Trailerladen, wat een ellende...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:02

Kyrseltje schreef:
Dat probeer ik echter trekt hij dan zo weinig aan van de zweep. Eerst gewoon omhoog houden, loopt hij doorheen, dan beetje kriebelen, loopt hij ook doorheen en wanneer ik hem dan een tikje geef dan is hij weer helemaal in de stress.

Eerst inzetten is ook nog een idee, dat ik het vanuit daar ga uitbreiden.. Die van mij staat hier sinds een half jaar en eigenlijk nooit geweldig trailer geladen en de keren dat hij mee gegaan is, vond hij het ook echt niet leuk. En voornamelijk de stang dood eng, stuiterbal effect tussen de voor en achter stang. Dus hij moet weer ervaren dat het ding niet bijt. Maar je hebt zeker gelijk, oefenen werkt het beste. Ga dit weekend maar eens eventjes aan de slag.

En als je gewoon in de bak bent en hem aanleert om op de zweep voorwaarts te gaan? Ik moest in het begin constant tikken. Kietelen heeft geen zin en één tik ook niet.
Leer hem eerst gewoon in de bak voorwaarts te gaan op de zweep, als hij dat snapt is in korte tijd alleen het opheffen van de zweep genoeg. Doe de zweep naar beneden als hij moet stilstaan of achteruit moet. Anders geef je verschillende signalen.

Amable

Re: Trailerladen, wat een ellende...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:35

Inderdaad, op het moment dat je paard achteruit gaat op de zweep blijf je net zo lang tikken en druk houden (niet trekken!) tot je paard weer voorwaarts stapt. 1 pas is dan voldoende, je stopt direct met je vraag door zowel de druk van je zweep als van je lijn af te gooien. Tot je paard uiteindelijk direct op aanraking van de zweep voorwaarts stapt.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:52

Ik zie dat je het probleem voor een groot deel al opgelost is. Dat is natuurlijk super fijn!!! Want dan ben je zelf al weer meer ontspannen en meer van vertrouwen, waardoor het alleen maar beter kan gaan.

Omdat ik toch nog wat dingen las, die misschien anders kunnen, wil ik wel graag aan je kwijt, mocht je er nog iets aan hebben:

Ik las dat je het trailer laden een paar keer achter elkaar oefent, ook als het goed is gegaan, dat je daarna nog een paar keer de trailer op en af gaat. Dit zou ik vanuit de gedragstherapie gezien niet doen. Als het goed is gegaan, meteen belonen en direct stoppen (rust geven, dus of op de trailer rust geven en wegrijden als je ergens heen moet, of belonen en direct eraf en klaar, stal in). Iets wat goed is in gedrag moet je direct belonen (binnen 7 sec), dit kun je doen door iets positiefs toe te voegen (eten of snoepjes geven) of iets negatiefs weghalen (rust geven, druk weghalen). Als je dus doorgaat met oefenen, ook al is het net goed gegaan, zal je paard (onbewust) leren dat het blijkbaar nog niet goed is, want je gaat door met oefenen en blijft druk houden (door blijven oefenen). Dat is dus een verkeerd signaal wat je dan afgeeft.

Ook las ik dat je als je paard de trailer goed opliep, hem even liet staan, hem toen wortels gaf en er weer afhaalde. Dan duurt de beloning van de wortels te lang, om het te linken voor je paard aan het goede gedrag van de trailer opgaan. Zodra hij erop staat direct belonen dus.

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:57

orion456 schreef:
Ik zie dat je het probleem voor een groot deel al opgelost is. Dat is natuurlijk super fijn!!! Want dan ben je zelf al weer meer ontspannen en meer van vertrouwen, waardoor het alleen maar beter kan gaan.

Omdat ik toch nog wat dingen las, die misschien anders kunnen, wil ik wel graag aan je kwijt, mocht je er nog iets aan hebben:

Ik las dat je het trailer laden een paar keer achter elkaar oefent, ook als het goed is gegaan, dat je daarna nog een paar keer de trailer op en af gaat. Dit zou ik vanuit de gedragstherapie gezien niet doen. Als het goed is gegaan, meteen belonen en direct stoppen (rust geven, dus of op de trailer rust geven en wegrijden als je ergens heen moet, of belonen en direct eraf en klaar, stal in). Iets wat goed is in gedrag moet je direct belonen (binnen 7 sec), dit kun je doen door iets positiefs toe te voegen (eten of snoepjes geven) of iets negatiefs weghalen (rust geven, druk weghalen). Als je dus doorgaat met oefenen, ook al is het net goed gegaan, zal je paard (onbewust) leren dat het blijkbaar nog niet goed is, want je gaat door met oefenen en blijft druk houden (door blijven oefenen). Dat is dus een verkeerd signaal wat je dan afgeeft.

Ook las ik dat je als je paard de trailer goed opliep, hem even liet staan, hem toen wortels gaf en er weer afhaalde. Dan duurt de beloning van de wortels te lang, om het te linken voor je paard aan het goede gedrag van de trailer opgaan. Zodra hij erop staat direct belonen dus.

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.

Bedankt voor de tips!! Goede dingen om te weten!
Morgen dus maar één keer oefenen :)

Dat van die wortels was de eerste keer, we hadden hem al enkele minuten op de trailer staan met de stang vast. Meer met het idee: Dan weet hij dat hij hier ook relaxed kan eten. Heb ik sindsdien niet meer gedaan. En nu ik dat van die 7 seconden weet, ga ik dat ook niet doen geloof ik :P

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:04

Janine1990 schreef:
Kyrseltje schreef:
Dat probeer ik echter trekt hij dan zo weinig aan van de zweep. Eerst gewoon omhoog houden, loopt hij doorheen, dan beetje kriebelen, loopt hij ook doorheen en wanneer ik hem dan een tikje geef dan is hij weer helemaal in de stress.

Eerst inzetten is ook nog een idee, dat ik het vanuit daar ga uitbreiden.. Die van mij staat hier sinds een half jaar en eigenlijk nooit geweldig trailer geladen en de keren dat hij mee gegaan is, vond hij het ook echt niet leuk. En voornamelijk de stang dood eng, stuiterbal effect tussen de voor en achter stang. Dus hij moet weer ervaren dat het ding niet bijt. Maar je hebt zeker gelijk, oefenen werkt het beste. Ga dit weekend maar eens eventjes aan de slag.

En als je gewoon in de bak bent en hem aanleert om op de zweep voorwaarts te gaan? Ik moest in het begin constant tikken. Kietelen heeft geen zin en één tik ook niet.
Leer hem eerst gewoon in de bak voorwaarts te gaan op de zweep, als hij dat snapt is in korte tijd alleen het opheffen van de zweep genoeg. Doe de zweep naar beneden als hij moet stilstaan of achteruit moet. Anders geef je verschillende signalen.

Zal jouw opmerking ook even beantwoorden Amable.

Zweep vindt hij erg spannend, hij fokt zich er door op en gaat dan niet vooruit alleen maar zich opkroppen. Zal de tips verder eens mee nemen. In de bak trainen en daarna pas weer trailer. Want ik denk dat hij nu de trailer niet in zal gaan omdat de zweep zo'n issue is. Terwijl bij de methode van John de zweep juist het grootste aanwijsmiddel is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:07

Kyrseltje schreef:

Zweep vindt hij erg spannend, hij fokt zich er door op en gaat dan niet vooruit alleen maar zich opkroppen. Zal de tips verder eens mee nemen. In de bak trainen en daarna pas weer trailer. Want ik denk dat hij nu de trailer niet in zal gaan omdat de zweep zo'n issue is. Terwijl bij de methode van John de zweep juist het grootste aanwijsmiddel is.

Oké, dus eigenlijk moet je hem desensibiliseren op de zweep...
Kan je hem rijden met zweep? Ik rij namelijk gewoon met zweep, een redelijk kort dressuurzweepje, want met de lange wordt hij te sensibel omdat het kennelijk langs zijn billen zwiept?

Of de methode van Pat Parelli?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:16

Mag ik je een advies geven: Neem contact op met http://www.dressuurtotaal.nl/?cat=1

Kost je wel wat maar het werkt super. Ik heb dit een flink aantal jaren geleden heel erg gehad. Meerdere trainingen gevolgt voor het trailer laden. maar geen een die het echt opgelost had en kreeg er steeds iets anders voor terug als we 1 probleem overwonnen hadden het er in lopen, liep hij er weer uit voor de stang er op zat of was zo onrustig op de trailer dat het gevaarlijk was.

Bij Doreen kwam ik voor een longeertraining> Maar kreeg erbij een stukje trailerladen omdat ik vertelde waar ik mee zat. Nu kan ik overal en altijd laden alleen! Ook geen rare dingen nodig als goede rustige voorbereiding. Wat niet meer betekend dan zorgen dat ik rustig mijn paard pak, halster aan en overklip aan longeerlijn die ik van tevoren heb klaar gelegd. Hij laad zichzelf, ik sta niet in de weg op de klep of in de trailer, hij blijft staan zodat ik zelf de buis dicht kan doen zonder dat hij er af komt. Is rustiger op de trailer omdat hij zelf besloten heeft er op te gaan staan en ik hem niet gedwongen heb. Zo fijn! Ik heb altijd controle door het longeertouw maar oefen geen druk uit op het touw. Gaat hij naar achter geef ik mee. Wil hij er langs kan ik hem er voor houden door het touw wel druk te geven enz. En zweepje is meer om je arm te verlengen met bij de lenden aanwijzen om vooruit te gaan. Ik ben onwijs blij geweest met deze manier! En het werkt enorm snel! Bij mijn paard 2x voor moeten doen en klaar was het gezeur. Nu als we lang niet gaan even goed herhalen en geen probleem meer! Zo blij mee.

Ook met longeren zoveel verbeterd daar wil niet anders meer en deze manier van longeren versterkt het om bij het trailer laden nog makkelijker te hebben.

Ik heb meerdere trainigen gehad bij andere toen voor dit probleem. Maar voor mijn paard bleek deze de beste oplossing en inmiddels ook voor een paar andere paarden.

In het begin wel regelmatig weg gaan want dat leert het snelste!
Laatst bijgewerkt door Almighty op 25-03-15 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:16

Kostolany schreef:
Mag ik je een advies geven: Neem contact op met http://www.dressuurtotaal.nl/?cat=1

Kost je wel wat maar het werkt super. Ik heb dit een flink aantal jaren geleden heel erg gehad. Meerdere trainingen gevolgt voor het trailer laden. maar geen een die het echt opgelost had en kreeg er steeds iets anders voor terug als we 1 probleem overwonnen hadden het er in lopen, liep hij er weer uit voor de stang er op zat of was zo onrustig op de trailer dat het gevaarlijk was.

Bij Doreen kwam ik voor een longeertraining> Maar kreeg erbij een stukje trailerladen omdat ik vertelde waar ik mee zat. Nu kan ik overal en altijd laden alleen! Ook geen rare dingen nodig als goede rustige voorbereiding. Wat niet meer betekend dan zorgen dat ik rustig mijn paard pak, halster aan en overklip aan longeerlijn die ik van tevoren heb klaar gelegd. Hij laad zichzelf, ik sta niet in de weg op de klep of in de trailer, hij blijft staan zodat ik zelf de buis dicht kan doen zonder dat hij er af komt. Is rustiger op de trailer omdat hij zelf besloten heeft er op te gaan staan en ik hem niet gedwongen heb. Zo fijn!

Ik heb meerdere trainigen gehad bij andere toen voor dit probleem. Maar voor mijn paard bleek deze de beste oplossing en inmiddels ook voor een paar andere paarden.

In het begin wel regelmatig weg gaan want dat leert het snelste!

Probleem is inmiddels verholpen, zie enkele van mijn laatste posts hierboven :)
Het was sowieso niet mijn idee om meteen maar een nieuwe goeroe er bij te halen aangezien het probleem bij mij lag.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:20

Is geen nieuwe goeroe hoor:) Gewoon een handige manier;) Kan je ook zelf bedenken bijna;) Kijk maar eens naar het filmpje. Denk er wel om dat het zonder voor werk te zien is:)

En prettig dat het is verholpen niets zo vervelend als een niet ladend paard of paard wat de trailer afbreekt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:26

Kostolany schreef:
Is geen nieuwe goeroe hoor:) Gewoon een handige manier;) Kan je ook zelf bedenken bijna;) Kijk maar eens naar het filmpje. Denk er wel om dat het zonder voor werk te zien is:)

En prettig dat het is verholpen niets zo vervelend als een niet ladend paard of paard wat de trailer afbreekt.

Nouja, John is voor mij ook een beetje een goeroe. Hij is gewoon erg goed in zijn vak. Een goeroe is niet een belachelijke benaming voor iemand die goed in z'n vak is.
Maar ik wist gewoon dat deze methode werkte en dat ik dit door wilde zetten.

Edit: Filmpje gezien, snap geheel niet wat daar gebeurd... Paard wordt met een longeerlijn over de voorstang de trailer opgetrokken???

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:29

Precies hoe het op dat filmpje gedaan wordt, laad ik nu ook :) ideaal!

De lijn is meer zodat je paard de juiste kant op kijkt en niet omdraaid. Ook kan je je paard zo even tegenhouden wanneer hij toch achteruit stapt als je de stang net dicht wilt doen.

Uitladen doe ik ook zo met de lijn, alleen loopt het paard dan achteruit :))

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:52

Janine1990 schreef:
Kyrseltje schreef:

Oké, dus eigenlijk moet je hem desensibiliseren op de zweep...
Kan je hem rijden met zweep? Ik rij namelijk gewoon met zweep, een redelijk kort dressuurzweepje, want met de lange wordt hij te sensibel omdat het kennelijk langs zijn billen zwiept?

Of de methode van Pat Parelli?

Kan wel maar als je begint zonder en als je dan na tijdje erbij pakt dan is hij, laat ik het subtiel zeggen, erg actief ;).

Maar net eventjes geoefend om met de zweep voorwaarts te gaan. Ging opzich wel goed, ga dat gewoon nu steeds mee pakken ook met rijden enzo. Dat hij met die beweging voorwaarts moet gaan.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:41

Janine1990: Dat is nu precies jammer aan die filmpjes..je ziet niet goed hoe het echt gedaan wordt. Of je denkt dat iets op een bepaalde manier gebeurd. Daarom ben ik normaal gezien ook niet van het leren op flimpjes want het geeft een indruk...maar als je het zelf toepast zonder precies te weten wat er gebeurd kan je het geheel fout uitleggen en dat is dan waardoor dingen een slechte naam krijgen van het werkt niet omdat:) Maar is vaak omdat de mensen het denken te weten door het zien van een filmpje. Niet mijn idee van leren bij paarden:)

En wat je zegt gelijk hoor. Goeroe vind ik alleen een heel fout woord;) Iemand is gewoon goed in wat hij doet:) klinkt vriendelijker dan goeroe vind ik:) Dat klinkt als of hij de uitvinding van de eeuw heeft maar dat vind ik bij paarden niet normaal:0

Je trekt geen paard de trailer in over de voorstang want dan zouden ze het na misschien wel 1x niet meer doen. Zie je druk op het longeertouw dan in dit filmpje? Dacht ik niet:) Dus daarom zeg ik je kan flimpjes verkeerd zien wat er nu gebeurd precies.

Het paard kiest hier zelf om de trailer in te gaan. Waardoor ze makkelijker rustiger laden. Jij staat ook niet nog eens in de weg in de trailer die veel paarden toch al krap vinden om in te gaan. En je kan zelf de stang direct dicht doen zonder dat je terug moet lopen> Wat erg handig is als je vaak alleen onderweg bent met een paard zoals ik:)

Die longeerlijn dient dus alleen om het paard bij de trailer te houden, als hij erin staat te blijven staan wat je normaal ook zou doen als je met halstertouw laad maar dan heb je iemand nodig die stang dicht doet. En deze manier gebruik ik nu al een paar jaar bij verschillende paarden. Als ze door hebben hoe het werkt is het een super handige manier.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:48

Kostolany: Maar ik begrijp niet helemaal hoe het paard uiteindelijk de trailer in gaat. Want het lijkt me niet dat een paard zo de trailer in loopt puur door zelf niet in de trailer te staan en de lijn vanuit voor kort een ophouding te geven waardoor er kort druk komt en het paard er gewoon in gaat? Of helemaal zonder druk wat je zegt. Even plat gezegd: je zet hem er voor en hij kiest zelf dat hij er in gaat? En dan gewoon veel rust en tijd nemen o.i.d. de eerste keren?
Het klinkt namelijk wel echt ideaal, inderdaad voor als je alleen weg zou gaan dan heb je voldoende tijd en ruimte om de stang veilig dicht te doen. Hou dit wel in mijn achterhoofd mocht het echt niet gaan werken. Misschien hou ik op deze manier ook mijn eigen angst meer op een afstandje..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:53

Kyrseltje schreef:

Dan is een schriktraining van John ook nodig, denk ik. Die geeft hij ook, en daar is hij ook erg goed in.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:57

Janine1990 schreef:
Nouja, John is voor mij ook een beetje een goeroe. Hij is gewoon erg goed in zijn vak. Een goeroe is niet een belachelijke benaming voor iemand die goed in z'n vak is.
Maar ik wist gewoon dat deze methode werkte en dat ik dit door wilde zetten.

De methode werkt inderdaad en ja, John is erg goed in zijn vak. Vraag hem de volgende keer eens of hij toevallig nog een TrailertrainingDVD voor je heeft, dat is ook een hele goede eye-opener, vooral het deel waarbij je ziet wat een paard ziet.
En aan anderen: ga eens zelf in een afgesloten rijdende trailer staan, zonder dat je ziet waar je naar toe gaat, een paard vervoeren in een trailer is niet niks voor zo'n dier.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:05

Ik laad ook zoals kostolany, heb namelijk lang achter een oplossing gezocht voor mijn paard dat continu terug achteruitsprong, en niet alleen te laden was, ze gaat er zonder problemen op, maar stond er meestal al terug uit voor ik de achterstang fatsoenlijk vast had.
Dus ik pak een longe over de voorstang, zet daar weinig druk op, zorg alleen dat het paard in de juiste richting blijft kijken, dan ga ik naast mijn paard staan, en met een zweepje(of ondertussen mijn hand) geef ik een kort duwtje voorwaarts, en zij loopt er vlot op, blijft staan, en ik doe de stang erachter. Ze kiest zelf om erop te gaan, er staat geen mens in de weg, en voila. Met uitladen hetzelfde, ze blijft rustig wachten tot ik achter haar de stang heb weggenomen, terwijl ze vroeger gelijk wegsprintte van zodra de druk weg was.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:07

Ik kan er niets anders van maken dan dat ik heel verbaasd was dat mijn paard zó de trailer op liep toen ik deze methode uitprobeerde. Geen idee waarom, maar als het werkt? Ik denk dat je inderdaad niet in de weg staat en je je paard met de aandacht bij de trailer houdt (mijn paard draaide zijn hoofd altijd weg en liep daardoor langs de klep.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 16:11

Kostolany, komt die manier niet gewoon overeen met de Pat Parelli/Eddy Modde manier dan? Wat betreft het voorwerk? Ik zie inderdaad geen druk op de longeerlijn, maar het voorwerk kan ik me moeilijk voorstellen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:18

Kootmiradrum: Het blijft inderdaad tegennatuurlijk voor een paard om zo te reizen. Dus moet je ze leren dat het gewoon een rijdende stal is:) Watn als ze wel op stal kunnen staan kunnen ze ook op trailer staan. Enige met trailer is dat ze constant balans moeten maken en dat is in veel trailers in min ogen niet zo handig gedaan. Ze reizen vooruit. Zwaarste punt van een paard is zijn hoofd. Dus als jij remt valt hij bijna voor zijn gevoel voorover op zijn hoofd? En hij ziet niets aankomen geen bocht niets. Probeer er zelf maar eens in te staan en te blijven staan. Al zien ze wel alles voelen ze zich opgesloten want het komt op ze af en kunnen niet wat ze normaal doen weg gaan. maar dat is in een stal eigenlijk ook zo> Als ze daar iets eng vinden kunnen ze ook niet weg. In je weide een grootdele maar staat nog steeds ergens een hek en zo kan je nog even door gaan. dus ze kunnen het wel er mee om leren gaan. Maar het is meer het hebben van balans in een trailer wat moeilijk is. Haal je schot er eens uit en laat hem schuin staan veel paarden zijn dan rustiger. dat is ook vaak waarom ze makkelijker laden in vrachtwagen als ze daar 1x mee gereisd hebben. Daar staan ze vaak schuin en kunnen ze makkelijker alle bewegingen op vangen. Toch blijft het ook per geval kijken waarom het zo moeizaam gaat. De ene is echt bang voor kleine ruimtes, andere laad niet omdat kudde achter blijft. Ander laad niet omdat hij slechte ervaring heeft enz enz.

Ook zijn we vaak van het even doen. Vertel je paard eens wat je morgen met hem gaat doen:) Zeg hem dat je gaat laden en waar je heen gaat. PRobeer je het plaatje aan hem voor te stellen. Wees dan ook eerlijk ga je naar dierenarts zeg hem dan dat je daarheen gaat voor zijn best wil en dat het pijn kan doen voor even enz. Je zal zien dat je paard je begrijpt aan je intentsie. Dat ze het voelen. En daardoor al wat makkelijker worden ook met laden:) en we blijven mensen dus maken ook fouten en dat weten zij ook:) geef dat ook gewoon toe aan je paard dat je er naast zat en te snel, teveel wilde enz.

Janine1990: Ik was een heel verhaal aan het typen. Maar je kan typen, film plaatjes allemaal op een andere manier uitleggen of zien. In dit geval kan ik je zeggen. Je moet net als bij veel dingen het doen met iemand die weet wat hij doet. Dat werkt het beste. En dichtbij je eigen gevoel blijven wat voor jou en je paard werkt. Dat leer je niet uit een boek, filmpje of plaatje.

Net als je leert rijden..kan je 100 video's over kijken en er zijn 100 manieren van paardrijden. Maar je leert het daardoor niet altijd goed;) Daar staat vaak toch iemand aan de grond die je helpt:) Dat is in dit geval ook handig. Een filmpje /plaatje/boek laat je richting zien maar details nooit. Bij dit filmpje zie je eind resultaat. Maar weet bij deze toevallig dat het vaak in 2x soms 3x geregeld is en echt geregeld is. Zonder poespas aan te moeten schaffen of hekken te zetten of wat ook. Je laad gewoon zelf met misschien hooguit in het begin 2x iemand naast de klep erbij aan de andere kant. Maar vaak is dat als je het juist doet al niet nodig. En waarom?? geen idee ik heb 4 paarden en reis veel met ze alleen en met alle 4 werkt het op deze manier. De andere wisselend..dus houdt ik dit aan en tot nu toe nog geen paard tegen gekomen die deze niet wil doen en er gek van wordt ook andermans paarden niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 17:20

Oh het was beslist geen kritiek hoor Kostolany! Meer een vraag of de methode van Doreen gelijkenissen heeft met die van Pat Parelli of Eddy Modde.

Nu ik mijn probleem heb opgelost, maar wel gruwelijk met de neus op de feiten ben gedrukt (niet elk paard krijg je op de trailer), ben ik best wel een beetje geïnteresseerd geraakt in het hoe en waarom.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:30

Janine1990: ZO vatte ik het ook niet op:) Maar het is lastig uitleggen wat je doet, maar als je het kan is het zo logisch:) En nee het voorwerk is niet hetzelfde als bij Eddy of Pat. Daar wordt veel naar het hoofd gedaan of met touwhalster enz. Dat is hier helemaal niet aan de orde. HOofd/hals zijn zelfs verboden terrein. Je geeft er richting mee maar verder niets. En ik zeg niet dat zij slechter zijn hoor> Het past bij veel paarden om mee te werken hierin. Maar voor de moeilijkere gevallen duurt dit vaak lang en bij dit werkt het snel en toch goed;) Het is niets vaags..maar gewoon anders denken en kijken:) En dat werkt bij mijn ruin, Bij mijn merrie die uit het wild gekomen is;) En ga zo maar door. Dus gebruik ik het nu altijd. En nooit meer iets van de andere trainers daarin.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:32

En Doreen is niet de uitvinder van deze; Ze kan het toevallig. Ken zelf even geen andere. Maar deze manier wordt gegeven voor Chris Irwin. Terwijl ik andere dingen juist weer niet handig vind van hem> ZO mix ik alles wat werkt bij het paard wat ik in handen heb. Maar voor laden tegenwoordig eigenlijk altijd deze omdat het werkt op alle paarden in soorten en maten tot nu toe die ik in handen krijg.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:11

Janine1990 schreef:
In tranen, mijn angst was werkelijkheid geworden. John een berichtje gestuurd en die stelde voor om weer langs te komen, maar gaf ook aan dat mijn angst wel duidelijk was te zien maandag. Daar had hij ook voor gewaarschuwd, en ik mezelf ook. Ik weet dat ik onzeker ben over of ik dit wel kan (in tegenstelling tot rijden en dergelijke, daar heb ik weinig onzekerheden over dat kan ik wel), ik heb dit soort dingen nog nooit eerder zo aangepakt en dat het zo kinderlijk eenvoudig is, verwondert mij natuurlijk. Maar bovenal ben ik bang dat ik niet consequent genoeg de handeling kan uitvoeren. En ik vrees dat het me ook aan timing ontbreekt.
Dus gisteravond natuurlijk een leger aan waterlanders op bezoek gehad, meteen door en door negatief. Ik kan het niet, het is mijn schuld, ik ben hier niet geschikt voor. Ik kan mijn nieuwe laarzen en startpas wel aan de wilgen hangen. Wat heeft het allemaal nog voor zin als ik zoiets simpels niet kan?

Maar die negativiteit draagt natuurlijk nergens iets aan bij. Volgende week vrijdag is het de bedoeling dat ik weer op wedstrijd ga. De eigenaar heeft meteen voorgesteld om vanavond weer te gaan oefenen. Dat ga ik ook zeker doen. Maar ik vind het enorm moeilijk. John opnieuw laten komen gaat mijn zelfvertrouwen niet helpen vrees ik. Ik heb er ook nog helemaal niemand over gelezen hier op Bokt dat dit gebeurde na zijn hulp.

Daarom vraag ik jullie hulp voor mezelf, een paar concrete dingen om me aan vast te houden. Die wel passen bij de manier van John, omdat ik wel bijzonder gecharmeerd ben van die manier.

Dus:je bent onzeker, hebt een soort angst voor het trailerladen, denkt dat je het niet kunt, je bent niet consequent en eea is niet best voor je zelfvertrouwen....
Je geeft hiermee al heel prima aan waar de schoen wringt.
Het trucje trailerladen beheers je wel maar je eigen emoties en gevoelens helpen je daar niet bij. Paarden weten in een split second hoe jouw pet staat en of je het meent of niet. Dit paard heeft een sterk karakter en je moet dus sterk in je schoenen staan wil je hem overtuigen dat jij leiderwaardig bent. Zolang jij dus inconsequent bent, onzeker en angst hebt, wat denk je dat je paard daarvan vindt??

Probeer aan je gevoel te werken en niet zozeer aan het trucje om te laden. Probeer je emoties uit te schakelen en probeer te visualiseren wat er moet gaan gebeuren, adem in en adem uit en probeer jezelf te aarden en in het nu te staan.
Klinkt heel makkelijk maar is het beslist niet, met het rijden kun je het wel want hij doet dan alles voor je, nu nog bij het trailerladen, het gaat niet om de trailer het is de omgang.
Je kunt nog zoveel keer iemand anders laten laden of John erbij halen maar je moet het uiteindelijk toch zelf gaan beheersen.
Dat is een van de moeilijkste dingen om te leren, veel doen en jezelf filmen zal je helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:55

Kostolany schreef:
Vertel je paard eens wat je morgen met hem gaat doen:) Zeg hem dat je gaat laden en waar je heen gaat. PRobeer je het plaatje aan hem voor te stellen. Wees dan ook eerlijk ga je naar dierenarts zeg hem dan dat je daarheen gaat voor zijn best wil en dat het pijn kan doen voor even enz. Je zal zien dat je paard je begrijpt aan je intentsie. Dat ze het voelen. En daardoor al wat makkelijker worden ook met laden:) en we blijven mensen dus maken ook fouten en dat weten zij ook:) geef dat ook gewoon toe aan je paard dat je er naast zat en te snel, teveel wilde enz.

Serieus :D :D