tamary schreef:Bowen schreef:Het dier is alleen wel rechtmatig verkocht, een nieuwe eigenaar heeft dat recht gewoon, hoe naar dat ook is voor de vorige eigenaar. Ok, had niet gemogen zonder dat paspoort, maar dat gebeurd echt heel erg veel in paardenland. Mijn pony had niet eens een chip+paspoort, dat heb ik zelf geregeld. Mijn beide haffen heb ik zelf op mijn naam laten zetten, zonder dat de oude eigenaars ook maar een briefje met handtekening daarbij hebben geleverd met toestemming. Was geen enkel probleem, behalve dan dat ik gelijk lid van de haflingervereniging moest worden (en ze moeilijk deden toen ik ze aan de afspraak hield dat dat maar voor 1 jaar, eenmalig was, dat bij beide haffen).
Je kan stellen dat instructrice eigenaar was en dus mocht verkopen, dat klopt, maar niet zonder paspoort (waarvan zij wist waar het was). Die rechtmatigheid is daarmee incompleet, want paard was niet vergezeld van bijbehorend paspoort wat wettelijk verplicht is. Dat er in de praktijk geen gevolgen aan zitten is een ander verhaal.
Het maakt wel glashelder dat het een nachtmerrie is om bv een gestolen/onrechtmatig verkocht dier terug te krijgen, want papierwerk in orde maken kan iedereen met 200 euro op de bankrekening. Geen eens een aangifte van verlies oid nodig om een nieuw paspoort te krijgen. Hoe zit het dan bv met de voedselveiligheid waar dit hele gedoe om begonnen is?
Het is iets duurder een kopie-paspoort... daarnaast mag een dier met een kopie paspoort niet meer geslacht worden.
Oh mijn god...