Verborgen gebrek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeM

Re: Verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:43

Zo, nou alle hele en halve waarheden, en vooral alle onzin op het stokje.

het zit zo: als het paard duurzaam niet geschikt is voor normaal gebruik (recreatief/licht dressuurmatig), of expliciet overeengekomen gebruik (dat is iets anders dan dat de koper zegt: 'ik zoek dit of dat', dat is eerder een wens, niet iets dat is overeengekomen), kan de koper de overeenkomst ontbinden. Het is altijd aan de koper om aan te tonen dat het paard aan een aandoening lijdt die aan het normale gebruik in de weg staat. Koop je van een particulier, dan moet je als koper ook aantonen dat die aandoening er op het moment van levering al zat. Koop je van een professional, dan moet die aantonen dat de aandoening er nog niet zat op het moment van leveren.
Bovendien kan je niet ontbinden op grond van een gebrek dat je kende of had moeten kennen (een paard dat bij het proefrijden ook al onmogelijk doet, of onregelmatig loopt of bijvoorbeeld al raar ademt).

In dit geval kende de koper, noch de verkoper het gebrek. Een keuring had daar geen verschil in gemaakt, nu een zo specifieke aandoening niet in het standaard onderzoek valt. Vastgesteld kan wel worden dat de aandoening er al zat bij de levering (nu het een aangeboren afwijking betreft), dus of nu van een professional of een amateur is gekocht, maakt in een procedure geen verschil.

Daarmee staat vast dat het paard bij de levering aan een gebrek leed dat aan het normaal gebruik van het paard in de weg staat en mag de koper de overeenkomst ontbinden. Dat de verkoper geen geld heeft de pony terug te nemen, maakt daarbij geen verschil. Het maakt het voor beide partijen wel aantrekkelijker om te komen tot een regeling (bijvoorbeeld dat de pony terug komt en er in deelbetalingen terug wordt betaald, of dat er voor rekening en risico een veulentje uit gefokt wordt dat aan de koper toekomt, of.... bedenk maar waar jullie het over eens kunnen worden).

Daarmee resteert de tip: ook als verkoper heb je alle belang bij een keuring, misschien nog wel meer dan de koper, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:21

Floortje thanks voor de duidelijke info. Ik heb het topic een beetje gevolgd, omdat het wel een interessante casus was. Maar aangezien ik geen advocaat oid ben heb ik me erbuiten gehouden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:47

Nog een vraag daarover: is het " normaal gebruik" dat paarden bereden worden (of voor de kar)? Zijn ze om te gebruiken, of, als ze normaal kunnen grazen en in de wei lopen, is dat ook voldoende?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:15

Dat staat erachter, recreatief/licht dressuurmatig

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:41

josien_m_ schreef:
Nog een vraag daarover: is het " normaal gebruik" dat paarden bereden worden (of voor de kar)? Zijn ze om te gebruiken, of, als ze normaal kunnen grazen en in de wei lopen, is dat ook voldoende?

Vroeger [misschien nu nog] behoorde steegsheid tot de koopvernietigende gebreken. Dus ja, het wordt normaal gevonden dat een paard bereid is werk te doen. Maar dat staat helemaal los van het probleem van ts, die een paard heeft gekocht wat een lichamelijke aandoening blijkt te hebben.Dan gaat het dusniet om niet willen werken, maar niet kunnen. Helaas is dit allemaal heel erg vervelend voor alle betrokkenen, maar zeker ook voor het paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:41

Jammer dat TS niet meer reageert....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 00:47

Ts is druk dus kan niet altijd reageren
Geval is in onderhandeling.
Verkoper kon niet weten van de afwijking en koper heeft de pony niet laten keuren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 00:52

[quote="nine1987"]Een paar dingen die mij opvallen:

Dat verkoper als particulier aangemerkt wordt, terwijl in haar onderschrift "rivendell welsh ponies" staat.. Lijkt mij toch een fok/handelsstal, ook omdat zij blijkbaar eigen dek(?)hengsten bezit..

Ik ben gewoon particulier die af en toe veulens fokt. Verdien er geen cent mee, hobby kost geld.
Soms verkoop je wat omdat je er anders teveel krijgt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 01:05

Ik zou hem terugkopen denk ik.
Zag het beestje op facebook voorbij komen met dit gebrek erbij vermeld, kan niet missen dat het deze pony is.
Hopelijk komt het dier goed terecht, maar stiekem vind ik het jammer dat de verkoper/koper niet zelf maatregelen nemen.
Nu scheep je een ander op met -als koper zijnde- jou probleem imo, en niet erfelijk vind ik nogal een gewaagde uitspraak eerlijk gezegd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 18:39

Kliniek heeft bepaald dat dit een niet erfelijke aandoening is.
Zelf kan ik de pony niet terug nemen, omdat ik de vee stapel aan het inkrimpen ben. Ik stop met fokken en ik heb al genoeg grasmaaiers lopen

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:31

Dus ........ laat je een ander met de ellende zitten ??? ik vind dat zo banketstaaf.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:09

Verkoper is fokker dus verkoper is professioneel, zelfs verdient hij niet veel/niks aan zijn fokkerij.
Dus verkoper moet bewijzen pony was gezond of pony terugnemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:18

Ik zou altijd 'goede waar' willen verkopen.
In dit geval zou ik het verlies delen en het dier zelf naar de slacht brengen.
Je wilt toch geen ellende op je geweten hebben met je eigen fokproducten? Dat het dier ergens op transport eindigt?

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:32

sassefras schreef:
ik vind dat zo banketstaaf.

Ik lees dat banketstaaf meer...Wat betekent dat? :+
(misschien super domme vraag, sorry! Nederlands is niet mijn moedertaal...En telkens als ik denk het Nederlands nu echt te kennen kom ik dit soort uitdrukkingen tegen haha. Tenminste, ik neem aan dat het uitdrukking is een niet letterlijk :p)

On topic: ik weet niet wat de wet er van vind, maar áls die vind dat het verantwoordelijkheid verkoper is, dan maakt het die wet denk ik weinig uit of je financieel kan en wil terug nemen...Of je staat in je recht, of niet. Dat veranderd niet door of je het geld hebt om in je recht te staan...Wel zou de koper dan helemaal via de rechter zijn gelijk moeten halen en de rechter dan moeten zien of er iets is waardoor jij kan terug betalen (bijvoorbeeld door verkoop van iets anders) of dat je failliet wordt verklaard (personen kunnen ook failliet worden verklaard). Daar komen dan nog eens de hoge kosten van de rechtszaak bij...

Zelfs in geval dat jij gelijk hebt en verantwoordelijkheid voor de koper is, betaal je je scheel aan advocaat. Het is een misverstand dat die kosten altijd door verliezende partij terug betaald moeten worden...

Dus...Is dat het je waard? Al die ellende die mogelijk nog vele malen duurder uitpakt dan gewoon het paard terug nemen?

Probeer een gezamenlijke oplossing te vinden...Je wil toch ook het beste voor je fokproduct en een goede naam voor de verkoop van je andere paarden? En hoe redelijk is de andere partij? Willen ze al het geld terug, of zien ze wel in dat de verantwoordelijkheid en risico ook beetje bij hun ligt en zijn ze tevreden met een deel van aankoop bedrag?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:39

Rivendell schreef:
Kliniek heeft bepaald dat dit een niet erfelijke aandoening is.
Zelf kan ik de pony niet terug nemen, omdat ik de vee stapel aan het inkrimpen ben. Ik stop met fokken en ik heb al genoeg grasmaaiers lopen

FloortjeM schreef:
Zo, nou alle hele en halve waarheden, en vooral alle onzin op het stokje.

het zit zo: als het paard duurzaam niet geschikt is voor normaal gebruik (recreatief/licht dressuurmatig), of expliciet overeengekomen gebruik (dat is iets anders dan dat de koper zegt: 'ik zoek dit of dat', dat is eerder een wens, niet iets dat is overeengekomen), kan de koper de overeenkomst ontbinden. Het is altijd aan de koper om aan te tonen dat het paard aan een aandoening lijdt die aan het normale gebruik in de weg staat. Koop je van een particulier, dan moet je als koper ook aantonen dat die aandoening er op het moment van levering al zat. Koop je van een professional, dan moet die aantonen dat de aandoening er nog niet zat op het moment van leveren.
Bovendien kan je niet ontbinden op grond van een gebrek dat je kende of had moeten kennen (een paard dat bij het proefrijden ook al onmogelijk doet, of onregelmatig loopt of bijvoorbeeld al raar ademt).

In dit geval kende de koper, noch de verkoper het gebrek. Een keuring had daar geen verschil in gemaakt, nu een zo specifieke aandoening niet in het standaard onderzoek valt. Vastgesteld kan wel worden dat de aandoening er al zat bij de levering (nu het een aangeboren afwijking betreft), dus of nu van een professional of een amateur is gekocht, maakt in een procedure geen verschil.

Daarmee staat vast dat het paard bij de levering aan een gebrek leed dat aan het normaal gebruik van het paard in de weg staat en mag de koper de overeenkomst ontbinden. Dat de verkoper geen geld heeft de pony terug te nemen, maakt daarbij geen verschil. Het maakt het voor beide partijen wel aantrekkelijker om te komen tot een regeling (bijvoorbeeld dat de pony terug komt en er in deelbetalingen terug wordt betaald, of dat er voor rekening en risico een veulentje uit gefokt wordt dat aan de koper toekomt, of.... bedenk maar waar jullie het over eens kunnen worden).

Daarmee resteert de tip: ook als verkoper heb je alle belang bij een keuring, misschien nog wel meer dan de koper, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Dus als ik het goed begrijp lap je gewoon de wet aan je laars en laat je de koper ermee zitten?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:46

Het is inmiddels met de koper onderling geregeld naar beider tevredenheid

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:48

ultimate schreef:
Verkoper is fokker dus verkoper is professioneel, zelfs verdient hij niet veel/niks aan zijn fokkerij.
Dus verkoper moet bewijzen pony was gezond of pony terugnemen.

Een fokker is niet altijd een bedrijf. Ik ben en blijf een particulier. Geen kvk inschrijving, geen loon uit arbeid, puur hobby.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:51

IJsco_Love schreef:
sassefras schreef:
ik vind dat zo banketstaaf.

Ik lees dat banketstaaf meer...Wat betekent dat? :+
(misschien super domme vraag, sorry! Nederlands is niet mijn moedertaal...En telkens als ik denk het Nederlands nu echt te kennen kom ik dit soort uitdrukkingen tegen haha. Tenminste, ik neem aan dat het uitdrukking is een niet letterlijk :p)

Er staat eigenlijk wat anders. Maar dan heb je de censuur aanstaan die veranderd bepaalde worden die niet geschikt zijn voor de kleintjes.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:04

Rivendell schreef:

Wat hebben jullie afgesproken?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:06

Dat lijkt me tussen koper en verkoper.......

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:07

Rivendell schreef:

super dat is fijn

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:14

Rivendell schreef:

Nou dat is ineens een vlotte omslag?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:23

DatBenIkNou schreef:
Rivendell schreef:

Nou dat is ineens een vlotte omslag?

Hoezo. TS geeft op 24-03 aan dat verkoper met koper in onderhandeling is (maar ze schrijft er niet bij of dat 1 uur, 1 dag of 1 week is....). Inmiddels zijn we 6 dagen na die 24-ste en is eea opgelost.

FloortjeM geeft een paar goede oplossingen, wellicht dat koper en verkoper hier gebruik van hebben kunnen maken. Ikzelf zou ook niet aan die oplossingen hebben gedacht...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:27

Billy schreef:
Dat lijkt me tussen koper en verkoper.......

Precies

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:33

Dat vind ik beetje ' grappig ' als je eerst wel alles op internet zet, maarde oplossing dan niet? Gisteravond leek ts nog redelijk onwelwillend richting koper, dus ja dat vind ik een snelle omslag. Maar als het voor beide partijen zo bevredigend is opgelost, hartstikke fijn!
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 30-03-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt