Als je dochter een paardenmeisje is....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zenaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 12:37

Oh wat veel reacties. Bedankt! Ik heb weer wat om over te denken.
Wb mijn angst, ze weet dat ik paarden eng vindt, maar inmiddels ben ik al zover dat ik ze durf te aaien. Ik maak dus vorderingen ;-) en met haar val ben ik heel rustig de bak in gelopen. En heb gewacht tot ze op kon staan. Mijn eerste reactie was wel, ze mag niet meer, maar toen ze met d'r blauwe koppie en kapotte bril toch weer opstapte en ok die brede lach weet zag, dacht ik, dit mag ik je niet afnemen.
Judo lessen krijgt ze trouwens op school sinds kort. Nooit bedacht dat dit het rijden ten goede zou komen.
We gaan doorzoeken naar een goed zittende, passende bp.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:42

Ik heb toen ik 7 was ook mijn eerste bodyprotector gekregen en wat had ik een hekel aan dat ding, maar ik moest hem verplicht aan. Nu, tien jaar later, rijd ik er altijd mee, ben hem echt al wel eens heel dankbaar geweest en de enkele keer dat ik zonder rijd, zit heel erg raar.
Je moet er aan wennen. Het is natuurlijk best wel wat wat je om je lichaam hebt zitten.

Pocca_Locca

Re: Als je dochter een paardenmeisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:52

Weet iemand hier of er nog wel eens val-training wordt gegeven op maneges? Zelf heb ik daar veel van geleerd, toen ik in de jaren tachtig op een manege in Zandvoort reed. Dat ging heel spelenderwijs, we gingen eerst oefenen aan de hand van de theorie, dat je, als je valt, jezelf oprolt, en de impact van de val dus " afvloeit" door dat je doorrolt. Dit is ook een heel belangrijk ding in de training van stuntmannen- en vrouwen. Volgens mij is dit iets waar best wat meer aandacht aan mag worden besteed, ik ben nu zelf moeder, en mijn dochter rijd ook, maar deze trainingen heeft zij nooit gehad, wat ik jammer vind.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:23

Hier in de rijvereniging iig wel, met maneges hebben we geen ervaring.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:30

Hier nooit een BP om eigenlijk, zeker in de bak niet (nou ben ik gestopt met rijden en doe nu voltige dus helemaal zonder cap of bp). Beter inderdaad opzoek naar goede valtraining.
Ben zonder BP een aantal keer flink hard gevallen maar op wat stijfheid voor een paar dagen na niks aan over gehouden. Het nadeel van een bodyprotector is dat je jezelf moeilijker kan oprollen om door te rollen na je val en je dus sneller plat op je rug zou vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:35

Lastig iets. Ik ben trouwens nog nooit zo gevallen waarbij een body protector mij beschermd zou hebben. Zolang ze je armen en bene niet beschermen zie ik er weinig meer waarde in.

De truck is om er altijd voor te zorgen dat je rolt wanneer je van paard afvalt ;)

Zenaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 07:56

Ze rijdt inmiddels met een bodyprotector. Vindt het lekker zitten. Zij blij, ik blij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:06

Mooi!

ElineRocco22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:10

Ik snap je zorgen, en het is een extra veiligheidsmaatregel....
maar kijk eens hoeveel mensen hebben leren paardrijden zonder een bodyprotector?
(waar ik er dus ook 1 van ben)

Ik zou jou kant van het verhaal aan haar vertellen en kijken wat ze hierop zegt.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:21

Ik heb eigenlijk nooit met een bodyprotector gereden, vroeger niet, nu niet. Wel is het bij crossen verplicht dus dan had ik er wel een om maar toch heb ik het idee dat als ik met BP rijd dat mijn evenwicht veel sneller weg is! Als het paard een keer opzij sprong lag ik er direct af, zonder BP heb ik daar totaal geen last van en zit ik veel steviger in het zadel, zelf ben ik dus niet zo'n voorstander van :)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:33

Ik ben om eerlijk te zijn ook wel benieuwd naar de gevaren van een bp. Ik ben een volwassen vrouw die veel groene/onbetrouwbare paarden rijd. Een bp leek me dus handig, maar bij nadere onderzoek bleek er geen te zijn die voorgevel en taille allebei kon beschermen. Zo'n bp had mijn ribben en zelfs rug kunnen breken. Nu ben ik goed in vallen en rollen, maar ik heb zonder bp wel al enkele ribben, heup, bekken en een ruggewervel (scheurtje) gebroken. Toch zeg ik nog steeds: liever zonder bp. Ik val minder vaak en minder heftig. Die vrijheid van bewegen vind ik enorm belangrijk.

Als het gaat om crossen/springen wordt het bij mij anders omdat het risico bij het in de hindernis klappen veel groter is. Als houdingfetisjist moet ik er wel bij zeggen dat ik een bp alleen zou aanraden bij een goede zit en houding. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt (zonder iemand aan te vallen, ik heb het puur over eigen ervaring) die vanaf het begin met bp reed en werkelijk een goede houding ontwikkelde. En houding en zit vind ik toch de ultieme "veiligheidsgordel"

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:29

tip: veiligheidsbeugels

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:34

Amalarab schreef:
tip: veiligheidsbeugels

Mee eens! Zeker bij jonge/onzekere ruiters waar de voeten te ver in de beugels gaan. Geen gevaarlijker situatie dan blijven hangen en meegesleept worden!

Zenaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 19:58

Veiligheidsbeugels; check.
Niet alleen goed voor onzekere Ruiters, maar ook voor onzekere moeders. :-)

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:04

Toen ik jonger was had ik een BP, omdat ik wel eens sprong en af en toe jonge pony's reed.
Ik vond het een vreselijk ding en heb heel wat afgezeurd of ik hem álsjeblieft nooit meer hoefde te dragen. :+
Heb er meerdere aangehad, korte modellen, zogenaamd super flexibele modellen, maar het maakte voor mij weinig verschil en ik voelde me belemmerd in m'n bewegingen.

Eén keer ben ik wel zo hard gevallen, dat ik wel geluk had dat ik er eentje aanhad ivm rugletsel wat nu beperkt bleef tot wat spierpijn.
Nu draag ik er geen meer, wel een cap en ben nu ook aan het kijken naar veiligheidsbeugels.

Misschien is zo'n airbag bodyprotector iets voor je dochter?
Heb er zelf geen ervaring mee maar lijkt me fijner zitten dan zo'n harnas om je heen. Want zo voelde het voor mij wel. :P

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:26

idd airbag protector is misschien ook en optie?