Groen paard vanuit opfok op transport

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Groen paard vanuit opfok op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:53

Beenbeschermers bij een 'wild' paard?
Paard dat dat niet gewend is moet je niets om z'n benen doen, raakt-ie pas echt in paniek van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:55

beline1 schreef:
Degene die je paard gewend is, kan hem het beste ook laden.
Die heeft eten gegeven e.d. en is vertrouwd voor je paard.
Wij hadden bij het laden de trailer tegen de stal aangezet, en de stal eigenaresse heeft hem geladen.
Hoofd laag houden, want hoofd omhoog krijg je meer adrenaline, en een emmertje met worteltje en snoepje als beloning (want als een paard gestrest is eet hij niet, kauwen werkt ontspannend).
Onze drie jarige had veel stress omdat hij vanuit Engeland vanuit de opfok (weten we niet zeker) de reis heeft moeten maken.
Hij brak de keren erna de trailer bijna af, en ik was blij dat we een I for Williams trailer hadden met voorlader.
Door heel veel oefenen en geduld gaat het nu super.
We hebben één keer een bezem met de borstelkant tegen zijn kont moeten zetten, omdat hij niet te laden was, en daarna hoefde hij alleen die bezem maar te zien en hij liep er al in.

Succes en gebruik alsjeblieft beenbeschermers! Mag ook peesbeschermers zijn.

Levensgevaarlijk!

Paard kan er gruwelijk van in paniek raken omdat die het niet gewend is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:59

Soms worden er dingen geroepen dat ik denk dat de mensen die het roepen nog niet veel met jonge onervaren paarden hebben gedaan.
Dan kan je soms beter niets roepen dan dingen roepen die levensgevaarlijk zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:03

Janneke, ga jij met ieder paard eerst even langs een N-weg gedurende de spits staan om hem te laten wennen aan razende vrachtwagens en leg je hem uit hoe een rotonde werkt voordat je hem voor het eerste in een trailer zet?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:05

ponyparadijs schreef:
Soms worden er dingen geroepen dat ik denk dat de mensen die het roepen nog niet veel met jonge onervaren paarden hebben gedaan.
Dan kan je soms beter niets roepen dan dingen roepen die levensgevaarlijk zijn.

Inderdaad 8)7

Paard gewoon op de trailer zetten en het liefst gewoon vast. Niet los, dan heb je de kans dat ze omdraaien en via de achterklep er uit proberen te komen. En dat heb ik al een paar keer zien gebeuren.
En verkeerd af zien lopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:09

@Sizzle: jazeker.

Ik houd er niet van om paarden te overdonderen of anderszins in te teren op hun incasseringsvermogen.
Dus graag eerst verkeersmak, korte trailerritjes, etc. etc.

Uiteraard gaan de dingen niet altijd zoals je wilt, maar omdat ik het incasseringsvermogen van mijn paarden intact laat, zijn die "foutjes" niet zo erg.

Dus ja, als dit mijn paard was, ging ik dus een week in Fryslan bivakkeren en oefenen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:13

Janneke2 schreef:
En het heeft zin als je je dier wat kunt voorbereiden op zaken als rotondes, optrekken, remmen etc etc.

Hoe bereid je een paard voor op een rotonde dan?

Als je met een slakkengang de rotonde of bochten neemt, is het prima te behappen. wat kun je er nog meer aan voorbereiden?

TS heb je contact met de opfok gehad? Wat adviseren zij je?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:19

Peesbeschermers doe ik ook niet om. Toch neem ik ze altijd mee. Je weet maar nooit...

Dat zal vast een raar trekje van mij zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:26

Vorige week is mijn veulen voor het eerst op de trailer geweest.
Ik denk dat hij een goede ervaring heeft op gedaan.
Overigens had ik niet met hem geoefend.
Heb ik hem niet voorbereid op remmen, optrekken of een rotonde
Ook niet op langs razende vrachtwagens.
Stond hij zonder beenbeschermers
Had ik hem vast gezet
En liep hij op beide locaties redelijk braaf de trailer op.
Heb vast een hoop verkeerd gedaan

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:26

Wij hadden onze destijds driejarige hengst opgehaald met een gehuurde Ifor Williams 1.5 paards. Mede voor de lage instap en de deurtjes boven de klep. Alle stangen eruit gehaald en gewoon zo los vervoerd. Ging uitstekend. Hij is voorin schuin gaan staan en we hebben hem de hele reis niet gehoord/gevoeld

marilouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:45

Ik heb jaren in de handel gewerkt en wij hadden vele jonge paarden zo uit het land de stal in en de kar op, de groepen werden met een vrachtwagen gehaald gingen ze los in en dan in de wagen bovenlnags er tussen klimmen halster om wormenspuit erin en de stal in, en dan vooral even 2 dagen met rust laten niets willen laat ze zelf maar komen, met de trailer was het vaak trailer achteruit het land in liefst bij een vangkooi, was een grote 2,5 paards trailer en dan schot eruit, erin zetten en erin proberen een halster aan te krijgen soms wat brokjes werkt, nog fijner is als je ze buiten de kar iets van een halster om kan krijgen, minder gevaarlijk.
Als ze vast gingen wij hadden standaard geen middenschot, maar 2 liefst 3 kanten vastzetten met de kin op de stang. Doe je dit niet en ze raken in paniek geheid dat ze eroverheen duiken met alle gevolgen van die en t zeiltje dicht minder herrie,

Als ze echt in paniek waren of onrustig hebben wij ze ook wle eens een kalmeringsmiddel gegeven liever niet door het zwalken en de balans die dan wat minder is.

succes

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:24

Lithya schreef:
Janneke2 schreef:
En het heeft zin als je je dier wat kunt voorbereiden op zaken als rotondes, optrekken, remmen etc etc.

Hoe bereid je een paard voor op een rotonde dan?

Als je met een slakkengang de rotonde of bochten neemt, is het prima te behappen. wat kun je er nog meer aan voorbereiden?

Eerste of tweede trailerrit vanaf mijn huidige stal is: erf af, 2 kilometer rechtuit, dan met een slakkegang hetzij 2, hetzij 3 rotondes rijden en weer terug.
Uitladen, wortelspelletje (stretch) en weer terug het land in.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:29

Mijn paard is als jaarling ook over de stang gegaan..doodeng. sindsdien met 3 touwen vast..1 in het midden en kort genoeg dat ze niet de lucht in kon en 2 aan elke kant. Verder voorzichtig rijden is goed maar niet te voorzichtig. Als bezig moeten zijn met opletten en evenwicht bewaren hebben ze ook geen tijd om te klooien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:08

Janneke2 schreef:
@Sizzle: jazeker.

Ik houd er niet van om paarden te overdonderen of anderszins in te teren op hun incasseringsvermogen.
Dus graag eerst verkeersmak, korte trailerritjes, etc. etc.

Uiteraard gaan de dingen niet altijd zoals je wilt, maar omdat ik het incasseringsvermogen van mijn paarden intact laat, zijn die "foutjes" niet zo erg.

Dus ja, als dit mijn paard was, ging ik dus een week in Fryslan bivakkeren en oefenen.

Huh....maar dat is toch gewoon trailer rijden :?
Whats the difference?
Een paard heeft geen horloge om dus de tijd is echt niet relevant.

Een kort "oefen" ritje kan net zo goed veel meer impact hebben dan een lange rit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:14

Wat een goeie grap; paard aan trailer ritjes laten wennen!

Zo snel mogelijk gaan rijden als paard in de trailer staat! Dan staan ze vaak wel netjes stil op wat onbalans in de bochten na. Mooi rustig de bochten rijden en desnoods wat hooi om te knabbelen voorin de trailer.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:16

Hey Leo nieuw paard? Leuk!
Toen ik een aantal jaren terug mijn tweejarige ophaalde die zelfs nog nooit een halster om had gehad, heb ik haar laten verdoven door de dierenarts. Liep redelijk makkelijk de trailer op, aan twee kanten vast gezet met elastische touwen en de stang er zo dicht mogelijk op. Het was een rit van dik twee uur en het laatste half uur werd ze wat onrustig. Ik was erg blij dat ik der had laten verdoven. Dat was dan ook op aanraden van de handelaar waar ik die merrie kocht

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:27

Sizzle schreef:
Er worden ieder jaar 1000en groene paarden uit opfoks heen en weer gesleept.
Vooral geen grote issue van maken. Met rust inladen en meteen gaan rijden.
Ieder paard staat ooit voor de eerste keer op de trailer, dat is normaal ook geen enkel probleem.

Dit dus!

Ik vraag me af of al de paniekscenario-mensen ook echt ervaring hebben met het vervoeren van groene paarden..

Mijn ervaring is als bovenstaand. Emmertje biks mee, gewoon rustig aan, geduld hebben en voorzichtig rijden. Ze hebben nog geen negatieve ervaringen aan de trailer, dus als je er voor zorgt dat ze die ook niet krijgen dan komt het echt goed.

Bij een heel heet/bloederig dier geef ik wel eens een paar streepjes tranquigel, maar realiseer je dat je dan nog veel voorzichtiger moet rijden!

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:39

Ibbel schreef:
Beenbeschermers bij een 'wild' paard?
Paard dat dat niet gewend is moet je niets om z'n benen doen, raakt-ie pas echt in paniek van.

Ik heb nare verwondingen gezien tijdens het laden naast de klep belanden en zo het hele vel eraf gestroopt zien worden. Ook uit onbalance een paard dat zichzelf had verwond in de trailer.
Maar dat moet je ook zelf in schatten denk ik dan maar, en het is slechts een advies.
Jammer dat er altijd zo fel en negatief wordt gereageerd, zonder te bedenken dat degene die advies geeft het toch echt goed bedoeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:46

De vraag is of je überhaupt de tijd krijgt om een beschermer om te doen :P
Een beetje ril paard staat dan al te dansen of blijft met de voet maaien omdat het braaf zijn best doet zijn pootje te heffen bij de hoefsmid :D

Ook een leuke 'vergissing': een jong paard beschermers met klitteband omdoen voordat het ooit eerder klitteband gezien of gehoord heeft. Daarna doe je 1 klitteband los waarvan het paard van schrik tegen het plafond zit om vervolgens niet meer in de buurt te kunnen komen zodat je het paard moet verdoven om de rest af re kunnen doen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:52

toen we mijn pony gingen halen was ze ook groen, in een ruime vrachtwagen los gezet ging heel goed

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:53

Laatste keer dat wij een paard bij de opfok hebben opgehaald hebben we daar volgens mij de trailer gewoon in een soort stal gezet en van daaruit het paard in de trailer gezet.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:08

Eerst een week gaan oefenen? Menig opfok ziet je aankomen. Meestal als ze stal hebben hebben bij de opfok staan ze binnen als je ze komt halen.
Vooral zelf niet te moeilijk doen. En doen of het heel normaal is.
Paard kort vastzetten zeker geen hooinet of zo erin hangen en alles dicht. En meteen vertrekken zolang je niets hoort in een stuk doorrijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:18

Cioccolato schreef:

Zo snel mogelijk gaan rijden als paard in de trailer staat! Dan staan ze vaak wel netjes stil op wat onbalans in de bochten na. Mooi rustig de bochten rijden en desnoods wat hooi om te knabbelen voorin de trailer.

Ik vind het een uitstekende grap en dat kun je zien aan mijn brede lach.
Trouwens ook aan de tevreden snuiten van de paarden.
:j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:38

KingYasFenn schreef:
Gypsy schreef:
Oefenen kan ook inladen, 10 min rijden, bak eten geven en op eigen erf weer uitladen zijn. ;)

ik vind dat dus echt bizar.
ga dan uitladen op een onbekende plek en daar inladen.
dat zijn juist de spannendste dingen.
qua ervaringen met in en uitladen oefen je dan tenminste nog wat en leer je onbekende terreinen dat ze daar ook netjes moeten doen.
qua trailer-rondje zelf, als ze eenmaal voelen/in de gate hebben hoe ze evenwicht kunnen behouden etc. hoeven ze echt niet meer daarmee te oefenen..

maar uiteraard iedereen zijn eigen ding :)
ik vind gewoon meer risico's opzoeken om een paard te gaan vervoeren voor oefening als ze het al kennen / niet bang voor zijn.
met een paard dat angst draagt snap ik het wel ja..

Het probleem is dat paarden niet zo dol zijn op spannende dingen. Ik vind het gewoon fijn om te zien dat mijn paarden graag de trailer op gaan, en onderweg relaxed zijn. Ze staan lekker uit hun hooinet te plukken, en mijn merrie mag graag met een blij hoofd uit het raampje kijken waar we nu weer naar toe gaan. Je kunt ze ook rustig nog een half uur op de trailer laten staan na of voor het rijden, geen kabaal, geen gestommel, gewoon rustig hun hooi eten. Je kunt in je eentje met ze op pad, zijn alleen in en uit te laden.

Een kennis die z'n paard is geloof ik toen hij jong was 2 of 3 keer op de trailer geweest, alle keren onder sedatie. (Was toevallig net na castratie en een operatie geloof ik.) Dat ging natuurlijk prima. De laatste keer gingen ze er van uit dat het weer prima zou gaan. Geen sedatie meer. Paard is half door de voorkant van de trailer heengekomen en moest er door de brandweer uitgehaald worden.
Super sneu, want dit is echt niemand z'n bedoeling geweest natuurlijk!

Dus vandaar mijn weerstand tegen sederen en geen gemeut gewoon doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:47

Janneke2 schreef:
Cioccolato schreef:

Ik vind het een uitstekende grap en dat kun je zien aan mijn brede lach.
Trouwens ook aan de tevreden snuiten van de paarden.
:j

Iedereen met gezond verstand weet dat als je een paard koopt uit de opfok je niet weken eerst kan oefenen voordat je m eindelijk eens haalt :Y)
Als het al je eigen paard is, is het je eigen keuze. Het is belachelijk, trailer rijden is trailer rijden, maar iedereen zn eigen ding!