Citaat:
2 honden uitlaten is al een klus als je ze niet helemaal onder appel hebt staan en er rent een kat voorbij...Dan hebben we het over 20 - 80 kg.
Een paard is en blijft een vluchtdier, hoe braaf ook. Als mini mens hebben we naast een beetje paard al weinig te zeggen, laat staan dat je er dan nog 1 hebt (al is het maar een shetlander)
Ik geloof best dat er zat brave paarden zijn en dat het vaak goed gaat, maar als je een ongeval leest wat vanuit zoiets voorkomt spreekt heel bokt ongeveer schande en nu kan het opeens wel.
Een paard is geen leuke labrador die je aan de lijn redelijk kan houden.
Mijn herder van bijna 50kg (nogal uit de kluiten gewassen) die super gehoorzaam is, super onder appel.... Ik loop soms een stukje met hem in mijn ene hand en mn paard in mn andere hand even de weg over om naar het bos te lopen. Eigenlijk vind ik dat al onverantwoord. Je kan gewoon niet 10 dingen tegelijk doen
Voorwaarde is dat ze dus onder appèl staan, een paard moet je, net zoals een hond, opvoeden! Als je dat niet voor elkaar hebt dan moet je het ook zeker niet doen, dan is het al gevaarlijk genoeg om 1 paard mee uit wandelen te nemen. En nee, op kracht red je het nooit van een paard, op timing en inschattingsvermogen echter wel. Haflinger van mijn vriendin wilde er nog wel eens vandoor trekken met longeren, kop wegdraaien, schouder er vol in en wegtrekken. Touwtje door je handen, blaren etc. heeft ie bij mij ook geprobeerd, maar ik zag 'm aankomen en kon hem dus voordat ie echt kracht ging zetten tegenhouden (en dat moest wel even met kracht schrap zetten), oftewel, je moet altijd alert zijn en je paard in de gaten houden zodat je kunt anticiperen op datgene wat hij wil gaan doen. Paniek is altijd waarneembaar, als je dat mist dan heb je zelf niet goed opgelet.