Ervaringen Bucas Smartex Rain

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Re: Ervaringen Bucas Smartex Rain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 08:25

Horseware er klopt echt niets van wat je zegt, ten eerste geeft de fleecevoering een warmte van 100 gr in plaats van 150 gr zoals zij zegt. Daarbij heb ik uitgebreid contact gehad over oa de onderdekens en de hoeveelheid gr die je ermee kunt vergelijken. Neem je de moeite niet om dat te lezen?
De Smartex Extra heeft een 300 gr vullen en een 100gr fleecevoering, totaal dus 400gr wat heel normaal is voor een winterdeken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:16

Nies_ schreef:
Niet dus, maar weet je? Als jij mensen graag verkeerd voorlicht moet je dat vooral blijven doen.

Oke ik heb geen idee waarom het op deze toon moet maar ik zou graag jouw uitleg horen over hoe het dan wel zit.
Ik heb juist enkele weken geleden uitgebreid contact hierover gehad met Bucas zelf omdat ik met enkele vragen zat, en ik vertel hier enkel en alleen wat Bucas mij geleerd heeft over hun dekens.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:25

MartineC1711 schreef:
Horseware er klopt echt niets van wat je zegt, ten eerste geeft de fleecevoering een warmte van 100 gr in plaats van 150 gr zoals zij zegt. Daarbij heb ik uitgebreid contact gehad over oa de onderdekens en de hoeveelheid gr die je ermee kunt vergelijken. Neem je de moeite niet om dat te lezen?
De Smartex Extra heeft een 300 gr vullen en een 100gr fleecevoering, totaal dus 400gr wat heel normaal is voor een winterdeken.

Ik heb hier recentelijk uitgebreid contact over gehad met Bucas omdat men graag wil weten hoeveel gram de deken is. Bucas heeft mij aangegeven dat het moeilijk is om de isolerende waarde van de door hun gebruikte fleece uit te drukken in grammen. Maar omdat mensen graag een aantal gram willen weten om de isolerende waarde van hun deken te weten geven ze aan dat de fleece te vergelijken is met 100 tot 200 gram. Als je daar midden in gaat zitten kom je op 150 gram uit. Een Smartex Turnout Extra komt dan dus op 400 tot 500 gram, ga je in het midden zitten kom je op 450 gram. Dat is inderdaad heel normaal voor een winterdeken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:13

Ik snap dat hele gesoebat over grammen sowieso niet. Ik kijk hoe m'n paarden onder de deken staan,hoe ze zich gedragen en voelen, dan gaat er vulling- onderdeken bij of niet of onderuit. En het is hier niet - oh het is 5 graden danoeten ze volgens de deken genoeg aan deze hebben, ik kijk naar m'n dieren. Dus of t 100- 2000 gram is zegt me niks
M'n zoon loopt met -5 nog in korte broek terwijl m'n dochter bij 20+ nog lange broek aantrekt .
Zo is het met paarden ook

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:58

Het gaat er ook niet om dat je vasthoudt aan de grammen maar wel dat je een richtlijn hebt. Wanneer je een deken koopt wil je wel weten hoeveel warmte je er ongeveer van kunt verwachten. Een deken van 100gram geeft nou eenmaal andere warmte dan 400 gram

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:14

Mij is altijd geleerd dat die fleece voering van de Rain overeenkomt met de warmte van een 100 grams deken. Maar, als je daar een andere deken tussen gaat stoppen, verliest de fleece zijn werking (er zit immers een ander dek tussen) en telt het niet meer mee als 100 gram.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:27

Dat komt inderdaad een heel stuk meer in de richting.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:35

Ben ik het niet helemaal mee eens, wanneer je zelf een softshell met fleecevoering aantrekt over een vestje geeft die geen andere warmte af dan dat je hem op je blote lijf draagt.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:41

Ik heb zelf de Fryso dekens voor mijn Fries (door Bucas gemaakt alleen de pasvorm is net iets aangepast zodat het super is voor de meeste Friezen) en dat bevalt mij echt super. Pasvorm is heel mooi op mijn Fries en ik vind de Smartex functie echt ideaal. Van Fryso heb je de Rain en de Medium versie (dus mensen die graag een big neck medium zouden willen zouden dit misschien ook kunnen proberen). En verder heb ik ook geen dekens meer nodig. Heb geen zweetdekens nodig door het Smartex systeem en mijn paard staat nu nog gewoon onder de Rain en krijgt de Medium pas op als het echt koud is. Nou krijgt mijn Fries ook wel erg weinig haar dus is het voor mij wel erg makkelijk zo.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:45

MartineC1711 schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens, wanneer je zelf een softshell met fleecevoering aantrekt over een vestje geeft die geen andere warmte af dan dat je hem op je blote lijf draagt.

Daarom ook meer in de buurt. In grammen valt het niet uit te drukken en ik snap ook niet waarom je dat zou willen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 13:09

@ Horseware, wat is nu eigenlijk het verschil tussen de power turnout big neck en de power turnout big nek light?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:24

KarinvdM schreef:
@ Horseware, wat is nu eigenlijk het verschil tussen de power turnout big neck en de power turnout big nek light?

Daar zit geen verschil tussen; het is precies dezelfde deken.
Het is wat verwarrend, maar je hebt van de Power dekens maar 2 versies: de Power Turnout Extra en de Power Turnout/Power Turnout Classic/Power Turnout Light. Voor de laatste variant zijn dus 3 versies in omloop, maar de deken is hetzelfde. De Power Turnout/Power Turnout Classic/Power Turnout Light is tevens verkrijgbaar in Big Neck; de Power Turnout Extra niet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:29

Nies_ schreef:
MartineC1711 schreef:

Daarom ook meer in de buurt. In grammen valt het niet uit te drukken en ik snap ook niet waarom je dat zou willen.

Het is ook heel moeilijk om de fleecelaag in grammen uit te drukken. Probleem was alleen dat veel klanten hier wel behoefte aan hebben om de Bucas dekens die fleece hebben te kunnen vergelijken qua warmte met de Bucas dekens die geen fleece hebben en met andere merken dekens. Daarom geeft Bucas aan dat de isolerende waarde van de fleecelaag vergelijkbaar is met die van een 100 tot 200 grams vulling. Ik ga daar dan in het midden zitten met 150 gram.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:32

Jelleee schreef:
Mij is altijd geleerd dat die fleece voering van de Rain overeenkomt met de warmte van een 100 grams deken. Maar, als je daar een andere deken tussen gaat stoppen, verliest de fleece zijn werking (er zit immers een ander dek tussen) en telt het niet meer mee als 100 gram.

Maar dat zou dus betekenen dat als je er een andere deken tussen stopt en de fleece niet rechtstreeks op de huid van het paard ligt, het net is of de fleece er helemaal niet tussen zit? Dat zou betekenen dat als er een andere deken op je paard ligt, het geen verschil maakt of je er een 0 grams regendeken op legt of een deken met een fleecevoering qua warmte, en dat is niet zo.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 14:38

Alleen de kleur van de light is anders?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:46

KarinvdM schreef:
Alleen de kleur van de light is anders?

Nee beide hebben precies dezelfde zilveren kleur vanwege de aluminium coating

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:51

Horseware schreef:
Jelleee schreef:

Maar dat zou dus betekenen dat als je er een andere deken tussen stopt en de fleece niet rechtstreeks op de huid van het paard ligt, het net is of de fleece er helemaal niet tussen zit? Dat zou betekenen dat als er een andere deken op je paard ligt, het geen verschil maakt of je er een 0 grams regendeken op legt of een deken met een fleecevoering qua warmte, en dat is niet zo.

Nee de werking (warmte) wordt minder, niet helemaal weg. Dit is wat mij verteld werd toen ik mijn deken kocht. Is wel al enkele jaren geleden overigens. Was bij de paardendrogist.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:55

Oke dan begrijp ik het Jelleee.

Dat is niet wat Bucas mij verteld heeft; we hebben het speciaal nog gehad over de combinatie van een Smartex Turnout met een Select Stay Dry onderdeken en de isolerende waarde van deze combi. Wie er gelijk heeft durf ik zelf niet te zeggen, ik kan alleen zeggen wat Bucas mij geleerd heeft over hun dekens.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:46

Ik vind jouw verhaal ook duidelijk hoor. Er bestaat blijkbaar toch veel onduidelijkheid over!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:53

Jelleee schreef:
Horseware schreef:

Nee de werking (warmte) wordt minder, niet helemaal weg. Dit is wat mij verteld werd toen ik mijn deken kocht. Is wel al enkele jaren geleden overigens. Was bij de paardendrogist.

Klopt :j

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:56

@Queen; ik dacht haha das n goede tip van fryso!!! Ideaal das de oplossing!
Kijk ik op de site........gaan ze maar tot 205 :(

Denk dat ik anders maar een onderdeken bestel in big neck dat vond ik ook n goede tip!
Of werd er nou gesuggereerd dat de werking dan minder zou zijn?

Anders bestel ik de medium smartexen en dan maar met een borst verbreder

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:54

Nee hoor, die heeft dezelfde binnenkant.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:51

Grit schreef:
Ik heb goede ervaringen met deze dekens. Voor mijn paard(en) was het warm genoeg (24/7 buiten), die hadden dan wel ook nog hun wintervacht met een gedeelte geschoren (haflinger en een tinker).
Qua ademvermogen, stevigheid en waterdichtheid vind ik het echt topdekens.

Nadeel vind ik dat de deken erg stug is en de pasvorm liet te wensen over, maar dat verschilt natuurlijk per paard. Een fries bij ons op stal heeft deze deken ook op en dat past prima.

De big neck heeft vooral bij de schouders meer ruimte en er kan nog een extra verbreder bij. Terwijl bij mijn tinker het pasprobleem vooral zit in de lengte van de borst naar de schoft, bij hem ging de deken in de schoft trekken. Met bucas kreeg ik voor de tinker geen passende oplossing, nu heeft hij een rhino en rambo deken. Ook beide naar tevredenheid.

Wat betreft het wassen, ze werden jaarlijks gewassen (zowel zelf als via de winkel), voor de zekerheid spoot ik er nog wel een spuitbus op leeg, maar echt nooit lekkages gehad.

Hoe werkt zo n verbreder dan? Voor mijn tuiger heb ik de smartex extra, big neck uitvoering. Ligt opzich oke, maar mag van mij bij de borst toch nog wel wat losser! Vind hem net iets teveel trekken. Al verbreed je het click n go systeem, blijft het toch zo dat het klittenband aan de binnenkant strak trekt?

By_Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:06

Kwaliteits dekens! Hele sterke buitenstof vind alleen de pasvorm voor de mijne niet heel fijn. Ondanks dat ze echt vrij smal is van voren, heeft ze erg weinig bewegingsvrijheid bij de borst/schouders. Maatje groter verzuipt ze weer in...