Gedragsverandering bij mijn paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Gedragsverandering bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:57

Zie je gelijk wat veel gedwongen binnen zitten met je doet ;)

tyravanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:13

Hallo,
Mijn vriendin heeft een eigen paard en die is soms ook uit het niets heel nijdig en boos.
Bij haar komt het door haar rug...
Er zijn zooo veel dingen die het zou kunnen zijn maarja.. ik dacht meteen hier aan
Xx

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:38

Lastige situatie. Ik denk niet dat dit gedrag ineens voortkomt uit de uren weidegang. Als hij dit al jaren zo gewend is, lijkt het mij stug dat dit daarom ineens uit de lucht komt vallen. Persoonlijk vind ik 5/6 uurtjes wel weinig, maar dit even terzijde.
Vertoont hij dit gedrag alleen in de omgang of ook tijdens het rijden? Tuigage etc past allemaal goed?
Een volledige check zou ik zeer zeker ook laten doen. Denk dat je hier zeker wat aan hebt. Alleen al om dingen uit te kunnen sluiten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 07:07

TS schrijft dat het paard al vaker lucht doet happen, dat wijst op maagzweren.
Dat kan komen door het krachtvoer en/of stress.

Die maagzweren zijn waarschijnlijk al jaren aanwezig, volgens TS is het paard nooit meneertje zonneschijn geweest.

Zaak is om uit te zoeken waarom die maagzweren erger zijn geworden.
Ze zaten er al jaren, heeft er ook altijd wel last van gehad, maar nu escaleert het.
Is er stress bijgekomen, of meer krachtvoer?
Of is het stomweg een stapeleffect van de afgelopen jaren van veel krachtvoer en veel op stal staan?

Ik voer sinds een half jaar geen granen meer en heb vrolijkere en relaxte paarden, die echt niet slomer zijn geworden of minder presteren.
24/7 buiten stonden ze al, ik heb een track aangelegd zodat ze meer uitdaging hebben om te bewegen, zo houden ze zichzelf fijn bezig :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:24

Ik vind het in dit kader wel vrij opmerkelijk dat TS ergens in een post aangeeft dat het paard het meest "kwaad" doet of lijkt nádat er OHZ getrained is.
Dat wijst toch idd. wel érg richting maagproblematiek, vooral in combinatie met alle andere geoemde uitingen en symptomen.

Het dier kan ipv één al langer bestaande, wel meervoudige maagzweren inmiddels hebben. Uit onderzoeken is gebleken dat sommige paarden er wel 10-12 kunnen hebben in maag en maagdarmkanaal.

Afbouwen die biks en muesli, maagbeschermer met Omeprazole blijven door geven (langere tijd) en op hooi zetten. Samen met wat minder beweging OHZ (vervang eens wat OHZ door longeren met een middel, zoals de longeerhulp, waardoor er geen singeldruk om de buik ligt voorlopig). "t is een "sportpaard" lees ik, dus moet - ook om verveling te voorkomen - natuurlijk wel aan de gang gehouden worden dus verder helemaal "niets" met hem doen, zoals eerder werd gezegd, lijkt mij het probleem beslist niet oplossen.

Van wat minder krachtvoer gaat hij echt niet minder presteren... ik vind het ook nogal veel... zou dat zeker flink afbouwen.

Gaat 't hiermee niet vooruit, dan toch maar laten scopen, dan weet je 't zéker.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 11:19

Hij is altijd al erg beschermend naar zijn eigen stal geweest. Buiten zijn stal was er in principe nooit wat aan de hand hoor.

Ik ben inderdaad sinds gister begonnen met weer te longeren. Zag gister wel dat hij er positief op reageerde. Dit ga ik eerst gewoon doorzetten.

In het verleden is hij begonnen met luchthappen door stress. Hij stond op zijn vorige plek altijd 24/7 binnen in een donkere stal en werd onvriendelijk behandeld.

Hij krijgt nu medicijnen met Omeprazole. Hopelijk knapt hij er van op. Inderdaad een goede tip om dit dan door te blijven geven. Hoe vaak zou dit dan moeten?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:26

Dat weet ik niet, zou je aan je DA moeten vragen, ik heb zelf geen enkele eerstehands ervaring met anti-maagzweer middelen. En geef wat minder krachtvoer, hij zal verhoudingsgewijze nu toch al wat minder intensief aan de slag zijn. Anders wordt-ie helemáál narrig...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:29

En sowieso pas voeren na het werk...zelf ga je ook niet sporten met een volle maag...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:31

Ja, bovenstaande ook, het makkelijkste is dan ook als je de avondportie krachtvoer afbouwt, en het restant (bij een halve kg ipv 2 x half) idd. pas geeft NA het werk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:40

Als paard na het werk meer buikpijn heeft, dan lijkt krachtvoer geven mij niet zo fijn. Eerst hooi is al de bekende preventie voor maagklachten, ook om te helpen met een goede vertering/opname van het krachtvoer zodat het ook kan doen waarvoor je het voert en er vaak minder gegeven kan worden zonder dat de prestaties achteruit gaan.

Naast de lucerne kan het ook helpen om van je krachtvoer/muesli een slobber te maken (geeft betere laag ipv brokjes eten in de maag) met bietenpulp (hoog calciumgehalte helpt ook zuurgraad wat omlaag te krijgen dat het minder "bijt".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:54

Ik heb dus wel uit de eerste hand ervaringen met maagzweren en ik begrijp eigenlijk niet dat je DA niet meld dat je krachtvoer drastisch moet minderen en onbeperkt hooi eventueel in slowfeeder moet aanbieden, zoals ik al eerder zei, dit is om het zuur op gang te houden.

http://www.youtube.com/v/Fr05hMmLCY4

Wat de duur van de medicatie betreft; daar is niets zinnigs over te zeggen, sterker nog als het inderdaad maagzweren zijn, is het zelfs verstandiger om altijd een voorraad te hebben van de medicatie, want terugval zit er vaak wel in. Vandaar dus ook het advies hier, om eerst de duurdere middelen zoals Ulcer Gold of Gastroguard te geven en dan zo snel mogelijk zelf het veel goedkopere abprazole te gaan bestellen in Amerika, wat echt significant goedkoper is en net zo goed werkt.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:02

Ik denk de medicatie toch wel 14 dagen aanhouden, wellicht opvolgend een milder middel zoals groene os maagcompositum.

En rust houden is echt niet gek. De maag bestaat uit twee " delen", een deel met een wat "stevigere" wand, waarin het maagzuur ligt. Deze wand kan daar ook tegen. Bovenin de maag zit een wat " gevoeligere" wand. Als het paard in beweging komt spat het maagzuur omhoog tegen de gevoelige wand aan. Dit is in galop het ergste. Daarom niet met een lege maag aan het werk gaan. Als je paard voldoende ruwvoer eet verdeelt over de dag is zijn maag nooit echt leeg. Ook kan je voor het rijden een beetje lucerne geven.

Kijk ook eens naar dit filpmje: http://www.hippotv.tv/video/cavalor-maagzweren

Heel veel hooi gaan voeren, weeg het voor de gein eens af, hij mag gerust 15 kilo per dag hebben. Ik geef zowel op de grond als in een slowfeeder (hooitas adagio van harry's horse).

De biks schrappen en vervangen voor muesli en deze muesli mengen met lucerne, zodat er meer speeksel vrijkomt tijdens het eten. Muesli is beter te verteren en er zit vaak minder melasse in. Veel mensen denken dat een paard biks nodig heeft als energiebron, maar dit is niet waar. Muesli is ook een totaalvoer en een betere keuze dan biks. Verdiep je erin welke muesli je het beste voor jouw paard kan kiezen.

Probeer zo vaak mogelijk kleine porties te geven. Ik gebruik nu een voermachientje dat ook 's nachts voer geeft, zo staan ze nooit langer als 6 uur zonder. Dit is echter niet voor iedereen mogelijk. Wellicht kun je je paard voor de nacht een portie voer geven in een voerbal, zo doen ze ook langer over hun voer en zijn ze even bezig: http://www.paardendrogist.nl/advies/6543/voerballen/

Ook voor de nacht veel hooi geven. Liefst staan ze niet zonder hooi.

Gebruik olie als energiebron. Ik geef gewoon zonnebloem olie. Dit rustig opbouwen, uiteindelijk mag hij wel 300ml per dag. Zo hoef je minder krachtvoer te geven en heeft je paard een "schone" energiebron.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:09

In muesli zitten granen, de zetmelen daarin zorgen ook voor maagzweren.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:20

De ingredienten van biks en muesli zijn over het algemeen hetzelfde, ook in biks zitten granen. Echter om er biks van te maken worden de ingredienten verpulverd en gemengd met melasse, en zo in de biksvormpjes gegoten. Melasse bevat veel suiker.

De ingrediënten van biks hoeven zelfs aan minder kwaliteitseisen te voldoen, het hoeft er niet "mooi" uit te zien omdat het toch verpulverd wordt. Dat verklaard ook het prijsverschil tussen biks en muesli.

Er zijn echter wel graanvrije muesli's verkrijgbaar, zoals Subli dieetmuesli.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:14

Ik weet dat in biks ook granen zitten, ik voer nu grasbrok en lucerne.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:37

liefmeisje15 schreef:
Hij is altijd al erg beschermend naar zijn eigen stal geweest. Buiten zijn stal was er in principe nooit wat aan de hand hoor.

Ik ben inderdaad sinds gister begonnen met weer te longeren. Zag gister wel dat hij er positief op reageerde. Dit ga ik eerst gewoon doorzetten.

In het verleden is hij begonnen met luchthappen door stress. Hij stond op zijn vorige plek altijd 24/7 binnen in een donkere stal en werd onvriendelijk behandeld.

Hij krijgt nu medicijnen met Omeprazole. Hopelijk knapt hij er van op. Inderdaad een goede tip om dit dan door te blijven geven. Hoe vaak zou dit dan moeten?

Je bent goed bezig, hoor! +:)+ Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Als longeren een betere reactie geeft dan rijden, dan is het misschien een idee om verder te zoeken richting tuigage / rug / rijstijl. Maar eerst dit maar even bekijken :)

Even algemeen naar iedereen die op een maagzweer blijft hangen:
TS is samen met de DA bezig dit uit te sluiten (is dat al gelukt, TS?), dus wordt aan gewerkt.
Verder kan luchtzuigen, zeker als het paard het al zo lang doet, een gewoonte geworden zijn voor het paard. Hij zal het dan altijd in een zekere mate blijven doen. De achterliggende oorzaak waardoor het luchtzuigen is ontstaan is zeer waarschijnlijk al niet meer aanwezig. Het paard is wat meer gaan luchtzuigen. Hiervoor zal een nieuwe oorzaak zijn, maar die zijn legio. Niet alleen maagzweren, maar nu kan eigenlijk alles dat voor dit paard stress veroorzaakt het luchtzuigen doen toenemen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:36

Je schrijft dat je paard nu medicatie krijgt met omeprazole erin, wat voor medicatie is dit precies?