Paard schopt andere paarden in de kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:26

Ayasha schreef:
TS begrijpt dat gelukkig ook! Wat ik best een +:)+ waard vind.
Op de stal waar ik gestaan heb liep ook zo eentje tussen en als eigenaar kan je er niks aan doen als je paard zo doet maar wel aan hoe je er mee om gaat, en zij bleef maar beweren dat haar paard zo'n engeltje was terwijl elk dier dat er mee samen stond, stuk van de weide af kwam. Die van mij kwam met "lak af" wat te verhelpen was met ontsmetten en geduld hebben maar er zijn er ook kreupel van af gekomen. Een paar stalgenoten en ik hebben toen de handen in elkaar gestoken en "geëist" dat onze paarden (toevallig het juiste aantal om een weide-groepje te vormen) bij elkaar mochten. Dat één van die stalgenoten degene was die oa buitenzette hielp natuurlijk. :+
Maar zo lopen er dus ook rond, die zien dat hun paard andere den duvel aan doet maar het glashard ontkennen.

heel herkenbaar dit. toch vreemd want als je de eigenaar er op aanspreekt zeg je niet tegen die gene dat zij zelf de paarden kapot trapt maar haar paard. toch voelen deze mensen zich vaak aangevallen alsof het om hun zelf gaat. iedereen weet dat je zulke dingen niet tot moeilijk kan trainen. dominantie naar mensen is af te leren maar naar andere paarden valt onder kuddegedrag en is weinig aan te doen aangezien ze elkaar moet corrigeren en dat weet iedereen. dus vreemd eigenlijk dat mensen er zo mee om kunnen gaan alsof het niet waar is en zich zo aangevallen voelen.

TS overigens niet hoor! die herkend gelukkig het probleem heel goed.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:47

[/quote]

Moet ik mijn ruin daar ook op na laten kijken dan ?
:+
Mijn dierenarts noemde het niet abnormaal overigens hoor, het gebeurd wel vaker.....[/quote]
Misschien eeens een andere da nemen want dit is NIET normaal.[/quote]

het is misschien geen standaard gedrag maar wel een bekend kudde probleem. als je langere tijd met verschillende kuddes werkt kom je er snel achter dat er echt wel veel meer van dit soort "vreemde vogels" tussen zitten. het is dus in zo verre normaal dat een dierenarts dit waarschijnlijk vaak genoeg tegen komt.

het is alleen van belang er achter te komen WAAROM hij het doet. wil hij leiden uit angst (denk ik eerder) dan houd dat in dat hij eigenlijk heel onzeker is. op zich staat hij nu niet in een grote ruimte als het zo lees en dat kan betekenen dat hij zich sneller "ingesloten" of "bedreigd" voelt waardoor hij trapt en door blijft trappen. zeker als je zegt dat hij het in een grote weide niet doet. blijkbaar voelt hij zich in een grote weide zekerder en heeft hij meer de ruimte om op dusdanige afstand te blijven dat zijn gevoel van bedreiging of insluiten weg gaat. in een grote wei heeft hij zelf de keuze om zijn kudde maatjes op te zoeken maar als hij dat niet wilt is er genoeg afstand. en dat is er nu niet waardoor hij blijft aanvallen.

als hij wil leiden omdat hij werkelijk zo dominant is zou hij gaan opjagen en dat zou zo ver gaan dat hij in principe in de paddock de paarden zou kunnen "longeren" met zijn ogen. maar bij dominantie zou hij het ook in een grote weide moeten doen want dominantie is puur laten zien en voelen wie de baas is waar hij ook zou staan. en wat ik van je reactie begreep in dit topic doet hij het in de wei dus niet.

hij kan ook leiden puur en alleen omdat hij de kudde als zijn groepje ziet en het zich "toe-eigent" maar in dit geval zou de leider alleen hooguit wat opjagen of af en toe de oren in zijn nek leggen om te laten weten hoe en wat hij wil. dit soort leiders zijn ook geaccepteerd en gekozen door de groep uit respect en vaak zal niemand het gevecht opzoeken met deze leider maar de leider ook nooit met de kudde. denk dus niet dat dit bij jou paard van toepassing is.

om dit alles zeker te weten zou ik dus een gedragstherapeut adviseren, die kan vaak precies aflezen wat er gebeurd en waarom en kan ook de reacties lezen. want ligt het bijvoorbeeld allemaal wel echt aan jou paard of word er ook uit de tent gelokt door een ander paard maar is het lontje van de jouwe iets korter. dat soort dingen moet je achter zien te komen maar dat kan alleen met hulp. maar dit advies had ik al gegeven natuurlijk maar toch nog een korte toelichting.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:03

Nens77 schreef:
farahdiba46 schreef:
Abnormaal gedrag. Heb je haar al eens laten chcken op cystes op de eierstokken? Zou het misschien kunnen zijn?

Moet ik mijn ruin daar ook op na laten kijken dan ?
:+
Mijn dierenarts noemde het niet abnormaal overigens hoor, het gebeurd wel vaker.....

Misschien eeens een andere da nemen want dit is NIET normaal.[/quote]

Mijn ruin is laat gecastreerd, geen klophengst overigens, en een dominant en brutaal ding. Geef hem een vinger en hij neemt de hele arm. Alleen bij een dominantere ruin dus, dan kunnen er best wat minder dominante bij en vooral genoeg ruimte. Geen paddockje maar een grote wei....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:09

farahdiba46 schreef:
Nee, natuurlijk niet maar bij echt raar en asociaal gedrag even laten checken of het geen klophengst is.

De mijne is geen klophengst in ieder geval, daar heb ik hem op na laten kijken voor ik hem kocht....

Zoe_97

Re: Paard schopt andere paarden in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:20

bij ons op stal deed mijn paard dit ook. toen hij op zijn vorige locatie samen stond met een jonge hengst was er geen probleem. op de nieuwe stal stond hij eerst bij een dominante merrie, dit ging vrij goed. maar toen zijn de kuddes herverdeeld en stond hij bij een jonge ruin. Beide paarden vond ik ook elke dag met wondjes op de wei, uiteindelijk hun in 2 aangrenzende weilanden gezet. Mijn paard heeft dan nog met een andere jonge hengst gestaan en dit ging erg goed tot die weg ging. en ondertussen staat de dominante merrie ook alleen aangezien ze door de draad al uithaalt naar de andere ruin en er maar 3 paarden meer bij ons op stal staan. Nu elk paard aan een aangrenzende wei zit gaat het erg goed, maar van het moment het draadje ertussen uit gaat dus echt niet.
soms moet je dat gewoon accepteren.

En ik merk dat nu mijn paardje alleen langs dat andere weiland staat hij veel gelukkiger en rustiger is.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:42

Rare suggestie, maar is een stal met winter en zomer weidegang geen oplossing, aangezien het gedrag in de (grotere weide) niet aznwezig is?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 08:51

Ik heb een negenjarige ruin, is laat gecastreerd en heeft vermoedelijk als hengst in de kudde geleefd. Maar dat weten we niet zeker.
En nu? Hij kan ook nog niet samen met anderen. Hij staat nu in paddock alleen, maar wel grenzend aan anderen. Dus hopelijk met wat minder hormonen gaat het beter.
Ik lees even mee voor ideeën.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:12

Als hij niet samen kan met anderen is de kans imo vrij klein dat ie in kudde samen geleefd heeft met ze als hengst. De twee hengsten die hier staan kunnen perfect samen met andere paarden.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:50

Ik weet helaas vrij weinig over z'n geschiedenis. Met merries gaat beter dan met ruinen. Maar ook dat blijft (vooralsnog) moeilijk.