keuren kosten koper??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huppeltje007

Re: keuren kosten koper??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:47

Bij een paard dat nog nooit gekeurd is, was het ooit vrij gebruikelijk dat de koper de keuring betaald bij goedkeuren en de verkoper bij afkeuren.
Als het paard al wel gekeurd is en je wilt hem over laten keuren, dan is het sowieso vrij normaal dat je het zelf betaald.

Het probleem tegenwoordig is, dat er verschillende dierenartsen (in en buiten Nederland) die een paard niet meer goed durven keuren. Bij elk minimaal vlekje of haakje, dat een andere dierenarts als een 1-2 of 2 zou beoordelen, maken zij een 3 of meer van. Beter afkeuren dan later een rechtzaak aan de broek, is hun beredenering. Als je deze door hen afgekeurde paarden laat keuren door echte gerenomeerde klinieken of dierenartsen blijkt het mankement zo minimaal dat het paard er nooit last van gaat krijgen en dus een positief aankoopadvies gegeven kan worden.
Deze bange dierenartsen maken wel de handel kapot en zorgen er dus voor dat je steeds vaker zelf je aankoopkeuring moet gaan betalen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:58

Ik heb recent een paard gekocht en in de onderhandeling gezegd dat ik het paard voor een x bedrag wilde kopen inclusief positieve keuring door de dierenarts. Bij afkeuring ging de koop niet door en kosten voor verkoper.
Ik heb ook meer vertrouwen in een verkoper die de kosten opzich wil nemen bij afkeuring

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:58

Ik heb 2 paarden gekocht en 1 verkocht.

Eerste paard, bonte merrie voor 2500€ gekocht. Niet gekeurd. Supergezond dier, in een jaar tijd geen dierenarts gezien.

Zelfde paard verkocht als wandelpaard voor 2000€. Had een te moeilijk karakter voor een angsthaas als ik. Keuren mocht maar op kosten koper. Een week later is ze na 1 testritje opgehaald zonder gekeurd te zijn. Anderhalf jaar later is de nieuwe eigenaar nog zeer tevreden met het paard.

Tweede paard gekocht, die was door de verkoper recent rx gekeurd dus de cd laten nakijken door mijn eigen DA. 1 bemerking maar zolang ik er niet intensief mee zou springen zou dat geen problemen opleveren. No prob, rasechte dressuurruiter. Had die niet gekeurd geweest, had ik een klinische keuring laten doen op mijn kosten, en ja ook bij afkeuring. Die 100€ besparen mij later veel geld als hij wordt afgekeurd dus betaal ik met plezier.
Nu is het wel zo, een kleine onregelmatigheid en ik neem het paard niet. Als ik twijfel ga ik naar de volgende. Heb tijdens mijn zoektocht een keuring geannuleerd omdat het paard de dag na het testrijden mank stond en dat langer dan een week geduurd heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:30

xLes schreef:

Eerste paard, bonte merrie voor 2500€ gekocht. Niet gekeurd. Supergezond dier, in een jaar tijd geen dierenarts gezien.

Zelfde paard verkocht als wandelpaard voor 2000€. Had een te moeilijk karakter voor een angsthaas als ik. Keuren mocht maar op kosten koper. Een week later is ze na 1 testritje opgehaald zonder gekeurd te zijn. Anderhalf jaar later is de nieuwe eigenaar nog zeer tevreden met het paard.

Tweede paard gekocht, die was door de verkoper recent rx gekeurd dus de cd laten nakijken door mijn eigen DA. 1 bemerking maar zolang ik er niet intensief mee zou springen zou dat geen problemen opleveren. No prob, rasechte dressuurruiter. Had die niet gekeurd geweest, had ik een klinische keuring laten doen op mijn kosten, en ja ook bij afkeuring. Die 100€ besparen mij later veel geld als hij wordt afgekeurd dus betaal ik met plezier.
Nu is het wel zo, een kleine onregelmatigheid en ik neem het paard niet. Als ik twijfel ga ik naar de volgende. Heb tijdens mijn zoektocht een keuring geannuleerd omdat het paard de dag na het testrijden mank stond en dat langer dan een week geduurd heeft.

Als een paard een jaar lang geen DA heeft gezien, wil dat nog niet zeggen dat het supergezond is. Sommige risico's die je op jonge leeftijd al kunt zien, leveren soms pas jaren later een echt probleem op.
Als jouw bedoeling met een paard is te kopen en te verkopen, dan kan ik me best voorstellen dat je niet RX gaat keuren als het paard in de lagere prijsklasse zit. Maar koop je een paard met de bedoeling het verder op te leiden in de sport, dan is het toch heel vervelend als je na een aantal jaren - net lekker op weg naar het Z - moet constateren dat je paard stuk gaat op iets dat je had kunnen voorzien als je RX gekeurd had.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:54

isabel_94 schreef:
Ik zou 'm wel altijd röntgenologisch laten keuren, maakt me niet uit of het paard 2000 of 5000 kost. Als je die 500 extra niet over hebt voor een gezond paard moet je m.i. niet beginnen aan een paard.

dat vind ik een hele rare opmerking..

als mijn paard wat mankeert en ik kan het voor 1000-1500 euro oplossen, dan gebeurt dit.
Als ik redelijkerwijs kan voorkomen dat ik puinzooi koop, dan zal ik dat zeker doen.
Vandaar dat ik op het moment van aankoop klinisch heb laten keuren.. Voor zover op het oog te zien, is het paard gezond, prima. Mocht er dan later een gebrek komen of zichtbaar worden dat ik had kunnen zien als ik foto's had laten trekken, prima, dat is dan mijn eigen risico.

Jij zegt nu, wie het risico wil nemen om zonder foto's aan te kopen als het het goedkopere segment betreft, moet niet beginnen aan paarden?

ik denk dat je twee dingen verward..
Het niet kunnen doen en daarom in goedkoop segment kopen plus geen foto's want dat is te duur..
v.s.
goed selecteren, een wel overwogen keuze maken op basis van wat je voor je hebt, wat je doelen zijn en op basis van wat je weet/te weten bent gekomen over dit dier.

Nee ik ga geen paard keuren van 2000 euro, mijn pony was iets over de 3000 en ook die heb ik niet op de foto gezet, zelfs de foto's niet opgevraagd van het jaar ervoor.. Beest liep prima, heeft aantoonbaar in de sport gelopen, is vriendelijk en volkomen vertrouwd, plus kwam klinische keuring glansrijk door..

Dan moet ik niet aan een paard beginnen omdat ik niet uit wil sluiten dat er mogelijk ergens iets in zijn lijf zit waar nog niets van te zien of te merken is? Mijn pony hoefde niet de verzekering in, dus ook daarvoor hoefde er geen foto's getrokken te worden..

Vind het daarom heel raar dat je op basis van de keuze wel of geen foto's maken kunt beslissen of ik wel of niet aan een pony had moeten beginnen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:03

troi schreef:
Ooit was het bij klinische afkeuring kosten verkoper, om te verkomen dat een afgekeurd paard eindeloos herkeurd wordt door steeds nieuwe kopers in de hoop dat het dier er uiteindelijk een keer wel door komt. Dat flik je als verkoper niet als het op je eigen kosten is. Maar helaas wordt deze 'gentlemans agreement' steeds zeldzamer. Voor mij was het een dealbreaker.

Ik vind het simpelweg verdacht, om bovenstaande reden.

Rx vind ik trouwens wel ok op kosten koper!

Hier ben ik het volkomen mee eens :o
Voor mij ook een breekpunt voor de koop van een paard.
Rontgen vind ik ook voor de koper.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:06

Ik vind het heel normaal als je zelf de kosten betaalt voor het keuren.

Jij bent degene die het paard gekeurd wil hebben, daarmee ben jij de opdrachtgever voor het uitvoeren van een keuring en daar betaal je dan ook voor. Ongeacht of de keuring positief is, je betaalt imo voor het keuren en niet voor de uitslag.
Het argument dat het anders een duur grapje wordt als er 10 paarden afgekeurd worden, tja, dat is je eigen keus..
Waarbij het dan wel zo is dat het keuringsrapport en de foto's zijn voor de opdrachtgever. Mocht de eigenaar van het paard ook het rapport en de foto's willen hebben, prima, maar dan mag degene meebetalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:10

Hier is het simpel; Onder de 4000 euro ga ik geen keuring betalen. Wil je keuren: ga je gang maar op eigen kost. :) Ga je eerder naar de 10.000 kan ik het me wel voorstellen.
En ik doe er nog een schepje boveop: buigproeven mogen hier onder geen enkele voorwaarde gedaan worden door een voor mij onbekende DA en al evemin door bepaalde bekende DA's. Dan ge je maar door naar de volgende. :) Heb door DA's in de omgeving al te veel paarden geforceerd zien worden. Dat stond ook gewoon in mijn advertentie met de merrie. Dat buigproeven in 90% vd DA's een no go zou zijn. Ik ken maar een paar DA's die ik daar mee vertrouw nl.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:11

Babootje schreef:
xLes schreef:

Als een paard een jaar lang geen DA heeft gezien, wil dat nog niet zeggen dat het supergezond is. Sommige risico's die je op jonge leeftijd al kunt zien, leveren soms pas jaren later een echt probleem op.
Als jouw bedoeling met een paard is te kopen en te verkopen, dan kan ik me best voorstellen dat je niet RX gaat keuren als het paard in de lagere prijsklasse zit. Maar koop je een paard met de bedoeling het verder op te leiden in de sport, dan is het toch heel vervelend als je na een aantal jaren - net lekker op weg naar het Z - moet constateren dat je paard stuk gaat op iets dat je had kunnen voorzien als je RX gekeurd had.

Tsja zijn paarden in een goedkope prijsklasse he... Als je naar het Z wilt rijden pak je wel een beter paard. Daar hadden beide paarden lang niet de mogelijkheden voor. Als mijn huidige ooit een L proef loopt ben ik al heel content.
Een duur sportpaard zou ik ook rx gekeurd willen hebben... Maar eentje van 2000€ waarvan ik op voorhand al weet dat hij zelfs gezond de capaciteit niet heeft om hoog te komen, nee daar begin ik niet aan. En de koper van mijn vorig paard mocht van mij dat paard van kop tot staart op de foto gezet hebben, maar op zijn kosten. Ik ga niet voor 500€ of meer aan foto's laten maken terwijl ik het paard voor max 2000€ wegkrijg (wandelpaard met 0,0 capaciteiten voor eender welke sport - heb zowat elke sporttak geprobeerd met haar)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:12

paardjes123 schreef:
Ik heb recent een paard gekocht en in de onderhandeling gezegd dat ik het paard voor een x bedrag wilde kopen inclusief positieve keuring door de dierenarts. Bij afkeuring ging de koop niet door en kosten voor verkoper.
Ik heb ook meer vertrouwen in een verkoper die de kosten opzich wil nemen bij afkeuring

dat ben ik absoluut met je eens hoor..

alleen ik vind het niet meer dan billijk dat in de advertentie vermeld staat dat keuren mag k.k.

ik zelf heb ook in de onderhandelingen een andere deal gemaakt.
mede omdat ik zelf niet met aanhanger wil rijden en alles voor mij de eerste keer was..

Dus mijn afspraak was:

- keuring wordt bij de nieuwe stal gedaan, met DA die ik had gekozen (pony was dus al verplaatst)

bij afkeur:
- ik betaal de keuring, zij nemen het paard mee terug.. Ik betaal dan de keuring omdat zij de kosten van het vervoer al voor hun rekening namen.. Ze hadden er immers ook op kunnen staan dat de pony bij hen dan gekeurd werd (kleine 100 km verderop).

Bij goedkeur:
- kosten keuring ook voor mij, zij hebben het paard geleverd zonder transportkosten.

kosten voor transport hadden rond de 80 euro gelegen..
En voor mij was het ook iets meer zekerheid dat de verkoper van goeder trouw was.. Je gaat immers niet een paard verplaatsen (die dus ook nog eens stram van de trailer kan komen) als je eigenlijk al weet dat hij niet door de keuring gaat komen.

Waarom ik in beider gevallen de keuring wilde betalen, had dus te maken met het risico dat de verkoper bereid was te nemen met het paard dus onder voorbehoud al af te leveren op de nieuwe stal en daar de keuring te laten doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:24

xLes schreef:
Tsja zijn paarden in een goedkope prijsklasse he... Als je naar het Z wilt rijden pak je wel een beter paard. Daar hadden beide paarden lang niet de mogelijkheden voor. Als mijn huidige ooit een L proef loopt ben ik al heel content.
Een duur sportpaard zou ik ook rx gekeurd willen hebben... Maar eentje van 2000€ waarvan ik op voorhand al weet dat hij zelfs gezond de capaciteit niet heeft om hoog te komen, nee daar begin ik niet aan. En de koper van mijn vorig paard mocht van mij dat paard van kop tot staart op de foto gezet hebben, maar op zijn kosten. Ik ga niet voor 500€ of meer aan foto's laten maken terwijl ik het paard voor max 2000€ wegkrijg (wandelpaard met 0,0 capaciteiten voor eender welke sport - heb zowat elke sporttak geprobeerd met haar)

In principe zou ieder paard - mits gezond - Z moeten kunnen lopen. Z is de basis he? Meer niet.
Als ik het over sportpaarden heb, heb ik het over paarden die meer kwaliteit hebben dan het Z.
Maar dat terzijde.

Ook van je recreatiepaard hoop je dat ie gezond blijft. En niet dat hij met 8 jaar HKO heeft, of vuile spat of iets anders waar je ze voor naar de slager kunt brengen. Iets dat je had kunnen zien als je foto's had laten maken.
Voor mij dus ongeacht de prijs gaat hij op de foto; kosten verkoper bij afkeuren. En idd betaal ik dan liever iets meer. Als een paard een bemerking heeft op een foto wil dat ook helemaal nog niet zeggen dat ik hem niet zou kopen.
Ik heb ooit een pony gehad - ook niet op foto laten keuren. Ging met een jaar of 8 kreupel op artrose aan het straalbeen. Geen HKO maar aan de zijkant. Hij liep altijd zonder ijzers, had prachtige voeten. Had ik geweten dat hij daar een risico had (omdat het straalbeentje aan de zijkant niet helemaal glad was) had ik hem op ijzers gezet met een flinke opzet en zo gehouden. Dan had namelijk de artrose daar kunnen voorkomen.
Soms is het beter te weten wat er zit en kun je met goed management problemen voorkomen.

En ja, in de lagere prijsklasse kom je nu eenmaal vaak paarden tegen die wat hebben.
Maar ik koop liever op voorhand geen problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:33

Tja eigenlijk zal je er gewoon afspraken over moeten maken met de verkoper.

Maar eigenlijk zegt de zin "keuren mag op kosten koper" ook al heel wat. Want als "eventuele" koper ga je een afgekeurd paard toch niet kopen?

Wettelijk gezien ben je op dat moment dus geen koper en zou je ook de keuring niet hoeven te betalen??!!

Gewoon vooraf duidelijk afspreken en als je het niet met de verkoper eens wordt, gewoon lekker verder zoeken naar een verkoper waar je wel afspraken mee kunt maken die beide aanstaan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:35

Je doet keuringen omdat je risico's wilt verkleinen. Bij een goedkoper paard is het risico kleiner en dus de vraag of je dat extra uit wilt geven. Het is volgens mij net als met verzekeringen: je verzekert alleen dat wat je zelf niet zou kunnen betalen, anders sponsor je alleen de verzekering maar.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:37

Mijn vorige merrie heb ik laten keuren om er zeker van te zijn dat ze goed was voor het inrijden. Omdat ze veel te klein voor mij bleef had ik voor aanvang van het inrijden en keuren ook door dat ik haar ging verkopen.

Er gingen 3 maanden overheen. Daarna wilde menig koper een vers keuringsrapport. Prima maar die betaal ik niet. Had er al 1 betaald en daar scoorde zij alles op hoogst haalbare. Uiteraard geef ik alles mee voor eventuele 2nd opinieonderzoek bij da naar keuze.

Maar vaak liep het stuk op stokmaat.. Zoals ik zei, ze was best klein. Dus had ik telkens mijn keuringsrapporten moeten verversen. Dikke doei.

Achteraf had mij dat dus bijna 4x een rapport gekost. Omdat men een jong rapport wil hebben.

De uiteindelijke koper heeft het zelf betaald. Ook alle eerdere gegevens meegegeven. Vlag en wimpel geslaagd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:40

Knert, dat had jou niets gekost aangezien je zelf al weet dat het paard gezond is. juist in zo'n situatie kun je vrij makkelijk aanbieden dat de kosten bij afkeuring voor jou zijn. Je weet immers dat je gezond materiaal aanbiedt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:42

O maar daar zou ik een minder probleem mee hebben Knert. Mij gaat het iig om een RX rapport. Die blijven wel even geldig. Is ie wat ouder dan weet je in ieder geval wat over het paard. Zou ik dan nog keuren heb ik er niet zo'n probleem mee om dat dan over te doen, of in ieder geval een aantal foto's als er twijfel is.
Klinisch vind ik wel meer een probleem. Dat is toch vaker echt een momentopname.

Huppeltje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:46

Sizzle schreef:
Knert, dat had jou niets gekost aangezien je zelf al weet dat het paard gezond is. juist in zo'n situatie kun je vrij makkelijk aanbieden dat de kosten bij afkeuring voor jou zijn. Je weet immers dat je gezond materiaal aanbiedt.

Dat is dus het probleem wat ik eerder aangaf. Wat de ene dierenarts prima foto's vindt, kan een andere als niet acceptabel beschouwen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:47

[***] schreef:
Wettelijk gezien ben je op dat moment dus geen koper en zou je ook de keuring niet hoeven te betalen??!!

Koper:
Iemand die koopt of wenst te kopen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:53

Ik koop mijn paarden altijd ongekeurd. Nu gaat het ook niet om dure paarden.
Ik laat ze wel klinisch keuren, maar dat is ook alles.
Foto's zeggen niets over de toekomst van het paard. Hoewel men dat in de regel wel denkt. Ik ken heel veel paarden met afwijken op de foto en nergens last van hebben. Andersom komt ook heel veel voor.
Het blijft altijd een gok.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:58

Heb er bij vorige ronde (en mijn enigste ronde paard zoeken en kopen) 1 laten keuren die afgekeurd werd (dat heet ik heb daar de keuring laten stoppen), koste 3500, maar aangezien ik hier al eentje had staan die nog wel voor recreatie geschikt was maar niet om nog lekker endurance en Z2 mee te starten, wou ik toch wel wat meer zekerheid.
Dus foto's.. klinisch was ie helemaal goed, op de foto helaas.. straalbenen klasse 3.. 5 jarige die nog niet veel had gedaan, dat durfde ik dus niet aan.
Paard overigens gewoon later verkocht aan iemand die dat dus niet weet. (heeft hem niet op de foto laten zetten) En hoeft gelukkig nooit iets te gaan betekenen, alleen vond ik het een te groot risico.

Ook als ik een recreatie paard koop, wil ik er graag 1 die heel is, want ik investeer daar toch tijd, geld en emoties in, beetje balen als ie dan in notime stuk is aan iets wat ik had kunnen weten.
En ja, ze kunnen vandaag allemaal nog op een weidepaal terecht komen of koliek krijgen weet ik ook.
(of je eigen fok, tumoren :( )

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:09

Sizzle schreef:

Keuren blijft een moment opname. Hoe je het ook went of keert. Ik weet dat ik er niets raars mee deed. Ik ging er ook zelf nauwelijks op ivm belasting. Ik zocht een kleine ruiter.

Maar wat zo'n dier tussentijds op de weide Doet? Geen idee. Aan sommige sporen te zien, best wild.

Dus nee, die garantie kan ik nooit 100% geven. Maar blijf ook ook niet aan het keuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:14

Ik zou mij behoorlijk slecht voelen als ik een koper op zijn kosten laat keuren en dan blijkt dat mijn paard een enorm sluimerend probleem heeft om dat te zeggen: oh dat is pech voor jullie, jammer dat het je geld gekost heeft.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:15

Huppeltje007 schreef:
Sizzle schreef:

Dat is dus het probleem wat ik eerder aangaf. Wat de ene dierenarts prima foto's vindt, kan een andere als niet acceptabel beschouwen.

precies! je zult maar een keurende DA treffen die toch ineens een 3tje geeft..(ben je als verkoper mooi klaar mee) terwijl jij je paard al naar alle eer en geweten op de foto hebt gezet...(en dan..)??

Wie heeft het bij het juiste eind? foto's is niet zwart-wit beoordeling (zeker omdat we hier ook steeds meer de amerikaanse weg in slaan met de zogenaamde claim cultuur

(en ja als je er vanuit moet gaan dat een verkoper de boel bedot..heel simpel als je dat gevoel al bij iemand hebt moet je der gewoon geen paard kopen). (bovendien ik denk dat fraude eerder op stallen plaats vind dan bij een simpele particulier die eens in de 10 jaar 1x een paard verkoopt...)...

Klinische een paard niet door een buigproef krijgen is heel simpel (evenals ieder paard er doorheen krijgen ook een eitjes is). Je moet juist die balans zien te vinden als DA om een correcte buigproef uit te voeren en dat is heus niet zo makkelijk als er over word gedacht (staat je paard aan zijn been te trekken...dan is de buigproef eigenlijk als niets meer waard bv)

(mijn eigen 5 jarige ex-paard heeft al 2x een buigproef gehad echt super en super rad). Toen met de verkoop die gekeurd werd door potentiele koper kwam hij voor mij (zwaar onverwacht ineens niet met 1 been door een buigproef). (was er nog van in shock ook...had ik totaal niet zien aankomen of ook maar verwacht!).

Potentiele koper heeft die kosten van de klinische keuring wel zelf betaald (paard was rontgen sowieso wel goed), maar ik heb op mijn eigen kosten een herkeuring aangeboden (ook nog bij haar eigen DA) omdat ik opzich wel vertrouwen in het paard had dat die gewoon goed was op de buigproef.

Je raad het al bij de herkeuring daar de potentiele koper haar eigen DA! helemaal goed (en die DA heeft er flink aangetrokken omdat ze al wist dat het paard er een x niet doorheen was gekomen)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:16

Ik koop alleen wat in het verleden al is gekeurd en goed was. De keuring die ik wil laten uitvoeren, betaal ik zelf. Ik heb dan volledige vrijheid om wel of niet de koop door te laten gaan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:20

Brainless schreef:
[***] schreef:

Koper:
Iemand die koopt of wenst te kopen.

De dierenarts kent enkel de term opdrachtgever of toeschouwer. Ben jij opdrachtgever tot afname van een keuring san heb jij dus een overeenkomst met de da. Zij leveren wat en jij betaalt.

Dit kan los staan van eigenaarschap van een dier. Dus wanneer de opdrachtgever weigert te betalen kan de DA zich feitelijk niet wenden tot de eigenaar. Mits de eigenaar zelf de opdrachtgever was.