Hoe giftig zijn eikeltjes nou echt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiike94

Re: Hoe giftig zijn eikeltjes nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:10

Hier staat ook een paard in de paddock die zo gek is op eikels. Als hij er eentje hoorde vallen, ging hij er meteen achter aan. Zo lekker vind hij ze.
Nu hebben we het stuk maar afgezet, aangezien een van de andere paarden door het eten van eikels waarschijnlijk hoefbevangen is geraakt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:16

Hier is er maar eentje die ze eet. Er liggen enkel bruine voor zover ik kan zien. Het grootste gedeelte probeer ik dagelijks uit zijn weide te harken (hij kan maar op 1 plek aan de eikels.).
De andere drie heb ik ze nog nooit zien eten.
Sam is er iig nog nooit ziek van geworden maar goed, better safe than sorry. Als ze er een paar op eten zal heus niet zo'n ramp zijn maar ik probeer toch te voorkomen dat ie er dagelijks een paar kg van op eet. :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:51

Ik zou zeker proberen te voorkomen dat een paard eikels eet, mijn man is DA twee jaar geleden om de dag een dood paard door eikels en ook dit jaar al een paar dode paarden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:59

Harpoon schreef:
Ik wist niet dát t dodelijk was. Paarden weten vaak zelf wat giftig is en niet, dus ik vind t apart.

Gedomesticeerde paarden kunnen dat een stuk minder goed inmiddels hoor.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:57

Hier allemaal houtwallen om de weide heen, waar superveel Eiken tussen staan helaas. Alle 6 de paarden zijn werkelijk verzot op eikels :=
Gaan in volle galop de weide door naar achteren waar de eikeltjes vooral liggen, en 'hangen' daar overdag ook veel rond in de hoop dat er meer valt.
Helaas zodanig veel land en weinig tijd dat afzetten of opruimen geen zin heeft, dus houd het hier gewoon goed in de gaten.
Heb nu ruim 16 jaar deze situatie, en gelukkig nooit wat meegemaakt,maar echt lekker gevoel erbij heb ik nou ook weer niet. Zal blij zijn als al die etters gevallen zijn in ieder geval.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:00

hier alles weer open gegooid, ze zijn bijna allemaal gevallen nu nog een enkele.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:23

Volgens de krant hier in Brabant een paard overleden door eikels. Er stond bij dat dit kommt door de tannine in groene eikels, rijpe bruine eikels zouden geen tannine meer bevatten en dus niet giftig zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:55

Ik heb dit jaar ook maar een deel van de paddock afgezet. Ik heb een hele laan met eiken langs mn wei en paddock lopen (van de buren...) dus dagelijks weghalen is echt geen beginnen aan.
Mijn fjord is echt een eikeljunk maar heeft er nooit last van. Dat het niet gezond is merk ik wel aan mn zorgenkindje. Hij heeft een heel gevoelig maag/darmstelsel en was na een paar dagen eikeltjes snoepen flink aan de diarree. Terwijl ze dus alleen maar wat tussendoor knabbelen, verder staan ze op onbeperkt hooi. Maar zelfs die paar eikeltjes elke dag is echt teveel voor hem.
Een gezond paard kan best wel wat hebben gelukkig, maar als het wel teveel is ben je ook meteen de sjaak... Dus liever voorzichtig zijn!

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:01

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:14

Mijn paarden eten ook eikels. Als je ze bezig ziet, moet het haast wel een delicatesse voor ze zijn. :j

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:16

Mijn pony eet ook eikels, want de hele wei ligt vol rond deze tijd. Er staan namelijk 6 grote Eiken en 6 kastanjes langs de wei. Maar gelukkig heeft ze er nog nooit last van gehad in 6,5jaar dat ze daar nu staat

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:54

goed in de gaten houden , paarden kunnen eraan sterven

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:10

Vorig jaar stond ik op een particuliere stal. waar overal eikels lagen was afgezet omdat 1 van de paarden er beetje ziek van was geworden. en slechte hoeven kreeg.

dit jaar heb ik ze verhuist naar een eigen weiland. en daar staan veel van die bomen. maar voor dat ik het wist hadden de pony's al veel eikels uit het weiland op gegeten. waardoor de pony's enorm waren afgevallen. en kon bijvoeren wat ik wou maar ze kwamen niet aan. ook op concour kreeg ik het idee dat ze niet fit was en begon te slepen met haar achterhand. daarna was mijn maat vol dit kon niet langer zo en naar veel onderzoek te doen kwamen we er achter dat het van de eikels kwamen. toen besloten om een groot stuk weiland uit te gaan zetten waar geen bomen opstaan of omheen. (mijn vriend is boer dus ruimte genoeg)
nu zijn ze er gelukkig weer boven op.
maar een goeie les voor volgend jaar.