Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
xLes schreef:Ik heb 2 paarden gekocht en 1 verkocht.
Eerste paard, bonte merrie voor 2500€ gekocht. Niet gekeurd. Supergezond dier, in een jaar tijd geen dierenarts gezien.
Zelfde paard verkocht als wandelpaard voor 2000€. Had een te moeilijk karakter voor een angsthaas als ik. Keuren mocht maar op kosten koper. Een week later is ze na 1 testritje opgehaald zonder gekeurd te zijn. Anderhalf jaar later is de nieuwe eigenaar nog zeer tevreden met het paard.
Tweede paard gekocht, die was door de verkoper recent rx gekeurd dus de cd laten nakijken door mijn eigen DA. 1 bemerking maar zolang ik er niet intensief mee zou springen zou dat geen problemen opleveren. No prob, rasechte dressuurruiter. Had die niet gekeurd geweest, had ik een klinische keuring laten doen op mijn kosten, en ja ook bij afkeuring. Die 100€ besparen mij later veel geld als hij wordt afgekeurd dus betaal ik met plezier.
Nu is het wel zo, een kleine onregelmatigheid en ik neem het paard niet. Als ik twijfel ga ik naar de volgende. Heb tijdens mijn zoektocht een keuring geannuleerd omdat het paard de dag na het testrijden mank stond en dat langer dan een week geduurd heeft.
isabel_94 schreef:Ik zou 'm wel altijd röntgenologisch laten keuren, maakt me niet uit of het paard 2000 of 5000 kost. Als je die 500 extra niet over hebt voor een gezond paard moet je m.i. niet beginnen aan een paard.
troi schreef:Ooit was het bij klinische afkeuring kosten verkoper, om te verkomen dat een afgekeurd paard eindeloos herkeurd wordt door steeds nieuwe kopers in de hoop dat het dier er uiteindelijk een keer wel door komt. Dat flik je als verkoper niet als het op je eigen kosten is. Maar helaas wordt deze 'gentlemans agreement' steeds zeldzamer. Voor mij was het een dealbreaker.
Ik vind het simpelweg verdacht, om bovenstaande reden.
Rx vind ik trouwens wel ok op kosten koper!
Ga je eerder naar de 10.000 kan ik het me wel voorstellen.
Heb door DA's in de omgeving al te veel paarden geforceerd zien worden. Dat stond ook gewoon in mijn advertentie met de merrie. Dat buigproeven in 90% vd DA's een no go zou zijn. Ik ken maar een paar DA's die ik daar mee vertrouw nl. Babootje schreef:xLes schreef:Ik heb 2 paarden gekocht en 1 verkocht.
Eerste paard, bonte merrie voor 2500€ gekocht. Niet gekeurd. Supergezond dier, in een jaar tijd geen dierenarts gezien.
Zelfde paard verkocht als wandelpaard voor 2000€. Had een te moeilijk karakter voor een angsthaas als ik. Keuren mocht maar op kosten koper. Een week later is ze na 1 testritje opgehaald zonder gekeurd te zijn. Anderhalf jaar later is de nieuwe eigenaar nog zeer tevreden met het paard.
Tweede paard gekocht, die was door de verkoper recent rx gekeurd dus de cd laten nakijken door mijn eigen DA. 1 bemerking maar zolang ik er niet intensief mee zou springen zou dat geen problemen opleveren. No prob, rasechte dressuurruiter. Had die niet gekeurd geweest, had ik een klinische keuring laten doen op mijn kosten, en ja ook bij afkeuring. Die 100€ besparen mij later veel geld als hij wordt afgekeurd dus betaal ik met plezier.
Nu is het wel zo, een kleine onregelmatigheid en ik neem het paard niet. Als ik twijfel ga ik naar de volgende. Heb tijdens mijn zoektocht een keuring geannuleerd omdat het paard de dag na het testrijden mank stond en dat langer dan een week geduurd heeft.
Als een paard een jaar lang geen DA heeft gezien, wil dat nog niet zeggen dat het supergezond is. Sommige risico's die je op jonge leeftijd al kunt zien, leveren soms pas jaren later een echt probleem op.
Als jouw bedoeling met een paard is te kopen en te verkopen, dan kan ik me best voorstellen dat je niet RX gaat keuren als het paard in de lagere prijsklasse zit. Maar koop je een paard met de bedoeling het verder op te leiden in de sport, dan is het toch heel vervelend als je na een aantal jaren - net lekker op weg naar het Z - moet constateren dat je paard stuk gaat op iets dat je had kunnen voorzien als je RX gekeurd had.
paardjes123 schreef:Ik heb recent een paard gekocht en in de onderhandeling gezegd dat ik het paard voor een x bedrag wilde kopen inclusief positieve keuring door de dierenarts. Bij afkeuring ging de koop niet door en kosten voor verkoper.
Ik heb ook meer vertrouwen in een verkoper die de kosten opzich wil nemen bij afkeuring
xLes schreef:Tsja zijn paarden in een goedkope prijsklasse he... Als je naar het Z wilt rijden pak je wel een beter paard. Daar hadden beide paarden lang niet de mogelijkheden voor. Als mijn huidige ooit een L proef loopt ben ik al heel content.
Een duur sportpaard zou ik ook rx gekeurd willen hebben... Maar eentje van 2000€ waarvan ik op voorhand al weet dat hij zelfs gezond de capaciteit niet heeft om hoog te komen, nee daar begin ik niet aan. En de koper van mijn vorig paard mocht van mij dat paard van kop tot staart op de foto gezet hebben, maar op zijn kosten. Ik ga niet voor 500€ of meer aan foto's laten maken terwijl ik het paard voor max 2000€ wegkrijg (wandelpaard met 0,0 capaciteiten voor eender welke sport - heb zowat elke sporttak geprobeerd met haar)
Sizzle schreef:Knert, dat had jou niets gekost aangezien je zelf al weet dat het paard gezond is. juist in zo'n situatie kun je vrij makkelijk aanbieden dat de kosten bij afkeuring voor jou zijn. Je weet immers dat je gezond materiaal aanbiedt.
) Sizzle schreef:Knert, dat had jou niets gekost aangezien je zelf al weet dat het paard gezond is. juist in zo'n situatie kun je vrij makkelijk aanbieden dat de kosten bij afkeuring voor jou zijn. Je weet immers dat je gezond materiaal aanbiedt.
Huppeltje007 schreef:Sizzle schreef:Knert, dat had jou niets gekost aangezien je zelf al weet dat het paard gezond is. juist in zo'n situatie kun je vrij makkelijk aanbieden dat de kosten bij afkeuring voor jou zijn. Je weet immers dat je gezond materiaal aanbiedt.
Dat is dus het probleem wat ik eerder aangaf. Wat de ene dierenarts prima foto's vindt, kan een andere als niet acceptabel beschouwen.
Brainless schreef:[***] schreef:Wettelijk gezien ben je op dat moment dus geen koper en zou je ook de keuring niet hoeven te betalen??!!
Koper:
Iemand die koopt of wenst te kopen.