Mesten tijdens de proef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Mesten tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:07

Mijn paard heeft blijkbaar door dat ze bij stilstaan mag poepen. Nu mest ze dus op het moment dat stilstaan in de proef gewenst is. Soms moet ik dus wel even wachten voor mn acterwaards, haha!

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:33

Mijn merrie kan ook niet lopen en mesten. Mw is nu zo snugger dat wanneer ik het hoofdstel pak ze nog even naar haar *poepplek* loopt, gaat mesten en vervolgens bij me komt zodat ik haar kan borstelen en opzadelen :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:55

Het gaat niet alleen om de gehoorzaamheid van het paard. Tijden veranderen, welzijn van paarden wordt gelukkig een steeds grotere waarde aan toegekend. Als paarden het lastig of vervelend vinden om tijdens het lopen te mesten, dan lijkt het me erg paardvriendelijk om daar rekening mee houden. Het paard is een levend wezen met eigen behoeften en gevoelens. Die kun je tot uiting laten komen door te tonen dat je daar op anticipeert. Lijkt me een mooie toevoeging op het protocol!

marieke1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:33

inderdaad gewoon proberen door te rijden :) dan haal je betere punten, en dat is uiteindelijk je doel. natuurlijk niet kosten wat het kost doorrijden, maar probeer het ook mee te nemen in je trainingen

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:43

Dit is onder andere een reden waarom ik nooit gestart ben. Mijn paard kan ook niet lopen en poepen tegelijk.

Zelfs als ik in galop zit gaat ze vol op de rem om stil te staan om te mesten. En dan heeft vooruit meppen echt geen enkele zin hoor.
En geloof me al mijn vorige paarden moesten gewoon doorlopen, alleen mijn huidige paard kan dit ook niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:50

Vind het ook moeilijk want heb wel paarden gereden die echt moeite hebben. Maar aan de andere kant sta je ook gek te kijken als bij een wereldbekerwedstrijd bij zo'n topruiter het paard gaat stilstaan en schijten. Plus dat het tijdens een kür ook gewoon écht niet kan want de muziek loopt door.
Stilstaan wordt door de meeste juryleden niet gewaardeerd. Mijn ervaring is dat je geen strafpunten krijgt maar wel een lager cijfer. Maarja als je doorrijdt onder het mesten gaat de oefening vaak ook minder goed dus dan maakt het weinig uit qua punten. Toch laat ik ze altijd wel doorlopen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:55

Thuis staan ze stil ( idd vanwege het opruimen) op concours lopen ze door.
Heb er eigenlijk ook nog nooit problemen mee gehad eigenlijk, keertje beetje been eraan als je ze voelt afremmen om te mesten, en ze accepteren hier in ieder geval direct dat ze wel door moeten lopen.
Uiteraard hoort je paard gewoon door te blijven lopen tijdens de proef, de oefening wordt immers onderbroken/ niet correct uitgevoerd dankzij die stop, en dat mag best afgestraft worden.
Of het voor een paard soms verwarrend is? Vast wel, maar ,let's face it, dat doen we ook vaak zat op andere manieren en momenten, they will survive..

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:53

Ik neem het halthouden mee in het cijfer als vorm van verzet. Het min 2 geven wat eerder aangegeven word mag imo niet het is geen fout van het programma maar stilstaan om wat voor reden ook wordt gezien als verzet. Zie regelement wat al eerder hier geplaatst werd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:58

Poepen kan prima lopend en idd; meer dan 20s poepen kan je zelfs theoretisch gezien uitsluiting op leveren als ie daarbij stilstaat. :) Mijn paarden voelde je amper poepen dus waarom zou dat niet zonder impulsverlies enz kunnen? :? (weet niet meer wie het gezegd heeft.)
Plassen kunnen ze niet lopend dus volgens mij maken ze daar geen probleem van in de proef maar dat weet ik niet zeker, ik heb nog nooit eentje gehad die plaste in de proef. :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:04

Die knol van mij kan ik ook niet door laten lopen tijdens het poepen. Zelfs al zou ik hem helemaal in elkaar meppen met de zweep... echt niet dat hij dan door loopt hoor. Hij gaat stil staan, zet zijn achterbenen wat uit elkaar, en met een kreun komt er mest uit. Hij kan/wil het écht niet terwijl hij loopt.
Dus heb ik dat maar geaccepteerd. :') :D Dat is gewoon zijn manier van poepen.

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:04

Charlotte124 schreef:
Mijn paard mag ook altijd stilstaan tijdens het mesten, dus ook als dat een keer gebeurt in een proef, jammer dan van de punten

Ben ik de enige die denkt dat dit zonde is van het starten van een proef uberhaupt?!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:05

Tsja, dat is ieder z'n doel toch?
Als charlotte voor de fun gaat en het niet erg vindt dan is dat helemaal niet zonde zolang ze maar plezier heeft. :)

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:15

Ayasha schreef:
Als charlotte voor de fun gaat en het niet erg vindt dan is dat helemaal niet zonde zolang ze maar plezier heeft. :)

Absoluut, alleen als ik het zo lees krijg ik er echt zo'n onverschillig gevoel bij :=

Ik snap wel waarom die "regel" er is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:17

Hangt ook van je paard af. Ik rijd graag wedstrijd en ik wil het zo goed mogelijk doen maar ik heb een paard met spatjes. Als een proef helemaal de mist in gaat door zo'n spatje dan kan ik me daar echt niet druk om maken, ik maak er het beste van en klaar. Onverschillig? Goh misschien komt dat op sommigen zo over. Voor mij is het gewoon niet zo belangrijk dat ik mijn paard ga afstraffen voor iets waarvan ie niet eens beseft dat ie het gedaan heeft (weet hij veel dat het niet mag in een proef) ik corrigeer hem zoals ik in training ook zou doen en daar laat ik het bij. Ik ga hem niet extra aanpakken omdat het een proef is oid. :) zó belangrijk is het niet voor mij. :)
Wellicht is dat voor de persoon achter die reactie ook iets in die aard. :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:23

Vind dit soort topics altijd wel grappig. Eindeloze verhalen van mensen die hun paard uitgebreid laten mesten tijdens de proef, toch heb ik het nog nóóit zien gebeuren op wedstrijd dat mensen hun paard er speciaal voor laten hh ervoor in de proef en die aftrek maar voor lief nemen. Die van mij kan het beiden. Als ik in stap het voel aankomen dan zet ik 'm ff stil, maar als we aan het werk zet dan loopt ie maar door. Toen ik hem net had ging ie wel op de rem maar dat hebben we gelijk even kortgesloten ~~}> maar goed ook want hij kan soms wel 5x schijten in een uur rijden, dan blijven we aan de gang :') Hier overigens ook helemaal geen last van impuls verlies o.i.d., voel het tegenwoordig zelfs amper.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:35

wat ben ik blij met mijn pony..

die is uiterst effectief en ook nog eens schoon..

zodra je m uit de wei haalt is het laatste wat hij in de wei doet nog even mesten..
zo ook op de poetsplaats.. als hij vanuit rust op de poetsplaats beland, dan mest hij even zodra het zadel erop ligt (tenzij hij dus net al op de wei is geweest).. Zo ook als we het bos in gaan.. zodra we het bospad opdraaien, mest hij even zodat hij daarna leeg lekker kan lopen (ok en dan ergens onderweg laat hij nog wel eens wat ontsnappen, maar zonder te stoppen en zonder zelfs z'n staart maar echt op te tillen).

Is het misschien ook een gewenning van paarden die langere tijd in de wedstrijdsport hebben meegelopen misschien? dat ze effectiever zijn met mesten? In de bak wordt hierdoor ook niet of nauwelijks gemest.. Een heel enkel keertje, maar meneer heeft een manier gevonden om gewoon in zijn ontspannen werkhouding de mest eruit te gooien, hij kan het zelfs zonder zijn staart noemenswaardig op te tillen.

lol, maar het kan ook gewoon aan het karakter van mijn pony liggen hoor.. op stal liggen er smorgens standaard 2 hoopjes, keurig netjes rechts achterin bij de muur.. En in de wei zie je precies waar die van mij gemest heeft.. een rijtje hopen die langs de bosrand bij het hek geparkeerd worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:38

Dat doet mijn paard ook :) die mest áltijd met opzadelen op de poetsplaats en daarna pas weer met afzadelen of in de stal. Nooit met rijden i-de-aal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:01

Ik rijd niet officieel, maar toch vind ik het mateloos irritant als mijn paard gaat vertragen om te poepen. Van elk paard overigens. Thuis loop ik ook na het rijden de hele bak door om de stront op te ruimen, maar liever dat dan de paarden die op de rem gaan.

Op de manege wordt het juist aangeleerd/ gestimuleerd. Dan heb je in de groepslessen ook wel eens dat er dan tijdens de galop plots een paard op de hoefslag stil gaat staan en er niet vanaf te krijgen is. Erg gevaarlijk en onhandig vind ik dat.. En omdat mij altijd is geleerd dat ze ook tijdens het lopen kunnen poepen accepteer ik het stil staan van geen enkel paard. Als ik dan een keer op een manege paard rijdt die wel stil wilt staan, prima (het is ze tenslotte geleerd), maar niet op de hoefslag, we gaan pas stilstaan als ik het zeg (en nee, dan rijdt ik echt niet nog 3 rondjes door, maar wel van de hoefslag af tot ik niemand hinder met mijn ongeplande halthouden).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:08

saphire schreef:
Ayasha schreef:

Absoluut, alleen als ik het zo lees krijg ik er echt zo'n onverschillig gevoel bij :=

Ik snap wel waarom die "regel" er is.

Dat is gewoon de gok die je neemt. Mijn merrie mestte vorige keer gelukkig op de trailer, nou, fijn, dan is het eruit. 63 en 64% gereden in de proef (twee juryleden op een proef).

Maar ik ga haar ook niet in elkaar meppen 'zodat de jury maar denkt dat ik er wat aan doe', ten eerste is het compleet nutteloos want ze kan gewoon niet lopend mesten, al steek je er een bom onder aan, ten tweede riskeer ik diskwalificatie wegens wreedheid en nog terecht ook.

Ga ik op wedstrijd en moet ze in de proef, so be it. Dat is dan een verpeste proef.
Ik ga een paard wegens zoiets niet permanent thuis houden van concours, hoe groot is de kans dat ze net die vijf minuten in de proef moeten mesten?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:12

Ik ga hier waarschijnlijk de enige zijn, maar ik ben blij dat mijn paard stilstaat tijdens het mesten :D
Mijn paard kan het wel hoor, vroeger als we gingen wandelen dan mestte ze onderweg heel dikwijls, en dat voelde je ook niet. Maar toen was ze ook zo opgejaagd en gestrest dat het meer mesten van de stress was dan omdat ze nodig moest. Als we nu buiten gaan wandelen dan stopt ze tenminste even om te mesten (toch een teken van ontspanning in mijn ogen).

Ik kan best begrijpen dat een paard het kán, daar niet van, maar eerlijk gezegd heb ik mijn paard in al die jaren dat ik haar heb, nog nooit al lopend weten poepen in de wei... Het lijkt me ook heel onaangenaam, gelukkig rijd ik geen wedstrijden en maakt mijn lesgeefster er geen probleem van.
Natuurlijk moet ze niet overdrijven he, mijn merrie is een volbloed dus die heeft alles nogal snel door, 3x op hetzelfde punt aandraven dan merk je dat ze de 4de x ook wel vertrekken. Dus als ze 1 of 2 keer stopt om te mesten in het begin van de les dan wordt dat getolereerd. Daarna hoeft ze ook niet zomaar te stoppen.

Teckel_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:38

josien_m_ schreef:
Het gaat niet alleen om de gehoorzaamheid van het paard. Tijden veranderen, welzijn van paarden wordt gelukkig een steeds grotere waarde aan toegekend. Als paarden het lastig of vervelend vinden om tijdens het lopen te mesten, dan lijkt het me erg paardvriendelijk om daar rekening mee houden. Het paard is een levend wezen met eigen behoeften en gevoelens. Die kun je tot uiting laten komen door te tonen dat je daar op anticipeert. Lijkt me een mooie toevoeging op het protocol!

ben ik het helemaal mee eens.een paard moet ook gewoon paard kunnen zijn, de ene kan makkelijk doorlopen, de ander niet, vind het zelf oneerlijk om ze er toe te 'dwingen'.
ik heb het vroeger 1 keer gehad tijdens een proef (10 jaar geleden) en ik groette even verontschuldigend naar de jury en reed weer verder, geen minpunten of wat dan ook gehad. gewoon een 6, (een terrechte 6 voor de desbetreffende oefening.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:40

Urielle schreef:
Dat is gewoon de gok die je neemt. Mijn merrie mestte vorige keer gelukkig op de trailer, nou, fijn, dan is het eruit. 63 en 64% gereden in de proef (twee juryleden op een proef).

Maar ik ga haar ook niet in elkaar meppen 'zodat de jury maar denkt dat ik er wat aan doe', ten eerste is het compleet nutteloos want ze kan gewoon niet lopend mesten, al steek je er een bom onder aan, ten tweede riskeer ik diskwalificatie wegens wreedheid en nog terecht ook.

Ga ik op wedstrijd en moet ze in de proef, so be it. Dat is dan een verpeste proef.
Ik ga een paard wegens zoiets niet permanent thuis houden van concours, hoe groot is de kans dat ze net die vijf minuten in de proef moeten mesten?

Dat kan tegenvallen hoor, hier eentje die elke proef mest. Hij blijft wel gewoon braaf doorlopen (je voelt het amper) maar op vrijwel elk filmpje mest ie. :+

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:50

Mensen die hun paarden dóór 'the call of nature' heenslaan zouden ze echt hun paard moeten afpakken. Wat een dierenmishandeling. :r

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:54

Uhm doel je dan op het effectief half in elkaar slaan of doel je dan op iedereen die zijn paard leert doorlopen tijdens het mesten?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:57

269_life schreef:
Mensen die hun paarden dóór 'the call of nature' heenslaan zouden ze echt hun paard moeten afpakken. Wat een dierenmishandeling. :r

Beetje overdreven niet? Een paard zn call of nature is sowieso niet om springpaard of dressuurpaard te worden. Maar dat noemen we ook geen mishandeling toch?
Consequent je paard door laten lopen tijdens het een proef wil niet zeggen dat ze er doorheen geslagen worden.
Volgens mij zeggen de bokkers waarbij hun paarden het niet lukt om door te rijden juist dat ze hun paard stil zetten.