12 jaar te oud voor paard om hoger niveau te halen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeM

Re: 12 jaar te oud voor paard om hoger niveau te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:13

wat is hoger niveau? Ze mogen pas met 8 jaar de GP in en hebben daar 2-3 jaar nodig om een beetje stabiel te worden. 12 is voor die klasse dus nog betrekkelijk jong. In de basissport zit niks dat niet ieder paard ook in de wei kan doen, dus zolang ze in de wei een sprintje kunnen trekken, moeten ze door de basis kunnen lopen. Het is meestal de manier van trainen die belastend is voor het paard, niet dat proefje.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:19

Ze groeien tot hun 8 ste door dus ik denk niet dat 12 jaar een probleem zou gaan vormen zo lang je maar niet te veel in een keer wilt gaan doen of verwacht! Maar dat geld voor alle sporten die je wilt gaan beoefenen en voor elke leeftijd dus gewoon rustig aan beginnen als je begint aan iets nieuws :j

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:22

terpentijn schreef:
Dat is gewoon waar 7-8 jaar is het gemiddelde sportpaard, van de rest hoor je niets meer... ooit. Veel te vroeg mee begonnen doorgaans, door de klassen heen "geragd"" en als ze dan bij de hogere klassen zijn en het wordt auw en kreupel (en er komen sponsors) dan komen ook de spuiten pijnstiller en steroiden tevoorschijn.
Gebeurt maar al te vaak.

Maar mag je dan weer niet hardop zeggen, WANT Bonfire, Salinero.. etc zijn ook zo-en-zo oud geworden, dus zal het toch wel goed zijn? Daar zit een strikt kennisbeleid achter en niet te vergeten een smak DA-controle, verzorging en management.

Dat zijn druppels op de gloeiende plaat. De meeste slachtoffers onder de paarden vallen juist in alle klassen t/m Z. Onder diegenen, die de top nog WILLEN halen maar er nog niet zijn. Dáár vindt de echte race en de echte selectie plaats. Waarbij de meeste paarden afvallen. Die hebben zich dan ook nog niet in de kijker gereden. Dat valt dan ook niet zo op als die namen opeens "wegvallen".

Een paard is een top atleet en doet echt niet veel moeite tot en met het M2. Beetje wijken en schouderbinnenwaarts gaan ze niet kapot aan hoor ;) Ik denk dat het een combi is van te veel willen en onkunde van de ruiter. Het gaat er niet meer om of je netjes en correct gereden is, als het er maar zo uit ziet. Als het paard vanaf begin af aan die basis heeft en heel z'n lijf gebruikt ipv een beetje op die voorhand aan het kachelen is dan kun je ook wel bedenken dat dat niet lang goed kan gaan.

Ik schrijf het een beetje alsof ik iedereen over 1 kam scheer maar dat is niet de bedoeling :) Er zijn natuurlijk ook een hoop kundige ruiters die hun paarden correct voorstellen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:59

@Terpentijn: is hier wel eens onderzoek naar gedaan? Ik hoor dit nl. wel vaker terwijl naar mijn idee - zoals Amiigo ook zegt - het vaker de ruiters zijn die het niet redden. De echte toppaarden kom je trouwens niet altijd tegen in de basissport, als het talent vroegtijdig wordt (h)erkend starten ruiters deze paarden soms direct in de subtop.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:20

Citaat:
Het is natuurlijk wel zo dat e.e.a afhangt van de te leveren prestaties. Net als bij mensen die, ik noem maar wat, wedstrijd of marathonschaatsen, is er een piekmoment in hun presteren. Dat ligt tussen hun 18e en 25ste levensjaar. Daarna neemt de fysieke kracht af tot rond het 35ste levensjaar. Records zijn dan niet meer te verwachten maar (top)prestaties wel.
Zo ook bij paarden. Een paard van 14 zal absoluut nog jaren in de sport op hoog niveau meekunnen, maar absolute records halen zal er niet meer inzitten, tenzij het paard van jongs af aan getraind is en wat geluk heeft.
En daarnaast is het een kwestie van talent hebben voor iets (als springpaard gefokt zijn bijvoorbeeld) en bij springwedstrijden speelt bij winnen natuurlijk ook de 'geluksfactor' mee. (dwz fouten van een ander)
Bij dressuur ligt dat iets anders. En in de rensport ook.
Kortom; met een iets minder jong paard kun je een heel eind komen.

Waarom zou een paard van 14 geen hoge scores kunnen halen? Mijn paard van 14 heeft vooral in het weiland gelopen en is nu vier maanden in training. Wat hij nu laat zien lijkt veel belovend.

abcdefghkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:26

Onzin, Parcival loopt ook nog lekker mee te huppelen in de GP en die is al wel wat ouder dan 12.