advies mbt verborgen gebrek.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Re: advies mbt verborgen gebrek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:05

Ik snap jullie beslissing en wens jullie heel veel succes en sterkte met terug brengen. Ik hoop dat jullie een contract hebben opgemaakt. Van wat ik begrijp is het paard gekocht bij een particulier. Gelden wel net wat andere regels dan via een fokker/handelaar. Ik hoop dat het voorspoedig zal verlopen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:29

Verstandige beslissing!
Hopelijk volgen er geen problemen met het terugbrengen. Wel belachelijk vd verkoper dat ze hierover niet eerlijk is geweest. Dat gezeul met het paard is ook niet bevorderlijk.
Als de verkoper gewoon eerlijk is en iemand het paard koopt wat geen probleem heeft met het luchtzuigen dan heeft het paard ook eindelijk een stabiel onderkomen en nieuw thuis

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:47

Hoop inderdaad dat je geen problemen krijgt met terugbrengen. Weet niet waar je het paard vandaan hebt? Verhaal komt me nogal bekend voor...

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 15:20

Als het goed is wordt ze morgenochtend opgehaald. Als dat allemaal goed is gegaan kan ik vrij uit praten en het hele verhaal uitleggen want er zitten nogal wat haken en ogen aan..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:31

Rchell schreef:
Als het goed is wordt ze morgenochtend opgehaald. Als dat allemaal goed is gegaan kan ik vrij uit praten en het hele verhaal uitleggen want er zitten nogal wat haken en ogen aan..

Hopelijk gaat alles goed. Zeker voor nieuwe eigenaren die een braaf karakter zoeken is een paard dat zo snel stress toont geen optie. Die is dan nl niet zo braaf als ze nodig hebben, want niet stressbestendig genoeg.

Bij je OP dacht ik al dat ze langer lucht zoog, paard ging het naar wat je schreef te makkelijk af om iets nieuws te zijn.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:57

Rchell schreef:

Laat je ons weten hoe het is gegaan als paardje is opgehaald?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:32

Balen als verkopers niet eerlijk zijn, zou iedereen veel leed besparen . Een luchtzuiger hoeft geen enkel probleem te zijn maar wees dan wel eerlijk en laat de prijs ernaar zijn.
Gelukkig kan het paard terg maar dit is voor alle partijen natuurlijk een fikse teleurstelling. Om van het gezeul met dat dier nog niet eens te spreken ...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:49

Jammer dat ze niet meteen eerlijk geweest zijn. Hopelijk doen ze dat wel als het paard opnieuw de verkoop ingaat.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:52

Nou we zijn momenteel echt in strijd met de verkoopster.. dus we hopen er nog uit te komen. Zodra het paard weg is kan ik alles vertellen..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:57

Jeetje wat vervelend.
Succes morgen TS

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:11

Snap niet dat er strijd moet zijn, wat zegt het dan dat ze bij verkoop recht tot eerste koop had?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:11

Vervelend zeg zoals alles gegaan is.
Ook niet eerlijk naar het paard toe, want luchtzuigen heeft vele vormen en gradaties.
Paard heeft stress en is daar verlopig nog niet van af.

Helaas bepaalt de mens waarom een paard Luchtzuigt.
Ik lees in dit topic weer een boel onwaarheden.

Aantal dingen wil ik wel kwijt , een goed paard blijft zijn geld wel waard ondanks het een zuiger is.
Luchtzuigers zijn vaak iets goedkoper omdat het een gebrek is maar een topper.....brengt nog steeds geld in de lade.
Luchtzuigers krijgen niet sneller koliek door het zuigen, de lucht die ingezogen wordt verdwijnt gelijk door de neus naar buiten. Er komt niks in de darmen, maag of ander orgaan.

Ik ben zelf in bezit van 32 jarige Luchtzuiger die op zijn 11 pas is begonnen is. 2 x koliek gehad in 23 jaar tijd maar te zien op de echo had niks te maken met het luchtzuigen.
Slijtage tanden....hij heeft ze nog steeds hoor :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:17

Eens Tita, hier ook een luchtzuiger en daar kon ik als jong paard het vijfvoudige van het aankoopbedrag van het paard uit dit topic voor krijgen. :o
Het is niet dat een paard door het zuigen een waardeloze geit wordt ;)
Ik hoop dat TS eruit komt desalniettemin.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:25

Maar het is wel het goed recht vd ts dat het paard terug moet! Als er eerlijk over was gepraat had ze de keuze van te voren gehad als ze hem kocht of niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:31

True.
Ik reageer alleen op het meerdere malen genoemde lagere bedrag. Een knap dier wat goed beweegt krijg je ook als luchtzuiger niet voor weinig mee.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 09:00

Het verhaal is als volgt. Paard is voor vriendin en haar moeder. (ik ben bevriend met hen en heb wat meer paardenervaring en heb daarom geholpen met zoektocht naar het juiste paard)

op 21/2 is er een bokker geweest die het paard is gaan bekijken. heeft gezien dat ze luchtzoog, eigenaresse wuifde het weg, ze stond al een uur te poetsen en daarom was het paard ongeduldig. Tijdens het rijden hoorde bokker vreemde geluidjes (slokdarm). Na het rijden van het paard toen deze terug op stal stond deed ze het weer. Werd weer door de eigenaresse weg gewuifd als zijnde het is niets..
Bokker had opnieuw een afspraak staan om het paard nogmaals te gaan bekijken op zaterdag 28/2

op 24/2 zijn wij voor de eerste keer geweest, niets gezien of gehoord, wel gevraagd of er gebreken bekend waren of andere dingen die we moesten weten ; antwoord nee.

op 26/2 zijn we nogmaals geweest omdat we de afspraak van zaterdag voor wilde zijn. wederom fijn gereden en besloten tot koop over te gaan. wederom heeft paard niets gedaan qua luchtzuigen.

4/3 Is het paard gekeurd door zeer fijne en ervaren paardenarts (zo kwam hij over). Hij vroeg waar ik bij stond. Zijn er gebreken bekend, zijn er dingen waar ik op moet letten? antwoord: nee.

Na keuring is ze bij ons gebracht. heeft eigenaresse zeer gemotioneerd afscheid genomen. Er was afspraak gemaakt omtrent de betaling (dit zou de moeder van vriendin de ochtend erna doen via de bank) Is het paard na even in de paddock te hebben gelopen op stal gezet. Nadat wij naar huis waren heeft stalgenoot gezien dat ze luchtzoog.

5/3 is paard 's ochtends naar buiten gezet, naast de paddock van de andere paarden zodat er op een veilige manier contact was. Had onbeperkt ruwvoer, maar begon desondanks met luchtzuigen. Stalgenoot die de paarden naar buiten deed zag dit en heeft ons per sms gewaarschuwd. Wij zijn naar stal gegaan en ja hoor. Paard stond hevig en zeer frequent lucht te zuigen. Terwijl ik een fimpje gemaakt heb (waarin te zien is dat ze 13 x lucht zuigt in 2 min 9 sec). Heeft vriendin een whatsapp bericht gestuurd naar de eigenaresse, is het bekend dat ze luchtzuigt. Hierbij ook het filmpje doorgestuurd. Antwoord: ja dat heeft ze na de stress van een verhuizing wel eens eerder gedaan (paard is ooit tijdelijk verhuist naar een pensionstal, stond normaliter bij de eigenaresse aan huis). Maar dit was alleen stress van de eerste dagen het ging wel over. Op de vraag of ze het filmpje had gezien en dat het niet niets was reageerde ze dat ze straks zou kijken. Wij konden echter al zien dat ze het al bekeken had (fijn dat whatsapp).

Aangezien eigenaresse niets meer van zich liet horen, hebben we weer een bericht gestuurd dat dit een gebrek is en we advies van de dierenarts gingen inwinnen. Wij hebben contact gehad met de keuringsarts en eigen paardenarts die beide aangaven; als je nu de keuze hebt, niet doen en aankoop ongedaan maken. Luchtzuigers zijn geen slechte paarden, ze Hoeft er niets van te krijgen Maar het Kan wel. Dus als eigenaresse aan deze prijs vasthoud (van 5500 euro, en dat deed ze) dan paard terug brengen. Ik heb vriendin sterk geadviseerd niet te betalen tot dit was opgelost. Keuringsarts was ook niet zo blij met haar, hij zei; ik heb het haar duidelijk gevraagd of er gebreken bekend waren.

Wij hiermee de eigenaresse geconfronteerd per whatsapp; geen reactie.

6/3 na meerdere malen bellen en whatsappen; geen reactie. Ook nogmaals aangegeven dat ze het paard terug mag komen halen en wij balen van de situatie

7/3 eigenaresse stuurt bericht dat ze in de pauze van haar werk ons zal bellen 12:15 uur. 12:15: geen bericht. Dus wederom meerdere keren gebeld en berichten gestuurd: geen reactie.

7/3 na aanleiding van dit topic heeft de bokker die bij haar is wezen kijken op 21/2 mij een bericht gestuurd. Gaat het om dit paard? want zo ja, ik heb haar horen luchtzuigen; hierbij het verhaal. Hier was ik uiteraard ontzettend blij mee want het bevestigde ons vermoeden dat de eigenaresse dit gewoon wist, ze was er immers op gewezen door deze bokker

8/3: boos bericht van onze zijde naar eigenaresse dat als dit bekend was, wij haar zeker niet zouden hebben laten keuren, dus dat ze haar paard op kan komen halen plus de papieren van de keuring en wij de kosten hiervan vergoed willen zien. reactie van eigenaresse: het was absoluut geen opzet en zij baalde net zo goed van de situatie want dacht een fijn huisje te hebben gevonden etc (heel geemotineerd bericht). Zij zou het paard op komen halen, aan de keuring had ze niets want ze haalde het paard uit de verkoop. Ze wilde niet dat er met het paard gezeuld zou worden. Deze kwam lekker naar huis en zou niet meer weg gaan.

Nog geen 2 minuten later kreeg ik bericht van de bokker: Ik kreeg net een whatsapp van verkoopster; ze bied mij het paard opnieuw te koop aan, omdat de koop niet is doorgegaan.
Inmiddels sprong ik zo'n beetje uit mijn vel van woede. Bokker bood aan contact met haar te leggen om te vragen wat de reden was dat de verkoop niet was doorgegaan en te testen of ze eerlijk zou zijn.
Hierop heeft eigenaresse bokker gebeld en deze heeft het gesprek opgenomen.
uitkomst: ja ze was te koop, ze had luchtgezogen uit stress en mocht nu voor een lager bedrag weg. Want luchtzuigen is immers niet en zoveel deed ze het niet. Waarop bokker vroeg: Heeft ze dat eerder gedaan dan. Hierop sprak eigenaresse zichzelf tegen door eerst te zeggen nee, toen ze had het af en toe in gedaan na tijdelijke verhuizing naar pensionstal. Waarop bokker zei: maar ik heb het bij jou thuis ook gezien en tegen gezegd. antwoord: nee dat was geen luchtzuigen, dat was wat anders want dat heeft ze bij mij op stal nooit gedaan..
Bokker heeft vervolgens (om ons te helpen) aangegeven dat ze keuringsrapport wilde zien. Eigenaresse gaf aan dat dit kon.. ze zou het wel even bij de dierenarts opvragen waar ze gekeurd was. En mocht dit niet lukken zou ze ons er wel om vragen..

Vervolgens stuurt eigenaresse ons bericht dat ze ons te gemoed wil komen en helft van de keuring wil betalen als het rapport en de dvd met foto's dan meekrijgt.
Op dat moment heb ik overlegt met bokker of ik mocht zeggen dat ik haar kende en ik wist dat ze loog. Dit mocht.

Vervolgens hebben we eigenaresse geconfronteerd met het feit dat ze keihard heeft gelogen. Tegen mij toen ik het vroeg en tegen de keuringsarts toen hij het vroeg. Dat wij bokker kennen en deze 3 dagen voordat wij kwamen nog tegen haar gezegd heeft: ze is een luchtzuiger.. En dat wij het volledige bedrag van keuring a 350 euro terug eisen.
Eigenaresse houd vol dat ze het was vergeten te zeggen, komt met wederom hele geëmotioneerde berichten dat ze alleen maar het beste wil voor haar paard en het echt niet bewust gedaan heeft.
Waarop wij aangeven dat ze ook liegt over het feit dat ze haar uit de verkoop zou halen maar in plaats daarvan direct bokker benaderd. antwoord: dat moest ze onder druk van haar ouders, die vonden bokker immers zo aardig. Vervolgens allemaal berichten over hoe ze dit ook niet heeft gewild en dat het een vervelende situatie is voor beide kanten.. een hoop emotioneel bla bla.. maar eerlijk zijn over haar leugens.. ho maar..

Inmiddels zijn mijn vriendin en haar moeder hier echt helemaal kapot van en willen alleen maar dat het voorbij is. Dus na veel discussie is nu besloten dat ze vanmorgen het paard komt halen en 50% van de keuring vergoed. Persoonlijk zou ik haar zo'n beetje willen villen, want ze liegt gewoon alles bij elkaar. Deze lieve mensen hebben een zwaar jaar achter de rug, willen nu een paard kopen om een hoop positiviteit terug te krijgen in hun leven, gaan op zoek naar het juiste paard en doen alles op de juiste manier (doorvragen, meerdere keren kijken, volledig laten keuren) en worden dan door zo'n naar mens berooft van dat geluk. Alleen daarom al heb ik de neiging haar aan te vliegen.
Deze mensen hebben het (dieren)hart op de juiste plek en die bedrieg door gewoon dingen te verzwijgen om er uitsluitend zelf rijker van de te worden. De reden dat ze na onze melding niets liet horen was gewoon om ons nog meer een band te laten hebben met het paard dat we er toch wel zouden houden. Ze zorgt immers toch voor zo'n beestje als ze bij jou op stal staat, ondanks dat ze weet dat je weer afscheid moet nemen.

Hoe dan ook is het echt een k*t situatie en heeft het deze lieve mensen echt afgeschrikt van het kopen van een eigen paardje..

Ik zal zodra paard in de trailer staat alle informatie omtrent het paard vrijgeven.. Als ze haar opnieuw via internet (sporthorses of marktplaats) te koop aanbied zonder vermelding van dit gebrek dan kan ze oorlog krijgen, want ik laat dit niet nog een keer iemand anders overkomen.. (daarbij zal het paard inmiddels zo gestrest zijn dat ze ook in haar eigen stal zal staan luchtzuigen..

Ik ga proberen mijn woede los te laten, zeker als ik straks help met het paardje weer in te laden.. maar och jongens wat ben ik pissig..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:06

pff wat een verhaal en bedrog zeg!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:02

Jeetje wat een naar verhaal, zeker voor je vriendin en moeder. Hoop echt dat ze alsnog een leuk paard vinden.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 10:07

Ook bij persoonlijke confrontatie.. ik kon echt mn mond niet houden bleef ze volhouden dat ze het vergeten was te vertellen.. zowel ik als de arts zouden er niet naar gevraagd hebben en de bokker loog want die had er nooit wat van gezegd..

Nou ik heb net als dit paard mijn paard zelf gefokt.. hij is helaas veel te jong gestorven maar ik kan me elk wondje, plekje en ziekte nog herinneren.. dus dit is echt gelul

Het gaat om een zwart bruine kwpn merrie genaamd deja vu (vainquer x metall) uit erika.. zal ongetwijfeld binnenkort wel weer op marktplaats staan... zucht

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:25

Zo…duidelijk verhaal dus. Liegen en bedriegen en krokodillentranen omdat de leugens uit zijn gekomen.
Ik hoop dat jouw vriendin en haar moeder er snel bovenop zijn en dat ze een geweldig en gezond paard tegenkomen (er bestaan gelukkig ook eerlijke verkopers)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:35

Gelukkig is het nu goed afgelopen maar wat een triest verhaal zeg..
Zo zie ja maar weer hoeveel gezwets en leugens er in de paardenhandel rond gaan.

Hopelijk vind je vriendin snel een goed, braaf en gezond paard :)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:37

"vergeten te vertellen!" Wat een onzin! Goede leer, blijf altijd eerlijk met de verkoop van je paard! De een vind een zuiger geen probleem(lopen genoeg toppers rond die het doen) de ander laat ze staan. Maar wees ten alle tijde eerlijk en als je als verkoper het gemeld hebt, laat een brief ondertekenen waar in staat dat de koper op de hoogte is van het gebrek!
Zelf ook een zuiger gehad, verkocht met verhaal, maar heel goed sportpaard.....

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 10:42

Bonfire van anky was een zuiger.. echt waar.. dus het kunnen hele goede paarden zijn en er kan zn hele leven lang geen probleem mee zijn..
Maar de manier waarop dit gegaan is plus de prijs a 5500 euro.. (voor paard wat net B loopt) dat gaat gewoon nergens over..

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:17

Mmm volgens mij heb ik die advertentie een tijdje terug gezien. Wat een rotsituatie zeg, ik hoop dat jullie een fijn, gezond paard vinden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:14

Jeetje wat een rotsituatie zeg...echt heel vervelend dat de verkoopster hier niet eerlijk over geweest is. Inderdaad zijn luchtzuigers geen slechte paarden, maar het is wel iets wat je moet weten als koper. Alleen dan kun je er voor kiezen of je zo'n paard wilt en tegen wat voor een prijs..