Met 2 paarden/pony's tegelijk wandelen, verstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:33

misschien is het al gezegt want ik heb niet heel het topic doorgelezen. Maar hou je er wel rekening mee dat de mini shet veel kleinere beentjes heeft als de Fries? :P
Als je Fries normaal stapt zou de mini shet heel snel moeten stappen of zelfs draven.
Ik zou het niet doen en al helemaal niet langs de weg. Een paard schrikt en je moet je aandacht besteden aan het geschrokken paard maar dan heb je er nog 1 in je hand... Je kan het geschrokken paard dus bv niet een rondje laten draaien.

Collie2008

Re: Met 2 paarden/pony's tegelijk wandelen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:40

Ik vind het sorry....Gewoon weg uberdom....Ik begrijp zoiets echt niet.

2 honden uitlaten is al een klus als je ze niet helemaal onder appel hebt staan en er rent een kat voorbij...Dan hebben we het over 20 - 80 kg.

Een paard is en blijft een vluchtdier, hoe braaf ook. Als mini mens hebben we naast een beetje paard al weinig te zeggen, laat staan dat je er dan nog 1 hebt (al is het maar een shetlander)

Ik geloof best dat er zat brave paarden zijn en dat het vaak goed gaat, maar als je een ongeval leest wat vanuit zoiets voorkomt spreekt heel bokt ongeveer schande en nu kan het opeens wel.

Een paard is geen leuke labrador die je aan de lijn redelijk kan houden.

Mijn herder van bijna 50kg (nogal uit de kluiten gewassen) die super gehoorzaam is, super onder appel.... Ik loop soms een stukje met hem in mijn ene hand en mn paard in mn andere hand even de weg over om naar het bos te lopen. Eigenlijk vind ik dat al onverantwoord. Je kan gewoon niet 10 dingen tegelijk doen

en een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar in zo'n situatie wel met grote gevolgen

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:43

Al jaren neem ik twee Friese dames aan de hand mee van het weiland naar huis. Een stukje van ongeveer 5 minuten lopen. Mijn vader nam ze zelfs allebei tegelijk mee aan de fiets. Dat gaat eigenlijk altijd goed, maar het is één keer wandelend misgegaan. De één werd denk ik door een prikkelbeest gebeten, maar reageerde dit af op het andere paard. Heb er geen andere verklaring voor, maar het gevolg was dat de één weg wilde vluchten voor de ander en dwars over mij heen ging. BAF midden in het verkeer achter op mn rug op het asfalt, kapotte bloedende elleboog en met aan twee uiteinden van touwtjes hele verbaasde paarden. Gelukkig hielp iemand mij overeind, reed het verkeer rustig en stond iedereen gelijk stil.

Ik neem ze nooit meer zo mee eigenlijk, ik ga op de oudste en dappere zitten en neem de ander mee als handpaard. Voelt voor mij veel veiliger, maar het is dan ook een ieniminie stukje, wordt er maximaal 30 gereden en ik ken ze erg goed.

Hiermee wil ik gewoon zeggen dat een ongeluk altijd in een klein hoekje zit... Het kan heel leuk gaan, maar hoe hou je een groot paard en een pony in bedwang als ze iets eng vinden of als ze op een lang pad denken "joepie rennen"? Dan zijn twee van die dieren, ook al luisteren ze baan, toch een stuk lastiger dan één.

Als je het wilt proberen, zou ik het eerst gaan doen met iemand erbij die er één kan overnemen als dat nodig is. Ook even wat middelmatig enge dingen opzoeken dan, zodat je weet hoe ze reageren. Ik ben benieuwd :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:52

Met de shets doe ik het wel kilometers lopen met beide, maar die zijn en volledig verkeersmak en de mini plakt vast aan de grote. Die gaat nergens heen zonder haar. Met de mini en mijn paard zou ik het qua lopen wel aandurven alleen loopt mijn paard veel te snel voor mijn mini.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:57

Ik deed het als kind ook, en vaak: de mini-shet mee naast mijn haflinger. Ging altijd prima, we hebben veel lange wandelingen gemaakt op die manier. Of het verantwoord is weet ik niet ;)

Nu zou ik zoiets waarschijnlijk niet meer doen.

Wat ik enkele jaren geleden wel nog deed, als ik de paarden van het land ging halen sprong ik op mijn haflinger en nam ik mijn andere paard naast me mee. Maar dat was gewoon op het stalgebied, dus als er wat zou gebeuren kon ik m'n paard altijd gewoon loslaten.

Ik zou zeggen: probeer het gewoon. Zolang je jezelf of andere weggebruikers maar niet in gevaar brengt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 17:29

Citaat:
2 honden uitlaten is al een klus als je ze niet helemaal onder appel hebt staan en er rent een kat voorbij...Dan hebben we het over 20 - 80 kg.

Een paard is en blijft een vluchtdier, hoe braaf ook. Als mini mens hebben we naast een beetje paard al weinig te zeggen, laat staan dat je er dan nog 1 hebt (al is het maar een shetlander)

Ik geloof best dat er zat brave paarden zijn en dat het vaak goed gaat, maar als je een ongeval leest wat vanuit zoiets voorkomt spreekt heel bokt ongeveer schande en nu kan het opeens wel.

Een paard is geen leuke labrador die je aan de lijn redelijk kan houden.

Mijn herder van bijna 50kg (nogal uit de kluiten gewassen) die super gehoorzaam is, super onder appel.... Ik loop soms een stukje met hem in mijn ene hand en mn paard in mn andere hand even de weg over om naar het bos te lopen. Eigenlijk vind ik dat al onverantwoord. Je kan gewoon niet 10 dingen tegelijk doen

Voorwaarde is dat ze dus onder appèl staan, een paard moet je, net zoals een hond, opvoeden! Als je dat niet voor elkaar hebt dan moet je het ook zeker niet doen, dan is het al gevaarlijk genoeg om 1 paard mee uit wandelen te nemen. En nee, op kracht red je het nooit van een paard, op timing en inschattingsvermogen echter wel. Haflinger van mijn vriendin wilde er nog wel eens vandoor trekken met longeren, kop wegdraaien, schouder er vol in en wegtrekken. Touwtje door je handen, blaren etc. heeft ie bij mij ook geprobeerd, maar ik zag 'm aankomen en kon hem dus voordat ie echt kracht ging zetten tegenhouden (en dat moest wel even met kracht schrap zetten), oftewel, je moet altijd alert zijn en je paard in de gaten houden zodat je kunt anticiperen op datgene wat hij wil gaan doen. Paniek is altijd waarneembaar, als je dat mist dan heb je zelf niet goed opgelet.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:19

Maar zelfs al staan ze onder appel, dan nog kan een ongelukje gebeuren. Altijd kunnen ze bv schrikken. En dan zit je wel met twee paarden aan de hand...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 22:49

Ik heb het nog niet gedaan... en ga het denk ik ook niet doen. Ik haal ze samen van stal om ze naar de paddock te brengen (op zelfde terrein), dan gaat het al wat lastiger. Bovendien heeft Hippie moeite om Falco bij te houden. Wat ik nu met Hippie doe, is bij het wandelen aan de hand draven. Zo komen we verder, raakt hij meer energie kwijt en hij staat verder zo veel mogelijk op paddock :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:54

Tsja........ ik wandel er zelfs met 3 of eerder 4 tegelijk, in m'n eentje.
Zijn dan ook allemaal echt mijn eigen dieren. 2 grote maat shetten en een Welsh A. Uiteraard staat alles uiterst scherp op commando, daarbij moeten ze allemaal MIJN tempo volgen (dus de sloomste moet maar soms ff bijdraven, ze moeten allemaal gelijk lopen ter hoogte van mijn heup, niet er voor en niet er achter) en allemaal tegelijk met mij halthouden en blijven staan. Ook geen gekloot onderling.
Ik heb dit dan ook met de pony's afzonderlijk en met z'n 3en eerst goed in de weide geoefend. Ik heb ze ook altijd zó vast dat ik iedere pony afzonderlijk met het halstertouw kan corrigeren. Om niet in de war te raken gebruik ik liefst verschillende halstertouwen met verschillende texturen (glad, gevlochten, gedraaid). De meest pittige hou ik rechts, de andere 2 gaan links. Onderweg wissel ik nog wel eens om. Ik heb de touwen van de 2 linker ook zo vast als bijv. dubbele teugels; dus ik kan ze afzonderlijk sturen. Iedere pony reageert op z'n eigen naam en kan ik in principe alleen op stemcommando terug laten komen of juist voorwaarts zetten.

Ook heb ik ze wel eens alle3 in 1 hand, gaat prima.

Toch is het niet zomaar aan te raden en ik zou het ook niet zomaar anderen aanraden. Het is prima mogelijk maar dan moet alles perfect op commando staan en aan elkaar (en dus volledig aan jou!) aanpassen. Het vergt ook een hoop handigheid van jezelf.

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:50

Ik zou het niet doen. Als er toch iets gebeurd heb je je handen al vol aan 1

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 17:42

Ik heb het ook niet gedaan... Shet staat ondertussen 24/7 buiten in de paddock, dus ik hoef hem geen uur aan het werk te zetten :)

wies13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:35

Ik zou het niet doen. Stel dat er toch eentje schrikt dan heb je nóg een pony die je vast moet houden. Je kan ook longeren.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:39

Ik doe het de laatste tijd veel met mijn eigen shet en verzorgshet!
Gaat super goed, moet zeggen dat ze beide ook echt geen stap verkeerd zetten

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:39

Ik doe het al jaren, maar ik wandel er nooit mee. Ze gaan bij mij als hand paard mee terwijl ik op een ander paard zit. Soms zelfs met 4 tegelijk, dat gaat prima hoor. Kwestie van opvoeden, goed opletten en vooral een stukje handigheid. Doe het al tijden, nog nooit wat gebeurd. Echter neem ik nooit meerdere echt jonge beestjes mee, dat is vragen om problemen. Vaak combinatie van een ouder leer paard en een jonger ding wat veel kan leren van het oudere paard. Geeft paarden vaak veel vertrouwen, wat dat betreft vind ik met meerdere paarden in sommige gevallen zelfs veiliger. Een jong paard zal niet snel in paniek schieten bij een spannende situatie als er een ouder paard mee is die heel braaf en goed verkeersmak is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:57

Ik neem er zo vaak twee mee; in alle mogelijke combi's aan de hand (ik kan kiezen uit een KWPN'er, Quarter, Welsh A en Shet), maar ik ga dan wel het bos in. Verder neem ik de Welsh regelmatig mee als handpony naast de Quarter, ook het bos in. Alleen maar over de openbare weg zou ik het niet snel doen; niet omdat mijn beesten niet braaf zijn, maar omdat automobilisten / motorrijders / vrachtwagenchauffeurs / wielrenners zich niet kunnen gedragen. Met één is dat soms al lastig, maar die is dan snel in de berm te parkeren, met twee is dat soms net iets lastiger / langzamer.

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:57

Maar als je naar buitengaat met de kar 2paards dat is lijkt me nog meer werk omdat je ook nog de kar zelf erbij hebt
Dan zou dit volgens sommige hier dus ook gevaarlijk zijn?
Correct me if im wrong !
Zelf ben ik alleen nog met 1 wezen wandelen (mijn eigen paard)
Maar al zou ik het doen hou idd wel rekening met dingen
Voordeel is dat ik in een polder/bos gebied zit dus een stuk rustiger :)
Ts, de shet zou overigens wel goeie conditie krijgen om met die korte pootjes de Fries bij Te houden :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:47

Ik maak mijn veulen nu ook verkeersmak door wekelijks 20-30 minuten te wandelen. Hij heeft veel steun aan mijn grote shet, dus die neem ik ook mee. De grote loopt dan wel voor mij uit, maar ach, dat is hij toch gewend, hij loopt namelijk ook voor de kar. Als de kleine schrikt (gebeurt 1 keer per wandeltochtje van telkens andere dingen) dan kalmeert hij meteen weer als hij ziet dat de grote nog gewoon normaal voortsjokt. Tijdens het volgende wandeltochtje, schrikt hij niet meer van hetzelfde waar hij de vorige keer van schrok, zo schrok hij de eerste keer nog van auto's en fietsers, nu al niet meer. Verder ga ik als er mensen met een hond aankomen, gewoon even in de berm/op een oprit staan en dan pak het veulen wat steviger vast. Het gaat hier om twee mini-shetlanders, maar ik zou het ook zo doen met twee grote paarden, zolang er maar eentje is die mij volledig vertrouwt en verkeersmak is.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:31

9 van de 10 keer zal het vast heel goed gaan, vooral als je je paarden goed kent. Maar het blijven vluchtdieren, en als er 1 aan de haal gaat dan ben je de sjaak. Ik heb me er zelf al wel eens schuldig aan gemaakt maar het is toch stukken minder veilig dan met 1 paard aan de hand.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:13

Maar als ik met 1 paard aan de hand loop kan hij toch ook schrikken en er van door gaan. Dan houd ik 1 paard ook niet.
Met een 2e paard erbij die bomproof is heb ik een grotere kans dat hij nog ooit terug komt.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:16

Hoe doen jullie dat dan met jonge paarden/veulens die nog alles geleerd moeten krijgen? Nemen jullie die niet mee naast een ouder ervaren paard?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:19

pol013 schreef:
Maar als ik met 1 paard aan de hand loop kan hij toch ook schrikken en er van door gaan. Dan houd ik 1 paard ook niet.
Met een 2e paard erbij die bomproof is heb ik een grotere kans dat hij nog ooit terug komt.

dan kan je nog je schouder in zijn schouder drukken waardoor hij rondjes draait. met 2 paarden moet je gewoon los laten

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:29

Ik doe het wel eens, maar het is alles behalve ideaal. Het zijn twee paarden van ongeveer 150 hoog. Ze zijn beide heel erg braaf, maar de een loopt een stuk harder dan de ander. De voorste moet dus telkens stilstaan totdat de achterste er weer bij is. Als begeleider loop je dus ook voortdurend aan het einde van beide touwen (het ene paard loopt vooruit en de andere hangt er ergens achteraan). Als het niet hoeft, doe ik het ook zeker niet.

Ik kan me voorstellen dat je dat met een shet en een fries helemaal hebt, of het shetje moet lekker doorlopen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:41

@AbbyBlues dat doe ik nu juist wel met mijn veulen, want dan kan hij ten minste in de zomer af en toe fatsoenlijk mee naast de kar terwijl ik de grote men.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:00

Zoe_97 schreef:
pol013 schreef:

dan kan je nog je schouder in zijn schouder drukken waardoor hij rondjes draait. met 2 paarden moet je gewoon los laten

Dat is een mooi illusie..... Als ze echt gaan, gaan ze gewoon. Als ze alleen een sprongetje maken hou ik ze ook wel vanaf mijn andere paard met een extra lang touw.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:07

Ik fiets er soms zelfs met 2 tegelijk als ik ze naar de weide breng :=
(let op: doodlopende weg (dus geen auto's), beide paarden zijn fietsen gewend, gaan goed met elkaar en zijn zeer goed opgevoed)

Verder wel eens handpaard rijden en met 2 lopen... Al heb ik mijn PRE dan altijd aan een leadrope om net dat stukje lengte te geven mocht hij even stuiteren.