stemhulp reden voor onvoldoendes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: stemhulp reden voor onvoldoendes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:10

je moet er natuurlijk bij bedenken dat de hele dressuur uit de militaire sport komt.

Die jongens moesten ook in formatie rijden en dan is het super irritant als je buurman stemhulpen geeft waarop jouw paard reageerd, zowel drijvende, straffende als belonende stemhulpen.

omdat je samen linie probeert te houden is het hoofdzakelijk namelijk precies het omgekeerde van wat je buurman wil, het langzame paard rij je sneller en het snelle paard neem je terug. als ik net mijn snelle paard een beetje terugneem wil nageven en mijn buurman klikt... dan schiet ie natuurlijk dubbel zo snel voorwaarts...

ik ben er altijd van uit gegaan dat dat de reden is dat het verboden is.

overigens zijn stemhulpen in lawaaige omgevingen echt een handicap, ineens mis je quasi een heel scala hulpen, dus als je er te veel van afhankelijk bent kan dat echt practische problemen geven.

in de sport ben je nou eenmaal bezig te vergelijken wie zich het beste aan de regels heeft gehouden, en hat staat nou eenmaal in de regels, dus het is nu eenmaal zo.

(ik gebruik, voor de goede orde, zeer veel stemhulpen, minstens 11 verschillende dagelijks, maar ik vind dat je het ook echt zonder moet kunnen)

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:06

Ja, dat staat in het reglement. Eerst deed ik dat ook en ik krijg ook onvoldoendes. Oeps! _/-\o_ Ik smal dat je je merrie soms wilt belonen, maar doet dat dan na de proef.

Frelieber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:58

Je krijgt inderdaad aftrek wanneer je je stem tijdens de proef gebruikt, dat is 1 punt per keer. Jammer. Ik geef een tip: probeer thuis dan ook zonder stemhulpen te rijden anders is het voor je paard raar en lastig in de proef!!!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 01:08

janouk schreef:
Ik heb massa punten aftrek verzameld in de dressuurring onder het zadel haha :D als menner rijd ik altijd op stem. Janouk stapt prima keertwendingen op het commando wenden. In de dressuurring mennen is dat super, maar onder het zadel mag het niet. :o

ik vergeet in het heetst van de strijd gewoon dat ik geen stemhulpen mag geven. Ik moet me na de proef dan ook geregeld bij de jury melden. Ik weet wat ze gaan zeggen, geen stemhulpen {:)-:(

Hier ook schuldig.... :D
Maar wordt wel handiger in het geven van stemhulpen onder het zadel met mijn rug naar de jury toe en zachtjes :+

Ach en als het een keer een minpunt oplevert dan is dat maar zo, braaf, of goed zo als hij iets echt goed doet is het dan wel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 02:34

Relaxed schreef:
Qimm schreef:
Moet je je voorstellen dat je in de ring naast iemand rijdt die constant aan het klakken en doen is. Irritant!

Ik zeg er eigenlijk altijd iets van, mijn ruin reageerde er heel erg op en ik vind het geklik gewoon onnodig, je hebt je benen hiervoor.. Veel mensen hebben ook niet eens door dat ze het doen.
Als ik jureer en ik hoor het geklik haal ik er ook een punt af bij ieder onderdeel waar ik het hoor met een opmerking erbij. Een geruststellende ho/braaf bij een duidelijk gespannen paard ben ik vaak soepeler in, maar ook alleen in de lagere klasses.

Ik rijd western en het grappige is dat mn paard totaal niet op andere mensen reageert. Terwijl als ik ho zeg, ze natuurlijk vol op de rem gaat.
in de westernsport zijn stemhulpen (natuurlijk) gewoon toegestaan.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 02:54

Jaren geleden heb ik ook aftrek gekregen omdat ik wat zei. Was iets te blij en in mn enthousiasme zei ik dus wat... oeps
Maar meestal heb ik met rijden mn mond ietsjes open geen idee waarom... maar ho of jaaa hoef je je mond niet voor te bewegen :o braaf wil ik er ook nog wel eens uit murmen zonder mn mond te bewegen of doen alsof ik mn lippen aflik ofzo
Dus soms heel soms heeeel zachtjes dat pony t net hoort zeg ik ho als ze iets te hard gaat en jaa als iets goed gaat
Of gewoon met t van de jury afrijden heel zachtjes goedzo doe dat vooral met t aanspringen maar wel zelden
Maar t mag eigenlijk gewoon niet
Soms wil mn moeder ook nog wel eens zeggen haha
Zo ging er een keer een paard van me er vandoor
Zit ze onder t lezen heel hard hoooo te roepen :')
Na afloop toch maar even weer uitgelegd dat dat mij punten kan kosten.. oepsie
Over t algemeen hou ik mn mond maar als ze t echt heel goed doet wil ik nog wel eens zachtjes wat zeggen...
Meestal is t toch een ongezien kriebeltje in de manen

AnnemiekvM

Re: stemhulp reden voor onvoldoendes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:11

Ik gebruik wel stemhulpen, maar heel zacht. Jury merkt er niets van.
Het is niet zo dat ik de hele proef loop te praten, maar soms als ik het nodig vind.