Paard wordt overenthousiast als ze naar paddock mag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:40

Kendra schreef:
Volgens mij doet TS alles wat mogelijk, en wie weet gaat ze later naar een andere stal.
Maar daar heeft ze nu niet zoveel aan...Bovendien zijn er genoeg paarden die veel buiten staan maar dit geintje ook proberen uit te halen.

Alles wat mogelijk? Hetgeen wat zij wil,is symptoombestrijding. Uiteindelijk kom je daar nergens mee. Het paard 'harder' behandelen,omdat jij niet tegemoet komt in de natuurlijk behoefte,is naar mijn mening egoïstisch ja.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:41

Mijn paarden staan overigens altijd minimaal 10 uur per dag buiten. Als mijne op stal staat word ie agressief, vind ik niet gek want ik zou ook gek worden van zo een hok. Luister naar je paard en zet hem ergens anders, koop desnoods een knol die al verpest is en in de stal WILT staan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:42

xpgx schreef:
Saskia9 schreef:
Jeetje,dan is het logisch dat ze zo doet... hup naar buiten! Desnoods een andere stal. Dit is niet echt gezond zo weinig naar buiten..

Het is niet anders, ze wordt ook in de stapmolen gezet maar sochtends wil iedereen nou eenmaal zijn paard buiten hebben en ik heb ook nog een school. Andere stal in de omgeving is precies hetzelfde zo.

Als je paard niet kan bieden wat het nodig heeft, is dat dan niet gewoon heel sneu voor dat paard. Die moet dus zijn natuurlijke behoeftes inleveren voor jou plezier....

Natuurlijke behoeftes:
Veiligheid
Beweging
Eten
Drinken
Sociaal contact

Veiligheid is alles omvattend wat je maar kan bedenken. Dus ook staat jou paard naast een paard waar die zich niet veilig bij voelt staat die dus constant in die energie en heeft dat zijn uitwerking. Als jij met je paard loopt ben jij degene die voor de veiligheid moet zorgen. Van je paard maar vooral ook van jezelf sn anderen.

Beweging, dagelijks liefst 24/7 keuze tot vrije beweging en paard uitdagen te gaan bewegen met bijvoorbeeld paddock paradise. Te weinig bewegen is niet goed voor de hoeven, niet goed voor de spieren, niet goed voor de doorbloeding, niet goed voor de spijsvertering, etc.

Eten, gras, planten, kruiden, boomschors, etc. Geen schep graan muesli of brok, geef dan in ieder geval de rest van de plant ook. De zaden zijn voedzaam maar de rest van de plant zorgt ervoor dat vertering goed blijft gaan. Verkeerd voer kan reactie geven op gedrag (druk, raar in de kop, over gevoelig, etc)

Sociaal contact. Een paard in een kudde dier. Dat betekend dat het in groepjes deel uitmaakt van een groter geheel en iedereen zijn eigen taak heeft. Ze leven en overleven samen, maar ook voortplanting, opvoeden, leiden, spelen, etc hoort daarbij.

Waarom zou je zo een mooi dier zoveel tekort willen doen en hem in een hok willen douwen wachtend op .....

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:43

Als jou paardje zo weinig buiten staat ga je dit helaas niet op kunnen lossen denk.. ( misschien gedeeltelijk, maar de overtollige energie zal altijd blijven )
Mijn pony is lief, maar als ik die zo weinig buiten zet walst die ook over me heen.

Ik zou goede Hulp zoeken, of een andere stalling.
Woon zelf ook in alphen a/d rijn, er zijn genoeg stallingen waar paarden veel meer buiten komen.

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:43

Er zijn aardig wat stallen in Alphen aan den Rijn en omgeving waar de paarden 4/6 uur of meer buiten komen in de winter. Dus ik denk dat je wel een anderen stal kan vinden mocht echt niet lukken om je paard op je huidige stal meer buiten te krijgen.

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:44

Cardy schreef:
@ TS: Hoe oud ben je als ik vragen mag? Snap de reacties wel van de bokkers, het is niet meer van deze tijd dat paarden naast het rijden weinig tot niet meer buiten komen. Niet paardwaardig.

Wat ik begrijp uit jouw verhaal is dat je graag op deze stal wilt blijven staan. Probeer het voor je paard dan paardwaardiger te maken. Zorg dat deze in ieder geval 3 a 4 uurtjes buiten kan komen.

Is dit niet mogelijk? Zou ik inderdaad verhuizen naar een andere stal, een stal die zo weinig luxe voor het paard heeft.. Heeft het welzijn van het paard niet voorop staan.

Ik geloof niet dat er maar 2 stallen in de buurt zijn, tenzij je alleen naar dezelfde type stallen kijkt?

Zoals ik al eerder heb gezegd lukt dat niet. Er zijn meerdere stallen in de omgeving maar het is overal hetzelfde, niet naar buiten gezet worden, sommige stallen hebben niet eens een paddock. Een stal waar ze het dan wel hebben is precies hetzelfde verhaal. Drukke stal, mag maar een half uur per dag naar buiten, als ze sochtends buiten wordt gezet en ik wil haar smiddags nog een keer buiten hebben wordt ik scheel aangekeken, er is 1 stal waar ze de hele dag buiten mogen staan maar dat is een koeienstal met zulk slecht voer en zulke gevaarlijke stallen en slechte bakken, dat ik het niet aandurf. Ik heb nu zo het gevoel dat ik wordt aangevallen, dat ik heb gevraagd of ze mijn topic willen sluiten. Ik ben 15 jaar maar voor me leeftijd volwassen opgesteld en kan normaal nadenken, ik weet dat het niet goed is dat ze zo weinig buiten is maar het kan nou eenmaal niet anders.

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:45

xLovesPower schreef:
Er zijn aardig wat stallen in Alphen aan den Rijn en omgeving waar de paarden 4/6 uur of meer buiten komen in de winter. Dus ik denk dat je wel een anderen stal kan vinden mocht echt niet lukken om je paard op je huidige stal meer buiten te krijgen.

Welke stallen ? Dat zou ik dan graag willen weten.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:47

Hi TS,

Wat is de training die je met je paardje doet nu? En waarvoor train je hem?

En daarmee bedoel ik; hoe vaak rijd je. Krijg je les enz.
Laatst bijgewerkt door Silly_Woman op 24-02-16 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:48

Lijkt me dat je op deze stal in elk geval kunt proberen':
- omlaag in het krachtvoer, evt. ipv daarvan een vitamine koek oid geven (veel biks en de soort biks kunnen sommige paarden aardig gek maken icm weinig beweging)
- grondwerk doen

(en ik raad je aan op een desnoods wat minder luxe stal te gaan staan waar je paard blijer is, je zal zien dat je daar toch zelf ook blij van wordt)

En in mijn geval: als ik mijn paard geen dagelijks langdurige tijd op de weide of paddock met soortgenoten kon bieden had ik haar niet gehad. Ik zou niet lekker slapen 's nachts als mijn paard dag in dag uit op stal staat.
Laatst bijgewerkt door NiG op 24-02-16 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:48

Zet een oproepje op marktplaats,facebook etc. Laat mensen weten dat je iets zoekt. Er zijn veel stallen die niet adverteren etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:49

Je paard heeft veel bewegingsdrang en dat lang opsparen maakt voor wangedrag. Opvoeding helpt deels, maar aan de oorzaak moet je wel wat gaan doen. Nu is ze (nog) braaf onder het zadel, maar je loopt ernstig het risico dat ze tijdens het rijden ook voor zichzelf gaat beginnen als ze zich beter gaat voelen en meer conditie krijgt.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:50

Kijk eens omgeving ter aar, Bodegraven, woubrugge, rijnsaterwoude ect.
Ik heb al op verschillende stallen gestaan, waar mijn pony altijd meerdere uren per dag buiten kwam

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:51

xpgx schreef:
xLovesPower schreef:

Welke stallen ? Dat zou ik dan graag willen weten.

Staan op marktplaats advertenties van stallen en verder kan je natuurlijk even rond bellen waar ze plek hebben en hoelang de paarden in de winter en zomers buiten komen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:51

xpgx schreef:
Ik wil alleen weten wat ik hieraan kan doen, niet dingen horen dat ik haar meer buiten moet zetten. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik dat niet kan.

Kijk.

Jij stopt je paard vol met voer om dat jij in een training zit.

jou'n paard eet dit op, krijgt er veel energie van.. maar ja het kan niet naar buiten om zn ei kwijt te kunnen.. Naja die kleine periode waar hij/zij niet genoeg aan heeft zo te zien..

jij wilt haar rustig hebben.. maar wil niet stoppen met voeren..

Deze dingen gaan niet samen.. je kan niet van een paard verwachten die je vol stopt om dat jij kan trainen ook nog eens rustig is op de momenten dat jij dat wil..

Ik stop mijn kinderen ook niet vol met suiker en troep en vraag dan of ze de rest van de middag op een stoel willen gaan zitten..
Dat werkt niet..

Minder suiker en veel beweging zorgt voor minder drukte..

Dus dat is wat je moet doen.. maar als jij het eten niet wil aanpassen, en jij kan niks veranderen aan de situatie vraag ik mij af of je er wel wat aan kan doen..

Is er geen mogelijkheid om een andere stalling te zoeken?
Laatst bijgewerkt door daphneM op 24-02-16 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:52

TS, je vraagt hulp voor een probleem wat je hebt met je paard. Je kunt een paard niet straffen voor iets wat jij zelf veroorzaakt.. Ben een beetje geschrokken van sommige reacties van bokkers: 'Hengstenkettingen, zwepen'. Dat is dus echt niet de oplossing als je wilt dat jou paard respect voor je heeft. Zorg dat je paard voldoende buiten komt en dan zul je dit probleem ook niet hebben. Ik weet dat het erg moeilijk is om een goede en paardvriendelijke stalling te vinden, maar je moet echt voor het welbevinden van het paard kiezen en niet voor de luxe van de ruiter. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:53

Sorry dat ik het zeg, maar lekker makkelijk, inhakken op een meid van 15 jaar die eindelijk haar eerste paard heeft. Volgens mij is TS er echt wel van overtuigd dat het op termijn anders moet, maar op dit moment lukt dat nog even niet.
Mijn paarden staan lange dagen op de wei, maar ik ben ooit ook begonnen op een manege waar ook 'privé-paarden' (ook die van mij) op stand stonden en soms helemaal niet naar buiten kwamen. Ik moet er niet meer aan denken...maar toen was dat ook niet anders. En natuurlijk ben ik na verloop van tijd naar een andere stal gegaan.
Ik zou het erg jammer vinden als Bokt alleen maar de oplossing 'meer naar buiten' geeft voor dit soort problemen. TS is daar wel van overtuigd, en het komt vast goed, maar nogmaals: dat lost haar probleem morgen en overmorgen niet op...

Saskia9

Re: Paard wordt overenthousiast als ze naar paddock mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:55

Wat moeten we dan doen Kendra? In de wetenschap dat dat paard ongelukkig is,zeggen dat ze maar strenger moet zijn? Nee sorry,welzijn van een paard gaat voorop. Ieder mens die voor een paard kiest moet daar rekening mee houden en voor zorgen dat het paard gelukkig is.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:58

Volgens mij realiseren een boel mensen op bokt niet dat in de randstad 90 procent van de stallen niet voldoet aan langer dan 1 uur buiten in de winter naast het rijden. Er staan hier dus duizenden paarden te lang op stal. En ze zijn echt niet allemaal hysterisch met naar de paddock gaan hoor. Ja ik zou het ook liever anders zien en gelukkig zijn er wel een paar stalletjes waar ze wel buiten komen maar bij het merendeel niet/nauwelijks of staan ze tot hun knieen in de blub

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:58

Voor je aan een dier begint zorg dat je dat je weet wat zijn behoeftes zijn. Vroeger dacht men anders maar in deze tijd weet toch iedereen dat een half uur eruit gewoon slecht is, internet staat er vol mee. Er is geen enkel excuus, is zou mijn paard verkopen moest ik het zo stallen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:04

silversomali schreef:
Volgens mij realiseren een boel mensen op bokt niet dat in de randstad 90 procent van de stallen niet voldoet aan langer dan 1 uur buiten in de winter naast het rijden. Er staan hier dus duizenden paarden te lang op stal. En ze zijn echt niet allemaal hysterisch met naar de paddock gaan hoor. Ja ik zou het ook liever anders zien en gelukkig zijn er wel een paar stalletjes waar ze wel buiten komen maar bij het merendeel niet/nauwelijks of staan ze tot hun knieen in de blub

Maar het ene paard is het andere niet, en daarbij wat word er gevoerd, hoe is de beweging..
Dit verschilt ook per dier..

Vind het ook lastig om van hier te beoordelen, maar als ik het zo lees wil ze niet veranderen aan de situatie, alleen een oplossing..Maar ik denk zelf dat de oplossing deels een verandering is..

Als het paard niet naar buiten kan, waarom dan niet minder voeren in de winter..

Ik train hier de paarden alle dagen maar krijgen 1 kilo daag's en gewoon hooi! niks extra's waarom omdat ze in de winter al minder buiten komen dan anders...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:04

Ik zou hem iig van het krachtvoer afhalen en op een vitamine korrel zetten dit is echt meer dan genoeg. Van niks worden ze heet. Dus als hij niet meer naar buiten kan dan het voer weglaten. En ik zou gewoon goed gaan rondbellen naar andere stallen. Sommige paarden schikken zich makkelijk naar veel op de box. Die van jou helaas niet.

En je kan idd met hengstenkettingen gaan kloten maar de kans is groot dat het probleem dan alleen maar erger word

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:05

Hilary schreef:
Een kennis van me zit ook in Alphen aan de Rijn, heeft haar paardjes op een leuk plekje staan met veel ruimte en mogelijkheid tot vrije beweging. Het kan dus wel in die omgeving.

Hier nog een stal waar het dus wel kan!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:06

luffwinny schreef:
Voor je aan een dier begint zorg dat je dat je weet wat zijn behoeftes zijn. Vroeger dacht men anders maar in deze tijd weet toch iedereen dat een half uur eruit gewoon slecht is, internet staat er vol mee. Er is geen enkel excuus, is zou mijn paard verkopen moest ik het zo stallen.

Juist door die stallen waar paard nog minder ruimte heeft als een kip in een legbatterij te blijven huren, blijven die stallen bestaan. Hebben zij geen klanten meer, dan moeten ze gaan nadenken en stallen omtoveren tot loopstallen. Paddock paradise, actief stal, etc. Zolang geld blijft binnen stromen gebeurt dat niet.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:10

Er zijn misschien minder stallen waar ze lang buiten komen dan meer stallen, maar ze zijn er wel.
Ik heb zelf een jaar moeten wachten tot er op zo'n stal een plekje vrij kwam.
Je kan dan beter gaan zoeken, en op wachtlijsten staan dan er niets aan doen.
Ik geef eerlijk toe, ik had mijn pony ook op een stal staan waar ze maar een uurtje buiten kwam.
Ook omdat er niet veel stallen zijn waar ze langer buiten staan, dus toen ben ik gaan wachten.
Het is niet onmogelijk, als je je er maar voor in zet ;)

Je kan er een hengstenketting om doen, maar dat is een tijdelijke oplossing.
Je paard geeft aan dat ie naar buiten wil, wat logisch is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:14

Heel simpel: Nieuw paard kopen.