"veiligheidsdingetjes"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:56

Wij rijdn met kerbl smartrider escape beugels. Geen idee of ze werken maar het is eigenlijk een dubbele beugel, waarvan de binnenste los schiet als je er met je voet in blijft hangen.
Dus eigenlijk zo:
Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:57

Ik rij altijd met cap en dat moet mijn bijrijdster ook. Bodyprotector niet, ik vind dat ondingen. We rijden hier altijd buiten en hebben dan reflectie bandjes om de benen van mijn pony en op donkere winterdagen ook een reflectie deken en/of hesje. Zodat andere weggebruikers het goed kunnen zien. Ik heb ook geen veiligheidsbeugels, eigenlijk vooral omdat ik ze nogal lelijk vindt.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:59

Ik begon met paardrijden 21 jaar geleden. Bodyprotectors waren alleen voor jockey's en millitary ruiters. Maar het is jou kind dus als het jou een beter gevoel geeft, doen. Wat stijgbeugels betreft. Meisje op de ponyclub had deze. Afbeelding
Ik heb gezien dat zij viel en het elastiek niet los ging. Ze waren met nieuw en vermoedelijk wat het elastiek nog te stug.
Met die buigzame beugels en die met een slag wat je vaak bij IJslanders zit heb ik geen ervaring. Ik vind ze niet mooi maar ik denk dat korfjes het veiligst zijn. Ik heb nu wel eens dat mijn voet door de beugel schiet in ben net weer begonnen met rijden. Ik val niet maar voet door de beugel is een eng gevoel korfjes voorkomen dat heel simpel.
Laatst bijgewerkt door Annoya op 25-02-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:01

Hesjes doen wij ook aan, maar dat is omdat we niet van ons paard geschoten willen worden door de jagers in de winter }:0

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:01

Ik rij zelf sowieso altijd met cap en schoen met hak/laarzen. Een bodyprotector vind ik soms ook fijn, maar dat is meer voor m'n eigen gevoel.

Als ik zelf kinderen zou hebben dan zou ik ze zeker ook een bodyprotector aandoen die fijn past, ook al is dit een investering. Uiteindelijk kan je de oude altijd nog verkopen bijvoorbeeld, veiligheid zou echt voorop staan voor mij :)
Laatst bijgewerkt door Marrjjollein op 25-02-15 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:02

Misschien is een kogelvrijvest ook een idee :)* :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:16

Starbreeze schreef:
ikke schreef:
Als het de originele Sprengers zijn, zit daar inderdaad een (motor)fietsketting in.
Een hele grote waarschuwing op deze beugels: als je hiermee gaat rijden is daarna de rest voor de mindere goden

Rijden die zo fijn dan? Wat merk je precies hiermee? Ik rij nu met dubbel asymmetrisch.

Wat je merkt is dat het minder vermoeiend is op wat langere ritten omdat het draagdeel meebeweegt met de stand van de voet en dat geeft meer steun.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:30

Ik heb jaren met sneakers gereden maar een tijdje terug toch maar weer mijn laarzen uit de kast gehaald en ook maar meteen veiligheidsbeugels besteld, (denk dat het met ouder worden te maken heeft).
Beugels is een makkelijke investering voor toch net iets meer veiligheid, zeker bij kinderen die je nog wel eens wat verder in de beugel ziet glijden.

Wat me altijd tegenhield om veiligheidsbeugels te bestellen is dat ze lichter en lelijk zijn en van de flexibele zie ik niet in dat je daar niet in zou kunnen blijven hangen. Maar nu heb ik deze (safestyle) gevonden:
Afbeelding
Lekker zwaar en het valt niet op dat ze open zijn, bovendien is de ophanging gedraaid dus hangen ze ook nog eens recht naast je zadel.

Rendiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:51

Ik rijd altijd met cap! Met springen of bij een buitenrit heb ik altijd mijn bodyprotector om.
Als kind zijnde reed ik altijd met veiligheidsbeugels met elastiek. Dat heeft mij toen regelmatig gered!
Ik vind het er niet storend uitzien en het scheelt een heleboel als je daadwerkelijk van het paard afvalt.

Ik denk dat bovenstaande beugels voor kinderen vrij lastig zijn. Je moet je voet aardig stevig in de beugel hebben zitten anders schiet je voet er steeds uit. Ik denk dat ik die beugels als kind niet handig had gevonden.

MarliesV

Re: "veiligheidsdingetjes"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:12

Voor iedereen die graag veiligheidsbeugels wil en de elastiekjes lelijk vind:

Kwik Out beugels!

Is even een investering maar lijken gewone beugels maar klappen open als je valt. Vriendin van mij rijdt er al jaren mee en haar dochter ook inmiddels. Bevalt hen prima.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 16:13

Qimm schreef:

Of gaan dammen...... :D ;)

Maar gelukkig willen ze rijden. Ben blij met de tips die voorbij zijn gekomen. Denk dat het je plicht is als ouder om simpele veiligheidsmaatregelen te nemen. Ik ga de verschillende beugels die ik voorbij heb zien komen eens vergelijken, die gaan we sowieso aanschaffen.

En verder, plezier maken :) :) :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:47

En dat is het belangrijkste! Af en toe de grond van dichtbij bekijken hoort nou eenmaal bij (leren) paardrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:53

LadyUrsy schreef:
Qimm schreef:

Of gaan dammen...... :D ;)

Maar gelukkig willen ze rijden. Ben blij met de tips die voorbij zijn gekomen. Denk dat het je plicht is als ouder om simpele veiligheidsmaatregelen te nemen. Ik ga de verschillende beugels die ik voorbij heb zien komen eens vergelijken, die gaan we sowieso aanschaffen.

En verder, plezier maken :) :) :)

Een goedkope optie zijn deze beugelblokjes waar de korf al aan vast zit, die kun je aan bijna elke gewone beugel vastmaken, en niks is veiliger dan een korf, daar schiet je sowieso niet door :)
http://www.ingerhorseequipment.nl/a-231 ... -kinderen/

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:57

Qimm schreef:

Ik hoop dat ze een kogelvrij vest draagt. Anders moeten ze beter gaan richten tijdens het schieten (je bedoelt kogelwereld waarschijnlijk :P )

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:00

Sonja schreef:
Kinderen rijden gewoon met een Engels zadel neem ik aan?
Als je je zadel goed onderhoudt, en dus ook zorgt dat het veiligheidspalletje bij de beugelophanging soepel blijft lopen, dan zou een veiligheidsbeugel toch helemaal niet nodig moeten zijn?

@MorganeR: ook voor western zijn er veiligheidsbeugels, die zijn aan 1 zijkant open ;) Ik heb ze (maar rij er niet mee)

nou dat is erg idealistisch....de praktijk is wel eens anders.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:01

Ik zelf draag alleen een cap. En verder eigenlijk niets voor de veiligheid. BP vindt ik voor mezelf niet nodig en veiligheidsbeugels ook niet. Paardrijden is gewoon een risico en het moet leuk blijven. Om mezelf nu helemaal in een "harnas" te steken vind ik overdreven. Maar als andere zich daar goed bij voelen moet je dat gewoon doen. Toen ik begon met rijden was BP er nog helemaal niet en toen was het nog okey als je met een cap reed die alleen een elastiekje had. Dus daar blijf ik een beetje in hangen denk ik.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:01

Mizora schreef:
Qimm schreef:

Ik hoop dat ze een kogelvrij vest draagt. Anders moeten ze beter gaan richten tijdens het schieten (je bedoelt kogelwereld waarschijnlijk :P )

Ik doelde in mijn reactie op palousa boy die bang was om neergeschoten te worden. Ach kogelvrij, kogelwerend. We bedoelen hetzelfde (net als roestvrij staal wat eigenlijk roestvast staal is)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:05

ik heb uit eigen ervaring altijd een cap op ,veiligheidsbeugels (quik out) aan het zadel maar ook de swiss clip aan de beugels. mocht ik blijven steken dan gaat beugel los van de riem, ivm barefootzadel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:10

Mizora schreef:
Qimm schreef:

Noem het maar een HIJ hoor ;)

Ik heb een fel oranje vest aan dat de jager zelf ook gebruiken dus dat valt wel op.
We doen wel ons best om er niet te rijden als ze daar aan het jagen zijn maar je kunt niet iemand anders z'n agenda plannen :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:38

kwita schreef:
Sonja schreef:
Als je je zadel goed onderhoudt, en dus ook zorgt dat het veiligheidspalletje bij de beugelophanging soepel blijft lopen, dan zou een veiligheidsbeugel toch helemaal niet nodig moeten zijn?

@MorganeR: ook voor western zijn er veiligheidsbeugels, die zijn aan 1 zijkant open ;) Ik heb ze (maar rij er niet mee)

Ik heb die palletjes gewoon altijd open staan om die reden.

@sababber en ikke, bedankt voor de toelichting. Ik zal ze eens lenen, ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:45

kwita schreef:
Sonja schreef:

Allemachtig zeg, je denkt er als volwassene aan om jaarlijks je schoorsteen te laten vegen, om 2x per jaar naar de tandarts te gaan, om je auto te laten onderhouden. Maar dan is fatsoenlijk onderhoud aan het zadel van het kind idealistisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:49

Ik denk dat Kwita bedoeld dat ook bij goed onderhoud die palletjes lang niet altijd open schieten. Zelfs bij nieuwe zadels gaat het vaak erg stroef, en schiet het alleen open bij druk direct naar achteren, en niet bij druk naar onderen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:53

Hier op alle zadels bokriemen , en altijd een cap . Spring niet hoog dus geen BP , wel gehad maar zijn echt ondingen !

Ruitster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:29

Ik vind een bodyprotector helemaal niet nodig.
Ik rij alleen met een cap op. :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:20

Blijheid schreef:
Ik denk dat Kwita bedoeld dat ook bij goed onderhoud die palletjes lang niet altijd open schieten. Zelfs bij nieuwe zadels gaat het vaak erg stroef, en schiet het alleen open bij druk direct naar achteren, en niet bij druk naar onderen.

ja dat bedoelde ik uit( eigen ervaring) meer niet :D