paard kopen met 'terugkoopregeling' normaal?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:20

De TS wilt een 'verzekering' voor een goed huis, als zij het paard weg zou willen doen.
Hierdoor denk ik inderdaad dat zij erop doelt dat de verkoper een verplichting heeft het paard terug te nemen, indien dit mogelijk is.
Mocht het gaan over de verkoper eerste optie geven tot terugkoop, heb je namelijk nog geen zekerheid, want de verkoper kan weigeren.
Mocht de TS dus inderdaad doelen op een verplichting tot terugkoop/terugname: nee dit is niet normaal en daar gaat iemand ook niet mee akkoord. Ik vind het persoonlijk ook een idioot idee, sorry.
De vorige eigenaar de eerste optie geven tot terugkoop, is daarentegen wel gebruikelijk.
Het verschil lijkt me wel duidelijk, waarom het eerste ongewoon is en het tweede niet :+

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:30

Aa63 schreef:
Hoi iedereen!

Wij zouden graag een paard onder 'terugkoopregeling' willen kopen.

Een terugkoopregeling houdt in dat de vorige eigenaar van het paard, het paard terug wil en kan kopen als de huidige eigenaar niet meer met het paard door wil of kan gaan. Dit kan alle redenen hebben, van medisch tot financieel.

Wij zouden graag zo'n regeling hebben omdat het een verzekering is van een goed thuis voor je paard als je er om een bepaalde reden niet mee door kan gaan.

Mijn vraag is: Komt zo'n regeling vaak voor en is dit normaal? En kennen jullie evt. maneges, fokkerijen etc. die deze regeling hanteren?

Groetjes Angel

Wij hebben wel bij de pony's die wij verkocht hebben, contracten gemaakt van 1e recht van terugkoop als hij bij de nieuwe eigenaar evt de verkoop weer in zou gaan, en tot nog toe bevalt dat prima ;)

Noortjelena6

Re: paard kopen met 'terugkoopregeling' normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:32

Bij de handelsstal waar ik rij is dit normaal, hier heeft (bijna) iedereen een half jaar 'omruil' garantie. Als dit niet zo is wordt het bij het paard verteld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:53

Binkielove schreef:
Bij de handelsstal waar ik rij is dit normaal, hier heeft (bijna) iedereen een half jaar 'omruil' garantie. Als dit niet zo is wordt het bij het paard verteld.

En dan ook zonder verplichting tot het kopen van een ander paard?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:39

ikke schreef:
Binkielove schreef:

En dan ook zonder verplichting tot het kopen van een ander paard?

Dan zou ze het geen omruilgarantie noemen denk ik. :D

Pantykous

Re: paard kopen met 'terugkoopregeling' normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:42

Ik heb mijn paard met zo'n regeling verkocht en uiteindelijk heeft de koper alsnog het paard ergens gedumpt zonder mij in te lichten. Gelukkig is ze nu goed terecht gekomen maar garanties heb je dus nooit. :n

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:50

Nadeel is dat het niet naleven van zo'n contract/ overeenkomst vaak geen nadelige gevolgen heeft voor de verkopende partij.

Paard is te goedertrouw verkocht en kan dus niet terug naar de oude eigenaar.
Wat wil je als oude eigenaar dan gaan eisen/claimen? Emotionele schade of zo?

Ts, hebben jullie het dier gekocht en is de verkopende partij accoord gegaan met jullie voorstel?