vorige eigenaar wil papier niet afgeven.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Re: vorige eigenaar wil papier niet afgeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:02

Maar een papiertje op jouw naam is nog steeds geen eigendomsbewijs.

Iedereen kan een paard op naam laten zeggen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze eigenaar zijn. Het merendeel van de paarden is niet op naam van de daadwerkelijke eigenaar gesteld bij het stamboek. Bij het KWPN noemen ze het dan ook geregistreerde ipv eigenaar.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 06:19

bettyvn schreef:
paspoort is geen eigendomsbewijs (had je al gezegd) maar je hebt contant betaalt, en de handelaar is particulier, heb je dan een aankoop bewijs? tegenwoordig moeten toch alle paarden ingeschreven staan bij een stamboek, puur als aankoopbewijs?
ik zou of duplicaat aanvragen, of ff terug rijden naar die pensionstal, hij moet toch zo af en toe wel bij zn paarden komen kijken?

Het enige eigendomsbewijs is een aankoopbewijs,paard in laten schrijven is niet verplicht (al willen sommige stamboeken je dit nog steeds laten geloven,net als een lidmaatschap wat verplicht zou zijn...terwijl een verplicht lidmaadschap nog steeds verboden is bij de Nederlandse wet).

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 07:13

Was hij voor de voorige eigenaren een "bemiddelaar" ? Dus meer in die zin dat hij de paarden voor hun reed ? Of echt handelaar die de paarden gekocht heeft om te verkopen? Kun jij niet aan de stal vragen, waarom zij geen contact meer hebben? En misschien ook de manege hiervoor?
Met een ander nummer bellen, heb je waarschijnlijk al geprobeerd...
Maar ik zal toch echt nog een keer de oude eigenaren benaderen om te vragen welke afspraken er gemaakt werden... het is maar een idee omdat vriend Google niet veel oplevert

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 07:15

ja, dat klopt toch Tinky!? dat had ik ook ooit ergens gehoord. Zijn stamboeken dan wel verplicht om (uiteraard tegen vergoeding van de kosten) de stamboek/registratie in orde te maken en op naam van de eigenaar te zetten?

@ Sasja, ja klopt, hij bemiddelde voor de eigenaren. Ik weet niet om wat voor afspraken en hoeveel geld het gaat... ik ga de vorige eigenaar toch nog weer eens bellen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 07:34

Ik denk dat je het wel ergens moet melden voor een paard met papieren betaal je doorgaans ook meer dan zonder papieren, ongeacht of je er mee gaat fokken.
De reden dat je het zou moeten melden bij bv politie is mochten er meerdere gedupeerden zijn, de politie er wat mee kan, mocht een ander wel doorgaan in zoektocht of als er een zaak komt bij anderen.
De persoon komt dan wel geregistreerd te staan als oplichter. Mocht er ooit iets zijn of voorkomen in een vergelijkbare zaak., dan wordt je in ieder geval benaderd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 07:39

bridgetF schreef:
Ik denk dat je het wel ergens moet melden voor een paard met papieren betaal je doorgaans ook meer dan zonder papieren, ongeacht of je er mee gaat fokken.
.

Het paard heeft wel degelijk "papieren". Staat ingeschreven in een stamboek. Dat is wat de waarde bepaald, niet het losse blaadje waar de stamboom opstaat.
Zonder dat blaadje is het nog steeds een paard met papieren.

@TS, ik zou weer contact opnemen met de oude eigenaar. Dat zij het stamboekpapier nog heeft gaat er echt niet voor zorgen dat zij haar geld krijgt, dan had ze het paspoort moeten achterhouden.
Misschien dat jij haar kan helpen aangifte te doen tegen de handelaar, samen staan jullie sterker hierin.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 07:56

Erg vervelend dat beide een geschil hebben waar volledig buiten staat. Jij hebt je afspraken nagekomen met de handelaar/verkoper. De eigenaar die de handelaar op dat moment opdracht gaf het paard te gaan verkopen zal toch vast wel meer gegevens hebben? Lijkt me vreemd dat diegene dat niet weet. Je gaat je paard toch niet uit handen geven als je iemand niet weet te vinden en geen gegevens hebt? Er zal toch iets van vertrouwen moeten zijn geweest om dat te gaan doen.
Ik zou wat hierboven al genoemd is proberen om samen aangifte te gaan doen, wellicht staan jullie dan inderdaad sterker.
Vind het op een bepaalde manier wel flauw van de oude eigenaar om de nieuwe nu te benadelen terwijl het papier weinig waarde meer heeft voor diegene.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:27

Weet je ook niet een voornaam? Leeftijd, hij of een zij? Of een stel, hoe zagen ze er uit? Ik heb dit namelijk ook een keer meegemaakt! Toen was ik 2 jaar later weer opzoek naar een paard, kwam ik weer bij hun uit! Maar omdat ze een andere naam gebruikten wist ik dat niet van tevoren..... ik ben gelijk weer omgekeerd!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:28

Inderdaad raar dat je iemand de opdracht geeft om je paard te verkopen maar verder geen gegevens van deze man hebt. Het is vervelend dat jij nu de dupe bent TS, al snap ik aan de ene kant de vorige eigenaar wel deze denkt nu nog enig "bewijs" te hebben dat zij het paard in bezit hadden.. Helaas voor die mensen is een stamboek papier nog steeds geen eigendomsbewijs..
Nogmaals TS ga naar de politie en maak op zijn minst melding van deze manier van handelen maar beter zou zijn als je aangifte deed tegen deze handelaar.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:38

juval schreef:
ja, dat klopt toch Tinky!? dat had ik ook ooit ergens gehoord. Zijn stamboeken dan wel verplicht om (uiteraard tegen vergoeding van de kosten) de stamboek/registratie in orde te maken en op naam van de eigenaar te zetten?

@ Sasja, ja klopt, hij bemiddelde voor de eigenaren. Ik weet niet om wat voor afspraken en hoeveel geld het gaat... ik ga de vorige eigenaar toch nog weer eens bellen.

Ja...ze moeten gewoon deze handelingen verrichten...als je geen lid bent,mogen ze uiteraard wel administratiekosten vragen.
Ik heb jaren geleden heel wat gesteggel gehad met een stamboek...deze wisten mij te vertellen dat ik lid moest worden om überhaupt een paspoort aan te vragen.
Nadat de paspoortcontrolerende instantie op hun dak was gestuurd werden ze mak.Interesseert mij helemaal niets wat er in hun regeltjes staat...zij hebben zich te houden aan de Nederlandse wetten en regels.Een bepaald ras aanschaffen en daarmee verplichten om een lidmaatschap aan te gaan,is koppelverkoop en verboden.

Ik had mijn paspoort inmiddels bij een ander stamboek geregeld die wel wist hoe het hoorde.

Inmiddels hadden ze bij stamboek zo op hun falie gehad dat opeens allerlei handelingen (zoals op naam zetten) wel konden tegen betaling van administratie kosten. :o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:42

ik heb inmiddels wel melding bij de politie gedaan. (makkelijk via internet).
in de reactie kreeg ik het advies om een advocaat in te schakelen.

Ik zal dit doorgeven aan de vorige eigenaar dat die ook maar melding of aangifte zou kunnen doen.

van NRPS heb ik gister een reactie gehad, ze vroeg om de gegevens van het paard zodat ze de vorige eigenaar kan benaderen. Dat heb ik doorgegeven. Ik wacht dat nog even af anders bel/mail ik ze in de loop van de week nog even.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:22

Goed dat je in elk geval melding hebt gemaakt bij de politie en mooi dat je daar antwoord op hebt gehad. Niet dat dat een handig antwoord is, maar goed, het is een antwoord. Hiermee kan je toch naar je rechtsbijstand, ik persoonlijk zou het er niet bij laten zitten, die man dupeert waarschijnlijk velen en dat is eigenlijk schandalig. Volgens mij is € 200,00 de ondergrens van rechtsbijstand om te helpen, dus dan maak je wel een kans.

En het lijkt mij ook wel logisch dat de oude eigenaar melding doet bij de politie, anders komt hij er misschien nog mee weg...

Ook al antwoord van het NRPS, ben benieuwd hoe de oude eigenaar reageert als ze met hem contact opnemen.