Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
palousa_boy schreef:Het is denk ik ook net wat je je paard leert. Als deze van veulen af aan leert dat klopjes een beloning is, denk ik niet dat je paard daar grote problemen mee heeft
spatter schreef:Je kunt een paard van alles leren, zelfs dat slaan goed bedoelt is maar logisch is het natuurlijk niet.
Niet voor een mens, hond en ook niet voor een paard.
Heb het ook altijd maf gedrag gevonden terwijl het in mijn jeugd heel gangbaar was.
Als je een dier eerst moet leren dat je beloning positief bedoelt is, kun je jezelf al vragen gaan stellen.
Beloon gewoon met iets wat overduidelijk positief is dus een kriebeltje, aai of nog het beste even vrij van teugeldruk en werkdruk.
ZoeyDercks schreef:Sinds 2 jaar geef ik geen enkel paard meer klopjes. Er schrikken er meer van dan dat ze het 'leuk' vinden.
Vooral gemerkt met de omgang met jongere paarden: die schrikken ALLEMAAL van klopjes. Waarom dan net zo lang doorgaan tot ze niet meer bang zijn? In plaats van gewoon aaien, wat ze (bij ons) tenminste allemaal als fijn ervaren.
DianXX schreef:Ik leer de jonge paarden wel dat ze niet hoeven te schrikken van klopjes. Alle 'plotselinge' bewegingen en aanrakingen die ik maak.
DianXX schreef:ZoeyDercks schreef:Waarom dan net zo lang doorgaan tot ze niet meer bang zijn? In plaats van gewoon aaien, wat ze (bij ons) tenminste allemaal als fijn ervaren.
Ik ging in op deze zin, en ik denk Dorine ook.