Schoensmeer op leren rijlaarzen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:38

Doekjes van de Action zijn inderdaad ideaal, daar neem ik mijn laarzen dus iedere keer mee af na het rijden.
Ik moet zeggen dat mijn laarzen (Petri Coventry) er nog perfect uitzien, en dat na bijna 2 jaar intensief gebruik. Dus zo slecht kan het ook weer niet zijn.

R12312

Re: Schoensmeer op leren rijlaarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:42

Maar je kunt toch ff buiten gaan staan als je dat spul verwarmd? Hoeft toch niet perse in stal?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:55

Bij ons op stal heerst algeheel rookverbod, behalve in de rokershoek. Maar denk dat ze me daar ook zien aankomen, blikje kiwi aansteken/in de fik is toch wel 'iets' anders dan een sigaret. En met alle houtwerk en her en der losse strootjes zou ik het niet eens durven als het wel mocht.

En gezien jonge bokkers die meelezen wijs ik liever te vaak op het gevaar van open vuur dan te weinig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:24

Ik denk dat ik het binnenkort gewoon ga proberen. Heb in feb tijd genoeg na mijn operatie dus dan zullen we merken hoe het wordt. To be continued. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:48

Je hoeft het ook echt niet in de fik te steken. Het is zo als het is gewoon prima schoensmeer dat bij netjes uitpoetsen gewoon keurig glanst en beschermt.
Dat verbranden levert enkel die enorme hoogglans die je bij dagelijks gebruik toch zo niet meer ziet door stof.
Is meer een wedstrijd dingetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:01

Nou ik ga me eraan wagen hoor. Heb net de laarzen gepakt en eerst schoongemaakt, daarna met blanke laarzenwas van Mondoni behandeld. Morgen ga ik dat oppoetsen met een doek en daarna de Kiwi schoenpoets erop doen. Voor en na foto's met de laarzenwas:

Afbeelding
Afbeelding

Allemaal bij elkaar:
Afbeelding

Ziet er dus al een stuk beter uit. Ben benieuwd hoe het morgen zal zijn. Foto's zijn helaas wat overbelicht maar het is beter dan niets. :)

Vivavinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:07

Ons is juist bij de aanschaf van de rijlaarzen (Derby's) gezegd de laarzen aan de binnenkant niet in te vetten of in te smeren met schoensmeer.
Slechts afnemen... De rest van de laars wel weer, daarna afnemen met een panty :D gaan ze mooi van glanzen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:28

Vivavinc schreef:
Ons is juist bij de aanschaf van de rijlaarzen (Derby's) gezegd de laarzen aan de binnenkant niet in te vetten of in te smeren met schoensmeer.
Slechts afnemen... De rest van de laars wel weer, daarna afnemen met een panty :D gaan ze mooi van glanzen!

Daar hoor ik nu verschillende meningen over. Weet je toevallig wat er mis gaat als je de binnenkant behandelt met schoensmeer?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:35

Sizzle schreef:
Laarzen zijn gewoon schoenen.
Schoensmeer is juist veel beter dan vetten aangezien je laarzen daar veel te hard van slijten.

Precies! Dit dus. Schoen smeer is veel beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:46

Daar was ik idd al achter, nu moet ik nog weten of het ook op de binnenkant kan. Dan kan ik daarna beginnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:58

Ik deed de binnenkant van mijn laarzen met schoensmeer. Wel erg weinig, want het slijt er toch zo weer af. Maar dat deel moet imo ook behandeld worden, dus deed ik het zo :P.

Mijn laarzen zijn inmiddels 8 jaar oud en nog pikzwart. Ik gebruik ze dan ook enkel om te rijden en maak ze na het rijden meteen schoon met een vochtige doek :). Dan is het smeren met schoensmeer 1x in de twee/drie maanden voldoende :).

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:04

Leerverf! Er bestaat verf die het leer kleurt als ik het goed heb indringverf van hg! Er loopt een topic over op bokt.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:06

Ik doe altijd mijn zwarte Derby's met schoensmeer poetsen.
eerst even met een sopje (groen zeep ofzo) de viezigheid er af met een sponsje. Als ze droog zijn vet ik ze met een oude theedoek dik in met zwarte schoensmeer, met een zachte borstel wrijf ik dit uit, en poets ze na met een panty. Ze glimmen dan als een spiegel, en zien er na bijna 7 jaar intensief gebruik nog perfect als nieuw uit!!
Mijn blauwe laarzen poets ik altijd met blanke schoensmeer, of leerolie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:08

Bedankt voor jullie reacties. :) een vochtige doek, wat moet ik me daarbij voorstellen, _San87_, een vochtige handdoek of babydoekjes oid?

Leerverf begin ik liever niet aan. :o Vind dat toch behoorlijk aan de prijs en mijn budget is niet oneindig helaas.

Moet ook wel voorzichtiger met m'n laarzen omgaan want ik behandel ze niet helemaal hoe het hoort. :(:) Ik mestte er voorheen paddocks en stallen mee uit, liep mee in de lessen als begeleider, voerde, hooide en gaf water met die dingen aan maar ze moeten toch echt wat langer mee dus dat is een no go geworden. Moet nog even laarzenspanners kopen want m'n oude zijn een half jaar geleden stuk gegaan maar heb ze wel nodig. Ga ze zometeen oppoetsen met een zachte doek. Even denken of ik ze vandaag of morgen ga 'schoensmeren'.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:20

Gewoon een lap, washandje, theedoek of handdoek, vochtig maken (niet drijfnat) en daar de vieze plekken en stof mee afnemen. Nadrogen wanneer nodig en klaar :).

Leerverf is met een goede schoenpoetsbeurt ook absoluut niet nodig. En die beschadiging aan de binnenkant houd je toch. Wrijving zorgt voor slijtage.