Paard al paar dagen compleet overstuur, waarom? + Filmpje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floemii

Re: Paard al paar dagen compleet overstuur, waarom? + Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:32

Ik heb één keer een paard over de rooie zien gaan, was bang dat ze erin bleef.
Dit bleek te gaan om een herteluisvlieg. Google maar, zijn nare krengen. Al in z'n eentje kan ie een paard helemaal dol krijgen!
Dit paard is uiteindelijk door de dierenarts behandelt met een spray die het zenuwstelsel? van het insectje uitschakelt waardoor die uiteindelijk sterft.
Maar o o o wat bleef die merrie nog lang onrustig!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:46

Ik gok inderdaad ook herteluisvliegen, die maken onze paarden ook compleet dol.
Je krijgt ze inderdaad eigenlijk alleen goed dood door ze van het paard te halen (ze klemmen zich met name rond de uiers/ onder de staart vast) en dan met een hoevenkrabber te 'breken'.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:50

Misschien idioot, maar staat er sinds kort een hengst in de buurt?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:51

Mijn eerste gedachte was ook insecten.
Eventueel een "dagboekje" bij houden of je paard het erger heeft bij ideaal weer voor insecten? Harde wind en regen meestal minder insecten, is je paard dan ook rustiger? En zo proberen steeds verder te zoeken. Zijn het niet de insecten? Dan zoals eerder beschreven een geluid voor ons niet te horen en voor je paard wel? Altijd dezelfde tijden dat je paard als een malle begint te rennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:29

@Sparkles dat heb ik al gedaan, zelfs zonder touwtje loopt ze vrolijk achter me aan, zovan "baaaas wat ga je doen?"
Op het filmpje toont ze inderdaad niet heel bang, ze schijnt erger te zijn als ik er niet ben, vooral vrijdag was ze helemaal in paniek. Daar links is waar de paarden van de buren staan, daar zit inderdaad iets, maar wat?

Die herteluisvlieg heb ik even opgezocht inderdaad, en dit zou het ook best wel is kunnen zijn... Maar wat kan ik hier in godsnaam aan doen?! Sta niet continu bij mijn paard om zo'n beest gelijk dood te kunnen maken...

@Kermis behalve de paarden van de buren staan er geen paarden in de directe omgeving. De buren hebben geen hengst dus dat denk ik niet

@Odi zoiets wil ik best doen, maar [naam] staat niet bij mij aan huis maar bij een ander, en ik heb echt niet de tijd elke dag daar te gaan zitten om dat bij te houden. Was vandaag toevallig vrij, maar morgen en donderdag moet ik gewoon weer de hele dag werken...

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:32

Als het een herteluisvlieg is, grote kans dat hij er òf nog zit (kunnen een aardig tijdje blijven zitten) of dat je paard er nog steeds van streek van is. Dus even regio uiers etc. goed onderzoeken, en paard en andere eventuele factoren goed in de gaten houden.

Succes, hoop dat je snel de reden vindt! Houd ons op de hoogte :)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:47

Hier twee weken geleden precies zelfde gehad!! Kreeg m ook niet meer te pakken, compleet door t dolle. Bleef maar gaan, extreem hoog draven, staart erop, neusgaten groot en rood, ogen wild. Uiteindelijk met aantal man kunnen vangen. Zeik zeik nat van het zweet!!! Net als die van jou klom ie tegen boxwanden omhoog. Normaal op stal en id wei braaf en evenwichtig!! Ik heb dit nog nooit eerder zo gezien, en zit al meer dan twintig jaar id paarden. Ik dacht dat ie iets mis had id kop!! Heb zelfs da nog gebeld. 5 dagen nauwelijks eten, super schrikachtig, ging om alles af. Ik heb n een week binnengehouden. Wel gereden, gelongeerd, en toen ik het durfde na aantal daggen even losgezet op klein stukje. Met de dag kwam de rust terug, na een week kon ik m weer bij de kudde zetten, is nu twee weken geleden, geen probleem meer gehad. Ga dat vliegje even googlen, ik had er nog nooitvan gehoord. Zou ook graag weten wat het geweest is, zo iets hoop ik iig niet weer te hoeven mee maken!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:56

MiniMouse schreef:
Ik kan ook maar aan 1 ding denken.
Vliegjes/insecten.
Mijn pony kreeg er vorig jaar ook ineens last van, in eens heel onrustig, rennen, niet eten etc. In de ochtend niks aan de hand maar tegen midden/einde middag begon de ellende.
Ik heb haar een exceemdeken op gegooid en daarna was er niks meer aan de hand. Zo'n deken kostte me €50 dus zeker het proberen waard!

Het paard van mijn dochter had het vd week .Mijn dochter had haar exceem deken afgedaan ,het paard ging helemaal door het lint erger als dat deze doet in het filmpje,alleen op de momenten dat ze dan stilstond ,schudde ze met haar hoofd en stampte ze tegen haar buik,dat zie ik dit paard weer niet doen.
Op het moment doen wij niks anders als sprayen tegen de muggen ondanks het exeemdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:01

@Dirndl Ga ik morgen gelijk even doen! Ben nu net thuis, compleet doorweekt en helemaal gesloopt van de afgelopen dagen... :( Hou jullie op de hoogte ja!

@Anshrop [naam] laat zich wel nogsteeds vangen. Komt nogsteeds naar me toegelopen zoals altijd, of blijft staan en kijken naar hoe ik naar haar toekom. Maar jij bent er dus ook (nog) niet achter gekomen wat het nou was?

Ze loopt ook niet overdreven met dr staart te slaan en schud enkel met dr kop als er een hoop vliegen op dr kap zitten. Heb dr zelf zelfs nog geen een keer met dr been naar dr buik zien trappen...

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:08

Nee,ik ben er nog niet achter. De eerste avond mocht ik echt niet aan zijn achterste komen, ik was al bang dat ie zichzelf pijn had gedaan. Maar dat was volgende ochtend weg. Dat van die herteluisvlieg klinkt wel als iets wat zou kunnen! We staan in bosrijk gebied, op zandgrond. Ik heb de beestjes nog niet eerder gezien, maar al googlend vind ik veel reacties van mensen wiens paarden ook zo in paniek zijn geraakt.Mocht m die avond echt niet pakkem, twee dagen erna ook niet, derde dag stond ie ineens met zijn neus inmn nek achter me, had ie besloten dat t niet mijn schuld was :P . Mijn paard is geen knuffelkont, meestal moet je oppassen anders vreet ie je op, letterlijk :D , maar nu was ik een volle week idd zijn bff. Zie m liever brutaal en sjaggie dan zo plakkerig aan moeders rokken hoor!

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:13

Wat gebeurd er als je haar bij haar buurpaarden zet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:20

@pien2010 das niet echt de bedoeling... De buurpaarden zijn van de buren en het is niet de bedoeling dat die bij onze paarden komen. Hebben ook geen toegang tot elkaar, echter is [naam] het grootste paard wat hier ooit heeft gestaan (1,75 en bewoners zelf altijd pony's gehad) en kan zij dus met de nek over het hek aan de paarden snuffelen. Bij elkaar is geen optie, zit ik niet op te wachten en de buren ook niet denk ik. (En daarbij moeten we ook nog een stukje lopen om bij de buren te komen, maar is een beetje lastig uitleggen hoe dat precies zit ;) Het einde van hun wei grenst aan de rechterkant van de onze)

Tessje_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:30

Is er geen vos in de wei geweest die bij toeval een dood konijn of dergelijke heeft achter gelaten. Veel dieren zijn bang van de lucht afkomstig van een kadaver. Mischien dat daarbij de windrichting invloed heeft op het ruiken van de geur en dit haar gedrag veroorzaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:33

@Tessje_Balou daar ga ik morgen even naar kijken ja! Heb nog geen vossen gezien, maar wel wilde konijnen, dus zou best is kunnen

Ik heb vanmiddag wel weer gereden. Ze was wat opgefokt en had er flink de pas in zitten, maar verder leek het mee te vallen en was ze in ieder geval weer normaal te sturen en lag het tempocontrole weer grotendeels bij mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:33

zat ik net aan te denken ja, is er geen klein roofdier dat in de buurt ronddwaalt waar ze zo gestressed van raakt?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:40

Andere stal andere voeding? Dat uit zich vaak wat later. Misschien een tekort of overvloed aan iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:42

Andere voeding krijg ze niet, ik heb d'r al ruim 1,5 jaar en als sinds ik d'r heb krijgt ze dit voer.
Ik denk niet dat ze nog overstuur is door de verhuizing. Daar is ze in het begin heel erg gestresst van geweest maar ook alweer volledig van gekalmeerd na een week.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:52

het hoeft niet aan de brok te liggen of neem je ook nogsteeds hetzelfde hooi van hetzelfde land? Elk hooi heeft een andere samenstelling. Vooral de magnesium zit te weinig in het hooi van tegenwoordig.

http://www.nutri-science.nl/NL/magnesium.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:56

tanjaatjuhh schreef:
het hoeft niet aan de brok te liggen of neem je ook nogsteeds hetzelfde hooi van hetzelfde land? Elk hooi heeft een andere samenstelling. Vooral de magnesium zit te weinig in het hooi van tegenwoordig.

http://www.nutri-science.nl/NL/magnesium.html

Ze krijgt inderdaad hooi van een andere leverancier, maar wel krijgt ze dit hooi al sinds ze hier staat. Had ik dan niet al eerder verschil moeten merken dan na 1,5 maand ineens?
Interessant stukje, ga ik even lezen!

EDIT:
"Als “anti-stress mineraal” vermindert het, bij voldoende toevoer, het vrijkomen van stresshormonen bij het paard. Ontbreekt magnesium in voldoende mate, dan komt het tot verhoogde prikkelbaarheid, tot nerveuze stoornissen, tot gebrek aan eetlust, uitputting en een verminderd prestatievermogen.
Magnesiumtekorten uiten zich snel in nerveusheid en een onvermogen om te ontspannen. Voor de eigenaar lijkt het vaak alsof het paard niet mee wil werken."

Dit stukje uit het artikel kan ik me wel in vinden, behalve de laatste twee regels. Tijdens het rijden ontspant ze nogsteeds en ze nogsteeds erg werkwillig en doet gewoon dr best met rijden zoals altijd...
En behalve dat is [naam] altijd al snel prikkelbaar en wat nerveus soms, stukje karakter, t'is een erg sensibele merrie

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:47

Deze mogelijkheid had ik ook geopperd bij da, die zei dat als ie op gewoon rantsoen staat met (sport) brok en hooi,en in ons geval ook nog sportmuesli, dit zeer onwaarschijnijk is, da geloofde daar absoluut niet in. Ook bij ons tijdens rijden en longeren en poetsen de spieren mooi los. Dat rijmt niet met magnesium tekort. Da dacht aan voorjaars opwinding in combi met mss tik v schrikdraad, waar ie dan mentaal in was blijven hangen. Ik weet t niet, klinkt gewoon niet zo als mijn dier, ik vind dat vliegverhaal ook best plausibel.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:22

In het midden vh land heb je nu van die hardnekkige vliegjes (weet niet hoe ze heten...) die je niet dood kan slaan. Zijn hard aan de buitenkant. Afgelopen 2 jaar mijn paard op de Veluwe gehad in mei en een bepaalde tijd van de maand werd ze ineens helemaal gek. Rennen en paniek. Ook de andere paarden. Op stal was zelfs link want ze sloeg heel hard tegen de wand om van die vliegen (klein) af te komen. Ik zeg: goed insprayen en vooral bij de uier / bil.
Hier in het noorden heb ik die engerds nog nooit gezien gelukkig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:48

Mijn merrie (ook extreem gevoelig) had dit gedrag standaard elke 3/4 weken, tot het schuim er dik op stond, haar ogen draaiden en haar mond klapperde... -O-
Radeloos werd ik er van, de kleinste prikkel veroorzaakte dit extreme gedrag, en ik kwam er niet doorheen, ik kon haar laten lopen (wat ik geprobeerd heb), maar dan bleef ze er in.
Ze stopte alleen na verloop van tijd als ik haar eruit haalde, door haar letterlijk uit de situatie te halen.
Na zo'n 'aanval' was ze inderdaad ook altijd heel moe.

Omdat ik mbv een dagboek er achter kwam dat het bij haar echt op z'n ergst was heb ik haar een tijd op regumate gehad.
Dat ging een stuk beter, en zo hebben we het nog een paar jaar vol kunnen houden.
Maar uiteindelijk ging ze ook daar doorheen en hebben we nog van alles geprobeerd, maar alles werkte onvoldoende of maar heel kort...

Ik hoop dat jouw paard niet zo extreem wordt, maar misschien kun je eens kijken of het bij haar ook met hengstigheid te maken kan hebben?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:10

quintusgl schreef:
In het midden vh land heb je nu van die hardnekkige vliegjes (weet niet hoe ze heten...) die je niet dood kan slaan. Zijn hard aan de buitenkant. Afgelopen 2 jaar mijn paard op de Veluwe gehad in mei en een bepaalde tijd van de maand werd ze ineens helemaal gek. Rennen en paniek. Ook de andere paarden. Op stal was zelfs link want ze sloeg heel hard tegen de wand om van die vliegen (klein) af te komen. Ik zeg: goed insprayen en vooral bij de uier / bil.
Hier in het noorden heb ik die engerds nog nooit gezien gelukkig.

Dat zijn hertenluisvliegen. Ontzettend nare beesten. Insprayen met antivlieg (hertshoornolie) heeft echt totaal geen nut. Mijn paard staat er helaas de hele zomer middenin, maar die geeft er inmiddels niks meer om. Stalgenoten smeren de uiers en tussen de achterbenen in met sudocreme, dan kunnen ze niet blijven zitten. Dat werkt tot nu toe het beste.
Ik heb een gruwelijke hekel aan beestjes en spinnen maar ik durf ze ondertussen al door te knijpen met mijn nagels. Anders is het niet te doen. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:19

@Nouvel jemig he... Zo erg is het bij die van mij niet gelukkig, maar dat het ook met hengstigheid te maken heeft is wel zeker inmiddels.

Die hertnehuisvliegen zijn het niet. Hebben ze niet gezien en bij beide paarden zitten ze ook niet!

Wat het nou geweest is weet ik nogsteeds, en ik denk ook niet dat ik daar ooit achter ga komen... Maar inmiddels begint [naam] weer rustig zichzelf te worden! Bedankt voor het meedenken allemaal! :D

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:37

Anoniem schreef:
@Nouvel jemig he... Zo erg is het bij die van mij niet gelukkig, maar dat het ook met hengstigheid te maken heeft is wel zeker inmiddels.

Die hertnehuisvliegen zijn het niet. Hebben ze niet gezien en bij beide paarden zitten ze ook niet!

Wat het nou geweest is weet ik nogsteeds, en ik denk ook niet dat ik daar ooit achter ga komen... Maar inmiddels begint ET weer rustig zichzelf te worden! Bedankt voor het meedenken allemaal! :D

Gelukkig! Hopelijk is het bij de volgende hengstigheid minder heftig :)