met 85 kilo.

Ben toentertijd bewust afgevallen om op mijn Fjord te kunnen rijden (mijn rijpaardje was helaas niet meer).
Zelfs Wolvega gaf aan dat 70 kilo wel de max was (daar komt dan nog kleding en zadel bij...).

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:08

Te zwaar? Welnee!
Ik weet niet of je op een manege gaat beginnen? Die hebben meestal een ''gewichtslimiet'' van 90-100 kilo. En zij zullen heus wel weten wat een geschikt paard voor jou is :)

Ik vind die 15% regel altijd wat vreemd.. Dat zou betekenen dat je op een quarter niet meer dan 55 kilo mag wegen. Haal daar al 10-15 kilo vanaf voor het zadel... Zo houdt je niks over :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:09

Essie
Hier staat dan weer een tinker maat tank terwijl die maar 145 is.
Iets te dik maar niet verschrikkelijk.
Maar als je die boeg aan kijkt. Ziet hoe breed die schouders uit elkaar staan.
Korte dikke benen. Echt ouderwetse type.
Dan durf ik te zeggen dat die meer kan dragen dan smallere grotere.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:14

TS; goed dat je erover na denkt :j

Ik zie hier ook wel foto's/reacties waarvan ik dus wel denk; oke ik vind het persoonlijk ook niet
meer kunnen. Maar goed dat ben ik, die ruiters mogen 't zelf weten.

85 kilo op een fjord vind ik ook not done.. Op mijn fjord kwam (en komt, als mijn jonkie later
ohz komt) niemand die meer woog van 75 kilo.

85 kilo vind ik ook best veel voor een paardenrug, maar je bent ook lang dus het is wel in verhouding.
Imo zou je prima kunnen rijden op de grotere/zwaardere paarden vanaf een schoft van 1.65, zeker als je al ervaring hebt.
Laatst bijgewerkt door xApple op 16-03-16 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:14

Ik rij met 1.81 en 77 kilo op mijn fries van 1.60
Past prima! Zara is lekker barok en kort gebouwd en kan me prima dragen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:19

Even de knuppel in het hoenderhok gooien hoor; maar ik vind een hoop ruiters die zich hier neerzetten met 'tuurlijk kan dit, ik weeg nog meer en mn paard is best klein tadaaa' gewoonweg te zwaar. Paardrijden is een sport waarbij je je 'partner' letterlijk opzadelt met jouw conditie en gewicht. Zorg dat je voldoende controle hebt over je gewichtsverplaatsing en no offence, maar dat gaat niet met grotere massa vet, die deint namelijk achter de beweging aan.
85 kilo spier en bijbehorende stabiliteit is een stuk prettiger dan 85 kilo vet, maar alsnog met tuigage en kleding, laarzen etc erbij, kom je al snel boven de 95 kilo, dat is best pittig. Kijk dus goed of het paard wat je wil gaan rijden dit aan kan.
En nog even een vooroordeel wegnemen, een zwaarder paard a niet opeens meer gewicht dragen, dit heeft veel meer te maken met de structuur van het skelet. Een zwaar paard moet zijn eigen gewicht ook meeslepen he, zet daar dan ook een (te) zware ruiter op...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:34

Ach hier zijn al 100 topics over TS. De één zegt dat het kan de ander zegt van niet.
Ik denk toch echt dat je zelf een beslissing moet nemen.

Ikzelf woog altijd tussen de 72 en 75 kilo(schommelde mee met de periode van de maand). Maar vorig jaar lag ik volledig met mezelf in de knoop en woog als toppunt 85 kilo. (Door alcohol en te veel vreten.) Ik ben toen bewust niet meer op mijn Haflinger gaan rijden. Het voelde gewoon niet goed.
Ik ben inmiddels weer afgevallen en door de verbouwing in en rondom ons nieuwe huis is veel vet vervangen door spieren, waardoor ik qua gewicht eigenlijk niet echt veel lichter ben geworden.
Weeg nu 80 kilo, ik ben niet dik, maar wel lang.
Ik wil liever weer 75kg zijn, voordat ik weer echt lekker met hem kan/wil rijden.
Toevallig afgelopen maandag, na lange tijd weer op mijn Haf een paar stap rondjes en een drafje door de weide gemaakt. Maar... nee ik kan nog niet zeggen dat het lekker voelt. Dus eerst nog - 5kg.

Dus tja.. je schiet niet echt op met mijn antwoord. :P Maar... kijk gewoon naar hoe het aanvoelt, wat je gevoel erbij is, welke paard je gaat rijden etc...

Silver_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:36

Zelf maak ik dit niet echt mee, want ik ben jong en ik heb zelfs een beetje ondergewicht... :+ Maargoed, ik vind dit nogal een 'algemene vraag' Tuurlijk kan je paardrijden, maar bijvoorbeeld op shetjes van een meter kan het niet echt meer...paardjes tot de 155-+ also not done. Maar sterke paarden kan natuurlijk nog wel!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:47

TS ga je engels of western rijden.. Dat geneuzel hier!! Ga gewoon lekker rijden en je zal op de manege wel te horen krijgen welk paard je wel of niet op mag.. Neem.aan dat je niet op een shet gezet zal worden.. Maar een D of E zie ik geen kwaad in..

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:47

Over natrillend-golvend vet gesproken. Als je 30 kilo afvalt en dan als beloning op een paard kunt en je wordt bijna ingehaald door je rollende vel, is de lol er ook snel af. Maaaar daar hebben ze corrigerend ondergoed voor uitgevonden. Mooi strak in zo'n hemdje. Dat geldt dus ook voor een drilbuikje ed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:50

bumper schreef:
Over natrillend-golvend vet gesproken. Als je 30 kilo afvalt en dan als beloning op een paard kunt en je wordt bijna ingehaald door je rollende vel, is de lol er ook snel af. Maaaar daar hebben ze corrigerend ondergoed voor uitgevonden. Mooi strak in zo'n hemdje. Dat geldt dus ook voor een drilbuikje ed.

Ik was 35 kilo afgevallen en had absoluut geen overtollig vel.
Helaas door medicijnen en ziekte weer (bijna) 10 erbij.
Maar nooit last gehad van rollend vel.

bumper

Re: Te zwaar om te paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:52

Haha nou ikke wel. Slechte genen Pool denk ik. Maar ach voor alles is een oplossing. Nog 7 kilo en dan koop ik een paard.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:56

Kim D moet eens in de States gaan kijken op een gewone ranch, Quarters van nog geen 1.50 die gewoon aan het werk zijn achter de koeien met een levensgrote vent er op met een zadel wat 18 kg weegt, die maken dagen van gemiddeld 6 a 8 uur reining en cutting, die mannen zeiken echt niet over hun gewicht, die vinden ons in Europa "Sissies" omdat we de paarden opstallen in de winter.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:59

als je langzaam afvalt + spieren kweekt zul je minder last hebben van los vel dan wanneer je crasht, te snel gaat of geen spieren opbouwt.

je huid is behoorlijk elastisch, zolang je het niet heel snel heel ver oprekt (zwangerschap bijvoorbeeld, duurt ook heel lang voordat de 'lubber' uit je huid is, of zelfs blijvend voor een deel) of heel snel weer 'terug laat schieten' dan kan het zich weer in z'n oorspronkelijke staat herstellen.

een beetje lubber is nog niet zo erg, dat zal voorkomen dat (ik althans) het weer zover laat komen.
bij extreem overwicht gevolgd door extreem afvallen waarbij je echt veel lubberende huid krijgt vergoed de verzekering trouwens een correctie.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:05

iamsam schreef:
Kim D moet eens in de States gaan kijken op een gewone ranch, Quarters van nog geen 1.50 die gewoon aan het werk zijn achter de koeien met een levensgrote vent er op met een zadel wat 18 kg weegt, die maken dagen van gemiddeld 6 a 8 uur reining en cutting, die mannen zeiken echt niet over hun gewicht, die vinden ons in Europa "Sissies" omdat we de paarden opstallen in de winter.

Dus omdat ze daar zo gek zijn is het goed? Wat vind je er zelf van? Ik vind het gewoon too much.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:09

iamsam schreef:

Dus omdat ze daar doen, is dat hier ook de standaard :') ? Een paardenrug is kwetsbaar. Daar moet je op gaan zitten als je te zwaar bent.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:17

Er is eigenlijk niemand die ooit serieus nagemeten heeft hoeveel gewicht een paard nu kan dragen zonder dat het schade of ongemakt oplevert, de meeste gokken maar een beetje of kijken naar het beeld.
Ik denk dat je altijd gewoon je eigen gevoel moet volgen of je vind dat het nog past, je kan met 85 kg bij een boel maneges ook nog gewoon terrecht volgens mij dus daar ligt het probleem niet. Bij de manege waar ik reed hadden ze ook 2 "mannenpaarden" gewoon lekkere grote KWPNers met normale rug die goed in conditie waren, die konden het echt makkelijk hebben dat daar de wat grotere ruiters opzaten. Ik zou dan persoonlijk met zo'n gewicht weer niet op een pony (ook geen koudbloed) gaan zitten maar iedereen trekt daarin zijn eigen grens en ik denk dat het ook zeker uitmaakt hoe goed je kan rijden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:28

iamsam schreef:

Daar doen ze wel meer gekke dingen met paarden. Als dat een maatstaf moet zijn???

We raken er aan gewend dat we zwaarder en dikker worden. We eten meer en bewegen minder, kledingmaten zijn met ons mee gegroeid. Maat 38 van nu is maat 40-42 van vroeger. Een slimmigheidje van de commerciële branche.

On topic: ik ga voor een ander niet invullen of het wel of niet kan. Dat bepaal jezelf of de eigenaar van het paard.
Maar mss is het wel een goed argument en goede stok achter de deur om een aantal kilo's af te vallen.

MissieTjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:36

Ik heb 10 jaar niet gereden vanwege mijn gewicht, ik ben direct weer op het paard gestapt toen ik 75kg woog en wauw.. wat heb ik het gemist! Volgens de eigenaar mocht ik wel al eerder komen opdagen, er reden daar genoeg mannen (en vrouwen) van 80kg+ rond (Vereniging)

Kortom, ga even babbelen met de manege eigenaar; kijk of er geschikte paarden zijn. *\o/*

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:51

elenaMM77 schreef:
als je langzaam afvalt + spieren kweekt zul je minder last hebben van los vel dan wanneer je crasht, te snel gaat of geen spieren opbouwt.

je huid is behoorlijk elastisch, zolang je het niet heel snel heel ver oprekt (zwangerschap bijvoorbeeld, duurt ook heel lang voordat de 'lubber' uit je huid is, of zelfs blijvend voor een deel) of heel snel weer 'terug laat schieten' dan kan het zich weer in z'n oorspronkelijke staat herstellen.

een beetje lubber is nog niet zo erg, dat zal voorkomen dat (ik althans) het weer zover laat komen.
bij extreem overwicht gevolgd door extreem afvallen waarbij je echt veel lubberende huid krijgt vergoed de verzekering trouwens een correctie.

Nee hoor dat gebeurd pas als je schort ( buik ) op je knieën hangt. Maar goed zo gek heb ik het niet gelukkig. Huid is Door chemotherapie gewoon niet elastisch en dat kun je met opereren niet echt verhelpen. Maar wel met een hemdje hoor.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:56

Het ligt natuurlijk zeker aan het paard, maar het lijkt me dat je hier rekening mee houdt, omdat je zelfs al dit topic hebt geopend :+
Ik vind het zeker nog kunnen,
Hoe ging het dan voordat iemand tegen je zei dat je te zwaar zou zijn?

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:01

Ik ben ongeveer 1.70m en schommel qua gewicht rond de 75 kg dus ook niet bepaald een lichtgewicht maar heb nog nooit meegemaakt dat een paard pijnlijk reageerde op mijn gewicht. En sorry hoor, maar er zijn ook ruiters van makkelijk 100-120 kg die op een paard stappen. Als die dan ook nog eens goed bonken vind ik het wel zielig voor het paard maar 85-90 kg weegt zeker een grote man al snel.

Heb Friezen gereden maar vorig jaar ook een ranke KWPN merrie en dat paste prima.

nootje114

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:10

Hallo iedereen,
Heel erg bedankt voor alle reacties!
Ik ga zeker eens op de manege kijken en vragen of ze daar geschikte paarden hebben, want neem ook aan dat zij hun paarden het beste kennen en weten wat ze aankunnen.
En als ze dr eentje hebben ga ik kijken of het goed aanvoelt of niet.
Ik ben behoorlijk breedgeschouderd, dus zal nooit 60 kilo gaan wegen en verder heb ik wel veel ervaring met rijden, dus aan mijn zit/balans zal het niet liggen.

Toen ik nog wel reed, reed ik vaak op een groot paard van toch snel schofthoogte 1.60/1.65. Was mezelf er nooit van bewust dat ik te zwaar voor zo'n groot paard zou zijn. Totdat dat paard een dag niet mocht lessen op de manege en er een probleem ontstond van op welk paard ik dan moest aangezien mijn gewicht. Toen begon ik pas over mijn gewicht na te denken.

Dus iedereen nogmaals bedankt voor alle reacties!