Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 00:31

niet echt bruintje, ik snap je wel..

maar dat zou wel 'stiekem' suggereren dat een sportruiter een stillere zit heeft, stillere handen en een snellere reactietijd dan een recreatieruiter..

Maar met name bij ruiters die de tienertijd achter zich gelaten hebben, zie je vele ruiters die zo'n beetje hun hele leven gereden hebben, maar nog nooit een parcours of dressuurring van binnen hebben gezien.. terwijl ze hun eigen paarden met hun pinken besturen.

het ligt meer aan de inzet van de ruiter, het talent en het geduld om het je eigen te maken of iemand uiteindelijk een goede ruiter is of niet..

Vele recreanten zullen prima op een sportpaard kunnen stappen en er zo mee wegrijden, alleen missen ze de wedstrijdambities. (grijnss ik val niet onder die vele hoor.. mij krijg je met geen stok op een sensibel bloedpaard, wordt ik zelf erg bloederig en heet van proest).

-------

ik denk dat vooral kopers een goed lijstje moeten hebben wat ze precies willen en met welk doel
en ook inzicht in wat voor paard bij ze past..

Dan zou de verkoper in principe alleen hoeven te vermelden dat een paard een koel karakter heeft, of juist heel sensibel is, of geschikt voor iedereen..

ik heb als koper gewoon een beknopte uitleg gegeven van hoe mijn 'paardenleven' in elkaar gestoken zat tot die dag.. wat ik wel kon, wat ik niet kon.. wat ik wilde dat een paard minimaal kon en wat voor karakter paard ik zocht. bijvoorbeeld schrikken mag best, opzij springen ook, zelf bevriezen, maar schieterige paarden en bokken zonder terug te willen komen is een no go (dat is handiger praten dan het hebben over 'bomproof'). Met de vraag of het overeen kwam..

Vond dat ik hele goede antwoorden terug kreeg..

Heb zelfs nu nog verschillende mailtjes ontvangen..
Iemand had vooral jonge sportpaarden, maar eentje had mijn aandacht getrokken omdat die wat kalmer en minder bloederig was.. alleen de prijs bleek te ver af te liggen.. Kreeg twee weken geleden ineens een berichtje van hen.. ze hadden een paard ingeruild en het paard dat ze op stal gekregen hadden voldeed vermoedelijk aan mijn zoektocht en ook richting de richtprijs. Ze hadden mijn mail bewaard en erbij getrokken toen ze het dier binnen hadden..

Dat is dus eigenlijk mijn tip aan kopers.
zet je verhaal duidelijk op papier en de enige vraag die je dan eigenlijk hoeft te stellen aan iedere aanbieder is: komt uw aangeboden dier overeen met mijn wensen (als je niet zeker bent).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 00:35

senna21 schreef:
Niet voor een beginner = paard kan wel eens wat apenstreken uithalen ~ tot~ zo ongeveer staatsgevaarlijk.
Het zijn wel verkoopadvertenties.

_/-\o_ :') _/-\o_

absoluut lol..

of de andere kant van het spectrum 'iedereen kan er op wegrijden'.

bij zo een ben ik wezen kijken.. Absoluut iedereen kon er op rijden, dat viel niet te ontkennen (doof door het overmatig gebruik van sporen, niet vooruit te branden. en gewoon zijn rondje kachelend. en toch L springend bij de paarden als pony zijnde)..
maar de vader van de eigenaresse (die op kamers woonde en er dus niet bij was), moest hard opzij duiken toen hij de deken op stal losmaakte en het hoefijzer kwam gericht met een noodvaart naar zijn gezicht. ahh maar hij was gewoon een beetje eenkennig riep hij net voordat hij zijn vingers op tijd wegtrok toen flitsend witte scherpe tanden probeerde zijn hand in een stompje te veranderen bij het singelen

heb die maar laten staan, wilde nog wel graag welkom zijn op een pensionstal :')

bruintje123

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 01:12

Ik denk dan weer niet dat elke sport ruiter een stille hand heeft. Ik zie soms in het Z nog zulk getrek dat ik wel eens dacht, je zou op die ga mij moeten stappen. Die leerde je dat meter af.
Maar mijn antwoord was eigenlijk meer op de reactie dat je geen beginner meer bent ook al heb je je handen niet stil.
Dan vermoed ik dat bij de advertentie van een sportpaard er problemen kunnen komen. Terwijl er bij een fjord de term geen beginners paard inderdaad meer over het feit gaat dat je stevig in de schoenen moet staan voor eigenwijze fjorden streken maar die zich dan weer niet druk zal maken om een bewegende hand.
Daarom de vraag betekend geen beginners paard bij een recreatie paard wat anders dan bij een sport gereden paard?
Om de definitie zo nog even moeilijker te maken :D

Met je tip ben ik het helemaal eens.
Maar ook als verkoper. Zet beknopt neer wat voor type paard het is.
Ik heb toen bij de verkoop van mijn paard ook maar weinig mails gehad waarvan ik dacht, waarom mail jij nu op dit paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 02:40

Ik wilde bij bovenstaand bericht nog wat typefouten verwijderen maar dat ging niet meer.

Over wedstrijd klassering.
Ik denk dat je dat meer als een soort graadmeter moet zien.
Ik denk dat er genoeg recreanten zijn die bij een half uurtje les leren wat wordt er in een L proef gevraagd ze die zonder problemen zouden kunnen rijden.
Maar door gebrek aan wedstrijd ambitie dat nooit gedaan hebben.

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:48

senna21 schreef:
Niet voor een beginner = paard kan wel eens wat apenstreken uithalen ~ tot~ zo ongeveer staatsgevaarlijk.
Het zijn wel verkoopadvertenties.
Ja ik weet van mezelf dat ik een niet-beginnerspaard lekker aan andere over moet laten.Mijn keuze zou altijd op een recreatiepaard(en type koudbloed)vallen,en geen sportpaard.Je moet een beetje zelfkennis hebben denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:00

Sannexxnovv schreef:
Hoii

Ik rijd nu bijna 3 jaar en vroeg me af ben ik nu nog een beginnende ruiter of al een gevordende ruiter.
Soms staat er als je een paard wil kopen en daar staat dan in de beschrijving 'niet geschikt voor een beginnende ruiter'. Maar wanneer ben je geen beginnende ruiter meer?

Ik vind een beginner iemand die niet onafhankelijk kan zitten (zoals; voeten te ver in de beugels, voorover/achterover zitten/ophijsen aan de teugels/balans verliezen bij bv. aangalopperen/niet in staat de teugels op maat te kunnen houden/zadel vast moeten houden).
Ook vind ik een beginner iemand die niet zelf kan opzadelen (handicaps daar gelaten) en bv bij het hoofdstel de verkeerde riempjes losmaakt etc.

Sandalio

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:12

Mja, met paardenverkoop is het inderdaad best nog wel lastig. Ik heb ruim 10 jaar gereden, een eigen pony gehad enzovoort. En toen 6 jaar gestopt geweest en nu rijd ik sinds dit jaar weer. En ik rijd nog wel goed, maar ik voel me ook soms echt een beginner hoor! Zou ook niet zomaar naar ieder paard gaan kijken, maar je kunt natuurlijk altijd even bellen voor extra informatie. Als het paard je echt aanspreekt bijvoorbeeld :).

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:15

Yezzi schreef:
Tsja, dat ligt eraan. In de manegelessen was ik vergevorderd maar op mijn bijrijdpony voelde ik me de eerste keren toch echt een beginner.

Dit dus.