contractbreuk stalling?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:19

Ik heb (ongeveer) net hetzelfde meegemaakt!

Stond op een pensionstal en vanaf het begin was al (mondeling) afgesproken dat de eerstevolgende vrije stal voor mij ging zijn (paard stond 24/7 buiten). Dit omdat ik een fjord heb en het in de zomer niet te doen is om hem op normaal gewicht te houden. Na een jaar kwam er een stal vrij, ik super blij uiteraard. een halve maand op voorhand alles regelen en 1/04 ging mijn paard er in. 2 dagen voor dé dag krijg ik een sms dat het niet doorgaat omdat huidig paardlief toch niet weg gaat. Jammer voor mij, maar oke. Kom ik 1/04 toe op stal, staat er een nieuw paard in.
Uiteraard meteen over aangesproken dat ik daar absoluut niet mee gediend was, bleken 'sportpaarden' voorrang te hebben op stal en als ik het niet naar mijn zin had ik maar moest vertrekken. Waarop ik zei dat ik het fijn vind hier op stal, maar dat de regeling alles behalve eerlijk verloopt. Toen ik thuis kwam met mijn ouders over gehad, zij gebeld naar haar (omdat ze het ook niet fair vonden). Bazin is als een gek tekeer gegaan dat ik meteen mocht vertrekken, mijn boel ging ze op straat zwieren en paard ging aan een boom hangen.
Uiteindelijk geantwoord dat ze zich maar volwassener moest gedragen en dat we op zo'n manier niet verder gaan praten daarover.
Heb in juli dan alsnog een stal gekregen, maar in oktober ben ik vertrokken. Sinds ik op stal stond kreeg ik dagelijks sms'en van mijn stalbazin dat ik mijn paard verwaarloosde (intussen ontweek ik hen al, en kwam ik enkel op uren dat zij er niet was. Overigens stond hij overdag buiten en 's nachts ging hij op stal), dat hij erbij liep als een lelijk ding, niks kon, ... Ook werd er achter mijn rug geroddeld door haar tegen de andere pensionklanten en toen heb ik de knoop doorgehakt.

Uiteindelijk "eind goed, al goed" mijn ouderen hebben een nieuw huis gekocht met weide en stallen en paard staat aan huis, gedaan met al dat gezeik rond staleigenaren...

Niet dat je nu zoveel wijzer bent waarschijnlijk met mijn verhaal... Maar wie weet waar gaat het jouwe eindigen.. Ik had al van begin een super goed gevoel op de stal, kon met iedereen overweg en omgekeerd, idee over paarden was hetzelfde, ik kwam soms 3x/d gewoon om onder de mede-pensionklanten te zijn, we gingen vaak wandelen, ik ging wekelijks mee op springtraining buitenaf, nam wekelijks lessen bij mijn stalbazin, .... Alles verliep goed. Tot dat hele stal gedoe.
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 07-07-15 19:24, in het totaal 4 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:19

Maar TS heeft toen ze daar kwam bewust gekozen voor deze box.
Wat de rede daarvoor is heeft ze niet vertelt tegen de pensionhouder.
Daar was ook geen rede voor, zij had de box die zij vond passen bij haar paard en bij de manier hoe zij een paard wilde houden.
Ze moet nu veranderen omdat een ander blijkbaar vind dat haar rede waarom zij die box nodig heeft belangrijker is dan de rede die TS heeft.
Het is best vervelend als je paard stofallegie heeft, maar dat is niet het probleem van TS en ook niet het probleem van de pensionhouder. Deze heeft namelijk geen twee boxen die voldoet aan de eisen die de nieuwe pensionklant aan boxen stelt.
En dus zal de pensionklant gewoon verder moeten zoeken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:20

Ik zou wel in gesprek gaan; of je blijft in deze stal die voor jou paard veel beter klinkt, of te vertrekt zonder nog langer te betalen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:23

die vergelijking met dat huis gaat vooral mank omdat je dan een overeenkomst hebt die op dat exacte huis ziet en niet op 'enig huis in wijk zo en zoveel van die en die plaats'. Hier heb je dat laatste wel en als dan een afweging moet worden gemaakt welke paarden welke voorzieningen het hardste nodig hebben, dan lijkt het mij volstrekt logisch dat daarin een onderscheid wordt gemaakt tussen paarden met een veterinaire noodzaak en paarden met een voorkeur.
Maar ik begrijp ook dat jij je er helemaal niet fijn bij voelt en dat er al veel meer speelde, zodat dit de druppel is.

@smurffie: nee, dat is lekker fatsoenlijk! Je hebt je gewoon allemaal aan je afspraken te houden en ts zal voor een volgende stal wel in een contractje laten vastleggen dat de box waar haar paarden in overleg worden geplaatst, niet anders dan na toestemming van beide partijen kan worden gewijzigd ofzo.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:31

FloortjeM schreef:
die vergelijking met dat huis gaat vooral mank omdat je dan een overeenkomst hebt die op dat exacte huis ziet en niet op 'enig huis in wijk zo en zoveel van die en die plaats'. Hier heb je dat laatste wel en als dan een afweging moet worden gemaakt welke paarden welke voorzieningen het hardste nodig hebben, dan lijkt het mij volstrekt logisch dat daarin een onderscheid wordt gemaakt tussen paarden met een veterinaire noodzaak en paarden met een voorkeur.
Maar ik begrijp ook dat jij je er helemaal niet fijn bij voelt en dat er al veel meer speelde, zodat dit de druppel is .

Ik zou hier nog in mee willen gaan als het paarden waren die al langer op stal waren.
Maar echt niet voor nieuwe klanten.
En ik ga er vanuit dat ik de box huur die mij is aangeboden. En niet "een" box op stal.
Want niet elke box is een box die ik zou willen huren. Dus ik vind het toch echt wel overeenkomen met het huren van een huis.
Laatst bijgewerkt door cam op 07-07-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Passieli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:33

Ik snap beide kanten van het verhaal wel maar zou er in het geval van ts ook niet blij mee zijn! Zeker als het om sociaal contact met de buhrman gaat en je het een fijne plek vond.

Als ik in de schoenen van de nieuwe mensen zou staan zou ik ook niet blij zijn. Ik zou me schuldig voelen dat mijn nieuwe stalgenoot tegen der zin in moest verplaatsen voor mij.

Als ik de stalhouder was geweest had ik gevraagd aan ts of ze eventueel wou verplaaten en anders laat ik de keuze aan de nieuwe mensen. Of in de stal die leeg is of op de wachtlijst .

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:38

cam schreef:
Maar TS heeft toen ze daar kwam bewust gekozen voor deze box.
Wat de rede daarvoor is heeft ze niet vertelt tegen de pensionhouder.
Daar was ook geen rede voor, zij had de box die zij vond passen bij haar paard en bij de manier hoe zij een paard wilde houden.
Ze moet nu veranderen omdat een ander blijkbaar vind dat haar rede waarom zij die box nodig heeft belangrijker is dan de rede die TS heeft.
Het is best vervelend als je paard stofallegie heeft, maar dat is niet het probleem van TS en ook niet het probleem van de pensionhouder. Deze heeft namelijk geen twee boxen die voldoet aan de eisen die de nieuwe pensionklant aan boxen stelt.
En dus zal de pensionklant gewoon verder moeten zoeken.

Uh nee want TS heeft niét getekend voor deze stal maar voor een stal
Er staat duidelijk in het contract dat de pensioneigenaar bepaalt waar je paard staat.
Als ze persee deze stal had willen behouden had ze dat vooraf al moeten regelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:44

Anoeska schreef:
Ik vind het echt onbegrijpelijk wat mensen allemaal accepteren van hun staleigenaar :? . TS is een betalende klant, daar ga je toch niet zo mee om, alleen omdat je (meer) geld kan verdienen aan een nieuwe klant.

Dit vind ik nou ook!!
Sta er echt versteld van wat ik hier lees, wat een berg meegaande schapen.. Vraag me af wat deze posters zelf zouden doen als hun paard naar een andere stal verwezen wordt.
De staleigenaar n zijn Inkomen hangt af van tevreden klanten, op deze manier omgaan met je vaste klanten siert niet. De stalhouder zou het kunnen vragen of er iemand genegen is op te schuiven voor de nieuwe stalklant, zo niet, mag de nieuwe stalklant wachten tot er wel een geschikte plek is- zo zou het bij mij gaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:47

Dat maakt het zo dubbel. Mag de stalhouder dit doen? Daar lijkt het, zeker in combinatie met het contract, wel op.

Is het verstandig om dit te doen of een prettige gang van zaken, daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Ikzelf zou het zeker niet zo doen en voor mij een belangrijke reden zijn om te gaan twijfelen over de passendheid van het beleid bij mijn wensen. Heb ook alleen maar de ervaring dat je de box krijgt die vrij is en dan pas kan schuiven als er ruimte is. Niet dat ik nooit van box ben gewisseld, echter altijd in goed overleg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:50

knollentuin schreef:
Anoeska schreef:
Ik vind het echt onbegrijpelijk wat mensen allemaal accepteren van hun staleigenaar :? . TS is een betalende klant, daar ga je toch niet zo mee om, alleen omdat je (meer) geld kan verdienen aan een nieuwe klant.

Dit vind ik nou ook!!
Sta er echt versteld van wat ik hier lees, wat een berg meegaande schapen.. Vraag me af wat deze posters zelf zouden doen als hun paard naar een andere stal verwezen wordt.
De staleigenaar n zijn Inkomen hangt af van tevreden klanten, op deze manier omgaan met je vaste klanten siert niet. De stalhouder zou het kunnen vragen of er iemand genegen is op te schuiven voor de nieuwe stalklant, zo niet, mag de nieuwe stalklant wachten tot er wel een geschikte plek is- zo zou het bij mij gaan.

Zolang het in het contract staat en TS hie rniet mee eens was, had ze dat contract niet moeten tekenen en een andere stal moeten zoeken.
En contract is juist om voor iedereen duidelijkheid te scheppen over de regels en mogelijkheden.
Contract is hierin waterdicht en daar kun je later niet mer over terugkrabbelen.

Heike
Mede-oprichtster

Re: contractbreuk stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:07

Dat bedoel ik. Bij ons op stal had iedere stal een cijfer. Dat getal stond ook in het contract. Dat was van te voren heel duidelijk vast gelegd. En natuurlijk werd er wel eens gewisseld. Zeker als er nieuwe paarden kwamen. Alles in het belang voor de paarden en de rust op stal. Maar dat ging in overleg en dat kwam dan ook weer in het contract te staan. Gewoon heel duidelijk. Daar is zo'n contract voor in dit soort gevallen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:07

Brainless schreef:
Zolang het in het contract staat en TS hie rniet mee eens was, had ze dat contract niet moeten tekenen en een andere stal moeten zoeken.
En contract is juist om voor iedereen duidelijkheid te scheppen over de regels en mogelijkheden.
Contract is hierin waterdicht en daar kun je later niet mer over terugkrabbelen.

Ik denk niet dat het contract waterdicht is.
TS heeft netjes de box in gebruik genomen die zij heeft toegewezen gekregen van de pensionhouder.
In het contract staat nergens dat de pensionhouder zo maar je paard mag verplaatsen als hem/haar dat beter uitkomt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:10

cam schreef:
Brainless schreef:

TS heeft netjes de box in gebruik genomen die zij heeft toegewezen gekregen van de pensionhouder.
In het contract staat nergens dat de pensionhouder zo maar je paard mag verplaatsen als hem/haar dat beter uitkomt.

De eerste stal heeft TS zelf uitgezocht... dus deze stal is de eerste die d stal aanwijst voor TS (als je van jou gedachte uitgaat dat je maar 1x een stal aangewezen hoeft te krijgen.).

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:21

Brainless schreef:
cam schreef:

De eerste stal heeft TS zelf uitgezocht... dus deze stal is de eerste die d stal aanwijst voor TS (als je van jou gedachte uitgaat dat je maar 1x een stal aangewezen hoeft te krijgen.).

Zo zie ik het niet. Toen TS daar op stal kwam heeft ze een stal gekregen en de pensionhouder en zij zijn daar samen mee accord gegaan en zij heeft dus voldaan aan de regel in haar contract. Zij is niet plots haar paard in een andere stal gaan zetten en dat is dus wat in haar contract staat. Ze neemt de stal die ze overeen is gekomen met de stalhouder. In het contract staat nergens dat de mogelijkheid bestaat dat zij van stal moet veranderen als de pensionhouder dat haar opdraagt. Als de pensionhouder dat wel had gewild had dat precies zo omschreven moeten staan. Maar dat zet niemand in zijn contract want dan zijn er nog maar weinig klanten die daar willen staan.
Want het houd ook in dat de stalhouder je paard in een ponystal kan zetten als het beter uitkomt.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:39

Ik denk dat hier het grootste probleem is dat er al irritaties waren. In principe is dit nl maar een klein iets, wat wel gecommuniceerd is. Waren de verstandhoudingen goed geweest en TS verder super tevreden, dan lijkt mij dat er wel een goed overleg had kunnen zijn zonder dat TS stante pede opstapt.

Het contract is duidelijk: pensionhouder heeft het recht om paarden zonder overleg te verplaatsen. Ze zaait hiermee echter duidelijk onrust (nu TS, maar dadelijk de nieuwe mensen die naar hun hoofd gaan krijgen dat ze "die-en-die uit haar stal gejaagd hebben" ook. Lekkere binnenkomer, zo gaan je je klanten wel lopen hoor).

Het klinkt trouwens precies als mijn vorige stal :') Regio klopt echter niet. Mijn eerste stal waren alle boxen gelijk, daar is paard wel 5 keer ofzo verhuisd zonder overleg. Boeide mij niet. Vorige stal wilden ze mijn paard verhuizen, maar daar was ik ook de mieperd die dat niet wilde ivm dat ik de keuzes die gemaakt werden niet slim/prettig vond voor paard. Paard is daar dan ook in haar box blijven staan. Stal waar ze nu staat zijn de boxen extreem verschillend, en heb ik dan ook aangegeven dat indien mogelijk paard graag in haar buitenbox wil blijven. Aangezien dat de enige box is zonder direct contact met de buren bij de voer/drinkbak wel zo prettig ivm anders stress met voeren :) Gelukkig wil verder iedereen vooral heeeeeel graag binnen staan, dus dat komt mooi uit :D

Met alle stress en ergernis die uit de berichten van TS komt zou ik zeggen: maand netjes uitzitten en wegwezen. Dat trek je toch niet meer recht nu :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:53

Het gaat er toch helemaal niet om of het wel of niet mag van een of ander zelfgemaakt contact. Ik vind het gewoon geen manier van met elkaar omgaan. Als ik ergens op een pensionstal sta is dat in goed onderling vertrouwen. Ik heb een prima verstandhouding met m'n stalhouder. Bij mij op stal zou het dus ook niet voorkomen dat ik zomaar, zonder overleg moet maken voor een ander paard.

Of het nou mag of niet, zo ga je toch niet met elkaar om.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:33

FloortjeM schreef:
Maar ik begrijp ook dat jij je er helemaal niet fijn bij voelt en dat er al veel meer speelde, zodat dit de druppel is.

@smurffie: nee, dat is lekker fatsoenlijk! Je hebt je gewoon allemaal aan je afspraken te houden en ts zal voor een volgende stal wel in een contractje laten vastleggen dat de box waar haar paarden in overleg worden geplaatst, niet anders dan na toestemming van beide partijen kan worden gewijzigd ofzo.

Ik begrijp uit het verhaal van de ts dat de andere stal aardig paardonvriendelijk is, 3 kanten beton. Verder zijn er aan de huidige box aanpassingen gedaan omdat het paard anders stalgebreken vertoont die negatief kunnen zijn voor de gezondheid van het paard. Paarden kunnen naar een soort gelijke box prima verplaatst worden, maar zou jij akkoord gaan als jou paard ineens 3 vierkante meter minder zou krijgen bijvoorbeeld? Ook had de ts voor deze stal daar niet op stal gaan staan, een maand opzeggen lijkt mij dus ook totaal niet relevant tenzij deze maand in de huidige box gestaan kan worden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:31

TS was je naar deze stal gegaan als je toen al niet de keus had gehad voor de stal naast de ingang?
Was die box de enige optie voor jou toendertijd

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:53

@ Gillbo: Wij zijn toen gaan kijken en we hadden keuze uit alle boxen. Netjes overlegd met 2 vriendinnen waar ik mee kwam of ik daar mocht staan, en die vonden dat prima.

Ik denk dat ik inderdaad niet voor een box verder in het gangpad was gegaan. Misschien 1 verder, maar meer ook niet. (en de box 1 verder was nu ook geen optie geweest, anders had ik daar nog over willen denken eventueel.)

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 23:00

Inmiddels ben ik vanmiddag en vanavond per direct overgegaan naar een andere stal.
Eentje waar ik al eerder gestaan heb, en wat me altijd beter bevallen is.

Hier kan altijd alles in overleg, en is de sfeer altijd geweldig geweest. Zowel onderling als met de pensionhouders zelf!

De pensionhouder heeft meteen gezorgd dat ik uit de groepsapp met stalgenootjes verwijderd ben, nog voor ik de kans heb gehad iedereen een berichtje te sturen dat ik weg ben gegaan. Beetje jammer dat sommige mensen niet willen dat andere de reden weten.
Ik ga er maar vanuit dat Karma zijn weg wel vindt...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:27

Niet fijn zo als het loopt, maar hopelijk kan je het allemaal snel achter je laten.
En ik geef je groot gelijk hoor. Ik was ook direct opgestapt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:37

fijn dat je snel een goede oplossing voor je paard hebt gevonden :j
bij mij zou het ook snel klaar zijn met praktijken als die jij omschrijft, mijn paard word niet zomaar van plek verhuisd zonder overleg, mijn paard, mijn beslissing, zeker als ik maandelijks daar een x bedrag voor betaal ...
als ik ergens niet tegen kan , is het wel beslissingen die zonder mijn medeweten worden genomen over mijn! paard.
een pensionhouder is er niet voor het entertainment van de klanten , maar paarden hebben baasjes en die krijg je er als pensionhouder wel bij, dus zul je ook met die mensen(de klant, degene die je boterham betaalt) rekening moeten houden. nu wil ik in alle redelijkheid altijd praten en meedenken, maar van alles en nog wat zonder overleg beslissen...neuh

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 06:47

Top,
Waarom was je weg gegaan op deze eerdere stal terwijl het daar zo goed bevallen was?
En verwijderen uit de groepsapp omdat ze de waarheid niet mogen weten zal wel meevallen, waarschijnlijk hebben ze geen zin in zwartmakerij.
Het is gewoon een meningsverschil.
Pensionhouder kan 2 paarden erbij krijgen mits hij om medische redenen een goede stal bied, jij baalt hiervan en kiest ervoor om naar een andere stal te gaan. Probleem opgelost toch.
Hoe reageerde de pensionhouder op je vertrek?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:09

Fijn voor je dat je per direct kon vertrekken.
Wat ik me dan wel afvraag, waarom heb je een dergelijk contract getekend als je het hier niet mee eens bent? :?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:26

Neonlight schreef:
Fijn voor je dat je per direct kon vertrekken.
Wat ik me dan wel afvraag, waarom heb je een dergelijk contract getekend als je het hier niet mee eens bent? :?

Mischien omdat ze niet wist dat het zo zou gaan. Je komt nieuw op zo'n stal en dan verwacht je in ieder geval normaal overleg contract of geen contract.
Verder vraag ik mij af wie bij zijn contract alle doomscenario's met zijn toekomstige stalhouder bespreekt.?
Daarnaast stond ze er al weer even en zijn er in die tijd nog meer dingen naar boven gekomen die niet in haar straatje pasten. Dat kan toch.

In iedergeval fijn dat je gelijk weg kon en nu beter staat. Ik weet precies hoe dat is. :P