Paard is verkocht?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:35

tamary schreef:
Bowen schreef:
Het dier is alleen wel rechtmatig verkocht, een nieuwe eigenaar heeft dat recht gewoon, hoe naar dat ook is voor de vorige eigenaar. Ok, had niet gemogen zonder dat paspoort, maar dat gebeurd echt heel erg veel in paardenland. Mijn pony had niet eens een chip+paspoort, dat heb ik zelf geregeld. Mijn beide haffen heb ik zelf op mijn naam laten zetten, zonder dat de oude eigenaars ook maar een briefje met handtekening daarbij hebben geleverd met toestemming. Was geen enkel probleem, behalve dan dat ik gelijk lid van de haflingervereniging moest worden (en ze moeilijk deden toen ik ze aan de afspraak hield dat dat maar voor 1 jaar, eenmalig was, dat bij beide haffen).

Je kan stellen dat instructrice eigenaar was en dus mocht verkopen, dat klopt, maar niet zonder paspoort (waarvan zij wist waar het was). Die rechtmatigheid is daarmee incompleet, want paard was niet vergezeld van bijbehorend paspoort wat wettelijk verplicht is. Dat er in de praktijk geen gevolgen aan zitten is een ander verhaal.

Het maakt wel glashelder dat het een nachtmerrie is om bv een gestolen/onrechtmatig verkocht dier terug te krijgen, want papierwerk in orde maken kan iedereen met 200 euro op de bankrekening. Geen eens een aangifte van verlies oid nodig om een nieuw paspoort te krijgen. Hoe zit het dan bv met de voedselveiligheid waar dit hele gedoe om begonnen is?

Het is iets duurder een kopie-paspoort... daarnaast mag een dier met een kopie paspoort niet meer geslacht worden.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 13:11

Brainless schreef:
Het is iets duurder een kopie-paspoort... daarnaast mag een dier met een kopie paspoort niet meer geslacht worden.

Gelukkig...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:11

Ezziehh schreef:
Brainless schreef:

Gelukkig...

Wel geschoten bij de slachterij en evt voor diervoeding... :o

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 13:19

Brainless schreef:
Brainless schreef:

Wel geschoten bij de slachterij en evt voor diervoeding... :o

:\ Oh mijn god... :n

anjali

Re: Paard is verkocht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:36

Maar, ts, wil je het paard terughebben dan? Je hebt hem weggegeven omdat je er geen tijd meer voor had, is dat nu veranderd?

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 13:39

anjali schreef:
Maar, ts, wil je het paard terughebben dan? Je hebt hem weggegeven omdat je er geen tijd meer voor had, is dat nu veranderd?

Ja zeker, jep dat is nu veranderd. Ik heb nu meer dan genoeg tijd.

Edit: Het zit me niet dat hij van MIJ moet zijn, maar waar hij nu is beland. Daar maak ik me zorgen om...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:46

Dan ga je naar de nieuwe eigenaar en doe je een bod op het paard. Je kunt niet verwachten dat iemand die legaal een dier gekocht heeft het maar gratis afstaat op het moment dat een oude eigenaar dat verlangd.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 13:51

Tazzey schreef:
Dan ga je naar de nieuwe eigenaar en doe je een bod op het paard. Je kunt niet verwachten dat iemand die legaal een dier gekocht heeft het maar gratis afstaat op het moment dat een oude eigenaar dat verlangd.

Hij is verkocht/gegeven aan die 'nieuwe' eigenaar op een ongeldige wijze door mijn instructrice...
Ik had trouwens wel een afspraak dat ik regelmatig naar hem toe zou komen..

Die afspraak is ook niet nagekomen.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:55

Hoe oud ben je TS?

Kan je niet eens een keer gewoon met instructrice gaan praten?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:59

Ezziehh schreef:
Tazzey schreef:

Hij is verkocht/gegeven aan die 'nieuwe' eigenaar op een ongeldige wijze door mijn instructrice...
Ik had trouwens wel een afspraak dat ik regelmatig naar hem toe zou komen..

Die afspraak is ook niet nagekomen.

Waarom is de koop volgens jou niet geldig?
Het paard heb jij weggegeven aan de instructrice die is daarmee wettelijk gezien eigenaar geworden en dus gemachtigd om het dier te verkopen. Dat ze dat zonder paspoort gedaan heeft doet niets af aan de koop. Je kunt met de instructrice hebben afgesproken dat je regelmatig kunt gaan kijken maar als zij het paard verkocht hebt kun je niet verlangen dat de nieuwe eigenaar je dat recht ook geeft.

Je hebt afstand gedaan van het paard en dus ook van alle rechten. Jammer maar daar had je eerder over na moeten denken. Juridisch gezien trek je aan het kortste eind.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:02

Tazzey schreef:
Waarom is de koop volgens jou niet geldig?
Het paard heb jij weggegeven aan de instructrice die is daarmee wettelijk gezien eigenaar geworden en dus gemachtigd om het dier te verkopen. Dat ze dat zonder paspoort gedaan heeft doet niets af aan de koop. Je kunt met de instructrice hebben afgesproken dat je regelmatig kunt gaan kijken maar als zij het paard verkocht hebt kun je niet verlangen dat de nieuwe eigenaar je dat recht ook geeft.

Je hebt afstand gedaan van het paard en dus ook van alle rechten. Jammer maar daar had je eerder over na moeten denken. Juridisch gezien trek je aan het kortste eind.

vind ik dus ook.
misschien werkt afstand beter dan je er zo mee bezig te zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:04

TS is nog niet volwassen (15) en heeft dus voor haar beslissingen wettelijk gezien de toestemming van haar ouders nodig. Dat is misschien iets om rekening mee te houden in sommige adviezen.

TS, laat het gaan. Je kan hier niets mee. Dier is weg gegeven, en of zij er nu zelf mee rijdt, aan een ander geeft, verkoopt of wat dan ook, daar is niets meer aan te veranderen. Ook al zou ze het dier voor eigen vlees in de diepvries stoppen heb je nog er niets over te vertellen hoe rot ook.

Instructrice zou het paspoort ophalen toch? Staat deze afspraak nog?

Anders gewoon door laten gaan, laten zien wie het meest volwassen is zeg maar en kijken of je nog wat onbeantwoorde vragen beantwoord kan krijgen. Paard krijg je er niet mee terug maar misschien kan je het dan voor jezelf afsluiten.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:07

Brainless schreef:
_lotteeee schreef:
Ik denk ehhhh dat je me niet snapt.

Maar hier gaat de discussie ook niet over. ;)

Ik snap je wel.... maar er is geen eigendomspapier die wettelijk! aangeeft of je eigenaar bent van een paard.
Alleen een aankoopcontract is rechtsgeldig, en die hebben maar een klein percentage van de eigenaren.

wel off topic.....

Bij aankoop kan ik het mij nog voorstellen dat je een contract hebt. Ook bij particulieren onderling.

Mijn merrie is thuis geboren. Het enige wat ik heb is dus een paspoort waar ik (of mijn vrouw) in vermeld staat als fokker.

hmmmm

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:07

Oke, je bent dus 15. Wat zeggen je ouders er dan van?
En als ik hoor dat je instructrice meerdere paarden verkoopt, doet ze dit dan niet gewoon altijd? Dat het haar werk is om paarden door te verkopen (naast lesgeven dan)? Ze kan onmogelijk alle paarden houden, dus misschien is er een miscommunicatie tussen jullie 2 geweest en dacht ze dat ze een nieuw huis moest zoeken voor jouw ex-paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:15

Als ik het goed begrijp heeft die instructrice al twee keer dit paard 'verkocht' terwijl ze er zelf niks voor betaald heeft... wat een linkmegiegel!

TS je bent je paard kwijt en jij had het paspoort af moeten geven aan je instructrice want hij had bij paard moeten blijven. Dus zit niks anders op dan paspoort bij nieuwe eigenaren te brengen.l

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:24

Ezziehh schreef:
anjali schreef:

Ja zeker, jep dat is nu veranderd. Ik heb nu meer dan genoeg tijd.

Edit: Het zit me niet dat hij van MIJ moet zijn, maar waar hij nu is beland. Daar maak ik me zorgen om...

maar even kort door de bocht, de nieuwe eigenaar koopt in jou ogen zomaar een paard zonder er iets vanaf te weten.

maar jij koopt je paard ik geloof te lezen in nov 2014 en in mei 2015 verkoop je hem weer omdat je geen tijd had. en nu ineens is dit weer anders. tja vraag me af of hij bij jou dan wel goed staat als je zo veranderlijk bent met plannen en dergelijke. maar dat terzijde

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:31

Mischien heb ik er overheen gelezen maar staat dit paard in Turkije ? En als ie daar staat, ben ik heel benieuwd waar hij precies staat ? ( Ben nogal bekend met Turkije ) .

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:46

Zoals ik het zie zijn er twee situaties:

- Je hebt het paard gegeven aan je instructrice. Het paard is niet meer van jou dus de instructrice mag doen en laten met het paard wat ze wil. Iedere actie die je onderneemt is hoogstwaarschijnlijk zinloos.

- Je hebt geen toestemming gehad van je ouders voor het weggeven van je paard, of je hebt het paard in bruikleen weggegeven. Voor dit laatste had je wel een contract op moeten stellen om enig bewijs te hebben. In de eerste situatie kan je de verkoop/weggeefactie terugdraaien omdat je minderjarig bent. Dit is wettelijk vastgelegd. Volgens mij (weet ik dus niet zeker!!) geldt dit ook als het paard daarna is doorverkocht.

Mijn advies, praat met je ouders hierover (laat ons even weten wat zij denken) en ga in gesprek met je instructrice, de nieuwe eigenaar, je ouders en jij, het liefst samen. Maar bedenk ook wat de volgende oplossing gaat zijn als jij toch straks weer een nieuw baasje moet gaan zoeken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:28

Als de nieuwe eigenaar te goeder trouw was is zij tegen revindicatie beschermd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:35

maar als TS 15 is, is ze dan handelsbekwaam met betrekking tot het verkopen van dit dier?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:11

Ayasha schreef:
maar als TS 15 is, is ze dan handelsbekwaam met betrekking tot het verkopen van dit dier?

Dan nog is de tweede koper te goeder trouw en dus beschermt tegen revindicatie.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 17:07

_Femkeeex schreef:
Mischien heb ik er overheen gelezen maar staat dit paard in Turkije ? En als ie daar staat, ben ik heel benieuwd waar hij precies staat ? ( Ben nogal bekend met Turkije ) .

Nee nee, hij staat gewoon in Nederland. We hadden verhuisplannen, maar die zijn op dit moment een beetje een warboel geworden, haha, maar als we daar waren zou het Istanbul geweest zijn.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 17:10

elinebakker schreef:
Zoals ik het zie zijn er twee situaties:

- Je hebt het paard gegeven aan je instructrice. Het paard is niet meer van jou dus de instructrice mag doen en laten met het paard wat ze wil. Iedere actie die je onderneemt is hoogstwaarschijnlijk zinloos.

- Je hebt geen toestemming gehad van je ouders voor het weggeven van je paard, of je hebt het paard in bruikleen weggegeven. Voor dit laatste had je wel een contract op moeten stellen om enig bewijs te hebben. In de eerste situatie kan je de verkoop/weggeefactie terugdraaien omdat je minderjarig bent. Dit is wettelijk vastgelegd. Volgens mij (weet ik dus niet zeker!!) geldt dit ook als het paard daarna is doorverkocht.

Mijn advies, praat met je ouders hierover (laat ons even weten wat zij denken) en ga in gesprek met je instructrice, de nieuwe eigenaar, je ouders en jij, het liefst samen. Maar bedenk ook wat de volgende oplossing gaat zijn als jij toch straks weer een nieuw baasje moet gaan zoeken.

De eerste situatie, klopt, waar ik ook erg van baal...
De tweede situatie, mijn ouders weten er vanaf en ik mocht de keuze zelf maken van ze, omdat ik voor hem zorgde, reed, etc.
Ik vertel mijn ouders ook alles en weten ook wat er gebeurd is etc.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:22

Hoe banketstaaf ook.

Je heb immers niet gezegd dat het niet doorverkocht mocht gaan worden, ze kan er dus gewoon ermee doen wat ze wil, of het netjes is............is weer een ander verhaal, zeker zonder paspoort zo tegenover de nieuwe eigenaar. Als instructrice had ze zeker beter moeten weten.

Weggegeven is weggegeven en dan is ie niet meer van jou. En trouwens jij hebt het ook zelf weggedaan dus waarom zou ze het dan ook niet mogen wegdoen?

Paardenwereld zit zo af en toe heel raar in elkaar en het is vaak geld, geld, geld..........daar kan ik ook over mee gaan praten. Heb diverse mensen gekend dat zo raar zijn en heel oneerlijk is, zeker als het gaat om het geld.

Ik lees nu ook dat je het dier weer terug wilt hebben, sorry, dat gaat niet zomaar even, zeker als je het echt weggegeven had. Je had het immers niet uitgeleend.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 17:33

Ragdollcat schreef:
Hoe banketstaaf ook.

Je heb immers niet gezegd dat het niet doorverkocht mocht gaan worden, ze kan er dus gewoon ermee doen wat ze wil, of het netjes is............is weer een ander verhaal, zeker zonder paspoort zo tegenover de nieuwe eigenaar. Als instructrice had ze zeker beter moeten weten.

Weggegeven is weggegeven en dan is ie niet meer van jou. En trouwens jij hebt het ook zelf weggedaan dus waarom zou ze het dan ook niet mogen wegdoen?

Paardenwereld zit zo af en toe heel raar in elkaar en het is vaak geld, geld, geld..........daar kan ik ook over mee gaan praten. Heb diverse mensen gekend dat zo raar zijn en heel oneerlijk is, zeker als het gaat om het geld.

Ik lees nu ook dat je het dier weer terug wilt hebben, sorry, dat gaat niet zomaar even, zeker als je het echt weggegeven had. Je had het immers niet uitgeleend.

Klopt...
Al was het echter wel de bedoeling dat hij bij haar bleef of ik er iets van te horen zou krijgen als ze er niet meer voor kon zorgen, maar het ging haar blijkbaar om het geld.
Heb ik gemerkt, jammer dit.
Ik wilde alleen een goed huisje voor hem, ik hoef hem ook niet perse terug, maar zoals je zegt.. Ik heb er niets meer over te zeggen :\.