rechtsgeldigheid eigengemaakt contract

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 11:47

cobiie schreef:
Ik zou een mail sturen dat aangezien jullie niet tot overeenstemming zijn gekomen je de pony niet langer exclusief voor hun vast houdt en je hem aan derden gaat aanbieden.

Heb je Marjolein burgers al eens benaderd, waarschijnlijk kan zij met haar klantenkring zeker iets voor je betekenen.

Toevallig ik niet maar die mensen wel om via haar nu hun pony te verkopen

vind het wel prijzig 350 p.m en 12.5% vd opbrengst plus 125 voor de proefweek. en verlplichting om klinisch als rontgen 100% te zijn, pony is nu niet gekeurd, mag wel maar ik ga dit niet op voorhand al zelf erin investeren.

Ineke2

Re: rechtsgeldigheid eigengemaakt contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:54

Leer voor de volgende keer: altijd nummer en naam noteren. Zeg gewoon voor het geval de koop niet door mocht gaan laat ik het u meteen weten.
Zeker bij zulke echt geïnteresseerde mensen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:56

Als die mensen nog zoeken... dan hangen ze wel weer aan de telefoon als je pony weer adverteert.

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:03

Een overeenkomst als deze is rechtsgeldig. Dit is een overeenkomst tussen partijen, waarbij geen vormvereisten zijn. Een onderhandse ovk als deze is gewoon rechtsgeldig. Immers kan een mondelinge ook als zodanig worden aangemerkt, maar de schriftelijke ovk is natuurlijk beter bewijsbaar.

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:11

Daarnaast wil ik toevoegen dat je niet heel sterk staat met alleen emails als bewijs. Een koopovereenkomst.komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Deze aanvaarding kan mondeling(moeilijk bewijsbaar) of schriftelijk gebeuren. Emails zijn doorgaans manipuleerbaar en zullen dus geen sterk bewijs vormen.
Daarnaast zou ik er sterk over nadenken om de pony aan iemand anders te verkopen, aangezien er nu al moeilijkheden zijn ontstaan tussen jullie.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:24

Ik zou mijn paard niet eens aan zulke mensen willen verkopen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:17

Zonde dat je niet vooraf al wil keuren, ik denk dat de meeste commisionarissen dat wel graag zien. Die willen niet dat hun klanten teleurgesteld worden als het dier dat ze erg leuk vinden afgekeurd wordt. Ook zonde van de tijd die iedereen er dan aan besteed hebben.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:26

HorseTopShop schreef:
Ik zou mijn paard niet eens aan zulke mensen willen verkopen.

Helemaal mee eens.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:38

Rare gang van zaken inderdaad. Denk niet dat het zuivere koffie is. Ik zou het paard zeker niet voor deze mensen vast blijven houden en het te koop aan bieden. Als ze het echt graag zouden willen en het kunnen betalen, reageren ze wel.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:39

Joman schreef:
Stop gewoon met deze mensen. Hetgeen die beste man allemaal zegt, geeft wel aan dat ze niet te vertrouwen zijn.

Dit idd. Die man loopt nu al moeilijk te doen met zn 'niks aangekocht' en 'geen aanbetaling'. Dit gaat gigantisch fout als je het doorzet. Reactie van die man geeft al aan dat hij er niet achter staat. Straks staat die pony er en zegt die man dat met de helft die pony ook wel betaald is.

Eerst volledig betalen en dan pas pony van je erf af. Helaas lopen er heel veel verrotte individuen in de paardenwereld rond. En dan zullen we het al helemaal er maar niet over hebben dat in dat wereldje er met regelmaat ook zeer vreemde normen en waarden gehanteerd worden. Dus ja ik zeg; niet doen. Hier ga jij gigantisch spijt van krijgen.

Ook zou ik, gezien wat die man je gezegt heeft, ze ook melden dat de pony niet langer meer exclusief voor hun gereserveerd blijft; mocht er voor die tijd iemand komen die wel de pony kan betalen per direct, dat de pony dan verkocht is.

En dat daardoor dus ook de optie vervalt dat ze de pony al mogen gebruiken om voor de wedstrijden voor te bereiden. Anders kan jij andere kopers niet laten proefrijden bij bezichtiging.

overigens; mooie pony, ik neem tenminste aan dat het die c pony is die op bokt markt staat? Moet je toch wel een andere koper voor gaan vinden. Dus die mensen gewoon voor het blok zetten ipv dat ze jouw voor hun karretje spannen. Want dat is wat ze nu doen eigenlijk. Omgekeerde wereld zo.
En pony gewoon te koop laten staan; die man heeft tenslotte toch al aan gegeven dat die zich niks gaat aantrekken van de afspraken die je nu met ze wil maken. Tja dan ook geen reservering; voor niks gaat de zon op, maar de rest.............

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:18

xxCYNNxx schreef:
Ook zou ik, gezien wat die man je gezegt heeft, ze ook melden dat de pony niet langer meer exclusief voor hun gereserveerd blijft; mocht er voor die tijd iemand komen die wel de pony kan betalen per direct, dat de pony dan verkocht is.

En dat daardoor dus ook de optie vervalt dat ze de pony al mogen gebruiken om voor de wedstrijden voor te bereiden. Anders kan jij andere kopers niet laten proefrijden bij bezichtiging.

Dit dus..niks exclusief. Geen aanbetaling, dus geen exclusiviteit. En over dat proefrijden zou ik helemaal geen verklaring geven mbt proefrijden van eventuele andere kopers, je hoeft nl. geen reden te gegen, 't is jouw pony tenslotte.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:31

Even informeren bij das rechtsbijstand

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:59

En wat nou als die dochter op jouw pony de selectie gaat rijden en er niks van bakt? Dan zegt die pa ook waarschijnlijk dat pony maar helft waard is of wil pony terugbrengen.
Ik zou er lekker vanaf zien, aan alle kanten gaan er bellen rinkelen nl.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:13

Tja en dan heb je een contract ...Als ze niet wilt betalen dan kan je een advocaat nemen en gaan procederen. Denk er eens aan wat dat kost ...

Niet doen !
Graag of niet !!!

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:45

cobiie schreef:
Ik zou een mail sturen dat aangezien jullie niet tot overeenstemming zijn gekomen je de pony niet langer exclusief voor hun vast houdt en je hem aan derden gaat aanbieden.

Zou ik niet, dan ontbind je zelf de koop, die per mail bevestigd was. Uiteraard wel zoeken naar een andere koper. :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 06:08

Barb77 schreef:
cobiie schreef:

Zou ik niet, dan ontbind je zelf de koop, die per mail bevestigd was. Uiteraard wel zoeken naar een andere koper. :D

(Ik zou persoonlijk ook niet meer aan hun willen verkopen)

Als je het niet doet en straks heb je de pony verkocht aan derden, krijg je mogelijk nog een hoop gezeur omdat je volgens hun nog in onderhandeling over de voorwaarden was.

En daarnaast, de mensen even wakker schudden is ook niet verkeerd. Wie weet komt er spontaan geld op tafel. ;)

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 08:36

En daarnaast, de mensen even wakker schudden is ook niet verkeerd. Wie weet komt er spontaan geld op tafel. ;)[/quote]

precies ik denk ook gewoon om ze te laten merken dat ik niet zomaar over me heen laat lopen en ook dat ze dit niet zomaar kunnen maken dat ik morgen me rechtsbijstand maar eens inschakel al is het maar om ze eens aan te pakken.

dit soort mensen doen dit soort geintjes overal , ze hebben nu pas bij ons in de straat een huis gehuurd, ze hebben afgelopen 4 jaar al op 3 andere plaatsen gewoond en als je de moeder sprak waren er overal problemen.

overbuurvrouw waar de pony zou komen staan en waar hun andere 2 pony's staan is op erg haar hoede met ze, heeft ze aangegeven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:40

Dat meisje is nog helemaal geen team met je pony maar denkt wel al meteen hoge ogen te gooien op wedstrijd.
Als dat niet lukt behandelen ze je pony dan als een fiets die je aan de kant smijt?
Alleen die instelling al zou ik op afhaken.
Wedstrijden is leuk maar wel omdat je er in groeit samen.

Nu is er geen geld. Bij de kopers in het gezin onenigheid over het kopen.
Nooit aan beginnen. Ook niet willen eisen.
Juist blij zijn dat je pony daar niet heen gaat.

Als ik zo lees hoe gebrand je bent haar perse bij die mensen te willen achterlaten krijg ik het idee dat je er met spoed vanaf moet.
Dat is nooit een goed uitgangspunt voor een fijn nieuw huis.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 27-04-15 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:43

Als je die dingen weet TS, waarom zou je je pony dan überhaupt aan ze willen verkopen?

Een nieuwe pony en meteen voor de selecties kan ook niet, pony en ruiter kennen elkaar amper... Zou hier dan ook echt niet mee akkoord gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:50

Dus jij Wilt je pony in zulk instabiel zooitje plaatsen?
Mensen die maar wat aan rommelen.

Je laat juist over je het lopen als je wel akkoord gaat met dat meisjes op je pony te late rijden. Liefst voor weinig geld. Daar zijn ze op uit.

Juist als jij zegt mensen als jullie hoef ik niet voor mijn pony. Dan sta je pas sterk in je schoenen.
Laat ze zo maar weten dat ze niet in alles de zin krijgen.

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:53

Contact verbreken, geen energie meer insteken, het gaat je niets opleveren. Adverteren met "opnieuw aangeboden" en daarin in vragen, of ook de eerdere gegadigden zich willen melden. Succes!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:59

Serieus :S ik zou niet eens meer willen dat mijn pony naar zo'n mensen ging :S

Gewoon NEXT! En dan naar een leuk huis waar ze wel in staat zijn goed voor de pony te zorgen. (Ja, sorry, maar als het bedrag al niet betaald kan worden heb ik er altijd een beetje een hard hoofd in :S misschien heel bevooroordeeld... maar even kort door de bocht... genoeg andere mensen!)

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 09:30

bruintje123 schreef:
Dat meisje is nog helemaal geen team met je pony maar denkt wel al meteen hoge ogen te gooien op wedstrijd.
Als dat niet lukt behandelen ze je pony dan als een fiets die je aan de kant smijt?
Alleen die instelling al zou ik op afhaken.
Wedstrijden is leuk maar wel omdat je er in groeit samen.

Nu is er geen geld. Bij de kopers in het gezin onenigheid over het kopen.
Nooit aan beginnen. Ook niet willen eisen.
Juist blij zijn dat je pony daar niet heen gaat.

Als ik zo lees hoe gebrand je bent haar perse bij die mensen te willen achterlaten krijg ik het idee dat je er met spoed vanaf moet.
Dat is nooit een goed uitgangspunt voor een fijn nieuw huis.

Hoef helemaal niet van de pony af, maar ik heb wel omdat zij perse mijn pony wilden andere kopers ervoor moeten teleurstellen vandaar dat ik wel zo iets heb je compenseert mijn verlies maar eens mooi, die pony gaat daar sowieso niet meer naar toe maar ik wil wel 10% vd aankoopsom hebben en volgens mij heb je daar ook recht op werkt hetzelfde als bij aankoop van een huis.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:34

Juridisch gezien heb je geen recht op 10%, tenzij van te voren afgesproken (ben zelf juridisch onderlegd). Een huis is een registergoed wat notarieel vastgelegd moet worden, waar contractueel is bepaald dat iemand X% krijgt bij bepaalde situaties

Contract kan per E-mail rechtsgeldig zijn, echter wil je dat gevecht aangaan? Wil je naar de rechter gaan? Ben je bereid de nodige kosten te maken? En voor wat, naar mijn idee zijn dit geen mensen waar je je paard aan kwijt wil

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:36

Welkom in de wereld van paarden handel.

Naar die 10% kun je fluiten.
Een rechtzaak er voor maken is duurder dan de 10% dus dat gaat ook niet.

Ik heb ook nog nooit van iemand gehoord dit te willen eisen.

Ik heb zelf in het verleden ook paarden verkocht.
En het komt vaker voor dat mensen er op het laatst vanaf zien om welke reden ook.
Geen energie in stoppen.
Opnieuw te koop zetten. Eerdere geïnteresseerden zijn dat nog steeds.
En leren van dit voorval.
Betalen en anders ophoepelen.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 27-04-15 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt