Lostrekken bij vaststaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lolotjeh

Re: Lostrekken bij vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:58

als paard graag los trekt zet ik nooit een knoop in de touw dan wikkel ik een paar keer en dan om het touw zelf. als het paard trekt gaat het touw ven zelf los zonder dat er schade komt en dan leerd het paard al gauw vast staan zonder problemen.
en voor het aansingelen raad ik een singel bontje aan wat het een stukken aangenamer maakt voor het paard

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:59

Dat liet zich raden natuurlijk.. Stoppen met die singel dus. Hoe is het met het bontje gegaan dan?

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:00

lolotjeh schreef:
als paard graag los trekt zet ik nooit een knoop in de touw dan wikkel ik een paar keer en dan om het touw zelf. als het paard trekt gaat het touw ven zelf los zonder dat er schade komt en dan leerd het paard al gauw vast staan zonder problemen.
en voor het aansingelen raad ik een singel bontje aan wat het een stukken aangenamer maakt voor het paard

Ik had ook al gedacht aan een singelbontje maar ze zeggen op stal dat dat het wss erger ga maken omdat mijn zadel dan kan verschuiven door het wolletje?

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:02

Tabaluga12 schreef:
Dat liet zich raden natuurlijk.. Stoppen met die singel dus. Hoe is het met het bontje gegaan dan?

Ik heb nog geen gepast bontje gevonden en nu twijfel ik ook aangezien mensen op stal zeggen dat hierdoor mijn zadel kan gaan schuiven?
Ik wou het proberen met een andere singel maar deze bleek uiteindelijk te klein.. Dus ik moet een grotere vinden

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:06

dat verschuiven gebeurd niet met een bontje ik heb vaak genoeg gezien dat mensen met een singelbontje rijden en het zadel niet verschuift.
ik heb zelf een haf en waarbij het zadel ook wat schuift maar met een goede stille rechte zit is er niks aan de hand

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:07

lolotjeh schreef:
dat verschuiven gebeurd niet met een bontje ik heb vaak genoeg gezien dat mensen met een singelbontje rijden en het zadel niet verschuift.
ik heb zelf een haf en waarbij het zadel ook wat schuift maar met een goede stille rechte zit is er niks aan de hand

Ok bedankt :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:54

Mijn zadelmaker zegt: een goed zadel verschuift niet, ook niet als de singel los zit....
Toen ik door onbenulligheid t een keer vergeten was, bleek hij gelijk te hebben.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:23

Beste TS,

Jeetje, ja, je zit hiermee zeker wel in een hele lastige situatie zeg... Het paard goed laten onderzoeken door osteo, fysio enz zou natuurlijk wel het allerbeste zijn, maar is voor jullie helaas niet haalbaar.

Mischien zijn er toch wat dingen die je zelf zou kunnen realiseren, bijvoorbeeld een zadelpasser laten komen die kan beoordelen of het zadel wel goed geschikt is. Dat lijkt me niet zo duur tov een osteo enz.
Of, aansingelen zonder zadel, alleen met longeersingel zeg maar. En een geheel elastische singel kopen (zijn 2e hands zeker betaalbaar) zgn Supersingel van FRA..

Zou haar in geen geval nog vastzetten iig!
Gewoon langer touw, los door de ring aan de muur halen en zelf het uiteinde in de hand houden.. Zo deed ik dat althans met mijn paard toendertijd nadat hij zichzelf zowat doodgehangen had.. Heb er zelf een trauma van en zet NOOIT van mijn leven nog een paard vast.

Stubborngril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:53

Malyma schreef:
Beste TS,

Jeetje, ja, je zit hiermee zeker wel in een hele lastige situatie zeg... Het paard goed laten onderzoeken door osteo, fysio enz zou natuurlijk wel het allerbeste zijn, maar is voor jullie helaas niet haalbaar.

Mischien zijn er toch wat dingen die je zelf zou kunnen realiseren, bijvoorbeeld een zadelpasser laten komen die kan beoordelen of het zadel wel goed geschikt is. Dat lijkt me niet zo duur tov een osteo enz.
Of, aansingelen zonder zadel, alleen met longeersingel zeg maar. En een geheel elastische singel kopen (zijn 2e hands zeker betaalbaar) zgn Supersingel van FRA..

Zou haar in geen geval nog vastzetten iig!
Gewoon langer touw, los door de ring aan de muur halen en zelf het uiteinde in de hand houden.. Zo deed ik dat althans met mijn paard toendertijd nadat hij zichzelf zowat doodgehangen had.. Heb er zelf een trauma van en zet NOOIT van mijn leven nog een paard vast.

Dankje om het te begrijpen :)
Een zadelpasser zou idd een oplossing zijn maar kan het zelf niet bekostigen.. En mijn ouders willen zelf geen kosten maken aan een paard dat ik rij voor iemand omdat dit niet vast staat dat ik er mee blijf rijden..
Die singel dat u noemt, waar vind ik deze? Mss is dat een betere oplossing dan een wolletje?

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:50

Hee fijn dat je vraagt naar de elastische singel, je kunt op bokt-markt zoeken bijvoorbeeld, en op marktplaats komen deze ook voorbij. Als je zoekt op "FRA supersingel" zal je vast het een en ander vinden. Als je er info over zoekt op Bokt, kun je ervaringen van anderen lezen.

Niet dat deze singel een eventueel onderliggend lichamelijk probleem kan oplossen natuurlijk..

Van ervaringen van mensen met een paard met singeldwang, heb ik begrepen dat hun paarden heel goed reageren op een geheel elastische singel. Belangrijk is wel dat de singel GEHEEL elastisch is, of tenminste aan beide uiteinden elastiek heeft want anders heeft het geen nut en ontstaat er een ongelijke trekkracht wat alleen maar slechter is.

En met het aansingelen zonder zadel bedoel ik dat als het paard dan niet zo een reactie geeft, je dan er van uit zou kunnen gaan dat het zadel niet goed zit. Maar ook dit hoeft niet het zadel te zijn, kan ook lichamelijk iets zijn..

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:50

Ik zou toch met de eigenaresse in overleg gaan om verder te kijken. Je brengt hier uit eindelijk meer schade mee als dat er misschien al zit. Ook een andere singel zal het probleem niet verhelpen. Bepaalde dingen verlichten met probleem misschien, maar verhelpen het niet. Het is lastig, maar toch is het niet jouw probleem. De eigenaresse wilt dat jij haar rijd, maar t lijkt me logisch dat je als eigenaar zijnde geen problemen wilt toch? Ik spreek helaas uit ervaring dat dit soort dingen vaker voorkomen en dat bijrijders er de schuld van krijgen. Ik zou hier dus wel voor waken en dingen uit gaan sluiten.

Annetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:14

Probeer een andere singel en kijk hoe het dan gaat.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:02

iesie12 schreef:
Ik zou toch met de eigenaresse in overleg gaan om verder te kijken. Je brengt hier uit eindelijk meer schade mee als dat er misschien al zit. Ook een andere singel zal het probleem niet verhelpen. Bepaalde dingen verlichten met probleem misschien, maar verhelpen het niet. Het is lastig, maar toch is het niet jouw probleem. De eigenaresse wilt dat jij haar rijd, maar t lijkt me logisch dat je als eigenaar zijnde geen problemen wilt toch? Ik spreek helaas uit ervaring dat dit soort dingen vaker voorkomen en dat bijrijders er de schuld van krijgen. Ik zou hier dus wel voor waken en dingen uit gaan sluiten.

Daarom kwam ik dus met hetgeen ik aandroeg, om dingen uit te kunnen sluiten..

Het gaat toch om een jong meisje dat graag met paarden bezig wil zijn, lijkt me, en ze kan toch deze kleine dingen proberen, is ze toch bezig met het dier zonder schade toe te brengen. Ik heb het er niet over gehad dat ze er alleen maar even een andere singel aan kan gespen en hup, maar meteen op het paard moet stappen.

Lijkt mij dat als zij zich niet met het paard bezig houdt, de eigenaresse dan wel weer iemand anders zoekt, die zich misschien wel helemaal niet afvraagt wat er met het paard aan de hand is.

Ts, heb je nog iets geprobeerd? Ben toch best wel benieuwd..

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:43

iesie12, ben het echt zeker met je eens dat eea in overleg met de eigenaresse mag geschieden, ook om eventuele misverstanden te voorkomen dat het probleem wat gaande is niet is/wordt veroorzaakt door de verzorgster/bijrijdster.
De eigenaresse hoort verantwoording te nemen tov haar dier, (maak uit voorgaande posts van de TS op dat de eigenaresse er niet echt veel aan doet) en als er kosten gemaakt moeten worden kan niet verwacht worden dat de verzorgster/bijrijdster dit allemaal maar voor rekening neemt.

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:03

Dat is ook zo, maar het is dan niet haar paard en dus ook niet haar probleem. Wat een ander er vervolgens mee doet, is ook niet TS haar probleem, hoe hard dit ook klinkt. ik heb helaas veel gezien dat de paardenmeisjes die verzorgen vaak het beste voor hebben voor paarden waarvan juist de eigenaar er nie naar omkijkt. Maar vaak zijn dit wel de mensen die zeggen; Ja, maar JIJ rijd er op, JIJ doet er alles mee, JIJ verzorgd hem. Mijn advies is duidelijke afspraken te maken met de eigenaresse en hoe nu verder. Als zij hier niet aan mee wilt werken, is het gewoon een naar mens. En heel erg spijtig voor het paard.