Wie moet de DA-kosten betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:26

Een deurwaarder die een debiteur op haar blauwe ogen gelooft en gaat in de richting die zij wijst?
Dat wordt een mooie boel ;)

Maar volgens mij lopen we echt een beetje teveel op de zaken vooruit :)

Nies_

Re: Wie moet de DA-kosten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:33

Heel erg ver vooruit ja. TS heeft niet eens een factuur of iets in die richting gehad, dus voor we bij de deurwaarder komen zijn we toch al een heel stuk verder.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:41

Er komt echt geen deurwaarder bij de TS. Ze heeft met medeweten van de eiganaar van het paard de gegevens van de eigenaar van het paard verstrekt voor het opmaken van de rekening.
Daar komt de DA dan ook aankloppen. Die heeft niets te maken met dit geschil tussen TS en de eigenaar van het paard.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:13

De factuur ligt al bij de eigenaresse en die heeft zelf haar gegevens door gegeven aan de DA.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:04

Iris82 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ts heeft immers zelf nog geen factuur vd da gekregen. Dat zal eerst moeten gebeuren; rechtstreeks en niet via vriendin. Maar als je het mij vraagt, zal dat denk ik niet gebeuren.

Maar zal de DA daar uberhaupt aan meewerken denk je? DA is toch eigenlijk geen partij in de twist die ts en vriendin hebben. DA wil enkel zijn geld, factuur op naam van vriendin, telefonisch akkoord voor herstel.

Dat vriendin achteraf van mening is dat ts aansprakelijk is voor schade aan het paard wil niet zeggen dat vriendin derhalve geen betalingsverplichting aan de da heeft.

Dankje, dat bedoel ik dus precies. Factuur is verstuurd naar vriendin en niet naar ts. En dat is vast niet zomaar gegaan. Maw; vriendin van ts dient te betalen en daarna kan er evt onderling uitgevochten worden hoe of wat tussen ts en vriendin. Al zou ik, als ik ts zou adviseren, geen enkele cent daartoe bijdragen. Ze heeft de helft aangeboden, maar gezien de huidige omstandigheden zou ik dat dus intrekken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:17

anneliesdj schreef:
Dat klopt ook wel, normaal gesproken.
Maar als haar vriendin nu niet betaalt en contact heeft met de deurwaarder over het waarom, dan kan het zo zijn dat de deurwaarder ts gaat bellen om te vragen hoe het zit. Is niet hoe het zou moeten, maar het kan wel.
En als ts gewoon even een belletje doet naar de dierenarts is die kans aanzienlijk kleiner.

Sorry, maar nee dat kan gelukkig! Absoluut niet. Zou een mooie boel worden idd als een debiteur enkel met een vinger hoeft te wijzen. En stel DAT he... dan nog kan de gerechtsdeurwaarder (ik begrijp nog steeds niet waarom je dit er bij haalt. .... ?) Niets doen tegen deb nr 2 alvorens ook eerst aanmaningen te versturen en MOCHT het zover komen, zal er, indien niet wordt betaald, een nieuwe dagvaarding moeten komen en zal eerst de rechter zich over de kwestie moeten buigen.

Nogmaals, je krijgt een deurwaarder niet zomaar ineens op je stoep. Mensen die anders beweren en/of denken, lees je aub in in de materie voor dat je anderen daarmee "bang" gaat maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:22

Nies_ schreef:
Heel erg ver vooruit ja. TS heeft niet eens een factuur of iets in die richting gehad, dus voor we bij de deurwaarder komen zijn we toch al een heel stuk verder.

Dank, met alle respect overigens naar anneliesdj, maar wat een gerechtsdeurwaarder überhaupt in dit topic van doen heeft, begreep ik ook niet. Ik ga alles niet openbaar hier neer plempen, maar in dit geval is een deurwaarder heeeeeel erg ver vooruit gedacht. VEEL TE VER.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:59

JoyCiej007 schreef:
anneliesdj schreef:
Dat klopt ook wel, normaal gesproken.
Maar als haar vriendin nu niet betaalt en contact heeft met de deurwaarder over het waarom, dan kan het zo zijn dat de deurwaarder ts gaat bellen om te vragen hoe het zit. Is niet hoe het zou moeten, maar het kan wel.
En als ts gewoon even een belletje doet naar de dierenarts is die kans aanzienlijk kleiner.

Sorry, maar nee dat kan gelukkig! Absoluut niet.

Ik heb het zelf aan de hand gehad, dus het kan wel degelijk.
Niet dat er een wonder voor moet gebeuren ofzo. :O

Ver vooruit denken en alles openbaar gooien?
Ik adviseer ts alleen even te bellen met de betreffende dierenarts om eens te vragen hoe aan die kant de vork in de steel zit. Niets raars aan, beter voorkomen dan genezen.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 22:40

Wow, ik had niet zoveel reacties verwacht, haha.

Even voor alle duidelijkheid, de factuur is rechtstreeks naar de eigenares gegaan. Ik had eigenares aan de lijn toen de DA er was om te hechten. Ik vroeg aan de telefoon de gegevens van eigenares voor de factuur van de DA. De eigenares heeft deze gegevens gegeven via de telefoon, aan mij en ik heb deze luidop herhaald voor DA (ik ga niet zomaar naar iemands gegevens vragen en ik heb zelfs gevraagd of ze zelf met DA wou praten, maar wou ze niet, dat kan DA en iedereen die er was beamen). Op dat vlak lijkt me er dan ook geen enkele twijfel naar wie de factuur zou gaan. En ook DA leek het maar normaal te vinden om gegevens van eigenares te krijgen om rekening naar haar te sturen.

Nu moet ik wel zeggen dat de DA ook mijn adres nodig had om medicatie af te zetten voor desbetreffend paard (eigenares woonde namelijk te ver en kwam ook nooit naar stal en DA woont dichter bij mij dan bij stal). Maar ook deze medicatie staat gewoon op de factuur gericht aan de eigenares.

Ik neem morgen even contact op met desbetreffende DA om de situatie even uit te leggen. Al denk ik niet dat de DA mij de factuur gaat opsturen. Zou beetje vreemd zijn dat hij factuur opmaakt voor eigenares, maar als die niet betaalt, hij plots factuur gaat opmaken aan een derde. Nu ja, ik neem daarvoor wel even contact op met de DA. Even horen wat die er over te zeggen heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:50

tweety_be schreef:
Zou beetje vreemd zijn dat hij factuur opmaakt voor eigenares, maar als die niet betaalt, hij plots factuur gaat opmaken aan een derde.

Nee dat zal hij niet zomaar doen. Maar je weet niet wat die 'vriendin' zegt en jij was er natuurlijk wel bij.
Ik zou gewoon ff bellen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:33

VP -> TAO

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:45

Waarom zou je nu in hemelsnaam de DA gaan bellen? Dit is, als het inderdaad zo is afgesproken zoals je zegt, iets tussen DA en eigenaar. Nu ga jij de DA bellen en zeggen dat de eigenaar de factuur niet wil betalen? En dan? Je bent nu bezig om iets wat niet jouw probleem was wel jouw probleem te maken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:53

Niet betalen en eerder aangeven dat jij eerder geld krijgt van haar voor alle gemaakte tijd en kosten. En verder niet op in gaan. En blij zijn zo'n vriendin minder te hebben.....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:01

Volgens mij is een eigenaar van een paard altijd aansprakelijk voor schade door toedoen van het paard. Als dat dier uit zn plaat gaat zonder aanleiding die jou te verwijten valt.. dan heeft ze dus enorm pech.

Verder zou ik haar eens een berichtje doen dat als ze niet snel ophoud jij aangifte gaat doen van smaad/laster. Misschien ben je dan van het gezeik af. Ik zou zelf absoluut niet betalen!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:06

Eigenaar van het paard is aansprakelijk. Ik zou me dus niet te druk maken. Ze probeert er gewoon onderuit te komen en met heel veel smoesjes jou de schuld in de schoenen te schuiven. Ik zou gewoon nergens meer op reageren. Waarschijnlijk stopt ze dan vanzelf.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:10

gewoon laten voor wat het is. Alles blokken. Zoek het maar uit. Wat een ontzettend poedersuiker moet dit zijn voor je, zeg!!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:13

De dierenarts heeft niets aan jou info ts...niet naar toe gaan!!!

Dit is een probleem van je vriendin. Lekker negeren en in de stront laten zakken. De naam vriendin niet waard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:41

chevax schreef:
Waarom zou je nu in hemelsnaam de DA gaan bellen? Dit is, als het inderdaad zo is afgesproken zoals je zegt, iets tussen DA en eigenaar. Nu ga jij de DA bellen en zeggen dat de eigenaar de factuur niet wil betalen? En dan? Je bent nu bezig om iets wat niet jouw probleem was wel jouw probleem te maken.

Precies. Ik snap ook totaal niet waarom ts nu de DA zou moeten bellen. Ze heeft geen facfactuur ontontvangen en zal die wwaarschijnlijk ook niet ontvangen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:42

Niet bellen inderdaad. Is mij ook afgeraden.

Is een ander verhaal maar komt juridisch gezien wel een beetje op hetzelfde neer. Potentiële koper geeft dierenarts opdracht om te keuren.

Koper ziet van koop af en wil keuring op mij verhalen omdat het mijn paard is.

Heb inderdaad toen juridische bevestiging gehad dat opdrachtgever verantwoordelijk is voor de rekening en dat ik geen partij was tussen potentiële koper en dierenarts en dus beter niet kon bellen.

In dit geval lijkt mij toch dat de eigenaresse de werkelijke opdrachtgever is ook al heb jij gebeld. Zij is toch overduidelijk akkoord gegaan met de behandeling en het betalen van de rekening.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:39

tweety_be schreef:
Wow, ik had niet zoveel reacties verwacht, haha.

Even voor alle duidelijkheid, de factuur is rechtstreeks naar de eigenares gegaan. Ik had eigenares aan de lijn toen de DA er was om te hechten. Ik vroeg aan de telefoon de gegevens van eigenares voor de factuur van de DA. De eigenares heeft deze gegevens gegeven via de telefoon, aan mij en ik heb deze luidop herhaald voor DA (ik ga niet zomaar naar iemands gegevens vragen en ik heb zelfs gevraagd of ze zelf met DA wou praten, maar wou ze niet, dat kan DA en iedereen die er was beamen). Op dat vlak lijkt me er dan ook geen enkele twijfel naar wie de factuur zou gaan. En ook DA leek het maar normaal te vinden om gegevens van eigenares te krijgen om rekening naar haar te sturen.

Nu moet ik wel zeggen dat de DA ook mijn adres nodig had om medicatie af te zetten voor desbetreffend paard (eigenares woonde namelijk te ver en kwam ook nooit naar stal en DA woont dichter bij mij dan bij stal). Maar ook deze medicatie staat gewoon op de factuur gericht aan de eigenares.

Ik neem morgen even contact op met desbetreffende DA om de situatie even uit te leggen. Al denk ik niet dat de DA mij de factuur gaat opsturen. Zou beetje vreemd zijn dat hij factuur opmaakt voor eigenares, maar als die niet betaalt, hij plots factuur gaat opmaken aan een derde. Nu ja, ik neem daarvoor wel even contact op met de DA. Even horen wat die er over te zeggen heeft.

Jammer dat het zo gegaan is. Zo leer je mensen wel kennen.

De rekening gaat naar de eigenaar. adres is bekend, alles gewoon zo laten, voorval en eigenaar vergeten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:20

Je nergens druk om maken, er gaat helemaal niks gebeuren gok ik. Ik zou het laten rusten nu. Ik zou die dierenarts ook helemaal niet bellen, wat schiet je ermee op? Dat hij kan bedenken om het probleem bij jou te leggen mocht zij onverhoopt niet betalen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:34

Hoe rommelig het ook gegaan is: de DAmoet zijn geld gaan verhalen op de eigenaresse. Die is aansprakelijk en heeft geen bezwaar gemaakt tegen het inroepen van een DA, noch tegen het verstrekken van haar eigen gegevens voor de rekening van de DA (en daar zelf ook de gegevens voor verstrekt, wat heel normaal is als eigenaar van het paard).

Niemand bellen, zéker de Da niet, de rekening ligt waar hij ote liggen, bij de eigenaresse.

Er is geen énkele rechtsgrond om dit bij de TS te gaan innen.

TS is nergens aansprakelijk voor, aangezien zij alles van hanteren/rijden etc. van het paard met instemming van de eigenaresse heeft gedaan.

Het advocatengedreig van eis gewoon Dust in the Wind, het zou me zelfs verbazen als een jurist of advocaat zich hier de vingers aan zou willen branden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:31

terpentijn schreef:
TS is nergens aansprakelijk voor, aangezien zij alles van hanteren/rijden etc. van het paard met instemming van de eigenaresse heeft gedaan.

Dat het met instemming van de eigenaresse is gegaan wil niet zeggen dat ts derhalve nooit aansprakelijk zou kunnen zijn. Ik vermoed het niet in deze situatie. Maar het is eigenlijk vers twee.

Er lopen meerdere juridische aspecten door elkaar heen in dit topic terwijl ze eigenlijk apart bekeken moeten worden. De geleverde dienst van de dierenarts en de betalingsverplichting van de eigenaresse en daarnaast de mogelijke aansprakelijkheid van ts tav het omgaan met het paard waarbij schade is ontstaan.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:16

ik vind het al veelste coulant dat je uberhaupt 50% wil betalen..

zeker in dit geval!! Ik zou als eigenaresse alleen maar blij zijn dat de trainster zelf geen schade heeft opgelopen..(want dan ben je als eigenaar ook de klos)... stel dat paard had TS een flinke lel verkocht en ze had bv een breuk opgelopen etc etc.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:54

Bedankt weer voor de reacties :)

@studiemiep, dat is wat eigenaresse ook nog zei, dat ze blij was dat ik er niet op zat en dat ik niks had. Ik vind het vooral erg jammer dat het allemaal zo is gelopen. Ik heb dit echt nooit gewild.

Nou goed, ik heb contact gehad met een advocaat en die zegt dat ik me niet te veel zorgen moet maken. Allemaal chique woorden gebruikt, maar komt er op neer dat de eigenares al moet kunnen bewijzen dat ik moedwillig iets misdaan heb én niet de juiste zorgen heb verstrekt. Nou, het ging dus om een ongeluk én ik heb meteen de DA verwittigd. In dit geval heb ik dus gedaan wat van me werd verwacht.

Vandaag ook naar stal geweest en iedereen die er was (overigens mensen die met eigenares verder weinig tot geen contact hebben), was erg vriendelijk en sprak gewoon tegen me. Eigenaar van de stal heeft ook niks erover gezegd of zo, dus dat lijkt allemaal wel ok.

We zien wel hoe het verder loopt. Ik hoop alvast dat de DA gewoon zijn geld krijgt.