aankoopkeuring paard geregeld door verkoper

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:03

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Ik begrijp niet dat je gaat kijken bij een paard waarvan je blijkbaar weet dat ie af gekeurd is voor jouw doel.

Als het paard al was afgekeurd voor recreatief gebruik, is het enige doel nog grasmaaien. :D

Tja, als je dat van te voren weet.. dan ga je niet kijken nee..
Maar als je daar vlak voor dat je voor de tweede keer gaat kijken achterkomt? Bij navraag werd het eerst ontkend, later erkende ze het maar werd het weggewuifd. Bleek dat hun toen ook de verkoper waren.
Dat wist ik allemaal niet.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:05

Je had al het idee dat het paard niet lekker liep, daarnaast is het paard al volledig afgekeurd geweest, en nu weer dit rare gedoe met het keuren. 1+1+1=3. Ik denk dat je hier andermans ellende gaat kopen en ik zou rustig verder gaan kijken naar een ander paardje zonder alle bovengenoemde twijfels.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:11

No_No schreef:
Ik heb het gevoel dat het paard mij nu wordt opgedrongen. Ik krijg er gewoon slapeloze nachten van en een rotgevoel.
In mijn beleving moet het leuk zijn een paard te kopen, dat heb ik nu niet

Dat gevoel snel laten varen! Dat zij op eigen houtje een paard laten keuren terwijl er andere dingen zijn gezegd en waar beide partijen het over eens waren is dan hun probleem.
Voor 150.- euro heb je een klinische keuring wat niet meer is dan een moment opname.
Ik zou net als jij zelf de keuze willen hebben welke dierenarts en al zeker niet hun dierenarts.

Een paard kopen moet inderdaad leuk zijn en een gezonde spanning met zich mee brengen en niet dit.
Voor hun is het fijn dat hun dierenarts een rapport heeft afgegeven, alleen maar makkelijk voor eventuele andere kopers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:15

R12312 schreef:
Ayasha schreef:
Het was maar een voorbeeld R12312. Dan kan je dus met wat pech max 400 euro verdienen op zo'n dier. :+ en dan moet ie brandschoon zijn op de foto's en moet degene die m wil keuren hem ook nemen anders ben je aant in schieten op de verkoop.

Ik begrijp niet dat je gaat kijken bij een paard waarvan je blijkbaar weet dat ie af gekeurd is voor jouw doel.

Je bent wel op de hoogte dat bij een klinische keuring geen fotos genomen worden? En die kost ong. 150 euro.

Klinisch was die knol prima en dat had elke DA mogen doen bij afkeuring kosten op mij want daar durfde ik mijn hand voor in het vuur steken maar meestal gaat het bij aankoopkeuringen over foto's en de hele rattaklam.

No_No

Re: aankoopkeuring paard geregeld door verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:24

tja, als er geen rede is om een ouder paard te laten keuren..
Hier was er wel een rede en het ging om een jong paard.

Ik heb mijn fjord ook gekocht met klinisch goedkeur en rontgen afkeur. Die heb ik ook niet laten herkeuren, was de prijs ook niet naar. Een gokje, nu 3 jaar later is hij totaal afgekeurd op andere dingen als waarop hij 3 jaar eerder werd afgekeurd. Hij staat nu met pensioen zolang het goed gaat.
Een paard van 18 die rad loopt zal ik ook niet laten keuren.

Een jong paard die bedoeld is om 20+ km buitenritten mee te rijden wekelijks en paardenvierdaagsen en zo nu en dan een endurancerit moet toch wel goed lopen. Als ik twijfel dan laat ik graag een dierenarts meekijken. Ik ben namelijk geen dierenarts en heb er niet voor geleerd. Misschien is het wel gewoon het "loopje" van het paard?
Het gaat ook om het doel waarvoor je het paard koopt.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:26

Ik zou me om foto's ook niet zo druk maken, daar valt minder mee te sjoemelen en die kan je gewoon door je eigen dierenarts laten beoordelen.
Klinisch zou ik er altijd bij willen zijn en mijn eigen dierenarts of een onafhankelijke dierenarts in ieder geval, nooit 1 die door de verkoper uitgezocht is, en zeker niet in het geval van TS.

TS: Dat er zo gelogen wordt door de verkoper over niet afgekeurd, toch wel afgekeurd, dat hun toen ook al de verkopers waren.. BEGIN ER AUB NIET AAN!. Dit kan alleen maar een grote teleurstelling worden en dan is iedere euro die je eraan spendeerd teveel, die kun je beter in een ander paard stoppen die wel gezond is.

Ayasha schreef:
Klinisch was die knol prima en dat had elke DA mogen doen bij afkeuring kosten op mij want daar durfde ik mijn hand voor in het vuur steken maar meestal gaat het bij aankoopkeuringen over foto's en de hele rattaklam.

Ik snap je wel, maar aan de andere kant.. als dat paard op de foto zo rot als stront blijkt te zijn dan ga je hem toch ook niet als prima "knol" verkopen?
Ik heb wel eens een paard verkocht wat prima klinisch was, maar bij de rontgenkeuring 3 heftige OCD's bleek te hebben. Kon ik ook niet weten, maar op dat moment is dat mijn probleem. Ik heb de keuring betaald en die mensen de keuze gegeven.. of je laat hem staan of je kan hem kopen tegen een schappelijke prijs die hoort bij een paard met dergelijke rontgen-bemerkingen. Als ze hem niet gekocht hadden, had ik hem voor een lager bedrag te koop gezet en MET de opmerking dat er bemerkingen waren. Eerlijkheid duurt het langst

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:28

Raiza schreef:
Ik zou me om foto's ook niet zo druk maken, daar valt minder mee te sjoemelen en die kan je gewoon door je eigen dierenarts laten beoordelen.
Klinisch zou ik er altijd bij willen zijn en mijn eigen dierenarts of een onafhankelijke dierenarts in ieder geval, nooit 1 die door de verkoper uitgezocht is, en zeker niet in het geval van TS.

TS: Dat er zo gelogen wordt door de verkoper over niet afgekeurd, toch wel afgekeurd, dat hun toen ook al de verkopers waren.. BEGIN ER AUB NIET AAN!. Dit kan alleen maar een grote teleurstelling worden en dan is iedere euro die je eraan spendeerd teveel, die kun je beter in een ander paard stoppen die wel gezond is.

Ayasha schreef:

Ik snap je wel, maar aan de andere kant.. als dat paard op de foto zo rot als stront blijkt te zijn dan ga je hem toch ook niet als prima "knol" verkopen?
Ik heb wel eens een paard verkocht wat prima klinisch was, maar bij de rontgenkeuring 3 heftige OCD's bleek te hebben. Kon ik ook niet weten, maar op dat moment is dat mijn probleem. Ik heb de keuring betaald en die mensen de keuze gegeven.. of je laat hem staan of je kan hem kopen tegen een schappelijke prijs die hoort bij een paard met dergelijke rontgen-bemerkingen. Als ze hem niet gekocht hadden, had ik hem voor een lager bedrag te koop gezet en MET de opmerking dat er bemerkingen waren. Eerlijkheid duurt het langst

precies dat dus..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:47

Met foto's valt niet te sjoemelen?!? Ha,daar denken sommige handelaren en DA anders over.
It's all about the money. ...

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:54

TS, ik zou zelf geen paard kopen, al heeft ie 100.000 papieren die zegt dat het in orde zou zijn, zonder dat ik de dierenarts die ik vertrouw ernaar heb laten kijken. Tis geen halfje brood wat je aanschaft. Naast de waarde op je bankrekening, heb je binnen korste keren een band met je dier ( ik wel in elk geval) en krijg je wellicht de ene ellende na de andere.
Helaas heeft de paarden wereld best een slechte reputatie, van halve waarheden vertellen, tot gewoon de boel keihard besodemieteren.
Als je duidelijk bent geweest, hoef je ook absoluut geen schuld gevoel te hebben.
Als ik je verhaal zo eens lees, zou ik bedanken, en verder kijken. Succes.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:57

Hallo allemaal met toestemming van de TS hier mijn verhaal.

Twee weken geleden kwam wat mijn droompaardje lijkt te zijn te koop.

Er was ontzettend veel interesse voor hem, maar ik was er snel bij. De eerste kijkster….

Ik zou twee weken geleden donderdagochtend gaan kijken… De woensdag ervoor kreeg ik even voor middernacht bericht van de eigenaresse dat hij verkocht was (stond 1 dag te koop). De advertentie was ook meteen verwijderd.
Ik heb toen iets gedaan wat niet hoort maar moest iets doen… ik heb die volgende ochtend toen 500 euro meer geboden dan de vraagprijs… Daarop hebben we gesproken en bleek dat het paardje in kwestie niet was verkocht.
Maar dat de twijfel was toegeslagen bij de eigenaresse… Iets waar ik me heel goed ik kon vinden… ik heb namelijk een paar weken geleden ook mijn paardje verkocht… en ik weet hoe moeilijk het is. Dus ik had alle begrip.

Uiteindelijk ben ik toch te kijken geraakt die dag… Ik was verkocht… De eigenaresse heeft mij toen een week bedenktijd gevraagd of ze nou wel of niet door wilde gaan met de verkoop. Daar was ik mee akkoord. Ze vroeg toen of ik eventueel een aankoopkeuring wilde doen (klinisch). Ik gaf toen aan dat ik ik wel geloofde dat dat het goed zat maar dat ik dat nog niet wist. En het was ook toch nog niet aan de order… want ik wist ook niet of de koop uberhaupt door zou gaan.

Spannende dagen gingen voorbij. Verleden week het verlossende telefoontje… Hij was voor mij! Toen aangegeven dat ik toch wel een keuring wilde, gewoon voor de zekerheid en de gemoedsrust voor het thuisfront die de geldschieter is. Dat begreep ze.
Maar toen het volgende… haar veeartst kon maar 1x in de week die kant uitkomen. Toen zelf meteen het idee geopperd van een andere veearts uit de buurt. In eerste instantie ging ze daarmee akkoord. We hadden een afspraak. Binnen het uur werd ik terug gebeld dat ze toch liever de keuring met haar eigen veearts wilde… ik ben daar mee akkoord gegaan maar wilde er zelf wel bij zijn.

Dus…. Deze keuring zo gisteren plaatsvinden…. Ergens in de middag… (afstand voor mij met trailer zo’n drie uur). In de ochtend kreeg ik bericht of ik al onderweg was. Waarop ik reageerde dat ik nog niet onderweg was… en ik gaf het tijdstip door waarop ik zou vertrekken. Daarop de reactie dat ik dan de keuring zou missen… want die was dus op een tijdstip in de ochtend. Misschien verkeerd aan mij doorgegeven kan me namelijk niet voorstellen dat ik het verkeerd had…. Omdat ik het namelijk een vrij laat tijdstip vond met in gedachten dat we nog een rit van 3 uur terug voor de boeg zouden hebben.

Toen toch onderweg gegaan. Onderweg werd ik gebeld dat de betreffende veearts een spoedgeval had… en dat de keuring gisteren niet meer zou plaatsvinden. “ jij wilt hem gekeurd werd er nog even gezegd” …. Ik gaf aan dat dat idd het geval was… en dat ik dan maar huiswaarts keerde.

De veearts en zij zouden gisteren nog contact hebben over een nieuwe datum. Blijkbaar niets meer van de veearts gehoord. Ik heb toen geopperd alsnog zelf een andere veearts te regelen. Maar de verkoopster wilde toch liever haar eigen veearts erbij… Ze zou vanochtend contact opnemen en dan mij weer contacten….

Tot nu heb ik nog niets vernomen…..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:11

No_No schreef:
Bij het proefrijden had ik twijfel of het paard wel goed liep. Toen een vriendin van mij er op zat zag ik dat de knie wat haakte/doorzakte.

Ik begrijp niet dat je met deze observatie nog overweegt het paard te keuren en kopen. Ik had gewoon tegen verkoper hebt gezegd “leuk paard, maar niet helemaal wat ik zoek”. En op naar de volgende.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:15

Ik snap ts wel, heb ooit ook een paard bekeken wat bij aandraven een lichte hapering in de sprong vertoonde. Alleen was bij mij destijds de afspraak afkeuren kosten verkoper. Dus ik dacht als het wat is komt het er bij de keuring uit. Bleek een chip te zijn in de sprong waarop hij werd afgekeurd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:27

Als ik weer zou overwegen een ander paard te kopen, zou ik in ieder geval iemand meenemen mét kennis van zaken,die mij - zonodig- tijdig van m'n roze wolk kan trekken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:29

Naapienaap: wat is je punt nu van het verhaal? vertrouw je het niet? Ik kan me opzich wel voorstellen dat iemand geen andere DA wilt als bijv. het paard sowieso de DA al niks vindt oid en dat de eigenaar het dan prettiger vindt als het een bekende is die het paard onderzoekt. Ik lees er tot zover niets geks in hoor.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 13:31

senna21 schreef:
Als ik weer zou overwegen een ander paard te kopen, zou ik in ieder geval iemand meenemen mét kennis van zaken,die mij - zonodig- tijdig van m'n roze wolk kan trekken.

Altijd handig! Alleen zijn die niet in overvloede beschikbaar helaas.. Maar als ik thuis ben en de boel ga relativeren dan kom ik meestal wel weer met beide benen op de grond gelukkig. Alleen kan ik natuurlijk niet een paard zien lopen als ik er zelf op zit.

Naapienaap,
ik denk dat ze toch niet willen verkopen..

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:42

@maartje

Nah het is niet dat ik niet vertrouw... en misschien is gewoon maar de sameloop van omstandigheden... Maar dan vraag je je af of je zelf nog wel realistisch bent...

Bedankt voor je reactie... wilde gewoon even peilen wat men er hier over denkt... of ik nou spoken zie... of niet... Mensen hier kennen mij niet... en zijn dus ojectief...

@ No-No... dat was eigenlijk ook mijn eerste ingeving...

haha met heel veel woorden ben ik dus eigenlijk op zoek naar een objectieve mening.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:49

oordelent op wat ik lees zou ik zeggen dat je spoken ziet

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:58

Een paard dat ik wil kopen, moet door een door mij gekozen DA kunnen worden gekeurd.
Naapieaap, ik vind het verhaal wel raar. Ik zou het paard laten voor wat het is.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:00

Ik heb mijn paard ook zelf laten keuren voor de VERkoop.
Als verkoper wil ik gewoon weten waar ik aan toe ben. Het is een paard in de iets hogere prijsklasse door het niveau wat ze loopt. En dan wil ik gewoon niet voor onverwachte verassingen komen te staan op het moment dat de koop al rond is en de koper nog een keer wil keuren.
Mensen mogen altijd opnieuw keuren, geen probleem.
Maar zoek er niet standaard wat achter als het paard al gekeurd is door de verkoper.

Neemt niet weg dat ik jouw verhaal erg raar vindt. Een paard wat jaren geleden afgekeurd is voor recreatief gebruik zou ik nooit willen hebben.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:14

Het betreft een jong paard, hij is naar zeggen heel voorzichtig in gereden en op basis daarvan zou je niets geks verwachten.

Ik verwacht op basis van wat me is verteld... en waar ik eigenlijk geen reden voor heb het niet te geloven... net als de eigenaresse dat ie er glansrijk doorheen komt.

En ik vind het ook geen probleem hoor als er gekeurd wordt daar haar veearts, maar wil er graag bij zijn... ook omdat ik dat leuk vind... is mijn toekomstige paardje waar het om gaat... zou hem ook direct na goedkeuring opladen en mee naar huis nemen... is dan toch leuk en spannend om daar bij te zijn.

En ook voor het geval ik vragen heb...

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:11

Naapienaap schreef:
Het betreft een jong paard, hij is naar zeggen heel voorzichtig in gereden en op basis daarvan zou je niets geks verwachten.

Ik verwacht op basis van wat me is verteld... en waar ik eigenlijk geen reden voor heb het niet te geloven... net als de eigenaresse dat ie er glansrijk doorheen komt.

En ik vind het ook geen probleem hoor als er gekeurd wordt daar haar veearts, maar wil er graag bij zijn... ook omdat ik dat leuk vind... is mijn toekomstige paardje waar het om gaat... zou hem ook direct na goedkeuring opladen en mee naar huis nemen... is dan toch leuk en spannend om daar bij te zijn.

En ook voor het geval ik vragen heb...

ik zou bij jouw verhaal ook zo zn twijfels hebben. Vooral omdat ze in eerste instantie loog over de verkoop. Waarom zou je liegen over dat je twijfelt of je je paard wilt verkopen? Ik zou alle respect hebben voor iemand die zo twijfelt want het kan een moeilijke beslissing zijn. Ik denk dat als je dit paardje wilt kopen je dan echt je poot stijf moet houden over de keuring van je eigen d.a.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:19

Raiza schreef:

Ayasha schreef:

Tuurlijk, dat kan. Laat je geen foto's maken, dan weet je het gewoon niet, ook niet met klinisch keuren. :)
Uiteindelijk is het met mijn merrie allemaal heel anders gelopen dan gedacht maar zou ze verkocht zijn dan zou ik alsnog niet bereid zijn om bij afkeuring de foto's te betalen. :) Dier was 16 toen ze weg ging. Dat die foto's niet piekfijn zijn kan je gif op in nemen. En ik ken haar genoeg die ook op 16/17 nog een paard willen waar geen 2tje te zien is. en dan natuurlijk liefst voor 200 euro minder dan wat ik nog vroeg. Tja kijk, daar begin ik niet aan. :) Niet voor dat bedrag. Dan zoeken ze maar een ander paard, niet omdat ik bewust iets verzwijg maar omdat ik realistisch ben betreffende haar leeftijd. Zowel voor mij als de koper geldt dan: niet een hand vol maar een land vol. houdoe en veel succes met de zoektocht. :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:24

hoe weet je nu dat het het juiste paard is dat gekeurd is?
Of staat er wel een chipnummer op? En is die dan ook ter plekke uitgelezen of overgenomen uit een entingsboekje?
Als je het echt een leuk paardje vind en hij is goed gekeurd, dan zou ik er nog een extra keuring overheen laten gaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:42

Naapienaap schreef:
Hallo allemaal met toestemming van de TS hier mijn verhaal.

Twee weken geleden kwam wat mijn droompaardje lijkt te zijn te koop.

Er was ontzettend veel interesse voor hem, maar ik was er snel bij. De eerste kijkster….

Ik zou twee weken geleden donderdagochtend gaan kijken… De woensdag ervoor kreeg ik even voor middernacht bericht van de eigenaresse dat hij verkocht was (stond 1 dag te koop). De advertentie was ook meteen verwijderd.
Ik heb toen iets gedaan wat niet hoort maar moest iets doen… ik heb die volgende ochtend toen 500 euro meer geboden dan de vraagprijs… Daarop hebben we gesproken en bleek dat het paardje in kwestie niet was verkocht.
Maar dat de twijfel was toegeslagen bij de eigenaresse… Iets waar ik me heel goed ik kon vinden… ik heb namelijk een paar weken geleden ook mijn paardje verkocht… en ik weet hoe moeilijk het is. Dus ik had alle begrip.

Uiteindelijk ben ik toch te kijken geraakt die dag… Ik was verkocht… De eigenaresse heeft mij toen een week bedenktijd gevraagd of ze nou wel of niet door wilde gaan met de verkoop. Daar was ik mee akkoord. Ze vroeg toen of ik eventueel een aankoopkeuring wilde doen (klinisch). Ik gaf toen aan dat ik ik wel geloofde dat dat het goed zat maar dat ik dat nog niet wist. En het was ook toch nog niet aan de order… want ik wist ook niet of de koop uberhaupt door zou gaan.

Spannende dagen gingen voorbij. Verleden week het verlossende telefoontje… Hij was voor mij! Toen aangegeven dat ik toch wel een keuring wilde, gewoon voor de zekerheid en de gemoedsrust voor het thuisfront die de geldschieter is. Dat begreep ze.
Maar toen het volgende… haar veeartst kon maar 1x in de week die kant uitkomen. Toen zelf meteen het idee geopperd van een andere veearts uit de buurt. In eerste instantie ging ze daarmee akkoord. We hadden een afspraak. Binnen het uur werd ik terug gebeld dat ze toch liever de keuring met haar eigen veearts wilde… ik ben daar mee akkoord gegaan maar wilde er zelf wel bij zijn.

Dus…. Deze keuring zo gisteren plaatsvinden…. Ergens in de middag… (afstand voor mij met trailer zo’n drie uur). In de ochtend kreeg ik bericht of ik al onderweg was. Waarop ik reageerde dat ik nog niet onderweg was… en ik gaf het tijdstip door waarop ik zou vertrekken. Daarop de reactie dat ik dan de keuring zou missen… want die was dus op een tijdstip in de ochtend. Misschien verkeerd aan mij doorgegeven kan me namelijk niet voorstellen dat ik het verkeerd had…. Omdat ik het namelijk een vrij laat tijdstip vond met in gedachten dat we nog een rit van 3 uur terug voor de boeg zouden hebben.

Toen toch onderweg gegaan. Onderweg werd ik gebeld dat de betreffende veearts een spoedgeval had… en dat de keuring gisteren niet meer zou plaatsvinden. “ jij wilt hem gekeurd werd er nog even gezegd” …. Ik gaf aan dat dat idd het geval was… en dat ik dan maar huiswaarts keerde.

De veearts en zij zouden gisteren nog contact hebben over een nieuwe datum. Blijkbaar niets meer van de veearts gehoord. Ik heb toen geopperd alsnog zelf een andere veearts te regelen. Maar de verkoopster wilde toch liever haar eigen veearts erbij… Ze zou vanochtend contact opnemen en dan mij weer contacten….

Tot nu heb ik nog niets vernomen…..

Ja maar ik snap hier ff iets niet helemaal... als jij het paard wil kopen én de keuring moet betalen, wie is zij dan om te bepalen welke dierenarts erbij moet? Dat moet jij toch kunnen bepalen? Ik zou dit iig niet pikken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:53

Een verkoper die er op staat dat zijn paard door de eigen da gekeurd moet worden, daar haak ik al meteen bij af. Ik heb door heel Nederland dieren verkocht en reed rustig twee uur om het dier te laten keuren bij de da van kopers keuze. Waarom, omdat ik ze altijd zelf liet keuren en bijna 100% zeker wist dat ze goed waren, bij welke da dan ook. En ik wil geen gezeik achteraf. Afspraak was ook altijd keuren kosten koper en bij afkeur de rekening voor mij.