Rijlaarzen vs chaps

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: Rijlaarzen vs chaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 13:17

Dankjewel voor alle reacties! Toch wel veel mensen gaan voor de laarzen merk ik, alleen de moeilijke voetjes niet. Zal ik er natuurlijk net zoeen zijn.
Als ik het durf, stap ik binnenkort even de epplejeck binnen en vraag ik of ze me willen helpen wat dingen te passen. Dan heb ik in elk geval een keer naast het paard leren laarzen aangehad.

Het enige vergelijkingsmateriaal wat ik nu heb is rubber. Ik snap ook wel dat leren laarzen compleet anders zijn dan rubberen natuurlijk.

MaartMxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:48

er zijn ook gewone leren chaps en jodhpurs. voor jodhpurs moet je wel leren kopen en geen rubberen. rubberen leubberen snel uit en je voet gaat er pijn van doen. bij leren is de kwaliteit veel beter. ik koop altijd mijn chaps en jodhpurs bij cavaletti (paardenzaak)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:03

Ik ben overgestapt van laarzen naar jodhpurs. Ik had altijd van die rubberen laarzen en heel de binnenkant (geen idee hoe je dat noemt) kwam als ik ze uit deed helemaal omhoog! Niet fijn dus...
Omdat ik niet zo'n makkelijke voet heb (brede voet met een hoge wreef) paste ik niet een leren laars en ik groei nog dus dan zou ik ook nog elk jaar nieuwe laarzen moeten kopen! Word een beetje duur..
Nu heb ik dus jodhpurs en ik vind ze echt heel fijn! Ze geven minder steun maar dat vind ik fijn omdat je je voeten dan meer kan bewegen. Ook doe ik veel klusjes op stal en dan zijn ze ook heel fijn!
Ik vind wel dat leren laarzen veel netter staan. Maar als je niet echt heel serieus rijdt net als ik vind ik jodhpurs veel handiger! Met niet serieus rijden bedoel ik geen wedstrijden rijden en eigenlijk gewoon voor de lol rijden ;)

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:10

Rijlaarzen vind ik veeel beter rijden. Altijd met laarzen gereden. Had nieuwe nodig, maar heb korte pootjes dus alle laarzen waren te lang voor mij. Toch chaps genomen maar geef mij maar laarzen. Zitten lekkerder

Juul_Oxford

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:58

Ik heb allebei. Ik heb leren rijlaarzen van Mondoni en mijn jodphurs ook (kunstleer). Ik vind chaps echt niet fijn zitten! In de zomer zijn mijn laarzen veeel te warm! Dus dan draag ik jodphurs. Het fijne aan mijn jodphurs vind ik dat je veel bewegingsvrijheid hebt, maar het is maar net wat je fijn vind :) . Ik zou leren jodphurs gewoon eens gaan passen en lederen laarzen, dan kun je voor jezelf bepalen wat het fijnst zit!
Veel succes met de zoektocht!

Chyennevd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:13

Ikzelf vind laarzen veel fijner en vooral mooier als chaps. Ookal heb je een setje wat bij elkaar hoort, ik vind toch dat je het ziet dat het chaps zijn.

Als je precies weet wat je maat is, zou ik eens gaan kijken op marktplaats. Met maat 38 is meestal genoeg te vinden. ik heb dat ook altijd gedaan omdat ikzelf ook geen hoog budget heb. Op marktplaats vind je vaak merk laarzen die niet vaak gedragen zijn, die ze voor veel lager verkopen als de nieuw prijs. Ik heb altijd veel plezier gehad van mijn laarzen en je kon niet merken dat ze 2de hands waren.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 17:14

Nou, de epplejeck was een beetje teleurstellend... Gelukkig zittie dichtbij en heb ik er niet ver voor gereden!
Conclusie:later nog een keer proberen met rijbroek, mss zit er dan iets in. Mijn kuit is te dik en mijn been te kort :( (kom ongeveer op maatje 38, met lengte 44 en breedte 37)
Ik dacht dat ik niet zo moeilijk zou zijn, gewoon een maatje kuit xl maar verder prima. Niet dus..
Ik ga nog maar eens rondkijken. Dankjewel voor al jullie meningen!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 17:36

Lengte 44 is inderdaad bij de meeste merken al een korte maat. (kun je nagaan, ik heb een hoogte van 39... Geen laars te vinden, zelfs chaps is al lastig) 37 is dan weer niet zo heel breed, je zou bij mij precies tussen standaard en wijd in vallen.

LynnRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:02

Heey,

Ik heb vroeger rijlaarzen gehad, dan wel niet van die hele mooie goede leren laarzen, maar het waren wel laarzen :P
Ik ben overgestapt op chaps en jodphurs toen mijn laarzen te klein werden. Dit beviel super goed!
Ik vond het veel chiller dat je meer vrijheid had rondom je enkel (kan ook aan mijn laarzen gelegen hebben :P). Sinds een paar maanden heb ik leren jopdhurs met veters en kunstleren chaps.
Ik ben hier super blij mee en ik blijf voorlopig bij de jodphurs en chaps :) Ik vind het veel fijner dan laarzen :)

Liefss,

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:13

Veulen, t klopt dat 37 niet zo breed is. Alleen is t wel te breed voor de epplejeck-modellen (of net op t randje) en de winkel hier heeft blijkbaar een voorraad op smalle benen wat betreft ariat. Dus het is niet onmogelijk om laarzen voor mij te vinden, ze hebben ze gewoon hier niet.
Maar goed, ik had ook geen rijbroek aan, dus binnenkort wil ik nog een keer terug met rijbroek. Als ik dan eerst even zelf meet, kom ik vast tot een mogelijke laars.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:17

mirriezz schreef:
Dankjewel voor al jullie reacties!

@Veulen84: ik zou heel graag een paar lenen. Ik heb alleen niet zoveel paardrijvriendinnetjes (onze stal is klein, erg klein) en een onhandige maat voor laarzen. Mijn voetje 38 is op zich heel geschikt, maar mijn voorvoet is erg breed (gaat ook nog wel) en daarbij heb ik een hoge wreef. Daarmee kan ik mijn voet bij 90% van de mode-laarzen er niet in wurmen, en ik ben dus bang dat dat met rijlaarzen ook zo is. Verder heb ik een relatief dikke kuit, maar dat moet nog wel te verhelpen zijn met de juiste (standaard) laarzen.

Misschien ga ik wel eens bij de epplejeck ofzo gewoon passen. Zouden ze dat erg vinden?

Epplejeck is geweldig, ik mocht alles passen :) .
Verder raad ik je bij de Ej de epplejeck huismerk laarzen aan!
Zitten wijder bij de tenen en bal(wat ik persoonlijk niet heel mooi vind, maar krijg leuke reacties dus anderen wel :) )
Goede kuitmaten, ook voor de bredere kuit.
Zit HEILIG!
kostte in de aanbieding 65 en anders 130.
Echt leer, ik heb zelf de bruine.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:20

Ik ben van chaps naar laarzen gegaan omdat ik dat mooier vond en de elastieken van mijn chaps heel snel sleten.
Ik vond het even wennen met de beweging van het lopen, maar zou nu niet meer terug willen :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:28

Net gekeken en het zijn de Delon's.

Een foto van Google:
Afbeelding

En tijdens het rijden:
Afbeelding
Afbeelding