@ maybabe: het hangt vooral af van hoe je gevallen bent: impact vreemd voorwerp of gewoon de grond, impact/crush paard of niet. Waarschijnlijk zouden je rompletsels lichter geweest zijn of in het beste geval voorkomen zijn. Ivm nekletsel: dan zou je ter voorkoming al naar een nekbeschermer of een airbagvest moeten gaan kijken.
Qua nekbeschermer is een airbagvest wel het mooiste die blaast echt op om je nek. Dat is wel top.
Of een BP je volledig had kunnen beschermen kun je natuurlijk niet zeggen, kans is wel groot dat je minder letsel op je rug had gehad.. maar het blijft achteraf praten.
Cheminee
Geplaatst: 18-02-16 15:05
Ik had dit niet meer kunnen typen als ik een bodyprotector aan had 4 jaar geleden.. Mijn paard klapte omver ( voorbenen tussen de palen van een oxer in) en ik lag er half onder.. Ik kon doorrollen zodat het paard niet boven op mij kon staan.. Als ik niet had door gerold dan was hij waarschijnlijk op mijn hoofd/nek//schouderblad gaan staan.. Nu kwam ik er met een gebroken sleutelbeen vanaf..
Doorrollen is idd allerminst een probleem met een goed passende BP. Ik zou zelfs zeggen dat je er wrs geen gebroken sleutelbeen aan over gehouden had...
Irene2
Geplaatst: 18-02-16 15:46
Azmay schreef:
Ik denk dat die goedkope planken inderdaad best gevaarlijk kunnen zijn. Ik heb zelf een racesafe en merk nauwelijks dat ik hem aan heb.
exact, dit. Met een goedkope heb ik een harde kap gemaakt, door de dikte van dat ding heeft m'n nek nog meer ruimte gehad om weg te klappen.
Nu ook een racesafe en dat is echt zo'n fijn ding. Wou dat ik jaren eerder een degelijke gekocht had. (overigens heb ik nu een airjacket ook, de racesafe ligt te verstoffen)
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Geplaatst: 18-02-16 23:51
De protector waar ik mee viel is een goed passende rodney powels. En toch voelde ik hem in de weg zitten tijdens de val. Door voltige vroeger kan ik hele rare kunsten in de lucht en weet ook altijd zo te draaien dat het landingsgestel gebruikt kan worden. Soms zelfs inclusief salto en schroef. Lukt niet met een bodyprotector.
appelmoes1
Geplaatst: 22-02-16 16:46
Hey als we het erg toch over hebben.. Maakt het uit welke (merk) bodyprotector je gebruikt tijdens oefencross wedstrijden...?
Woogy
Geplaatst: 22-02-16 16:53
Ik denk dat het verschil in blessures met BP's ligt aan het type en model. Die dingen die bestaan uit twee harde dikke platen, lijken me minder fijn om mee te vallen dan de gene die naar het lijf gevormd zijn en uit veel verschillende blokken bestaan.
Probleem is vaak bij manege's dat de kids met een leenprotector rijden(en ik ben nog geen manege tegen gekomen die allerlei bodyprotectors van verschillende goede merken in alle maten had hangen voor de leen al moet ik zeggen dat ik wel een manege ken waar je air jackets kan huren!) of met een 1e de beste "goedkope" uit de plaatselijke ruitersportzaak....(zonder degelijk advies door iemand die perfect weet hoe hij hoort te zitten)
Probleem is dus niet de boydprotector zelf namelijk maar de pasvorm! Daar gaat het zo vaak op fout...
Smurf2000
Geplaatst: 23-02-16 14:48
het is niet altijd even veilig.
Woogy
Geplaatst: 23-02-16 18:13
Smurf2000 schreef:
het is niet altijd even veilig.
Want? Waarom vind je dat?
QueenMB
Geplaatst: 23-02-16 18:53
Ik hoor wel vaker van mensen dat ze een bodyprotector niet fijn vinden. Maar dit ligt bijna altijd aan:
- een bp moet goed passen. Een te lange bp raakt het zadel als je rijdt en een te korte/ kleine zit niet fijn (de vorming klopt dan niet ) en beschermt niet goed. -een goede bp is duur. Het hoeft geen rip uit je lijf te zijn, maar het kost zeker geen €20,00 -Een bodyprotector heeft tijd nodig om zich te vormen aan je lichaam. Het beste kun je gewoonweg een paar dagen bijv. tv kijken met je bp aan. - Als je gaat rijden moet de bp even warm worden. Slim is om hem al aan te doen bij het poetsen, maar de riempjes los te laten. Dan word de bp alvast warm en soepel zodat als je erop gaat, je de bp alleen nog maar even strakker hoeft te maken. - Je er een paar keer mee moet rijden om aan het gevoel te wennen.
Ik heb sinds een weekje een Rodney Powell aan... En het is wel beetje wennen (moet rechter op zitten) maar tijdens het rijden geen last dat hij in de weg zit ofzo. Als hij wat warmer wordt zit hij wel lekker dus op tijd aantrekken helpt... en als goed is vormt hij nog meer naar mijn lichaam als ik hem tenminste wel aantrek. Het voelt iig wel stuk veiliger en nu was ik al niet angstig.
dieseltje09
Geplaatst: 26-02-16 15:01
superdiego schreef:
mijn horka bodyprotector zit echt in de weg het lijkt alsof ik 1 dag rijd
Dan heb je helaas niet de juiste maat of pasvorm... Heb er 1 hangen die echt vreselijk zit terwijl ik mijn andere niet voel. De 1e hangt dus ook alleen maar in de kast overigens.
Kanto
Geplaatst: 26-02-16 15:10
.
Laatst bijgewerkt door Kanto op 08-07-24 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik denk dat dit echt heel erg ligt aan welke bp je hebt. Zelf rijd ik altijd zonder, maar op een kamp moesten wij er verplicht een dragen tijdens springen. De eerste keer had ik er eentje gehuurd die totaal niet paste en werd hierdoor erg belemmerd in mijn rijden. Tweede keer eentje gehuurd die een stuk beter paste en heb er toen ook geen last van gehad.
Denk dat dit er heel erg aan licht welke BP je draagt En tenslotte zijn ze er voornamelijk om onze organen te beschermen, dat je iets breekt Is heel sneu, maar heelt beter dan een kapot orgaan.
Een goede BP zit heel fijn, ik heb er eentje die voornamelijk gedragen word bij het mennen, dus soepel, en ik heb er alleen baat bij. Zit veel rechter, stiller. Kan prima bewegen, ook in een harde kan ik prima bewegen.
Anoniem
Geplaatst: 27-02-16 17:20
Het hangt er ook van af wat ze breken en hoe je neerkomt bij een val. Als je met je hoofd eerst tegen de vlakte komt zal de BP je niet beschermen voor nekletsel. Landt je op je rug, dan zal hij er misschien wel voor zorgen dat je slechts een kneuzing hebt en geen breuk. Daarnaast beschermt een BP niet altijd tegen letsel op zich, maar kan het wel van belang zijn in de ernst van het letsel dat je oploopt. Als ik mag kiezen heb ik liever een BP aan en een gekneusde rib dan geen BP en wie weet een doorboorde long.
Een goede BP zit als een tweede huid en mag op geen enkel vlak storend zijn. Eentje achteraan omklappen omdat hij te lang is? Schaf maar een andere aan, dit is geen passende en kan niet de genoemde veiligheid bieden. Kinderen die verzuipen in een BP omdat ie omhoog staat aan de schouders? Idem, andere aanschaffen. Is er geen maat kleiner? Bedenk dan eens of het kindje wel oud genoeg is om te rijden... Wat scheelt het om als ouder een jaartje te wachten tot ze wel in een passend maatje kunnen?
Nog zoiets, zo'n ding kopen "op de groei"... Alsjeblieft niet! Of tweedehands. Is net als met een cap, voor hetzelfde geld is er een keiharde klap mee geweest en is de bescherming binnenin stuk. Vorige week nog op een lezing over BP's, zorg dat ze er eentje hebben met een erkend (!!) keurmerk en dat ze goed onderhouden worden. De beste man vertelde dat veel moeders het ding in zijn geheel vaak in de wasmachine mikken ipv alleen de hoes. Gaat de hele beschermende vulling dus van stuk.
Ruitersport is een dure sport. Ipv altijd maar geld te pompen in de laatste leuke setjes en prullaria zouden veel mensen beter een keer goed investering in degelijk materiaal zoals een goede cap of BP.
Ik ben zelf nog nooit zo gevallen dat ik er echt wat aan heb gehad... Het beschermt je armen en benen niet dus zelf zie ik het nut er niet zo van in. Persoonlijk vind ik het niet zo lekker zitten maar ik snap dat er mensen zijn die dat wel vinden en het een veilig gevoel geeft.
Anoniem
Geplaatst: 28-02-16 19:53
Hij beschermt wel je longen, hart en maag. Toch wel kwetsbare en belangrijke organen.
Heb er eentje van Race Safe. Heeft al paar x voorkomen met eraf vallen dat ik mijn ribben breekt of andere organen beschadigd zijn. Ja, vindt het wel veilig