Paard een klopje op de hals geven, niet goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:26

Vroeger was het verplicht op wedstrijd om je paard zo te belonen na de proef. Was groeten en in vrije stap de rijbaan verlaten. Daarna opstellen bij a en pony belonen door met rechterhand op de linkerkant van de hals te kloppen. Deed je dat niet was het een verliespunt. Werd dus veel waarde aan gegeven.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:28

Mijn paard krijgt ook gewoon klopjes, de ene keer harder of zachter dan de andere keer. Gelukkig weet ze dat ze beloond wordt. :)

Eline_S_S

Re: Paard een klopje op de hals geven, niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:29

Hmm. Interessant.
Ik beloon mijn paard ook altijd met klopjes, maar zeg er dan ook "goedzo meissie" oid bij. Dus ik hoop dat ze de link wel legt met klopje=beloning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:40

Ik doe beide, maar gebruik ook bij beide mijn stem. Maar ik klets toch al heel wat af tegen ze, heeft denk ik ook wel te maken met het voor de kar lopen van vroeger.
Maar ik waarschuw ook van te voren, als ik een vlieg ga doodslaan, waar ze op dat moment zichtbaar last van hebben en die maar terug blijft komen. Dat is toch wel wat enthousiaster als een klopje eigenlijk, maar ook dat waarderen ze toch echt hoor, vooral grote gaat er voor staan.

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:42

Het ene paard vind het leuker dan andere, ik aai altijd , maar een klein schouderklopje kan ook geen kwaad, zolang het maar niet te hard is, je moet da niet altijd zo horen he , da's nie nodig! Maarje paard zal zelf wel aan geven of ie het leuk vind of niet hoor!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 02:05

palousa_boy schreef:
Het is denk ik ook net wat je je paard leert. Als deze van veulen af aan leert dat klopjes een beloning is, denk ik niet dat je paard daar grote problemen mee heeft ;)

Hier ga ik wel in mee :) doe het zelf altijd onbewust omdat dit me op manege's altijd is aangeleerd. Mijn paard krijgt vaker klopjes in combinatie met een snoepje of een "braaaaaaf". En aan haar reactie te zien associeert ze het dan ook met iets positiefs :)

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 01:37

Jaaa dat is idd waar!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 02:16

Je kunt een paard van alles leren, zelfs dat slaan goed bedoelt is maar logisch is het natuurlijk niet.
Niet voor een mens, hond en ook niet voor een paard.
Heb het ook altijd maf gedrag gevonden terwijl het in mijn jeugd heel gangbaar was.

Als je een dier eerst moet leren dat je beloning positief bedoelt is, kun je jezelf al vragen gaan stellen.

Beloon gewoon met iets wat overduidelijk positief is dus een kriebeltje, aai of nog het beste even vrij van teugeldruk en werkdruk.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 02:38

Ik aaide mijn paard meestal. Even kriebelen onder de manenkam of onder de hals. Alhoewel ik volgens mij ook weleens klopjes gaf, gepaard met "brave meid".
Ik had mijn paard van veulen af aan, dus die was klopjes wel gewend. Maar toch wel iets om over na te denken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:14

spatter schreef:
Je kunt een paard van alles leren, zelfs dat slaan goed bedoelt is maar logisch is het natuurlijk niet.
Niet voor een mens, hond en ook niet voor een paard.
Heb het ook altijd maf gedrag gevonden terwijl het in mijn jeugd heel gangbaar was.

Als je een dier eerst moet leren dat je beloning positief bedoelt is, kun je jezelf al vragen gaan stellen.

Beloon gewoon met iets wat overduidelijk positief is dus een kriebeltje, aai of nog het beste even vrij van teugeldruk en werkdruk.

Hij kan het meteen zo ervaren als de intentie maar duidelijk is.
Dat is echt niet anders als bij bv inhouden als er neusdruk is op een halster, wat we heel normaal vinden, maar ook niet natuurlijk is.
Een kriebel of aai wordt ook niet "instant" als prettig ervaren. Dat is iets intiems waar een ander paard aan toegelaten wordt, niet elk paard kan zomaar elk ander paard aanraken.
Dus zelfs dat moet aangeleerd worden als beloning...

Een veulen of wild paard moet leren dat aanraken door een mens prettig is, ze vinden het niet "vanzelf" prettig. Daarbij moet je bij een gespannen paard best aanhouden voordat het ontspant en je de positieve meetbare effecten krijgt. Een vlugge kriebel of aai heeft helemaal niet dat effect. Dat is geen andere aanraking als een klopje of een duw, bij wijze van spreke. Het valt voor een paard allemáál onder plotselinge aanraking waar niet om gevraagd is en het moet aan allemaal wennen.

Daarbij, meestal gaat het belonen, op welke wijze dan ook, sowieso gepaard met halsstrekken en het einde van een oefening, dat op zich al beloning is.

Het kloppen heeft nut, nl voorkomen dat een paard overgevoelig is voor beweging en geluiden, plus dat het aangeeft dat de ruiter een onafhankelijke zit heeft. Ik denk dat in lesvorm dat een belangrijk gegeven was.

Ieder moet doen wat bevalt bij zijn of haar paard, in gegeven situaties, lijkt mij. De meeste ruiters doen niet strikt dit of dat, maar doen wat past in het moment.

Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat een bepaalde vorm van belonen fout is alleen omdat het in de ogen van sommige mensen "geweldadig" lijkt.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:21

Ik aai en kriebel altijd, waarom zou je paard het leuk vinden om geklopt te worden? Niet.
Ook zie ik vaak hoe tevredener de ruiter is met wat het paard doet, hoe harder hij/zij klopt en dan is het op een gegeven moment letterlijk slaan.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:23

Sinds 2 jaar geef ik geen enkel paard meer klopjes. Er schrikken er meer van dan dat ze het 'leuk' vinden.
Vooral gemerkt met de omgang met jongere paarden: die schrikken ALLEMAAL van klopjes. Waarom dan net zo lang doorgaan tot ze niet meer bang zijn? In plaats van gewoon aaien, wat ze (bij ons) tenminste allemaal als fijn ervaren.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:27

Ik leer de jonge paarden wel dat ze niet hoeven te schrikken van klopjes. Alle 'plotselinge' bewegingen en aanrakingen die ik maak.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:28

ZoeyDercks schreef:
Sinds 2 jaar geef ik geen enkel paard meer klopjes. Er schrikken er meer van dan dat ze het 'leuk' vinden.
Vooral gemerkt met de omgang met jongere paarden: die schrikken ALLEMAAL van klopjes. Waarom dan net zo lang doorgaan tot ze niet meer bang zijn? In plaats van gewoon aaien, wat ze (bij ons) tenminste allemaal als fijn ervaren.

Als je graag wilt dat je paard niet gelijk aan de kletter gaat als je:
- je jas uittrekt terwijl je erop zit
- uit balans raakt en je benen/handen een eigen leven gaan leiden
- je zweep laat vallen
- je stijgbeugel een gaatje wilt verstellen
- na wilt singelen
- langs iets "engs" rijdt
- etc
Dan is het gewoon nodig om je paard tot op zekere hoogte te desensibiliseren. Net zoals Tristan Tucker dat doet met zn paraplu's enzo. Hij gaat ook het paard overal aanraken en dat vindt het paard niet fijn. Maar hij leert wel hoe hij ermee om moet gaan en uiteindelijk voelen die paarden zich dan juist fijner en meer ontspannen dan andere paarden die deze wijze les niet hebben geleerd

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:30

DianXX schreef:
Ik leer de jonge paarden wel dat ze niet hoeven te schrikken van klopjes. Alle 'plotselinge' bewegingen en aanrakingen die ik maak.

Bij ons schrikken ze daar uiteindelijk ook niet meer van.
Maar gebruik het kloppen op de hals niet als beloning. :)

en Dorine, daar heb ik het ook niet over ;)
Het gaat hier om het belonen met een klopje op de hals.
Dat doe ik niet. Ik aai.
Al onze paarden zijn zo bomproof als wat, maar daar gaat dit topic niet over.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:32

ZoeyDercks schreef:
Waarom dan net zo lang doorgaan tot ze niet meer bang zijn? In plaats van gewoon aaien, wat ze (bij ons) tenminste allemaal als fijn ervaren.

Ik ging in op deze zin, en ik denk Dorine ook.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:35

DianXX schreef:
ZoeyDercks schreef:
Waarom dan net zo lang doorgaan tot ze niet meer bang zijn? In plaats van gewoon aaien, wat ze (bij ons) tenminste allemaal als fijn ervaren.

Ik ging in op deze zin, en ik denk Dorine ook.

Komt misschien een beetje gek over. Verkeerd geformuleerd!

Ik bedoel dat ik niet doorga tot ze het zien als beloning.
Tot ze er niet meer van verschieten, ja
Tot ze het zien als beloning, nee

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:38

ZoeyDercks schreef:
Komt misschien een beetje gek over. Verkeerd geformuleerd!

Ik bedoel dat ik niet doorga tot ze het zien als beloning.
Tot ze er niet meer van verschieten, ja
Tot ze het zien als beloning, nee

Dan zijn we het helemaal eens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:44

Mijn pony is dól op klopjes, sterker nog, hoe harder je 'slaat' des te lekkerder ze het vind. :')

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:44

Ik geef mijn paard zowel klopjes als aaitjes, gepaard (haha) met positieve woorden. Dus altijd zoiets als: wat ben je toch ook een lief paard! Goed zo Henkie! Dan draait hij zijn oortjes altijd wel naar voren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:30

Ligt aan de situatie... als ik trots ben en "even met de vlakke hand op de schouder/hals pets" (niet hard hoor) word Django ook trots op zichzelf en groeit hij een meter, doen we iets spannends dan werkt aaien en relaxed hij zelf ook :y)

contagious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:30

In mijn ervaring is het nooit een probleem geweest

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:35

Ik geef die van mij meer aaitjes en kriebeltjes. Als ik klopjes geef dan zijn her van die overdreven klopjes als ze het heel goed doet. Vooral met springen, ze kan het goed.. Maar wilt soms een beetje vreemd springen. Vind ik niet fijn.. :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:37

Goed, ik heb er niet voor doorgeleerd, maar het lijkt me allemaal wat overdreven.

Een paard is gevoelig op zijn hals en een klopje lijkt op een vlieg. Kan best. Maar wij geven hem vanaf het moment dat hij ingereden wordt steeds een klopje op zijn hals. Op den duur leert hij heus wel dat dat "goed zo" betekent, want het gaat gepaard met een voelbare ontspanning van de ruiter. Bovendien: juist als een paard daar zoveel voelt, moet hij op den duur het verschil wel voelen tussen een vlieg en een mensenhand, en dus niet zomaar geïrriteerd raken. Ik heb nog nooit een paard bereden dat na een belonend klopje niet de oortjes naar voren stak.

Ten slotte: in de flank, daar is een paard pas gevoelig. En wat doen we? Een paard bij zowat alles wat we van hem willen daar schoppen. Alsof dat niet irriteert!
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 05-12-15 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

FromTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:38

Volgens mij is dit gewoon grote onzin, een paard heeft een heel dikke huid, met diepe zenuwen. Veel dieper dan die van de mens.
Paarden zelf 'belonen' elkaar door bij de schoft te krauwen, en dat is echt wel wat harder dan een klopje op de hals.