Geld betalen voor hooi van eigen land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:15

Ibbel schreef:
Vooruit, 32,50. Persen en wikkelen. Persen kost 17,50, en het wikkelplastic is onbetaalbaar en kost 15 euro per pak. Oppervlakte van het land maakt niet uit, kosten worden per pak gerekend.

En dan heeft deze man nog geluk dat ij geen huur voor het land hoeft te betalen.
Ik vind het dus behoorlijk aso om geld te vragen. Dat gras is nl niet van hem en toch mag hij dat voor niks hebben!!En dan nu wel geld vragen aan degene waar hij het gras van krijgt......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:24

Gillbo schreef:
Ibbel schreef:
Vooruit, 32,50. Persen en wikkelen. Persen kost 17,50, en het wikkelplastic is onbetaalbaar en kost 15 euro per pak. Oppervlakte van het land maakt niet uit, kosten worden per pak gerekend.

En dan heeft deze man nog geluk dat ij geen huur voor het land hoeft te betalen.
Ik vind het dus behoorlijk aso om geld te vragen. Dat gras is nl niet van hem en toch mag hij dat voor niks hebben!!En dan nu wel geld vragen aan degene waar hij het gras van krijgt......

Oma krijgt het gras ook gratis.. alleen vraagt hij de kosten voor het inpakken.

Ik snap dat dat in de ogen van oma vreemd is; snap ook dat hij dat wel billijk vindt.
Daarom voor het aankomende jaar duidelijk maken wat je van hem, in ruil voor het gebruik, verwacht.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:45

Waarom vraagt oma geen huur voor het land? Even rondvragen wat redelijk is voor die oppervlakte en dat gaat dan in de hooi-pot. Dan zul je wel marktconforme prijzen moeten gaan betalen gok ik zo.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:36

Brainless schreef:
44Myrthe44 schreef:
Dat denk ik zeer zeker niet.
Van een landje van 7000 m2 waar het hele jaar ook nog eens paarden op lopen kan nooit veel hooi komen. Om veel balen (en dus geld ) zal het dus niet gaan.
Bovendien bepaalt alsnog de eigenaar van het land de huurprijs. Dan zet je die toch gewoon even hoog als je voor het hooi moet betalen :)? Niks goedkoper uit :p.

Hij vraagt 10E voor een (groot) pak kuil... hun halen er 3 per winter... dus hij zou 30E moeten betalen in jou ogen?

Ik denk dat als oma er me zit, ze voor volgend jaar een betere afspraak moet maken en er niet vanuit moet gaan dat ze het hooi gratis krijgt.
Tegen die man zeggen: top dat jij het land onderhoud en zorgt dat de omheining vrij van planten/bomengroei blijft.
Ik wil in ruil voor het gebruik graag volgende winter 4 pakken van je hebben.

Dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Juist.
Dus hij is zeker niet goedkoper uit wanneer hij huur moet betalen ;)

meggiemeg

Re: Geld betalen voor hooi van eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:43

Als oma alleen de daadwerkelijke onkosten moet betalen voor het hooi vind ik het niet vreemd, als oma zelf was gaan hooien had ze die namelijk ook gehad.
Daadwerkelijke onkosten zijn voor mij: maaien-diverse keren schudden en het hooi balen en eventueel in folie inpakken.
Meer zou ze niet mogen betalen in mijn ogen omdat het tenslotte haar eigen gras is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:06

Wij hebben hier de zelfde situatie. Wij huren land voor € 100,-- per jaar en dat is ongeveer 2 HA. Buuf zet zijn koeien erop, en wij zetten onze paarden op een kleiner stukje land dat van hem is. Dat is beter voor onze sobere paarden. Hij hooit het elk jaar en de helft van het hooi is voor hem en de andere helft is voor ons.
Normaal betalen wij aan hem € 40,-- per grote ronde baal dat door hem in de ruif wordt gelegd. Het weiland was verwaarloosd dus dit jaar hadden we maar 8 balen totaal er van af gekregen waarvan dus vier voor hem en vier voor ons. Dus dit jaar hebben wij € 60,-- winst op vier balen (4 x €40,- = € 160,-- minus huur wei € 100,-- = € 60,--), een fijn stukje wei zonder dat we ons dankbaar hoeven te voelen want beiden zijn we blij met deze deal.
Of zoals we tegen elkaar zeiden dit is "gagne-gagne situation" (win-win situatie).

Hier is land zat. In NL is land schaars. Dus ik vind in jouw voorbeeld dat diegene die maait en het land gebruikt zichzelf veel te veel bedeeld. Als jullie een zelfde constructie zouden doen als wij, dus ieder de helft en hij gebruikt ook nog het land vind ik dat hij een hele mooie deal heeft. Succes ermee en hopelijk heb je iets aan dit verhaal van mij.

Om te weten over de grootte van de baal hooi: hier heb je een voorbeeld van de ruif. Een ronde baal past er als hij nieuw is precies in en we doen er met twee paarden minstens een maand mee:

Afbeelding

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:13

Ik vind het raar dat hij daar geld voor vraagt.
Ben het ook eens met een opmerking die hier gemaakt werd, dat boeren wel geld willen vangen maar nooit betalen. Dat is overal gelijk...

Dat hij een bijdrage wil voor het werk dat hij ervoor doet was op zich niet gek geweest MAAR in dit geval krijgt hij de weidegang gratis!!!
Ontzettend aso dat hij dan geld gaat vragen voor zo'n baal.

Ik zou zelf dan ook duidelijk de afspraak gaan maken, gratis weidegang in ruil voor balen in de winter.
Zo niet, dan mag hij een bedragje aan huur gaan betalen voor de weide, zodat je voor dat geld de balen in de winter kan betalen :+

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:53

Ik denk gewoon dat je hele duidelijke afspraken moet maken. Je krijgt niets voor niets in het leven.

- Ofwel beslis je dat hij het land niet meer mag gebruiken en hooi je zelf. Je hebt dan meer hooi en misschien kan je dan zelf wat hooi verkopen om uit de kosten te raken.
- Ofwel betaal je de bijdrage die hij vraagt maar dan zou ik wel de afspraak maken dat je een x aantal pakken "goed" hooi wilt voor het gebruik van de wei.
- Ofwel ...

Als je samen verder wilt moet je alles op papier zetten. Wat verwachten jullie van hem? Wat verwacht hij van jullie? Op welke manier volgen jullie de gemaakte afspraken op? Zorg gewoon voor duidelijkheid tussen beide partijen.

En als hij zijn afspraken niet nakomt (jullie hebben nog werk aan de wei) dan moeten jullie eens goed nadenken welke meerwaarde hij jullie te bieden heeft. Als je iemand land geeft om te gebruiken is het toch belangrijk om er zelf ook iets aan te hebben vind ik. Land is schaars in Nederland.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:05

Apart dat balen inwikkelen zoveel geld kost, want wij betalen voor een grote ronde baal goede kwaliteit echt geen 60-70 euro. Verre van zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:16

Hier kost het wikkelen van een baal ongeveer 20 euro. Het ligt er ook aan, laat je er 10 wikkelen kost dat per baal meer dan als je er 100 laat wikkelen.

Ik vind het raar dat hij er geld voor vraagt.
Ik ken dezelfde situatie, boer huurde een stukje wei van iemand. Gratis. Maakte er mooie pakken hooi van.
De verhuurder had wat schaapjes en wou in de winter een baal ophalen. Lijkt me dat ie dan toch gratis krijgt uit vriendelijkheid. Nope, meneer de boer zei dat deze man moest betalen.
Het volgende jaar had de boer het land niet meer, nu 'huren' wij het. Zo wordt er hier dus over zulke dingen gedacht, ik vind het dan ook onterecht dat hij er geld voor vraagt.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 10:38

Contract gaat er niet opgesteld worden mijn oma kennende ;) oa. omdat die man een vriend is van hun. Wel fijn om te horen hoe anderen er over denken :) Of oma er wat van de zomer mee gaat doen weet ik nog niet maar daar zal ik het later nog wel met haar over hebben. Ik weet al wel zeker dat oma het land niet gaat verhuren voor een bedrag omdat ze geen gedoe en gezeur wil en die man natuurlijk te vriend houden.

De kosten van het hooien en inpakken vind ik ook best hoog. Maar als ik de reacties lees kunnen de bedragen heel ver uit elkaar liggen. Ik zal eens gaan uitzoeken wat het hier kost.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:44

Een aantal jaren geleden hadden wij een man die land van ons gebruikte, voor het gebruik betaalde hij met stro.
Hij het land voor een heel seizoen (plm. 3 ha.) en wij 75 pakken stro.

Voor het gratis gebruik van het land zou zo'n constructie voor jullie ook een optie kunnen zijn, er komt geen geld aan te pas en beide partijen zijn er blij mee.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:54

Ik denk dat het niet uitmaakt hoe er zakelijk tegen aan gekeke wordt.
Oma is blij dat er iemand de wei bij houd en is bereid te betalen voot het hooien.
Zolang zij daar geen probleem mee heeft is er niks om over te discussieren.

Dat het niet erg netjes is om geld te vragen voor iets waar je zelf geen geld voor betaald dat is een ander verhaal.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:53

Hij gebruikt het land geheel gratis en haalt er ook nog hooi vanaf?

Het lijkt mij dat als tegenprestatie die hooibalen dan ook gratis geeft.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:46

Ibbel schreef:

Dan worden jullie echt afgezet := hier betaal je voor persen en wikkelen 16 euro excl btw per (grote) pak.

Voor kleine pakjes hooi betaalde ik ongeveer 50 a 60 cent per pakje (alleen persen) en dat was op een klein landje, dus een groter land zou het misschien nog goedkoper zijn.

Het zou netjes zijn als oma het hooi gratis kreeg, maar dat moet je oma dan eigenlijk regelen ipv jijzelf. Het is namelijk haar land.