Met spoed rally langs pension aanvechten bij gemeente?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:45

Meestal staat een aankondiging van vergunning in de krant en dan heb je 6weken de tijd om ezwaar te maken.
denk dat je nu weinig kans hebt.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:45

Sorry hoor maar die ene dag in het jaar dat ze niet naar buiten kunnen?
Die mensen hebben ook gewoon hun sport hoor... Vind het een beetje overdreven om dit aan te gaan vechten bij de gemeente...
Hier is ook elk jaar rally, langs de paarden, die staan gewoon buiten.
Niemand hier hoor je klagen terwijl de rally door 6 of 7 gemeentes gaat...

Laat die mensen die ene dag hun sport beoefenen dan kun jij de rest van het jaar weer... Die paarden gaan er niet dood aan hoor...
En wat denk je? als er een bosrit wordt georganiseerd of als jij wedstrijden hebt op een land, dat alle buren daar blij mee zijn?
Maar ik zal nu heel bokt wel weer over me heen krijgen...

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:49

hoezo onverdraagbaar? en aanvechten is al helemaal geen oplossing. gewoon een oplossing zoeken met zijn allen is veel verstandiger...
als je vantevoren een gesprek aangaat, dan kun je heel veel ellende voorkomen. Er hoeft helemaal niets te gebeuren, maar als er wel wat gebeurd, (al valt er alleen maar iemand van zijn paard en is lichtgewond), dan kun je jezelf wel voor de kop slaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:51

kaatjemuts schreef:
hoezo onverdraagbaar? en aanvechten is al helemaal geen oplossing. gewoon een oplossing zoeken met zijn allen is veel verstandiger...
als je vantevoren een gesprek aangaat, dan kun je heel veel ellende voorkomen. Er hoeft helemaal niets te gebeuren, maar als er wel wat gebeurd, (al valt er alleen maar iemand van zijn paard en is lichtgewond), dan kun je jezelf wel voor de kop slaan.

Maar waarom zou er iemand van zijn paard vallen? Immers, het is van te voren aangekondigd, dat betekent dat je maatregelen kun nemen. En dus niet op een paard gaat zitten.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:52

Uit ervaring?

Paard of wat voor beest ook ontsnapt? proef wordt stil gelegd en pas weer herstart als alle problemen opgelost zijn!

Ik gok dat het hier gaat om de Rally van Putten.
Ik ken de organisatie erg goed, de "leider" zit zelf bij de Politie en houdt echt wel rekening met dit soort dingen.

Daarbij is het ook nog eens zo dat als een rally auto jou omheinig kapot rijdt, de rijder en navigator de kosten moeten betalen, doen ze dit niet draait de organisatie ervoor op...

Maar geloof mij! Overal staan regelaars over alle proeven en als er iets gebeurd, auto in het weiland en paarden ontsnappen, of de paarden raken in paniek en springen over de omheining heen en lopen op de proef, wordt de proef stil gelegd en krijgen de rijders die op dat moment op de proef zitten een signaal dat de proef geneutraliseerd wordt zodat zij rustiger gaan rijden en mee kijken waar ze kunnen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:54

Ik heb met mijn paarden ook op een pensionstal gestaan waar 1x per jaar een ralley langs kwam, de paarden waren er totaal niet van onder de indruk en stonden gewoon rustig in de wei te grazen. Het is niet zo dat de auto's continu langs komen, dat is een periode en dan ook weer een tijd niet.
Het is inderdaad even lastig, je kunt niet gaan en staan wanneer je wilt maar je kunt echt wel op bepaalde tijden van je erf af, dit tijden zijn bekend bij de organisatoren van de ralley.
En anders kan je toch er voor zorgen dat je alle dingen in huis hebt en niet van je erf af hoeft die dag? Je weet het ruim van te voren. En als je thuis bent kan je een oogje in het zeil houden op alle dieren.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:54

Wij hebben hier altijd tractor pulling wedstrijd. Je weet niet wat voor herrie dat maakt van 15.00 tot 23.00 en dan in het donker de zwaardere klasse met de vuurkolommen uit de uitlaat.
En weet je de paarden geven er niks om. De eerste paar trekkers willen ze wel eens iets reageren, om daarna niet meer op of om te kijken.

Moet dan echt toch altijd maar iedereen rekening houden met de paarden, maar zal iemand met paarden dan nooit eens rekening hoeven te houden met iemand die geen paardensport beoefent?

Kom op 1 dag maar 4 uurtjes. Geef de paarden wat te knabbelen. een muziekje. en doe verder zo relaxt mogelijk. Als jij relaxt bent zijn hun dat ook.

chamion
Huisheks

Re: Met spoed rally langs pension aanvechten bij gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:59

Gewoon zorgen voor een veilig omgeving voor de eerste paar auto's die gaan langskomen (op stal, op een paddock of weiland niet direct aan de weg liggende) en zorg voor afleiding. Dan zal het reuze meevallen. Na een paar wagens is er niks meer aan de hand.

Of organiseer voor die dag een leuke uitje met alle paarden (een leuke rit van enkele uren bijvoorbeeld) en zoek mensen die een lange wandeling met de honden wilt maken. Dan zijn je dieren niet op het terrein en dat scheelt weer aan zorgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:12

Weetje misschien gaat het TS ook niet alleen om het geluid. Ik weet niet hoe druk bezocht die rally is maar hier komt die ook al jaren een voorbij. En nu is het een stuk rustiger en dus minder overlast. Maar de toeschouwers laten een rotzooi achter dat wil je niet weten. Ze trappen alles kapot of het nu kwekerij of mais is of een weiland. Omheiningen worden ook gewoon plat gestampt als het nodig is. Blikjes, plastic alles word maar gewoon in je weide gepleurd. Ook al is het maar 1x per jaar daar zit je niet op te wachten dan mensen de boel vervuilen en afbreken. Ik zie de Rally hier ook liever gaan dan komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:33

Tigra_ schreef:
Weetje misschien gaat het TS ook niet alleen om het geluid. Ik weet niet hoe druk bezocht die rally is maar hier komt die ook al jaren een voorbij. En nu is het een stuk rustiger en dus minder overlast. Maar de toeschouwers laten een rotzooi achter dat wil je niet weten. Ze trappen alles kapot of het nu kwekerij of mais is of een weiland. Omheiningen worden ook gewoon plat gestampt als het nodig is. Blikjes, plastic alles word maar gewoon in je weide gepleurd. Ook al is het maar 1x per jaar daar zit je niet op te wachten dan mensen de boel vervuilen en afbreken. Ik zie de Rally hier ook liever gaan dan komen.

dan heeft TS helaas geen enkele poot om op te staan.. want hoe ze de route ook leggen, hij zal altijd bij iemand langs gaan. en bij schade kun je achteraf gewoon claimen lijkt mij. kwa rotzooi, ja dan zul je even een strook van 10 meter na moeten lopen van de wei om te kijken wat er in verzeild is geraakt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:45

elenaMM77 schreef:
Tigra_ schreef:

dan heeft TS helaas geen enkele poot om op te staan.. want hoe ze de route ook leggen, hij zal altijd bij iemand langs gaan. en bij schade kun je achteraf gewoon claimen lijkt mij. kwa rotzooi, ja dan zul je even een strook van 10 meter na moeten lopen van de wei om te kijken wat er in verzeild is geraakt.

Alleen niet maar als de hele buurt er niet van gediend is kan je daar best wat mee doen alleen niet voor deze Rally misschien die van volgend jaar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:07

Tigra_ schreef:
Alleen niet maar als de hele buurt er niet van gediend is kan je daar best wat mee doen alleen niet voor deze Rally misschien die van volgend jaar.

in een buitengebied hebben er natuurlijk weer minder last van dan in een drukker gedeelte.
ik weet niet waarom de route nu verlegd is, maar wellicht was de andere route drukker bewoond en is men juist daarom uitgeweken.

denk dat er niet zo'n grote 'buurt' is bij weilanden ;)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:13

Als ik me om ieder evenement langs de wei moet druk maken.......
Carnavals optochten, stoomtracktoren ( over herrie en knallen gesproken ), rally's, wielerevenementen!

Je krijgt er makke paarden van én ze vinden het nog leuk ook. Valt er lekker wat kijken!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:18

yvetjes schreef:
Het is geen eigen weg.

De vergunning is er "al door" voor het evenement. Ik ben geen rally fan, maar ieder zijn hobby. De rally gaat dus sowieso door.

Nu stond er bij de evenementenvergunning geen straatnamen, die zijn nu pas afgelopen week bekend gemaakt en in de krant gezet. Ik heb dus wel bezwaar dat we alle dieren een groot deel van de dag (12-18u) binnen moeten houden en we krijgen honden en paarden die bang zijn. Muziekje aan, ja, maar 300pk onder de motorkap en alle knallen tijdens t schakelen, ik baal er van. Als ze een blokje verder rijden prima.

200 km per uur is natuurlijk zwaar overdreven, want dat gebeurd echt niet op een openbare weg. Paarden moeten dus 6 uurtjes binnen staan?

Ophef om niets.......

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:24

elenaMM77 schreef:
Tigra_ schreef:

in een buitengebied hebben er natuurlijk weer minder last van dan in een drukker gedeelte.
ik weet niet waarom de route nu verlegd is, maar wellicht was de andere route drukker bewoond en is men juist daarom uitgeweken.

denk dat er niet zo'n grote 'buurt' is bij weilanden ;)

Daar zat een bedrijf, die natuurlijk wel erg veel inkomstenderving heeft als een halve dag geen zaken kunnen worden gedaan. Neem aan dat het daar mee te maken heeft gehad. En ja misschien ook meerdere klagers.
Echter een pensionstal heeft niet noemenswaardig inkomstenderving natuurlijk; stalling is toch gewoon betaald voor de maand. Eventuele lessen zou je kunnen verplaatsen naar de avond of een andere dag.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:48

De genoemde rally mag in Kootwijkerbroek op bepaalde punten ook niet meer langs, op bepaalde plekken mag er ook geen publiek meer staan (jongelui hebben dat verpest door te gaan gooien met bierflessen). De organisatie is de beroerdste niet en als je aangeeft erg veel afval te hebben op je terrein door bezoekers van de rally zorgen ze er ook voor dat het weer netjes is

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:09

Ik werk bij een gemeente en strikt formeel zit het (waarschijnlijk) zo:
De gemeente heeft een evenementen vergunning afgegeven en gepubliceerd. daartegen had je bezwaar kunnen maken, maar waarschijnlijk is dat nu te laat.
Daarnaast publiceren ze een verkeersbesluit, waarin wordt aangegeven welke (delen van) de openbare weg niet toegankelijk zijn. Daartegen zou je bezwaar kunnen maken, maar de vraag is of je belanghebbende bent, zeker als je geen bezwaar tegen het evenement hebt gemaakt. Zoals anderen al zeggen, iedereen heeft er even last van.

Maar ik zou je ook adviseren het in het informele op te lossen. ga een gesprek aan met de organisatie van de rally en deel je zorgen. Grote kans dat ze best bereid zijn om mee te denken en de overlast te beperken!!
Vaak werkt dit beter dan procederen. Draai het eens om, als jij een concours organiseert zit je ook niet te wachten op bezwaarschriften van de buren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:22

Ieder jaar heb ik aan de doorgaande weg hier boven mijn huis ook een rally. Daar ik aan het enige rechte stuk woon wordt het gas fors opengetrokken hierboven.

Het is een hoop herrie, maar hier met de honden valt het wel mee hoor! Blijven gewoon in de tuin, alle buurhonden ook. Na een half uur geblaf is de rust doorgaans weer wedergekeerd.

Het vervelende aspect is eigenlijk het verlaten van mijn huis.....

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:22

meggiemeg schreef:
De genoemde rally mag in Kootwijkerbroek op bepaalde punten ook niet meer langs, op bepaalde plekken mag er ook geen publiek meer staan (jongelui hebben dat verpest door te gaan gooien met bierflessen). De organisatie is de beroerdste niet en als je aangeeft erg veel afval te hebben op je terrein door bezoekers van de rally zorgen ze er ook voor dat het weer netjes is

Dat is mijn ervaring ook inderdaad. Hier wordt jaarlijks een wielerronde gereden en het publiek laat soms nogal eens wat rotzooi achter. We hebben één keer aangegeven (inmiddels al jaren geleden) dat we dat niet zo tof vinden en sindsdien lopen ze niet alleen na de wedstrijd de wei op om afval op te ruimen, maar ook tijdens het hele gebeuren. Bovendien plaatsen ze ook nog bordjes dat het niet de bedoeling is om je rotzooi van je af te gooien. Heel netjes geregeld dus hier. :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:36

Als het een openbare weg is, is het enige wat je kunt doen bezwaar indienen.
Ook is bij ons elk jaar een rally, wij staan dan altijd bij kennissen te kijken die ook paarden aan huis hebben en precies langs de route wonen. Hun brengen hun paarden een stuk verder op onder op een weiland waar het rustig is. Ook hun hond trekt zich niks aan van de rally, die vind alles best.
Ook bij ons word aangegeven waar je mag staan in welke weilanden etc. Word gewoon met de land eigenaren overlegt.
En schade kunnen ze inderdaad claimen, krijg je gewoon vergoed van de organisatie als ik het goed heb.
Der komt wel veel geluid uit de auto's maar zo hard gaan ze niet, boven de 130/150 km zullen waarschijnlijk niet komen.
Ik zie het probleem niet om de paarden een dagje binnen te houden. De paarden zullen veel minder stress hebben.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:56

amy_luna schreef:
Ook is bij ons elk jaar een rally, wij staan dan altijd bij kennissen te kijken die ook paarden aan huis hebben en precies langs de route wonen. Hun brengen hun paarden een stuk verder op onder op een weiland waar het rustig is. Ook hun hond trekt zich niks aan van de rally, die vind alles best.
Ook bij ons word aangegeven waar je mag staan in welke weilanden etc. Word gewoon met de land eigenaren overlegt.
En schade kunnen ze inderdaad claimen, krijg je gewoon vergoed van de organisatie als ik het goed heb.
Der komt wel veel geluid uit de auto's maar zo hard gaan ze niet, boven de 130/150 km zullen waarschijnlijk niet komen.
Ik zie het probleem niet om de paarden een dagje binnen te houden. De paarden zullen veel minder stress hebben.

Haha mn broer rijd rally, niet bovenin mee, maar op de landweggetjes en zo halen ze regelmatig de 180/190 hoor haha...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:23

Adrienne93 schreef:
amy_luna schreef:

Haha mn broer rijd rally, niet bovenin mee, maar op de landweggetjes en zo halen ze regelmatig de 180/190 hoor haha...

Hier nog een. Die auto's zijn daar op gemaakt.

Desondanks vind ik dat de TS er niet zo'n probleem van moet maken. Rallyvolk is het vervelendste niet ;)

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:31

Bizzybijtje schreef:
Adrienne93 schreef:

Hier nog een. Die auto's zijn daar op gemaakt.

Desondanks vind ik dat de TS er niet zo'n probleem van moet maken. Rallyvolk is het vervelendste niet ;)

Helemaal mee eens!!

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:26

Bedankt voor alle reacties. Ik heb respect voor ieders hobby. Zei al eerder dat het niet mijn hobby zal worden maar ik gun ieder zijn plezier. Ik baal alleen enorm van de aanpak dat we 12 dagen voor het evenement pas zien dat het door onze straat komt. Ik snap dat veel mensen het overdreven vinden, maar ideaal is anders.

De organisator is inderdaad goed aanspreekbaar en denkt mee, ook in het vinden van een alternieve locatie van de dieren voor de middag, niets dan lof voor deze man.
Ik vind de manier van zaken dien van de gemeente gewoon onjuist, zij zouden eerder en duidelijker moeten communiceren. Ik kan er dit jaar niet veel meer mee maar hoop dat er over 2 jaar een andere route komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:32

Denk je dat je je paarden niet meer stress bezorgd door ze voor 1 middag over te verhuizen ipv van thuis in de wei of desnoods op stal met een dikke plak hooi en de radio aan?