Hoe zit het nu precies, B rijbewijs en trailer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:46

Euforie schreef:
En het is ook belangrijk dat je de kogeldruk in de gaten houd... Vaak is het zo, dat je kwa gewichten misschien wel goed zit.. Maar een anderhalf paards trailer heeft meestal 75k en de meeste personen autos komen niet boven de 60/65k uit.. Dit krijg ik ook maar niet uitgelegd aan mensen 'Want het gewicht zegt immers dat het wel mag, dus het kan wel' of 'ja maar mijn caravan mag er ook achter'(die misschien wel een lagere kogeldruk heeft dan een trailer)
Of ik nou op mijn kop ga staan of niet.. Ze snappen niet dat het 2 verschillende dingen zijn, die allebij aan de regels horen te voldoen. Maar als er iets gebeurd ben je gewoon niet verzekerd.

Dus als een trailer 75k heeft, moet de auto ook minimaal 75k hebben?

ikke schreef:
Art 8.15.15: mag gewoon. De auto mag meer trekken dan de TMM van de trailer, dus niets aan het handje, gaan met die banaan.

Of JIJ ook mag gaan met die banaan, ligt aan je rijbewijs. Met B-E hoef je nergens naar te kijken, is legaal. Met alleen B-rijbewijs mag de TMM van de trailer niet meer dan 1020kg zijn.

Met de TMM van de trailer, als je B hebt, mag je toch juist wel rijden met een trailer met TMM hoger dan 1020 kg? Ivm met dat de enige regel is TMM auto + TMM trailer = onder de 3500? Is dit dan een oude regel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:49

Dank je ikke voor de toevoeging, maar dat wordt helemaal lastig uitleggen aan mensen die het kogeldruk verhaal, al niet zo serieus nemen. Maar net wat je zegt, iedere chaffeur is zelf verantwoordelijk om te weten wat de druk is. Ik begreep ook doordat een paard beweegd de druk soms wat veranderd, klopt dat ook? Dat is iets wat ik graag zelf nog zou willen weten. :o

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:54

Joanieke schreef:
Met de TMM van de trailer, als je B hebt, mag je toch juist wel rijden met een trailer met TMM hoger dan 1020 kg? Ivm met dat de enige regel is TMM auto + TMM trailer = onder de 3500? Is dit dan een oude regel?

Ikke bedoelde waarschijnlijk de 1020 kg voor mijn situatie, aangezien de TMM van mijn auto 2480 is (+ de 1020kg = 3500kg)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:57

Joanieke schreef:
Euforie schreef:
En het is ook belangrijk dat je de kogeldruk in de gaten houd... Vaak is het zo, dat je kwa gewichten misschien wel goed zit.. Maar een anderhalf paards trailer heeft meestal 75k en de meeste personen autos komen niet boven de 60/65k uit.. Dit krijg ik ook maar niet uitgelegd aan mensen 'Want het gewicht zegt immers dat het wel mag, dus het kan wel' of 'ja maar mijn caravan mag er ook achter'(die misschien wel een lagere kogeldruk heeft dan een trailer)
Of ik nou op mijn kop ga staan of niet.. Ze snappen niet dat het 2 verschillende dingen zijn, die allebij aan de regels horen te voldoen. Maar als er iets gebeurd ben je gewoon niet verzekerd.

Dus als een trailer 75k heeft, moet de auto ook minimaal 75k hebben?

Trailer heeft een max, auto/trekhaak heeft een max. Laagste waarde telt. Heb je een trailer met 75 kg en auto met 60 kg mag de kogeldruk niet boven de 60 kg komen. Heb je een auto met 100 kg en een aanhanger met max 50 kg mag de kogeldruk niet boven de 50 kg komen.

Citaat:
ikke schreef:
Art 8.15.15: mag gewoon. De auto mag meer trekken dan de TMM van de trailer, dus niets aan het handje, gaan met die banaan.

Of JIJ ook mag gaan met die banaan, ligt aan je rijbewijs. Met B-E hoef je nergens naar te kijken, is legaal. Met alleen B-rijbewijs mag de TMM van de trailer niet meer dan 1020kg zijn.

NinaCharlie heeft een auto met TMM van 2480 kg. Voor B mag max 3500 kg, 3500-2480 = 1020 kg. Met die auto mag een aanhanger met TMM van 1020 kg nog net met B gereden worden. Ligt de TMM van de aanhanger boven de 1020 kg dan heeft de chauffeur van deze auto BE nodg.

J0anieke

Re: Hoe zit het nu precies, B rijbewijs en trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:01

Ah, bedankt voor de opheldering! De kogeldruk is voor mij nog een beetje wazig, daar ga ik me nog even verder in verdiepen...
Mijn vader vertelde me laatst ook het een en ander over wat toegestaan is voor een B rijbewijs, maar ik geloof dat dit niet helemaal correct is wat hij mij vertelde. Misschien is er voor mij (alleen B rijbewijs) dan toch een mogelijkheid om met de auto (weet het kenteken helaas zo niet) een trailer te trekken.. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:16

Vuistregel is nog steeds dat je met B gewoon nooit een 2-paards kunt trekken.
En anderhalfpaards kunnen tegenwoordig meestal wel, mits je met een gewone middenklasseauto rondtuft.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:17

Ik heb ook even zitten rekenen met de auto die ik altijd voor de trailer heb staan

Tmm auto is 1990 en mag 1400 trekken..
Dat betekend dat ik trailers met Tmm 1510 of minder altijd met B mag trekken toch?
Komt er eigenlijk op neer dat ik alles mag trekken met B alleen zal in sommige gevallen de trailer terug gekeurd moet worden als de Tmm te hoog is.. Tmm mag 1510 zijn.. maar omdat de auto maar 1400 mag trekken zal k nooit dat gewicht mogen trekken.. en 1400 + 1990 is minder dan 3500 dus mag altijd met B

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:18

Kortom: hoog tijd dat ze invoeren dat je boven de 750kg je BE moet halen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:25

Ergens snap ik dat je dat zegt.. maar aan de andere kant.. vroeger kreeg je E er gewoon bij.. Deze mensen hebben ook zelf geoefend en kunnen nu netjes rijden.. Waarom moet het dan tegenwoordig 500 euro kosten?
Mijn vriend heeft ook alleen B.. maar hij rijd beter dan velen die wel hun E hebben..
En ff alleen examen doen zit er ook niet in Door al die kleine regeltjes die je over het hoofd ziet.. immers rij ik mijn auto ook niet meer zoals ik deed tijdens mij rijlessen.. Dus ik vind het ook een beetje geldklopperij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:27

Polly schreef:
Kortom: hoog tijd dat ze invoeren dat je boven de 750kg je BE moet halen.

Volgens mij is dit ook een hele tijd geweest (in de tijd dat je E gratis bij je B kreeg). Maar door europeese regelgeving zijn ze hierin vanalles gaan veranderen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:30

horsies5 schreef:
Ergens snap ik dat je dat zegt.. maar aan de andere kant.. vroeger kreeg je E er gewoon bij.. Deze mensen hebben ook zelf geoefend en kunnen nu netjes rijden.. Waarom moet het dan tegenwoordig 500 euro kosten?
Mijn vriend heeft ook alleen B.. maar hij rijd beter dan velen die wel hun E hebben..
En ff alleen examen doen zit er ook niet in Door al die kleine regeltjes die je over het hoofd ziet.. immers rij ik mijn auto ook niet meer zoals ik deed tijdens mij rijlessen.. Dus ik vind het ook een beetje geldklopperij

Dat kan jij vinden maar ik weet precies wat de opleiding inhoud en dat gaat iets verder dan waar sommige mensen denken. En vroeger kreeg je ook je rijbewijs met een rondje om de kerk en gelukkig is dat ook veranderd. Het verkeer is ook niet meer wat het vroeger was.. Dus ook geen handige vergelijking.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:35

Ibbel schreef:
Vuistregel is nog steeds dat je met B gewoon nooit een 2-paards kunt trekken.
En anderhalfpaards kunnen tegenwoordig meestal wel, mits je met een gewone middenklasseauto rondtuft.

Dat is niet waar. Je hebt namelijk 2paardstrailers die zijn terug gekeurd en dus een andere tmm hebben dan officieel het geval was. Dus dan alsnog geldt tmm auto + tmm trailer mag niet boven de 3500kg uitkomen.

Edit: BE bestaat toch niet meer? Alleen mensen die voor een bepaalde datum BE hebben gehaald, hebben deze nog, maar je kunt deze nu toch niet meer halen? Is toch over gegaan naar B+? Want B+ is weer iets heel anders dan BE (daar waar BE geen limiet kent, kent B+ dat wel en kom je boven die tmm, moet je een CE rijbewijs halen. Dus met andere woorden, als jij een knappe terreinwagen hebt en een knappe trailer, kom je er met B+ ook niet meer. Of is dat inmiddels alweer veranderd?
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 11-03-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:38

Als je je tweepaards zover gaat terugkeuren dat je met je B ermee mag rijden kan je beter een enkelpaards rijden, dan kan je er nooit meer twee paarden in zetten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:40

Dat ligt eraan wat voor paarden je hebt. Als je 2 pony's hebt, kan het prima en kom je er met een 1,5 paards niet ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:42

Siesjuh schreef:
Dat is niet waar. Je hebt namelijk 2paardstrailers die zijn terug gekeurd en dus een andere tmm hebben dan officieel het geval was. Dus dan alsnog geldt tmm auto + tmm trailer mag niet boven de 3500kg uitkomen.

Edit: BE bestaat toch niet meer? Alleen mensen die voor een bepaalde datum BE hebben gehaald, hebben deze nog, maar je kunt deze nu toch niet meer halen? Is toch over gegaan naar B+? Want B+ is weer iets heel anders dan BE (daar waar BE geen limiet kent, kent B+ dat wel en kom je boven die tmm, moet je een CE rijbewijs halen. Dus met andere woorden, als jij een knappe terreinwagen hebt en een knappe trailer, kom je er met B+ ook niet meer. Of is dat inmiddels alweer veranderd?

Je kent het begrip 'vuistregel'? Dat betekent zoiets als 'uitzonderingen daargelaten'. Teruggekeurde trailers zijn uitzondering.

BE bestaat nog steeds, is ook nooit weggeweest. Het nieuwe BE kent wel een TMM van 7 ton. Wil je dus met een B-auto (max 3,5 ton) een kar trekken met een TMM van meer dan 3,5 ton kan je dat niet met een nieuw BE doen (wel met een oud) en moet je idd CE halen.
B+ is een tussenvorm, met een max TMM van 4250 kg.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:43

Polly schreef:
horsies5 schreef:

Dat kan jij vinden maar ik weet precies wat de opleiding inhoud en dat gaat iets verder dan waar sommige mensen denken. En vroeger kreeg je ook je rijbewijs met een rondje om de kerk en gelukkig is dat ook veranderd. Het verkeer is ook niet meer wat het vroeger was.. Dus ook geen handige vergelijking.

Welnee, stelt niks voor. Heb m anderhalf jaar geleden gedaan omdat ik een andere auto kreeg en niet meer met alleen B de trailer mocht trekken. Twee uurtjes les en examen er direct achteraan. Voor het praktijk gedeelte stellen ze een paar (zeer logische) vragen daarna ga je rijden. Stelde echt helemaal niks voor. Ik vind het dus ook geldklopperij.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:46

Ibbel schreef:
Siesjuh schreef:

Je kent het begrip 'vuistregel'? Dat betekent zoiets als 'uitzonderingen daargelaten'. Teruggekeurde trailers zijn uitzondering.

BE bestaat nog steeds, is ook nooit weggeweest. Het nieuwe BE kent wel een TMM van 7 ton. Wil je dus met een B-auto (max 3,5 ton) een kar trekken met een TMM van meer dan 3,5 ton kan je dat niet met een nieuw BE doen (wel met een oud) en moet je idd CE halen.
B+ is een tussenvorm, met een max TMM van 4250 kg.

Ik ken het begrip ;) . Ik had het anders moeten formuleren.

Thnx voor de info. Ik heb dus de klok weer horen luiden ;) . Ik vond die B+ ook een beetje prut, want met een flinke auto en trailer heb je daar dus niks aan.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:49

mamamier schreef:
Polly schreef:

Welnee, stelt niks voor. Heb m anderhalf jaar geleden gedaan omdat ik een andere auto kreeg en niet meer met alleen B de trailer mocht trekken. Twee uurtjes les en examen er direct achteraan. Voor het praktijk gedeelte stellen ze een paar (zeer logische) vragen daarna ga je rijden. Stelde echt helemaal niks voor. Ik vind het dus ook geldklopperij.

Als ik zie met wat voor aanhangertjes ze dat doen, heb ik ook mn twijfels hoor. Tis toch anders als je zo'n aanhangertje erachter hebt of een complete trailer met paarden. Maar goed, het moet nu eenmaal, dus beter dat het dan gemakkelijk is, weet je in ieder geval dat je het altijd al goed deed :P

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:10

Siesjuh schreef:
Als ik zie met wat voor aanhangertjes ze dat doen, heb ik ook mn twijfels hoor. Tis toch anders als je zo'n aanhangertje erachter hebt of een complete trailer met paarden. Maar goed, het moet nu eenmaal, dus beter dat het dan gemakkelijk is, weet je in ieder geval dat je het altijd al goed deed :P

Ja dat vind ik dus ook wel weer iets.. Je ziet wel eens lesautos met een aanhanger rijden die bij wijze van spreken ook bestuurd mogen worden met alleen een B rijbewijs, en daar doe je dan je examen mee voor je aanhangerrijbewijs :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:28

Joanieke schreef:
Siesjuh schreef:

Ja dat vind ik dus ook wel weer iets.. Je ziet wel eens lesautos met een aanhanger rijden die bij wijze van spreken ook bestuurd mogen worden met alleen een B rijbewijs, en daar doe je dan je examen mee voor je aanhangerrijbewijs :=

Met een b-combi hoef je niet bij een BE examen aan te komen hoor...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:36

Siesjuh schreef:
Ik vond die B+ ook een beetje prut, want met een flinke auto en trailer heb je daar dus niks aan.

Daarbij komt ook nog dat kosten en examen (vrijwel) gelijk zijn aan BE, dus voor wie B+ dan handig zou zijn??? Voor hetzelfde geld heb je BE en kun je veel meer.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:38

Polly schreef:

Nee dat begrijp ik, maar af en toe zie ik wel eens combinaties waarbij het wel bijna zo had kunnen zijn.. :Y)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:49

Joanieke schreef:
Polly schreef:

Nee dat begrijp ik, maar af en toe zie ik wel eens combinaties waarbij het wel bijna zo had kunnen zijn.. :Y)

Ik had er dan weer wel een flinke aanhanger achter hoor. Geladen met pallets tegels geloof ik. Aanhangertje woog geloof ik 2500 kilo totaal. Maar op zich maakt dat niks uit. Het komt er vanzelf achteraan....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:10

Rex_Rolfo schreef:
Siesjuh schreef:
Ik vond die B+ ook een beetje prut, want met een flinke auto en trailer heb je daar dus niks aan.

Daarbij komt ook nog dat kosten en examen (vrijwel) gelijk zijn aan BE, dus voor wie B+ dan handig zou zijn??? Voor hetzelfde geld heb je BE en kun je veel meer.

Dat ia nou het gevolg van die europese regelgeving

Houston_Puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:39

Bijna! Klokken en klepels?
santens schreef:
je moet kijken naar het totaal gewicht wat jouw auto mag trekken, dat moet minimaal 1600 kg zijn. (Omdat dat ook het maximale gewicht van de trailer is)
Dit is onzin. ;)
Je bedoelt waarschijnlijk het maximale totaalgewicht / toegestane massa. Van de auto. Samen met het maximale gewicht van de aanhanger moet dat onder de 3500 blijven. Dan mag je met enkel B rijbewijs rijden.
Citaat:
Als jouw auto dat mag trekken en het totaalgewicht komt niet boven de 3500 (wat dus zo is) dan is het ok