Hoe nog beter om te gaan met snel schrikkend paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soofje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:43

Joolien schreef:
Soofje95 schreef:
Ik zou eigenlijk een filmpje moeten zien hoe jij rijdt.
9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter. Heb je wel eens geprobeerd om niet te reageren op zijn schrik reactie? Hiervoor moet je wel zeker zijn van je zit en dit in een bak oefenen!! Het kan namelijk zijn dat als jij daar niet op reageert je paard denkt van goh er is eigenlijk niks aan de hand. Sommige paarden zijn zo sensibel dat ze al spanning opbouwen als jij al denkt dat hij ergens van gaat schrikken of dat je iets gespannen erop zit.

De methode van Joolien is oke voor als je paard spanning opbouwt. Maar dit is niet nodig als je die spanning voorkomt. Probeer het bij het probleem aan te pakken. Dan hoef je ook niks op te lossen.

Kijk de filmpjes van Tristan Tucker eens. Zijn methode spreekt mij zeer aan.

Als je mijn filmpjes heb gezien, zul je zien dat ik een deel van Tristan zijn methode gebruik ;)

Ja, ik keur jouw methode ook zeker niet af. Voor als je paard spanning heeft is dit een goede methode om het af te bouwen.
Maar wat ik zou doen is proberen om die spanning te voorkomen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:48

cobiie schreef:
Heb je de mogelijkheid een tijdje tweespan te rijden met een ouder geroutineerd paard. Bij ons hielp dat heel erg veel, die remde het paniekrennen af. Nu is de jonge soms meer bomproof dan de oude.

Goeie tip!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 20:09

Ik was net wat aan het stappen met hem en er waren alweer drie incidenten. Hij gaf heel snel toe op druk als er niets spannends was, anders deed hij vrij moeilijk. Ik ga van het weekend eens ruim de tijd nemen om dat wijken en toegeven op druk te oefenen.

Soofje, dit probleem heb ik aan de hand, niet er op. Hij is net twee maanden onder het zadel en heb hem zelf ingereden, gaat prima. Heb in de OP geprobeerd duidelijk het uit te leggen. Ik krijg per pb ook opmerkingen over lessen NH, daar zit ik niet op te wachten. Hij is niet drammerig of wat dan ook, hij is braaf en kuikenmak, ineens schrikt hij en sprint naar voren en het is ook zo weer weg. Maar dat moment is net dat ik hem verliezen kan.

Bedankt voor het meedenken!

Freya6

Re: Hoe nog beter om te gaan met snel schrikkend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:33

Weet niet wat jouw idee van NH dan is, maar dat gaat ook heel veel over het leren lezen van de kleinste signalen van je paard, zodat je gedrag kunt sturen.
En ook hoe je een paard desensibiliseerd , maar niet ongevoelig maakt. Hoe je je paard een zelfzeker paard krijgt zodat hij minder vanuit angst en meer vanuit nadenkendheid gaat reageren.
NH geschoolde mensen zijn daar met name erg in thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:41

Soofje95 schreef:
Joolien schreef:

Als je mijn filmpjes heb gezien, zul je zien dat ik een deel van Tristan zijn methode gebruik ;)

Ja, ik keur jouw methode ook zeker niet af. Voor als je paard spanning heeft is dit een goede methode om het af te bouwen.
Maar wat ik zou doen is proberen om die spanning te voorkomen.

Maar dat is ook het hele eiereten van deze methode ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 11:44

Freya6 schreef:
Weet niet wat jouw idee van NH dan is, maar dat gaat ook heel veel over het leren lezen van de kleinste signalen van je paard, zodat je gedrag kunt sturen.
En ook hoe je een paard desensibiliseerd , maar niet ongevoelig maakt. Hoe je je paard een zelfzeker paard krijgt zodat hij minder vanuit angst en meer vanuit nadenkendheid gaat reageren.
NH geschoolde mensen zijn daar met name erg in thuis.

Oké, ik geloof je meteen, heb me er nooit echt heel erg in verdiept moet ik ook zeggen. Het stomme is dus, dat mijn paard al kauwend en ontspannen naast mij loopt en dan echt plotseling vertrekt. Soms is het geen kwestie van voorsignalen of aan zien komen.

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:50

Ik heb de mijne al 20 jaar en hij is nu 23 maar ik heb er nooit meer uitgekregen. Het wordt echt wel minder als ze ouder worden maar als ie soms nog wel eens zo'n bui heeft dat gaat ie weer! haha

Vroeger durfde ik niet eens naast hem te lopen want hij walste zo over me heen als ie ergens van schrok, wat ik verkeerd deed was dat ik hem veelste kort aan de lijn hield als ik hem wat meer ruimte gaf dan sprong ie nog wel weg maar dan ging ie niet af wat ie wel deed als ik m kort hield... Heb ook van alles geprobeerd, bit erin, ketting erom, longeerlijn eraan, niks hielp... Kon hem ook niet normaal longeren, hij vind dat gewoon niet leuk! Wat ik wel heb gemerkt is dat hij gewoon geen respect voor me had als ik ernaast liep, onder zadel was er nl niks aan de hand... Op een gegeven moment heb ik hem een week bij een DA gehad wegens een blessure en die hebben het me voorgedaan, ik kreeg steeds meer vertrouwen dat ik hem wel aankon en op een gegeven moment werd het steeds minder en deed ie het zowat niet meer...

Nu moet ik er alleen maar om lachen maar ik begrijp dat het vervelend is als je er nog middenin zit Succes in ieder geval!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:36

denice schreef:
Oké, ik geloof je meteen, heb me er nooit echt heel erg in verdiept moet ik ook zeggen. Het stomme is dus, dat mijn paard al kauwend en ontspannen naast mij loopt en dan echt plotseling vertrekt. Soms is het geen kwestie van voorsignalen of aan zien komen.

Als hij plotseling vertrekt, wat is de reden daarvoor? Zit daar een vast element in? Onze welsh cob schrok dus van dingen achter hem, ook echt achterlijke dingen zoals zijn eigen staart die het gaas van een afrastering raakte. Bij hem hebben we dus de schrikreacties kunnen uitlokken, zodat we ze bewust konden omvormen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 11:54

Waratje schreef:
denice schreef:

Als hij plotseling vertrekt, wat is de reden daarvoor? Zit daar een vast element in? Onze welsh cob schrok dus van dingen achter hem, ook echt achterlijke dingen zoals zijn eigen staart die het gaas van een afrastering raakte. Bij hem hebben we dus de schrikreacties kunnen uitlokken, zodat we ze bewust konden omvormen.

Bij hem is het precies hetzelfde, altijd van achteren. Volgende week ga ik naar het strand met hem, er gaan twee makke ponys mee. Ik ben heel benieuwd hoe hij het zal doen. Er kan weinig mis gaan met een bodyprotector en twee makke paarden erbij toch? Ik ga hem er eens een keer gewoon doorheen rijden.

Vanmorgen heb ik heerlijk kunnen rijden en heb ik hem een keer er goed doorheen geduwd toen hij niet langs een trailer wilde tijdens uitstappen, en het was meteen klaar. Misschien doet goed voorbeeld volgen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:31

aha, daar kan zeker de sleutel wel liggen, in hetgeen achter hem is!
Daar kun je idd goed gesimuleerd mee gaan werken.
Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:52

Wat je wil is dat hij leert om bij schrik niet meteen als een dolle te gaan hollen, dat is een primaire reactie op schrik die gewoon gevaarlijk is. Dat is niet iets waar je hem "doorheen rijdt", dit vergt gerichte training om zijn reflex om te zetten naar het tegengestelde. Dat vergt een ervaren en getrainde hand met perfecte timing, niet iets dat je met een tip van bokt zelf gaat redden.
Onze welsh cob hebben we door onze trainster dit laten leren door hem in de roundpen aan de lange lijnen te nemen, hem te laten schrikken en op het moment dat hij naar voren sprong in vluchtgedrag sloot zij haar hand en sprong hij in het bit. Dat was niet leuk en bij de derde keer zag je hem zich dat realiseren in de sprong. Toen ging hij dus zoeken naar een alternatief en werd hij de hemel ingeprezen voor stoppen, kijken en nadenken. Dit is uiteraard verder bevestigd waar het kon en ondertussen kan hij ook veilig alleen op buitenrit, sterker nog, hij is nu stabiele begeleider van mijn jonge paard buiten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 20:02

Wat jij zegt is ook wel mijn doel en plan van aanpak hoor. Ik ga eens nadenken over hoe deze reactie op te wekken en uit te bouwen. Voor de wagen heb ik het goed onder controle door zijn oogkleppen, maar aan de hand en onder het zadel ziet hij natuurlijk alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:05

JE kunt onder het zadel eens cantseebacks op doen, dat zijn bontjes naast de ogen. Dan zien ze achtet zich niet zoveel.